19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    ilona1388

Vulgreep doortrekken numbers

Hallo,

Ik zit met het volgende.
    Ik wil van het volgende gegeven de cellen doortrekken dmv de vulgreep naar beneden.
    Hij moet dan er iedere keer 1 bij optellen:

aa-01-0001
    aa-01-0002
    aa-01-0003

Wat ik ook probeer, hij laat de laatste drie nullen weg en maakt er aa-01-2 van.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Bijdrager
    SunKeeper

Welke versie van Numbers?

Ik krijg het wel goed doorgetrokken, maar de getallen willen niet optellen. De reeks wordt steeds herhaald.

Bijdrager
    ilona1388

Ik heb versie 3.5.2

Ik heb dat ook telkens. Ene keer kopieert hij de cellen en de andere keer telt hij er eentje bij op. Kom er niet uit hoe je dit goed kan instellen.

Bijdrager
    prenkema

Vul de eerste regel met 1, en een tweede regel met 2
    Kies dan custom format, kies dan number, en vul dan voor het (het blauwe blokje) formaat in aa-01-
    Dit formaat kun je dan verder bewerken, door het aantal digits te kiezen en kies daar voor “Use zeros for unused digits”

Selecteer dan de beide regels en gebruik de vulgreep naar beneden…..

Bijdrager
    ilona1388

Bijdrager
    ilona1388

De 0-en zijn gelukt bedankt!

Als ik de eerste twee cellen selecteer en naar beneden trek dan kopieert hij ze ipv er eentje bij op te tellen.

Weet iemand hoe dit kan? zie boven

Bijdrager
    prenkema

Kan je laten zien hoe je custom format eruit ziet.

Bijdrager
    ilona1388

Bijdrager
    SunKeeper

Ik probeer bovenstaande toe te passen, maar kom er nog voor geen ene meter uit.

Wat ik wil doen is bepaalde getallen per week invoeren in kolommen naast elkaar. De gegevens uit deze kolommen worden onder de tabel in een grafiek zichtbaar.

Daarvoor moet kolom A er zo uitzien:

23-2016
    24-2016
    25-2016

enz. en dan door tot eind 2017. Beetje veel werk om dat allemaal handmatig te typen. Dat zou toch via de vulgreep moeten kunnen?

Welke aangepaste notatie moet ik instellen en hoe krijg je dat toegepast? Het springt continue terug op automatisch bij alles wat ik doe.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    SusanUSA op 21 juni 2016

Gebruik toch gewoon Excel. Dat doet 98% van de mensheid.

Als 98% van de mensheid in de sloot springt, doe jij dat dan ook?

SunKeeper op 21 juni 2016

23-2016
    24-2016
    25-2016

Daarbij werkt het automatisch vullen niet omdat het niet het laatste getal is dat verandert. Als je 2015 en 2016 onder elkaar zet, zal het wel automatisch vullen. Je kunt in totaal drie kolommen gebruiken: eentje met het weeknummer, eentje met het jaartal, en dan in de derde (die je in de tabel opneemt):

=Weeknummer & ”-" & Jaartal

Welke aangepaste notatie moet ik instellen en hoe krijg je dat toegepast? Het springt continue terug op automatisch bij alles wat ik doe.

Inderdaad, dat valt me nu ook op. Dat lijkt me een bug sinds te laatste update, want hiervoor bleef de gekozen notatie wel gewoon goed staan.

Bijdrager
    SunKeeper

Volgens mij ben ik te modern voor al deze ouderwetse dingen.:lol:

Ontopic: dat stukje code moet ik invullen bij ”Aangepaste notatie” of gewoon in een cel?

For the record: in Excel werkt dit standaard ook niet, dus daar moet je ook functies en trucjes uit de hoek gaan krabben.

Bijdrager
    Koning Frank
    Jakko op 21 juni 2016
    SusanUSA op 21 juni 2016

Als 98% van de mensheid in de sloot springt, doe jij dat dan ook?

Ik denk dat daar niet voldoende sloot voor is. En bovendien doe jij nu alsof er een oorzaak-gevolg relatie zit tussen de eerste en tweede zin van @SusanUSA. Er staat toch niet ‘Ik gebruik excel omdat de rest dat ook doet’?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Volgens mij ben ik te modern voor al deze ouderwetse dingen.:lol:

Ik had altijd een grote hekel aan spreadsheets omdat ik er nooit iets mee gedaan kreeg. Het bleek echter vooral een kwestie te zijn van te leren werken op de manier die het programma verwacht — hoewel ze zeker voor verbetering vatbaar zijn (ik wil variabelen en functies die waarden in ándere cellen kunnen zetten!).

dat stukje code moet ik invullen bij ”Aangepaste notatie” of gewoon in een cel?

