30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 68)
  • Q:
    Bijdrager
    foobar

Vuurwerk via PC/Mac ontsteken…

Ik was vandaag leuk wat aan het experimenteren met elektriciteit, vuurwerk en staalwol, wat resulteerde in een mooie raketinstallatie die vanaf mijn balkon babypijltjes ontsteekt terwijl ik lekker binnen aan mijn bureau zit en op de knoppen druk:evil:

Op zich is dit al duivels genoeg, maar het lijkt me helemaal mooi wanneer ik de pijlen en bommen via mijn computer zou kunnen ontsteken :evil:
    Ik heb begrepen dat via de printerpoorten van PC’s wel het een en ander is aan te sturen, maar het liefst doe ik het natuurlijk USB en met mijn Mac…;)

Ik vind het altijd wel leuk om te solderen, ben er wel handig in enzo, maar ik kan zelf geen schakelingen ontwerpen (laat staan er de software voor schrijven) dus ik vroeg me af of jullie hiero een idee hebben?

ik heb tot mijn beschikking: een flinke zooi componenten (meestal alleen nét niet de juiste :P), voltmeters, regelbare voedingen, een oude PC die geslacht mag worden en een hoop (pyromanische :evil: ) creativitet. Helaas niet te veel geld, dus het liefst niet te duur:)

ben benieuwd of hier iemand een leuk idee heeft?

Bijdrager
    Jakobbb

Haha schitterend idee. Ik heb hier thuis wel een Lego RCX pakket liggen. Dit is een robot die je kunt programmeren met de MAC/PC. Misschie heeft iem hem die je kent :D

http://www.legomindstorms.com

Bijdrager
    Jakobbb

Haha schitterend idee. Ik heb hier thuis wel een Lego RCX pakket liggen. Dit is een robot die je kunt programmeren met de MAC/PC. Misschie heeft iem hem die je kent :D

http://www.legomindstorms.com

Bijdrager
    foobar

dan kan ik zo’n robot de knoppen in laten duwen:P

Bijdrager
    Jakobbb

Precies 8)

Bijdrager
    foobar

dan kan ik net zo goed zelf op de knoppen drukken he;)
    al zou je van lego wel schakelaars kunnen maken..

Bijdrager
    RenaultF1

ik weet wel enkele dingen via usb denk ik, maar dan moet je alles zelf programmeren, en da’s geen oplossing, want daar kan ik je ook niet in helpen.

Bijdrager
    beammeup

Geef even je adres door in een PM,.. dan kan ik zien of ik de brandverzekering moet ophogen.

Bijdrager
    foobar
    ”RenaultF1″

ik weet wel enkele dingen via usb denk ik, maar dan moet je alles zelf programmeren, en da’s geen oplossing, want daar kan ik je ook niet in helpen.

denk het ook niet, maar als het geen al te lang verhaal is mag je het wel vertellen:)

”beammeup”

Geef even je adres door in een PM,.. dan kan ik zien of ik de brandverzekering moet ophogen.

wees niet bang;)
    het is eigenlijk veiliger dan vuurwerk gewoon aansteken… je kan nu van een veilige afstand de lont aansteken:)

Bijdrager
    beammeup

…en dat lont is op ten minste 100 kilometer van mijn huis?

Bijdrager
    foobar

euh… het is geen zelfgemaakt vuurwerk ofzo… het zijn gewoon van die zielige babypijltjes en dmv elektriciteit steek ik de lont aan… Al zou ik natuurlijk ook wat groter vuurwerk kunnen aansteken… zoals een waterstofbom…
    waar woon je ongeveer? voor de zekerheid… je weet maar nooit…:P

Bijdrager
    beammeup

.. ik ben ff aan de telefoon met InterPolis.

Bijdrager
    Jonnotie

Doe ze de groeten..

Bijdrager
    Ypot

…en dat lont is op ten minste 100 kilometer van mijn huis?

.. ik ben ff aan de telefoon met InterPolis.

Nounou.. jij bent grappig :?
    Het is een babyvuurpijltje…geen kernbom.

Bijdrager
    MacBeer

er zijn complete bosbranden ontstaan door een enkel vonkje… dus de grotte van de pijl maakt geen hol uit.

