30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 56)
  • Q:

Bijdrager
    Sylvester

Vrije schijfruimte klopt niet : APFS probleem of iets anders?

https://cdn.onemorething.nl/uploads//hm_bbpui/reply/50401/wvn1eh74n98h7zgb0or4jkiwl0betjrt.png

Hier staat de laatste versie op de MacBook Pro.

Beschikbaar : 300 van de 500 GB

Gebruikt : 468 GB.

Vreemd….

Ik heb alle mappen gecontroleerd en ik vind ongeveer 200 GB in totaal, dus dat komt overeen met die 300 van de 500 beschikbaar.

Ik heb alles gecontroleerd met schijfhulpprogramma : geen probleem.

Hoe komt dit?

• Dit onderwerp is gewijzigd 5 maanden, 3 weken geleden door  Sylvester.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 5 maanden, 3 weken geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Vermoedelijk is APFS de boosdoener. De schijfruimte op de iMac van mijn zwager klopte ook niet sinds hij overschakelde van HFS naar APFS. Zou bij hem  te maken hebben met snapshots. Maar hier is het verschil wel heel groot. Misschien is er nog een tweede oorzaak.

• Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 3 weken geleden door  Mac Hammer Fan.

Bijdrager
    Sylvester

Oei. En wat kan ik eraan doen?

Ter info : de ruimte is effectief in gebruik. Als ik een bestand van 50 GB erop wil zetten, krijg ik de melding dat de schijf te vol is.

Ook ter info : net voor de upgrade naar High Sierra heb ik de Mac volledig clean geïnstalleerd. Er stond dus nagenoeg niks op.

• Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 3 weken geleden door  Sylvester.

Bijdrager
    Sylvester

Ik heb daarnet een bestand van 80 GB weggegooid. Er is hoogstens 2GB vrij gekomen, ook na herstart blijft dit zo.

Dit komt dus echt niet goed, schijf is bijna vol.

Vele eigenaardigheidjes :

• Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 3 weken geleden door  Sylvester.

Bijdrager
    iMad

Wat zie je staan als je op de knop Beheer klikt bij Systeem?

Trouwens heb je al gekeken de Bibliotheek map van de Gebruiker?

• Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 3 weken geleden door  iMad.

Bijdrager
    Sylvester

allé, ik ben er zo goed als uit.

Ik heb alle local TM backups verwijderd. Vraag me niet waarom, maar hij heeft vandaag een hoop local TM backups gemaakt.

System is nu nog maar 25 GB groot, dus ik heb terug 365 GB vrij.

Blijkbaar staat die functie standaard aan op een Macbook Pro.

Met deze zie je de backups : sudo tmutil listlocalsnapshots /

Dan verschijnt er een lijst :

com.apple.TimeMachine.2018-01-28-125230

Die kan je wissen met :

tmutil deletelocalsnapshots 2018-01-28-125230

Nu nog vinden hoe ik die local TM backup definitief af kan zetten.

Bijdrager
    Ome Kor

Door in Systeemvoorkeuren -> Time Machine de schakelaar op uit te zetten. Als je dan een backup wil maken, dan selecteer je de backupschijf daar en na het maken van de Time Machine backup zet je de schakelaar weer op uit. Zo doe ik het ook bij mijn Air met slechts 128 GB schijf. Ik heb te weinig ruimte over voor lokale Time Machine backups.

Bijdrager
    Sylvester

Dat kan toch niet de bedoeling zijn dat je telkens TM moet afzetten.

Bijdrager
    Ome Kor

Misschien kun je dat met tmutil instellen, heb me er niet in verdiept.

Moderator
    Night

Definitief uitzetten? Dat was nog mogelijk in Sierra, in High Sierra helaas niet meer.

Bijdrager
    GoeieDag

Hoezo niet definitief uitzetten in HS? Klok, klepel, Night?

En nee, dat kan niet de bedoeling zijn, Sylvester. Maar ik heb het dan bij vele Mac’s al die jaren nog nooit om handen gehad. Dus ik denk dat je gewoon ff pech heb gehad; is weer opgelost. Klaar.

Moderator
    Night

Geen klepel; in Sierra kon je de TM snapshots nog uitzetten. Die optie hebben ze er helaas in HS uitgesloopt. Wat erg jammer is, want meerdere gebruikers hebben last van de ‘bug’ in APFS die voorkomt dat die snapshots tijdig worden opgeruimd door het OS  (zoals het zou horen).

Bijdrager
    Sylvester

Dus het gaat hier eigenlijk om een bug? Wat doet die dan precies , of niet…?

Bijdrager
    TheBigZ

https://forums.macrumors.com/threads/how-to-delete-time-machine-local-backups-on-high-sierra.2073998/

They are now creating a local snapshot and using that snapshot as the data source to create a regular backup, rather than using the live disk as the source (as is the case with an HFS disk).

Als je dat niet wilt, zul je het maken van TM backups uit moeten zetten.

