3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:

Bijdrager
    Rutger-cg

Waar blijven Final Cut X bestanden in Trash !?

Beste allen,

Sinds een aantal weken toch maar de overstap gemaakt van fcp 7 naar fcp X. Het is even wennen maar begin het steeds meer te waarderen.
    Echter, er is een groot probleem waar ik tegenaan ben gelopen en wat recentelijk zelfs voor dataverlies heeft gezorgd en dat is het volgende; waar blijven in ’s hemelsnaam de clips/projects/events die naar de trash verplaatst worden!? Vaak zijn ze terug te halen d.m.v een ‘undo’ alhoewel dit bij bepaalde bewerkingen niet op gaat. Maar wanneer fcp wordt afgesloten zijn ze definitief verwijderd.

Hetgeen laatst bij mij gebeurt is is vrij verontrustend. Nadat ik (gelukkig) een project af had gerond, de optimized media had verwijdert voor archiveren en het project opnieuw opende waren er een grote hoeveelheid ‘missing files’. Deze wilde ik relinken want ze waren natuurlijk nog gewoon aanwezig als (original media) h.264 bestanden. In het relink venster staat nadrukkelijk ‘you cannot undo this command’, in mijn ogen geen probleem want het enige wat je doet is opnieuw de connectie maken tussen de clips in je event en de daadwerkelijke locatie op je schijf. Zo gezegd zo gedaan, duurde een paar tellen maar na dit proces was er nog steeds de melding ‘missing file’. Toen ik vervolgens opnieuw de relink wilde maken kwam ik er tot mijn verbazing achter dat alle oorspronkelijke bestanden uit de finder verdwenen waren. Wederom geen probleem leek me, ze zullen wel in de finder prullenmand staan dacht ik. Ik schrok me rot toen ze daar ook niet in bleken te staan. De bestanden zijn dus blijkbaar definitief verwijderd door fcp x. Ik kon het me gewoon niet voorstellen maar blijkbaar was dit toch echt het geval. Met het programma Data Rescue heb ik ongeveer een kwart van de bestanden terug kunnen halen maar natuurlijk is dit project nu verre van compleet. Het scheelt dat ik het project een paar dagen geleden heb opgeleverd en dat dit dus vooral zorgt voor een incompleet archief, maar zou er dus niet aan moeten denken dat dit midden in een project gebeurt na een aantal draaidagen. Een goede back-up kan dit voorkomen maar ik ben niet altijd in de mogelijkheid om enorme projectbestanden continu te backuppen.

Weet iemand waar de getrashde bestanden blijven en hoe ik hiermee om moet gaan?

Bijdrager
    Qmagic

In de FCP X (vanaf 10.1) staat alles in de “projects and events” map op de harddisk. Als je deze opent met je rechtermuisknop opent met “Toon pakketinhoud” zie je een mapje “_Trash” staan.

Bij het afsluiten van FCP X wordt dit mapje automatisch geleegd !

En als tip: kies bij het importeren “copy files into projects and events”, dan werkt je altijd met een kopie en nooit met het originele bestand. Als je iets weggooit is het altijd de kopie die je weggooit.

Bijdrager
    Rutger-cg

Excuses voor de late reactie!!

Bedankt voor je antwoord Qmagic, het is mij duidelijk. Toch vreemd dat enkel het afsluiten van final cut resulteert in het definitief legen van de trash.
    Mijn inziens zou het logischer zijn als hiervoor eerst een bevestiging wordt gevraagd.

Zo langzaam maar zeker begin ik gelukkig steeds meer gewent te raken aan FCP X. Het werkt toch wel erg fijn, alhoewel ik het editten d.m.v verschillende video en audio tracks nog steeds de voorkeur geef.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.