Google anders even op ‘pyrotechniek’. Dat is namelijk de officiele naam voor het gecontroleerd afsteken van vuurwerk.

Bijdrager
    Steff
    ”martijngrootens”
    ”beammeup”

wees niet bang;)
    het is eigenlijk veiliger dan vuurwerk gewoon aansteken… je kan nu van een veilige afstand de lont aansteken:)

Hehehehe en dan een mooie vuurpijl zo bij Beammeup door de ruit, :wink:

Bijdrager
    foobar

jep, ik heb al een schakeling in elkaar gesoldeerd, nu alleen wat probleempjes met die kutwindowsbak die dit moet gaan aansturen :x
    en dan ga ik ‘m zo testen (het zijn nu alleen maar LEDjes die moeten gaan branden, maar daarna worden de ledjes vervangen door relais en dan gaat er een atoombom richting beammeup en een klein vonkje naar het bos :evil:

Bijdrager
    Turbanus

Via een PLC gaat dat toch veel gemakkelijker. Heb je direkt zo’n 24 – 36 of 48 uitgangen ter beschikking en programma erin en draaien die hap door de grote ontsteker in te drukken…..:wink:

Bijdrager
    iDuck

Dus je bent zoiets aan het fabriceren om een babypijltje te laten ‘pluffffen’? :mrgreen:

Bijdrager
    foobar
    ”Turbanus”

Via een PLC gaat dat toch veel gemakkelijker. Heb je direkt zo’n 24 – 36 of 48 uitgangen ter beschikking en programma erin en draaien die hap door de grote ontsteker in te drukken…..:wink:

via een wat?
    klinkt leuk, heb nu maar 8 uitgangen:)
    wat is een PLC precies en zijn die simpel te bouwen?

wat ik nu gemaakt heb is niet zozeer bedoeld om raketten te lanceren, maar meer om ‘iets’ aan of uit te zetten nu zijn dat nog LEDjes, maar dat worden dus bommen :evil:

heb er heel simpele software voor gevonden, maar die is zo simpel en beperkt dat je nog beter gewoon op de ontsteker kan drukken..:(

Bijdrager
    Xigh

Het simpelste is om gewoon een elektrische ontsteking te kopen. Deze heeft gewoon een ontsteker die zorgt dat er een onsteking bij de lont ontstaat. Door dan de ontsteker uit de kring weg te laten en dit door en schakeling van de computer te vervangen heb je een ontsteking die je met de computer kunt laten afgaan.

Bijdrager
    foobar

ik heb een zelfgemaakte elektrische ontsteker, werkt ontzettend simpel:
    neem een stuk vuurwerk, wikkel een heel klein beetje staalwol omhoog langs de lont en zet de staalwol vast door onderaan de lont er een stukje stroomdraad omheen te wikkelen en nog een stukje dichter bij het vuurwerk. zet je hier vervolgens stroom op = kortsluiting, dan verbrand de staalwol en dit steekt de lont aan, werkt perfect.
    Ik had gister een heel simpel kastje gemaakt met vijf knoppen: je moest altijd twee knoppen tegelijk in drukken om de stroomkring te sluiten. en buiten op mijn balkon had ik met een blok hout, lijmklemmen en kartonnen buizen een ‘lanceerinstallatie’ gemaakt voor 4 pijlen:D
    het werkte uitstekend: alle vier vlogen ze weg:D

Bijdrager
    Turbanus
    ”martijngrootens”
    ”Turbanus”

via een wat?
    klinkt leuk, heb nu maar 8 uitgangen:)
    wat is een PLC precies en zijn die simpel te bouwen?

wat ik nu gemaakt heb is niet zozeer bedoeld om raketten te lanceren, maar meer om ‘iets’ aan of uit te zetten nu zijn dat nog LEDjes, maar dat worden dus bommen :evil:

heb er heel simpele software voor gevonden, maar die is zo simpel en beperkt dat je nog beter gewoon op de ontsteker kan drukken..:(