Nee, in een cel. Maak een kolom met als kop „Weeknummer” en eentje met als kop „Jaartal”:

No_Name op 21 juni 2016

bovendien doe jij nu alsof er een oorzaak-gevolg relatie zit tussen de eerste en tweede zin van @SusanUSA. Er staat toch niet ‘Ik gebruik excel omdat de rest dat ook doet’?

Ook al gebruikt SusanUSA zelf geen Excel, dan nog staat er dat je dat programma moet gebruiken puur en alleen omdat het grootste deel van de andere computergebruikers dat ook doet — in welk geval mijn antwoord met een algemene „je” (dus niet puur en alleen aan SusanUSA gericht) te lezen is.

Daarnaast: als het argument is om programma P te gebruiken omdat het merendeel van de rest van de mensheid dat ook doet, waarom zitten wij hier dan allemaal op een Mac te werken?

Geblokkeerd
    SusanUSA

Numbers is een krampachtige en niet geslaagde poging om een spreadsheet programma te maken dat kan concurreren met Excel. Die poging is falikant mislukt. Excel heeft zoveel features die Numbers niet heeft. En dat zijn niet alleen maar features die maar door 1% worden gebruikt.
    Om er dan eentje te noemen: celverwijzingen naar andere spreadsheets kan niet in Numbers.
    Bovendien als je een Numbers sheet wilt delen met de buitenwereld loop je al heel snel tegen een probleem aan omdat niemand in de real world Numbers gebruikt. En terecht.
    Echt het enige argument om Numbers te gebruiken is omdat het gratis is. Maar aangezien Office voor Mac goed verkocht wordt, blijkt ook dat argument maar voor erg weinig mensen valide.
    Ook als Numbers niet is ontwikkeld om te concurreren met Excel is het nog een gedrocht dat geen bestaanswaarde heeft. Alleen die-hard Apple fanaten die niets te maken willen hebben met Microsoft gebruiken het. En dat is niet omdat Numbers zo handig is maar dat is pure struisvogelpolitiek, tunnelvisie en leven onder een steen.

Bijdrager
    SunKeeper

Kijk, hier heb ik wat aan. Dank @Jakko Westerbeke, opgelost.(y)

Verder: ik zal je eerlijk zeggen dat ik soms op een andere computer op mijn werk even iets moet uitrekenen met Excel en dat ik mezelf binnen kortste keren weer zit op te vreten omdat er weer eens iets volslagen onlogisch opduikt waarvoor ik eerst Google op moet om te kijken hoe het komt.

Even een paar cellen optellen? In Numbers gewoon aanklikken en Enter. In Excel lijkt dat ook zo, maar dan duikt er ineens een syntaxishypecryto-fout op en waarom is een raadsel. Gewoon bij elkaar optellen. Blijkt dat je dat weer handmatig in moet vullen. Rijtje bij elkaar optellen? ”De formule ontbreekt.” Welke formule? Blijkt dat weer =SOM; etc.etc handmatig te moeten zijn.

Nou ja, kan ik nog wel even doorgaan. Ik werk een paar jaar met Numbers en hoef echt nooit meer naar Excel toe.

Geblokkeerd
    SusanUSA
    SunKeeper op 22 juni 2016

Even een paar cellen optellen? In Numbers gewoon aanklikken en Enter. In Excel lijkt dat ook zo, maar dan duikt er ineens een syntaxishypecryto-fout op en waarom is een raadsel. .

Dan doe je het toch echt verkeerd hoor.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    SusanUSA op 22 juni 2016

Numbers is een krampachtige en niet geslaagde poging om een spreadsheet programma te maken dat kan concurreren met Excel. Die poging is falikant mislukt.

Dit riekt erg naar de klassieker Ik vind het niks dus het ís niks.

SusanUSA op 22 juni 2016

Excel heeft zoveel features die Numbers niet heeft. En dat zijn niet alleen maar features die maar door 1% worden gebruikt.

Ja, en? Als ik ze niet gebruik mis ik ze niet ook. Ik gebruik Numbers de laatste jaren behoorlijk wat, en afgezien van wat ik al zei (variabelen en de mogelijkheid om in een andere cel een waarde te zetten) mis ik er eigenlijk niks aan.

SusanUSA op 22 juni 2016

Om er dan eentje te noemen: celverwijzingen naar andere spreadsheets kan niet in Numbers.

Dat is inderdaad iets dat ik wel eens een keer kon gebruiken. Daartegenover: open jij eens in Excel twee bestanden met dezelfde bestandsnaam, maar die in verschillende mappen staan.