Bijdrager
    GoeieDag

Klepel, Night. Die APFS snapshots waar jij naar refereert zijn niet de bekende TM snapshots. Het zijn systeem snapshots van de staat van je huidige systeem, en dus geen backup van jouw data, en worden enkel gemaakt bij update’s. Wel is het idd zo dat die snapshots door dezelfde engine worden verzorgd als die van TM, maar idd ongeacht of TM in de voorkeuren wel of niet is ingeschakeld.

Dat deze APFS feature nog niet bugvrij lijkt te zijn, heeft weinig met TM zelf te maken.

Moderator
    Night

Ik heb het nergens over APFS snapshots (systeem snapshots) gehad. TS  had duidelijk problemen met de lokaal opgeslagen TimeMachine backups.

Ik weet dat beide aangemaakt worden met de tmutil en dat zal ongetwijfeld de reden zijn dat de het in HS niet meer mogelijk is om de  lokale TM backups uit te schakelen, zoals in Sierra nog wél kon met het commando

sudo tmutil disablelocal

Je moet dus wel voorkomen dat je twee dingen door elkaar haalt. System snapshots zijn niet hetzelfde als local TimeMachine backups.
    Zelfs het geheel uitzetten van de automatische TM backups of het geheel niet gebruiken van TM zal niet van invloed zijn op het aanmaken van APFS/system snapshots. Gelukkig was dat dan ook niet de oorzaak van het vollopen van de disk van TS.

Door een bug wil het helaas nog wel eens voorkomen dat  TM oudere backups niet verwijderd. Dit was trouwens ook al in sommige gevallen een probleem in Sierra en oudere systemen. Het zinnetje ‘Local snapshots as space permits’ in het TM voorkeurenpaneel geeft de oorzaak al aan. Pas bij minder dan 5GB beschikbare ruimte of minder dan 20% beschikbare ruimte zal tmutil oudere snapshot gaan verwijderen, maar helaas niet altijd en die 5GB kan ook wel eens de oorzaak zijn van ‘Disk full’ meldingen bij kopieeracties.

Inderdaad is een oplossing om de schuif in het TM voorkeurenpaneel op uit te zetten en alleen als je een backup wil maken op aan te zetten, maar hierdoor vervalt gelijk de meest belangrijke reden om TM te gebruiken en dat is dat het automatisch backups maakt. Dan kun je net zo goed een willekeurig ander backup programma – zoals CCC – gebruiken om je backups op een vastgesteld tijdstip (dus nog enigszins automatisch) uit te voeren. Ben je niet altijd helemaal up-to-date, maar alles is beter dan handmatig. Ervaring leert dat het dan nogal snel eens vergeten wordt en (wet van Murphy) altijd nét voordat er problemen optreden.

In High Sierra zijn de local TM snapshots/backups nog wel te verwijderen op een andere
    – helaas handmatige – manier:

tmutil listlocalsnapshots /

Verwijder ze vervolgens één voor één met

(sudo) tmutil deletelocalsnapshots <snapshot_datum>

Bijdrager
    Fester

In het verleden hielp het bij mij al om de schakelaar -uit- en daarna weer -aan- te zetten.

Momenteel doe ik de Time-Machine Backups handmatig ( gemiddeld om de 2 á 3 maanden ), ben ik eventueel niet alles kwijt.

Bijdrager
    GoeieDag

Dat is een duidelijker verhaal, Night. Hier heeft de community wat aan.

Ik ben niet helemaal met je eens; als je problemen hebt met de lokale kopieën van TM, dan helpt het om TM even uit en weer aan te zetten. Probleem is dan opgelost, de kopieën zijn verdwenen, en TM kan gewoon weer zijn -goede- werk doen. Zoals Fester hierboven ook al aangeeft.

Bijdrager
    Marcel

Voor TM gebruik ik een editor die gratis is

https://tclementdev.com/timemachineeditor/

Ik heb hem op 1x per dag staan en dat werkt

Eigenlijk zou dit een apart onderwerp moeten zijn, is nl wel een erg handige app.

Marcel

• Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 3 weken geleden door  Marcel.

Bijdrager
    GoeieDag

Waarom zou je ‘m op 1x per dag zetten? Wat win je daarbij?

Als TM werkt zoals het moet werken, dan maakt et allemaal geen biet uit! Het zijn incremental backups, dus je wint er niks bij door de verandering. Als TM niet goed werkt, dan zul je ook problemen (kunnen) krijgen als je die editor gebruikt.

Ik heb hier overigens al jaren allerlei TM backups van verschillende Mac’s die naar verschillende interfaces worden weggeschreven, en nooit een probleem van betekenis tegen gekomen.

Bijdrager
    Marcel

Maak wel degelijk uit als je naar de ruimte kijkt, verder vertraagd het systeem als TM draait. Ik merk dat wel heel duidelijk als ik met 4K films bezig bent terwijl er echt genoeg geheugen is. Dus over de keus 1x  is duidelijk over nagedacht.

Bijdrager
    Sylvester

Laten we nog even hernemen…

Wanneer gaat TM local backups maken? Wat is de oorzaak en waarom doet hij dat?

Ik wil absoluut niet de TM backup afzetten, want zoals Night al aangeeft is dat niet de bedoeling.

