10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Henque

Vriendin van vriend is russisch… mijn probleem

Hallo…
    Die vriend van me is getrouwd met een russische…
    Het ergste is… hij heeft problemen met windows.
    En omdat ik geen of weinig problemen met de mac heb, heeft hij een imac 20″ aangeschaft (van mij afgekeken)
    Natuurlijk ga ik (vrijdag as) hem erbij helpen met allerlei instellingen enz, maar z’n vriendin wilt graag corresponderen in het russisch.

Dat is nu juist mijn probleem.
    Thuis zit ik nu te oefenen op panther 10.3.9, en bv in teksteditor en Toestenbordweergave krijg ik geen russische tekens naar voren.

Bij landeninstellingen/invoermenu heb ik Russisch aangevinkt,
    landeninstellingen/Taal staat PycckNN (de NN omgekeerd en één dakje)

Kan het er aan liggen dat ik geen russisch geinstallerd heb?

Als het enkel over die vriend van me ging had ik geen probleem maar
    waardevolle tips over hoe ik die russische dame op de mac kan helpen zijn hartstikke welkom

ps het enige russisch wat ik geleerd heb is: iditiwpisdu (foenetisch)
    En nog een ps:

Molly Geerstema (rip) van de vvd zei: liever een raket in de tuin dan een rus in de keuken.
    Nouja, dit is een rusin

Bijdrager
    klaasb

Boven in de menubalk zie je een Amerikaanse of Nederlands vlaggetje, als je daar op klikt kun je een andere invoertaal kiezen.
    Je kan ook tussen talen switchen met Appeltje-spatiebalk.

Bijdrager
    Henque
    ”klaasb”

Boven in de menubalk zie je een Amerikaanse of Nederlands vlaggetje, als je daar op klikt kun je een andere invoertaal kiezen.
    Je kan ook tussen talen switchen met Appeltje-spatiebalk.

Bij mij nederlands en russisch vlaggetje.
    Werkt niet..

Bijdrager
    Sharky K.

Ik weet niet zeker maar kan je niet bij de installatie van OS X extra talen en fonts selecteren om te installeren?

dit zegt niet veel goeds: http://www.petitiononline.com/rumacosx/petition.html

Binnenkort ga ik voor een russische huisgenote een mac installeren… hopelijk heeft Tiger russische localizatie.

Bijdrager
    JobKuipers

Dat vlaggetje is toch alleen voor de toetsenbord indeling en niet voor de taal van het systeem? Ik heb eens even bij het taalmenu in de systeemvoorkeuren gekeken (bij Internationaal) en daar zie ik geen Russisch bij staan, dus ik vraag me af of het ondersteunt wordt.

Succes,

Groet,
    Job

Geblokkeerd
    Anoniem

waarom verlaat je geheugen je altijd wanneer je ’t nodig hebt?:D
    Ik kan me herinneren dat hier op bij de buren eens een stukje is geweest
    over OSX in het Russisch.

Van wat ik me ervan kan herinneren, bestaat OSX nog niet in die taal,
    óf ’t bestond uit een andere CD/DVD.
    Da’s het enige wat ik zeker weet, want hun typografie zou volgens dat
    artikel niet in OSX zitten. Je zou Russische sites kunnen bekijken e.d.,
    maar typen, of je systeem zelf in het Russisch kon volgens mij niet.

Als ik ernaast zit hoor ik ’t graag, maar dit is wat me bijstond van dat artikel.;)

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    Canus

Hoi,

ideetje:

Of je mac os in het Russisch kan weet ik niet [en als ze alleen wil corresponderen in het Russisch, dan hoeft het OS toch niet in het Russisch te zijn?].
    Maar om in het Russisch te corresponderen heb je een lettertype nodig die Russische tekens ondersteund. Kan best zijn dat je die niet hebt en het daar om niet lukt.

Bijdrager
    iljitsch

Je moet bij International in de System Preferences bij Input Menu “Russian Phonetic” aanklikken en “show input menu in menu bar” aanzetten. Als je toch bezig bent, selecteer dan ook de Keyboard Viewer.

Je kan dan via het vlaggetje in de menubalk Russisch kiezen en eventueel met de keyboard viewer die daar dan ook zit zien welke toets welk karakter geeft.

Bijdrager
    Yosemite

Op het Apple discussie forum loopt hier ook een draadje over.

Op de Russische Apple site kan je zelfs een Russische vertaling voor Panther downloaden:
    http://www.apple.ru/support/Mac_OS_X_RUS_10.3.5_6.zip

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.