16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Mr Evil

Vrije ruimte op de harde schijf na installatie Lion.

Sinds Lion lijkt mijn schijfruimte te zijn verdwenen als sneeuw voor de zon, had ik voor de installatie nog 60 GB vrij nu volgens iStat nog maar 24 GB. Het rare is volgens finder, die dat keurig weer geeft onder aan het venster, heb ik nog 48,24GB vrij. Hebben meer mac’ers die gezien? Is dit een foutje van istat of van de finder, wie van de twee heeft nu gelijk?

Inactief
    Anoniem

Minder dramatisch hier, maar toch een verschil van 6GB.
    Schijfhulpprogramma, drive genius en Techtool zijn het eens met finder. Dus istat zou er wel eens naast kunnen zitten.

Bijdrager
    Mr Evil

Het schijfhulp programma geeft ook aan dat er 24GB vrij is. Het vervelende is dat ik niet kan zien welke bestanden de ruimte in nemen.

Bijdrager
    LeonDemeijer

Is dit direct na de installatie of een paar dagen later?

Bijdrager
    Mr Evil

Dit is direct na de installatie. Het probleem is dat in mijn 200 MacBook begin 2007 maar een 120GB schijf zit, die begint nu dus erg vol te raken. Ik heb nog gezocht of ik restanten van de installatie kan vinden maar dat lukt ook niet.

Bijdrager
    LeonDemeijer

Probeer hier eens mee te kijken of je iets kunt vinden.

Bijdrager
    Mr Evil

Dat programma heeft ongeveer de zelfde functionaliteit als Cleanapp. Ik heb mijn eigen map even bekeken ik zie dat mijn Apperture map ongeveer 22GB groot is, iPhoto 2,1. de rest van de mappen staan in geen verhouding met Apperture, de totale ruimte van mijn persoonlijke map is 31,1 GB.
    De andere 60 GB zijn minus Lion moeilijk te verklaren. Ik weet niet wat de installatie grote van LION is maar laten we het ruim nemen en zegen 10GB, dan mis ik er nog 50.

Bijdrager
    LeonDemeijer

Het enige wat ik zo uit mijn hoofd kan bedenken is dat Lion een nieuwe feature heeft, ben even de naam kwijt, maar deze maakt na een tijdje een backup op de interne HDD, zodat deze makkelijker is over te brengen op de Time-Machine schijf wanneer deze wordt aangesloten.
    Zodra je de Time-Machine back-up maakt, moeten deze bestanden weer weg zijn.

Heb je al geprobeerd een time-machine back-up te maken?

Bijdrager
    Mr Evil

Ik heb nog geen time-machine back-up kunnen maken vanwege mijn langdurige vakantie in het buitenland, ik ga niet voor de standaard 2 of 3 weken. GrandPerspective geeft aan dat de schijf zelf maar 65GB bezet is. Er lijkt dus ergens een verborgen map schuil te gaan. De aperture map blijft de grootste, maar de foto zelfs staan op een externe schijf.

Bijdrager
    knippie

Met WhatSize kun je dat nakijken.

Bijdrager
    Thoomas

Kijk eens wat staat bij Apple-menu > Over deze Mac > Meer info > Opslag

Soms staat daar een erg groot gedeelte toegewezen aan “Back-ups” (deze worden lokaal opgeslagen). Bij bij is dat op dit moment 0 KB, maar bij sommigen hoor ik dat dit soms wel tientallen GB in kan nemen.

Bijdrager
    Mr Evil

Over deze mac is ook al aangepast ;-). Ik zie dat Back-ups 24,63GB groot is, hoe kom ik daar vanaf? of verdwijnt na de eerste time-machine back-up.

Moderator
    unSOUND

Die zou moeten verdwijnen na een TimeMachine backup.

Bijdrager
    MacTS

Een paar honderd MB’s blijft mijn MBA registreren als back-up, terwijl ik er net TM weer overheen heb laten gaan.

Bijdrager
    Mr Evil

Het probleem is opgelost nadat ik geforceerd mijn MacBook moest stoppen en weer opstarten, het scherm bleef namelijk zwart. Nu heb ik al mijn ruimte weer terug, de Backup is als sneeuw voor de zon verdwenen. Het is nu nog maar een paar MB

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

In Snow Leopard had ik 25 GB vrije ruimte op mijn HD, na upgraden naar Lion is dat 100 GB. Is dat wel normaal?

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.