7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Pietervanos

Waar blijven programm’s

Wanneer ik denk bepaalde dingen verwijderd te hebben en ze vervolgens met Spotlight opzoek blijken ze nog te bestaan, zo heb ik de laatste Software update voor Ipod geinstalleerd en de Ipod bijgewerkt maar toch blijf ik IPod2006-03-23.pkg en Instal LimeWire.pkg vinden met Spotlight wat moet ik doen wanneer ik deze programma’s gedownload heb en de “setup” dus niet meer nodig heb?

Bijdrager
    stefanve

staan de bestanden niet gewoon nog in je brullenbak?
    daar vind hij ze namelijk ook

Bijdrager
    Pietervanos

Misschien heb ik mijn vraag wel te snel gesteld voor goed na te denken, ze staan namelijk gewoon in de Bibliotheek en vanuit daar kun je ze zo verwijderen. Maar toch bedankt voor je reacie:)

Bijdrager
    Deskman

Nee, laten staan!

Deze bestandjes zijn niet de installers, al lijkt het zo, maar het systeem haalt er informatie uit over de lokatie en rechten van de bij het programma behorende files.

Ook de systeemupdater kijkt hier naar de status van je systeem (en dus of je de iPod updater wel hebt geïnstalleerd) Zo niet dan krijg je de updater de volgende keer weer voor je kiezen.

Je kunt ze wel weghalen als je het programma niet meer gebruikt / weg hebt gegooid. Maar het zijn over het algemeen maar kleine bestandjes.

In principe heb je in de bibliotheek niks te zoeken…

Bijdrager
    MacBeer

Pieter…. Deskman heeft gelijk!

Die bibliotheek daar hoef je in principe niet in te komen. Installers zetten daar vanzelf bestandjes neer die programma’s nodig hebben om te kunnen werken. Blijf daar maar gewoon vanaf.
    De bibliotheek is géén register zoals je dat van Windows wellicht gewend bent. Laat die bibliotheek maar met rust. OSX zal (in tegenstelling tot Windows) niet trager worden al naar gelang dat register vol komt te staan.

Bijdrager
    The – DDD

Laat me raden ze staan in /Library/Receipts

Moet je die bestanden is vergelijken met het “orgineel” op bestandsomvang.

De pkg files die je daar ziet staan bevatten meta data over de uitgevoerde installatie. Onder andere welke files allemaal geraakt en geplaatst zijn.

Over het algemeen kun je stellen dat programma’s die je met een pgk installer geinstalleerd hebt, ook met behulp van de pkg installer dient te verwijderen. I know, dit gaat in tegen het sleur en pleur installatie principe. Maar als er een pkg installer gebruikt is, dan kan het zijn dat er meer gedaan is dan een preference file aanmaken en een app package kopieren. Te denken valt bijvoorbeeld aan Terminal utilities en dergelijken.

http://www.macworld.com/weblogs/macosxhints/2005/10/viewprogdetails/index.php

Bijdrager
    Pietervanos

Bedankt voor de reacties allemaal! Weer wat geleerd:)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.