SusanUSA op 22 juni 2016

Bovendien als je een Numbers sheet wilt delen met de buitenwereld loop je al heel snel tegen een probleem aan omdat niemand in de real world Numbers gebruikt.

Dat is geen klacht over Numbers maar over het gebruik ervan (of niet) door andere mensen. Daarnaast is het alleen relevant wanneer je je werk met een ander moet delen én die ander geen beschikking over Numbers heeft — maar dat geldt net zo goed voor Excel, {Open|Libre|Neo}Office, of Lotus 1-2-3.

SusanUSA op 22 juni 2016

Echt het enige argument om Numbers te gebruiken is omdat het gratis is. Maar aangezien Office voor Mac goed verkocht wordt, blijkt ook dat argument maar voor erg weinig mensen valide.

Mijn vermoeden is dat dat komt omdat veel van de mensen die Excel kopen, dat doen omdat ze er op kantoor mee werken, en dat thuis of onderweg met hun eigen laptop ook willen kunnen doen. Maar zowel jij als ik kunnen ons idee hierover niet hardmaken, heb ik verder het vermoeden.

SusanUSA op 22 juni 2016

Ook als Numbers niet is ontwikkeld om te concurreren met Excel is het nog een gedrocht dat geen bestaanswaarde heeft. Alleen die-hard Apple fanaten die niets te maken willen hebben met Microsoft gebruiken het. En dat is niet omdat Numbers zo handig is maar dat is pure struisvogelpolitiek, tunnelvisie en leven onder een steen.

Ik zal het nog maar eens zeggen: dat jij het niet goed vindt betekent niet dat het niet goed is. Ik heb heel wat liever Numbers dan Excel en Pages dan Word. Ik vind MS Office een stuk bloatware dat veel teveel kan waardoor wat ik ermee wil vaak niet handig werkt, en waarin dingen veel te diep begraven zitten om er makkelijk bij te kunnen. Juist omdát Numbers niet zoveel kan als Excel heb ik het liever — en omdat ik meerdere tabellen naast elkaar kwijt kan, kolommen kop- en voettekstcellen kan geven, er dingen in kan doen als

=B*2

in plaats van

=B1*2
    =B2*2
    =B3*2

enz.

(Even voor de volledigheid: dit is geen poging om je te overtuigen dat je het bij het verkeerde eind hebt. Zelfs als zou ik dat als mogelijkheid zien — dat lijkt me sterk, gebaseerd op je eerdere berichten — dan zeg ik nog dat je moet gebruiken wat jij het makkelijkst vindt. Hou alleen a.u.b. op om andere mensen te proberen te laten inzien waarom hún keuze de verkeerde is.)

SunKeeper op 22 juni 2016

Even een paar cellen optellen? In Numbers gewoon aanklikken en Enter. In Excel lijkt dat ook zo, maar dan duikt er ineens een syntaxishypecryto-fout op en waarom is een raadsel. Gewoon bij elkaar optellen. Blijkt dat je dat weer handmatig in moet vullen.

Dat werkt bij mij wel gewoon in Excel, hoor.

Bijdrager
    Koning Frank
    Jakko op 22 juni 2016
    No_Name op 21 juni 2016

bovendien doe jij nu alsof er een oorzaak-gevolg relatie zit tussen de eerste en tweede zin van @SusanUSA. Er staat toch niet ‘Ik gebruik excel omdat de rest dat ook doet’?

Ook al gebruikt SusanUSA zelf geen Excel, dan nog staat er dat je dat programma moet gebruiken puur en alleen omdat het grootste deel van de andere computergebruikers dat ook doet — in welk geval mijn antwoord met een algemene „je” (dus niet puur en alleen aan SusanUSA gericht) te lezen is.

Dat staat er niet. Dat maak je er zelf van. Goed lezen is ook een kunst.

De tekst

bevat gewoon twee losstaande opmerkingen. Er staat niet ‘Gebruik toch gewoon Excel, want dat doet 98% van de mensheid’. ‘Dat doet 98% van de mensheid’ wordt niet aangevoerd als reden. Lees een keer fatsoenlijk en ga daarna reageren.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het woord „want” hoeft niet perse gebruikt te worden om een oorzaak-gevolgrelatie aan te geven. Ik lees de twee zinnen die er staan, en omdat er verder totaal niks in het bericht staat, kan ik niet anders dan concluderen dat ze bij elkaar horen en de ene de uitleg is van de andere.

Waarom doe jij hier trouwens zo moeilijk over? Het is niet eens alsof het jóúw bericht is waarop ik reageerde.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.