6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    klonic

Vrije ruimte klopt niet

Ik heb deze vraag een a twee jaar geleden als een eerder gesteld tussen neus en lippen. Nu zit het probleem me echter weer dwars waardoor het nu een eigen topic verdient.

Zie onderstaande afbeelding:

Het zijn 3 weergaven van de ruimte op mijn HDD. Ik heb een aantal onderdelen rood omcirkelt

In het linker venster (via r-muisknop -> toon info op Macintosh HD) is te zien dat ik 188 GB beschikbaar heb. In het venster rechts onder (spatiebalk op Macintosh HD) staat dat ik 112,28 GB vrij heb. Dit staat ook in het “Over deze Mac” venster. Daar is te zien dat ik 76,59 GB gebruik voor Back-ups op mijn HDD. Als je die optelt bij de vrije ruimte kom je op de beschikbare ruimte van 188GB. Die 80 GB aan backups zijn Time-Machine backups die op mijn lokale HDD zijn opgeslagen nadag ik gister tientallen gigabites aan data heb verplaatst naar een externe HDD. Deze data heb ik vervolgens op mijn Macbook weggegooid waarna de data dus van Films en Audio is verplaatst naar Back-ups (in het over deze mac venster). Nu heb ik daarna mijn Time Machine schijf aangesloten in de hoop dat de back-ups verplaatst zouden worden. De backups zijn inderdaad verplaatst maar staan ook nog op mijn Mac.

Ik weet uit ervaring dat deze back-ups vanzelf weer verdwijnen, echter zou ik het toch graag sneller zien gebeuren.

Overigens werkt dit bij een iDevice ook zo, het verwijderen van data van je iDevice is pas te zien aan je vrije ruimte nadat je met je mac hebt gesynct (hoewel dat met gebruik van icloud misschien niet meer zo is).

Weet iemand hoe ik de backups versnelt kan verwijderen en waarom ze blijven staan nadat ze zijn gekopieerd naar de Time-Machine HDD?

Mijn systeem:
    Macbook Pro 13″ Early 2011 2,3 GHz i5
    OS 10.8
    Time Machine met een 1,5 TB USB HDD (waarvan 1 TB vrij)

Bijdrager
    Beech

Waarom zou je dat willen ? Je systeem zorgt er zelf wel voor, daar moet je niet gaan zitten klooien. Je moet voor de aardigheid eens een info openen van je externe HD met TM.

Bijdrager
    klonic

@ Koen,
    Thanks, dat had ik nodig. Dat had ik nodig. Nu begrijp ik ook waarom het blijft staan nadat het ook op een externe time machine disk staat.

@ Beech
    Ik zou dat willen omdat ik nu een soort grote schoonmaak houd. Alle data die ik niet meer nodig heb (zitten ook bestandjes van enkele KBs of MBs bij) wil ik op mijn externe disk (Media genaamd). Dan is een backup op mijn Macbook naast de backup op mijn Time Machine disk overbodig (beide zijn eigenlijk overbodig, want de Media disk wordt zelf ook los gebackupt (in een ander pand voor het geval er brand uit breekt o.i.d.).

Wat bedoel je precies met: “Je moet voor de aardigheid eens een info openen van je externe HD met TM.”? Mijn externe HDD wordt niet gebackupt door TM. De HDD zelf heeft 1 TB vrij en 1 TB beschikbaar.

Inactief
    Anoniem
    klonic op 06 augustus 2012

Thanks, dat had ik nodig. Dat had ik nodig. Nu begrijp ik ook waarom het blijft staan nadat het ook op een externe time machine disk staat.

Ik wist het ook niet hoor, maar had die link binnen 10 seconden met Google gevonden :thumbsup:

Bijdrager
    Beech
    klonic op 06 augustus 2012

@ Beech

Wat bedoel je precies met: “Je moet voor de aardigheid eens een info openen van je externe HD met TM.”? Mijn externe HDD wordt niet gebackupt door TM. De HDD zelf heeft 1 TB vrij en 1 TB beschikbaar.jij schreef o.a. “Nu heb ik daarna mijn Time Machine schijf aangesloten in de hoop dat de back-ups verplaatst zouden worden. De backups zijn inderdaad verplaatst maar staan ook nog op mijn Mac.” dus daar concludeerde ik uit dat je TM op een externe HD hebt.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.