8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    iDavid

Vrij warme tinten op Macs

Hoi,

Wat mij altijd opvalt is dat de kleuren op Macbooks en iMacs altijd wat gelig zijn, en op bijvoorbeeld een Windows laptop het een stuk koeler/blauwer is.

Nu vind ik het niet erg en ben ik er aan gewend. Wanneer je de kleuren op je Macbook even op “Adobe RGB” zet is het veel te blauw maar wanneer je hem terugzet op standaard is het eigenlijk wel heel geel!

Nu zoek ik eigenlijk een soort van middenweg. Ik krijg dat alleen niet voor elkaar bij het calibreren. Hebben jullie allemaal die standaard Apple kleuren ingesteld en wat vinden jullie daar van?

thanks

Sleutelbeheerder
    Night

Je scherm stel je bij het calibreren af op het omgevingslicht. Kunstlicht is altijd geler als daglicht (tenzij jij daglicht TL’s in je huis hebt:p ) Windows PC’s zijn helemaal niet of nauwelijk te calibreren. Die kunnen dus elke kleur van de regenboog hebben, maar (zoals je zelf al zegt) zijn ze meestal te blauw.

Bijdrager
    iDavid

ja, en zijn Mac’s dan té geel?
    Waarom zijn er dan van die calibreer-spinnen op de markt?

Bijdrager
    bouncer

Misschien kun je iets met f.lux.

http://www.stereopsis.com/flux/

Bijdrager
    Osirison

Ik denk dat Apple alles op 6500k instelt, dit is vaak de standaard.
    Op mijn Windows pc gebruik ik een Eizo monitor en in de meeste profiles staat de tint op 6500k toch zet ik dit altijd op 7000k, dit vind ik net iets koeler en wit is dan ook spierwit.
    Waarom 6500k de standaard is snap ik ook niet helemaal want wit is nooit echt helemaal wit, en in real life zien we toch ook echt wit:)

Misschien een beetje een aanvullende vraag van mij in dit topic, maar waarom 6500k de standaard?

Weet je overigens zeker dat je geen gele waas probleem heb in je mac?

Zelf heb ik op mijn macbook pro en macbook air niets aangepast aan de kleuren maar ben van mening dat het op de macbook pro best ietsje koeler mag.

Bijdrager
    1984

Kleurinstelling monitor voor beeldbewerking/dtp IMAC Alu

Mensen die hun computer creatief gebruiken; design, ontwerpen, … – kortom; een beroep waar kleur een groot belang heeft, die mensen gebruiker best geen glossy scherm.(iMac) Een glossy scherm maakt alles wel kleurrijker, maar dat geeft een vertekend beeld.

Sleutelbeheerder
    Night

Ook dát is relatief. Het is een kwestie van ervaring en vergelijking voor je oog.

Bijdrager
    Ir.Bob

Waarom 6500k de standaard is snap ik ook niet helemaal want wit is nooit echt helemaal wit, en in real life zien we toch ook echt wit

We zien wit, maar het is niet wit. Leuk hè, dat menselijk brein. Wit is pas wit als alle kleuren uit het spectrum erin zitten. Dat is het nooit! Wat betreft de kleurtemperaturen is 6500K de standaard, omdat het overeenkomt met het gemiddelde daglicht. ’s Ochtend en ’s avonds is de kleurtemperatuur lager en dus geler.

Waarom zijn er dan van die calibreer-spinnen op de markt?

Dat heeft niks te maken met fabrieksinstellingen of geler danwel blauwer beeld op Windows of op de Mac. De reden ligt in het feit dat onze hersenen dat wat onze ogen opvangen interpreteren. Als je dus gaat uitwisselen tussen beeld en printer, dan heb je liever een objectieve maatstaf. Daarvoor zijn die spinnen, zij meten de kleur van het licht en zijn dus stukken betrouwbaarder dan je ogen.

Verder maak ik uit je vraag op, specifiek uit het gedeelte: “Wanneer je de kleuren op je Macbook even op “Adobe RGB” zet is het veel te blauw maar wanneer je hem terugzet op standaard is het eigenlijk wel heel geel!”, dat je geen kaas hebt gegeten van kleurmanagement. AdobeRGB is geen beeldscherm ruimte, maar een synthetische werkruimte. Ik zou je eerst eens inlezen in het onderwerp voordat je hierin verder gaat.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.