Ik heb er hier nog wel een paar oude PLC liggen. Dat zijn programmeerbare besturingen voor machines van Mitshubishi. 220/230V in en 24 V relaisuitgangen. Die ik hier heb, hebben minstens 24 uitgangen. Door een simpel progje als een ladderdiagram kun je voor elke uitgang een timer inzetten voor de vertragingen. De volgorde van de uitgangen kun je dus ook programmeren en je kunt ook de ingangen benutten bijv. Ingang 1 voor de start (run) en dan op 2 en 3 een signaal afwachten vanuit het veld om bepaalde uitgangen te aktiveren.
    Hier een plaatje;

De mijne hier zijn van een ander ouder type. Je kunt ze met een handheld programmeren. Heb ik allemaal liggen en mag je best eens ff mee spelen hier.:wink:

Bijdrager
    macmichiel

klinkt vet, dit zijn echt leuke projectjes voor in de vakantie:D

Bijdrager
    foobar

oeh! dat klinkt heeeeeel mooi:D
    wat kost zo iets ongeveer?

Bijdrager
    macmichiel

hebben jullie ook suggesties voor heet aansturen van electromotorjes? dan zou je een mooie robotarm kunnen maken.

het mooist is natuurlijk een programma waarin je zoiets kan besturen maar dan word hetgene wat je bestuurd zo digitaal onmogelijk…

Bijdrager
    foobar

ga jij eerst maar een robotarm maken die werkt met schakelaartjes, het via de PC doen komt later wel

mijn LED ding is nu eindelijk af:D

8 lampjes die ik met de PC aan en uit kan zetten
    de stroom komt ook uit de PC:D

nu nog ergens relais vandaan halen en de LEDjes daarmee vervangen, dan kan het feest echt beginnen:D

Bijdrager
    Turbanus

Die oude PLC’s die ik hier heb krijg je gratis. Als je je daarna even gaat verdiepen in het eenvoudig programmmeren van PLC’s, kun je er hier een programma inzetten. Je kunt ook met een PC via een DOS-programma’tje zo’n programma maken en erin zetten. Handheld en kabels kan ik niet missen i.v.m. storing aan oudere machines. Ik denk dat je met Google al een heel eind gaat komen….. Een progje schrijven zul je wel in 2 a 3 dagen onder de knie hebben. Zeker als je alleen maar timers hoeft te programmeren en niet de werking van een machine moet beheersen om het prog. te schrijven.

Bijdrager
    foobar

oeh heel cool!:D komt mooi uit: mijn led-knipper ding werkt fantastisch, maar ik heb maar twee relais en het programma is heeel primitief:

Ik snap nog niet helemaal wat die PLC dingen precies inhouden, maar volgens mij zijn daar heel mooie dingen mee te maken (ook zonder de boel op te blazen met vuurwerk;) )

Zijn die apparaten dus aan te sluiten op een PC?

ik ga eerst even de rotzooi van mijn geknutsel opruimen en dan ga ik zometeen eens googlen naar wat het allemaal inhoudt

alvast heeeeel erg bedankt:D

Bijdrager
    Chucks wife

Beste kinderen,

Mamma gaat nu even wat verstandigs zeggen.

Ik heb ooit eens een paar weken (zo rond de jaarwisseling geloof ik) in het Dijkzigt Ziekenhuis mogen vertoeven. Op de kamer naast mij lag een jongen van een jaar of 16. Zijn hele lichaam was bedekt met bloedzuigers. Waar ze voor dienden weet ik niet meer, maar ik kan je verzekeren dat het geen prettig gezicht was.

Zijn linkerduim hadden ze in z’n lies (ja, die in de schaamstreek) genaaid. Dat was de enige manier om zijn duim te behouden. Wat in zijn geval wel handig was, want de rechter was hij, net als de rest van zijn rechterhand, kwijt. Voorts kampte hij met een niet geringe gehoorbeschadiging en zal hij het dankzij de grote hoeveelheid brandwonden die hij opliep, voortaan van zijn innerlijk ipv zijn uiterlijk moeten hebben.

Nu heeft dit verhaal ook z’n positieve kant hoor. Z’n kamer was na het ontploffen van het hele zooitje 2 keer zo groot. En ook moeders hoefde zich geruime tijd niet druk te maken over de nog te lappen ramen.

Dus jongens, veel plezier met jullie vuurwerk!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 68)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.