Ik wil niet dat mijn ganse schijf gegijzeld wordt door die backup. Er bleef maar 30 GB over van de 360 GB, dat kan en mag echt niet de bedoeling zijn. Mijn backup loopt naar een NAS en dat is voldoende.

Als ik even nadenk : ik had TM gisteren af staan, en vergeten aan te zetten. Daarbij heb ik de ganse dag met zeer grote bestanden gewerkt : het bewerken van films in iMovie. Ik weet niet of deze combinatie er iets mee te maken heeft?

Moderator
    Night

Dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben; dan zal de lokale backup ook erg groot worden. Echter zou die na succesvolle transfer naar de NAS moeten verdwijnen.

Bijdrager
    GoeieDag

Je zou die -grote- bestanden waarmee je werkt, of de map waarin ze staan, kunnen uitsluiten van de TM backup. Als je klaar bent ze op een plek neerzetten waar ze wel met TM meedraaien.

Maar het zou ook aan de NAS kunnen liggen, want TM en een NAS zijn een niet door Apple ondersteunde configuratie.

Bijdrager
    Sylvester

De map die ik heb gebruikt (bureaublad) was uitgesloten van de backup. Ik weet niet of die uitsluitingen verschillend zijn voor backup naar extern volume en local backup.

Het ligt zeker niet aan de NAS. Waarom zou het aan de NAS liggen als mijn schijf volloopt door lokale backup omdat Apple het leuk vindt om mijn schijf ongevraagd volledig te gijzelen?

Apple ondersteunt weinig, ook geen NAS, dat weet ik. Dat is uiteraard om zichzelf uit de gevarenzone te houden. Toch werkt dit perfect hoor, minstens even goed als TM naar een Apple product.

Bijdrager
    GoeieDag

Apple doet dit, Apple doet dat… Vind je dit soort uitspraken zelf ook niet een beetje kinderachtig?

Dat Apple TM op een NAS niet ondersteunt, lijkt me helemaal niet zo gek. Anders kunnen ze niet meer in staan voor maximale betrouwbaarheid, en dat is juist een kernwaarde van een backup.

Als er een conflict is tussen de TM-ondersteunings-software van de maker van de NAS en de TM macOS software, zou je dit soort problemen wel kunnen krijgen, lijkt me.

Maar goed, succes ermee.

Bijdrager
    Sylvester

Goeiedag,

ik ben al redelijk op leeftijd, en heb door de jaren met alle systemen gewerkt. Windows, Mac, Unix, en zelfs andere.

Ik heb de prille beginjaren van de PC’s meegemaakt , ik heb diverse installaties en support gedaan op alle systemen en vooral Windows en Mac. Uit deze ervaring spreek ik dus.

Als er ‘iets’ is waaraan ik altijd een hekel heb gehad(en de reden waarom Apple altijd favoriet was),  is dat het systeem ongevraagd een eigen leven begint te leiden, en als het systeem met jou werkt in plaats van andersom.

Dit probleem begon dezelfde trekjes te krijgen, vandaar mijn lichte uitlating. Dit wil dus niet zeggen dat ik Apple helemaal wil blameren. Maar ik ben geen kip zonder kop en volg niet zomaar elk ding dat sommigen ervaren als ‘normaal’ of het zal wel goed zijn als het van Apple is. Je mag in het leven toch af en toe kritisch zijn, en dat doe ik hier ook. Apple blijft mijn favoriet, maar het systeem wordt te groot en krijgt af en toe ‘windows’ trekjes (zo noem ik het).

Dat het iets met de NAS te maken heeft betwijfel ik sterk zoals ik al eerder zei, want het euvel deed zich blijkbaar voor op het moment dat TM af stond. Er werd dus niet eens toegang gezocht tot de NAS. Waarom hij dan toch lokaal gaat is dus de vraag. Apple heeft iets met deze functie gedaan sinds High Sierra, dat is waarschijnlijk de oorzaak. Ik laat het in het midden wat het doel is, en het positieve of negatieve hiervan.

Bijdrager
    Sylvester

Dit topic staat als ‘opgelost’ maar ik vrees dat het niet zo is…

Sinds kort stel ik vast dat het systeem geheugen weer oploopt.

Ik heb met Terminal nog even gekeken ( sudo tmutil listlocalsnapshots /)

Maar geen snapshots te zien. Het heeft nu dus niks te maken met Time Machine.

Elke keer als ik iMovie opstart en een bestand importeer, loopt het systeemgeheugen langzaam op.

Nadien verwijder ik alle media uit iMovie, en toch blijft er steeds wat geheugen hangen.

Bij de volgende herstart komt er weer iets bij, weer iets af…. enz. Zo loopt het langzaam op.

Door moderator: Ik heb het topic weer op ‘nog niet opgelost’ gezet.

Bijdrager
    GoeieDag

Gebruik eens OmniDiskSweeper om te vertellen waar de vulling nou precies door wordt veroorzaakt.

Bijdrager
    Sylvester

OmniDiskSweeper wil niet starten. Ik heb hem moeten activeren bij beveiliging en privacy, maar daarna werkte hij helemaal niet meer.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 56)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.