6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    coltrui

vrijstaande beelden PNG 8

Ik ben nog een nitwit op het gebied van webdesign. Ik heb een site ontworpen, deze is gebouwd en is nu klaar om met content gevuld te worden.

Nu komen er vrijstaande beelden in te staan die ik in eerste instantie bewaard heb als PNG 24. Sommige beelden zijn rond de 200k. Nu heeft de klant als opmerking dat de site langzaam is doordat de vrijstaande beelden te zwaar zijn. Ik kreeg als tip om ze te bewaren als PNG 8. Dit leek goed te gaan totdat ik de PNG 24 beelden in het CMS verving door de PNG 8 beelden.

Bij controle van het eerste beeld kreeg ik tot mijn schrik een harde witte rand te zien op de site. Wat doe ik niet goed? Kan ik mijn vrijstaande beelden überhaupt wel als PNG 8 bewaren? Zijn er instellingen bij save for web in Photoshop die ik over het hoofd zie?

Bijdrager
    Richele

png8 heeft maar een 1 bits masker voor de transparantie, daardoor krijg je die rafelige randen.
    Als de achtergrond een redelijke vlakke kleur is (of kleuren die dicht bij elkaar liggen kun je het volgende doen in photoshop :
    – zorg dat de afbeelding in je png24 op een laag staat
    – maak een nieuwe laag onder de afbeelding en vul deze met de achtergrondkleur van de contentpagina
    – voeg de lagen samen, maar zorg ervoor dat het een laag blijft
    – zet de instelligen van de “magic wand” op tolerance: 1, anti alias: uit, contigious: uit
    – klik met de magic wand in de achtergrondkleur en verwijder deze (backspace)
    – bewaar bestand als png 8

Bijdrager
    McLoe

Waarom PNG? JPG is veel kleiner (export for web 70%, progressive: uit, optimized: uit, matte: uit). Zeker als je ze daarna nog even door smushit.com gooit.

Bijdrager
    Richele

alleen ondersteunt jpg geen transparatie en png wel….

Bijdrager
    coltrui

@Richele

Thnx! Dit werkt super en had ik zelf niet bedacht :thumbsup:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    McLoe op 11 januari 2011

Waarom PNG? JPG is veel kleiner (export for web 70%, progressive: uit, optimized: uit, matte: uit).

Zoals gezegd ondersteunt PNG transparantie, en daar gaat het hier zo te lezen nu net om. Maar de echte reden dat ik je tekst aanhaal: waarom “progressive: uit”? Ik zie twee goede redenen om dit nou net wél aan te zetten bij JPEG’s die op het Internet gebruikt gaan worden: ten eerste komt de afbeelding op die manier geleidelijk in beeld in plaats van als een rolgordijn van boven naar beneden, zodat bezoekers met een langzame verbinding toch al snel kunnen zien wat het plaatje voorstelt, en ten tweede is mijn ervaring dat een progressieve JPEG vaak net wat kleiner is dan een normale …

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.