30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    Emerson72

Vriend overleden, iPhone op slot

Een van mijn beste vrienden is gisteren overleden en voor ons als nabestaanden is het nu zaak, met al het verdriet wat daarbij hoort, om zijn vrienden en kennissen in te lichten. Helaas had hij alleen maar een iPhone waar alles instond. Niet gesynchroniseerd met iCloud of Mac of PC. Een rondje Google levert vooralsnog niets op, ook een telefoontje met de politie niet. Ik heb een programmaatje gedownload dat heet iPhone Backup Exctractor maar zoals de naam al zegt, backup en die zijn er niet.

Het kan toch niet zo zijn dat er helemaal geen methode is om het wachtwoord eruit te halen?

Graag suggesties.

Bijdrager
    YoYelloW

helaas niet, hoe vervelend het ook is. Voor zover ik weet is er niets wat er aan gedaan kan worden:(

je zou wel een backup kunnen maken van de telefoon, zelfs als hij gelocked is (denk ik) daarna zou je dat extractor tooltje mogelijk kunnen gebruiken. ’t is een “longshot” maar zou mogelijk kunnen werken.

Bijdrager
    fred44nl
    Bijdrager
    YoYelloW

maar dan wel op 4.1 en we zitten nu op 5.1.1 en het gaat hier niet om een feature maar een bug.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Niet om het een of ander hoor. Maar als zijn overlijden bij de politie bekend is, kunnen zij via zijn ID kaart achterhalen wie en waar de familie is, en die familie kan de rest inlichten. Dat is hun werk bij overlijden dat hoef jij niet perse te doen hoor. (Jij bent namelijk wettelijk geen nabestaande). Waarschijnlijk weet zijn familie meer en hebben ze al lang verschillende mensen ingelicht en hoef je niet met een iPhone te gaan klooien.

Bijdrager
    belfortmac

Ik vind dit eigenlijk meer een kwestie voor de familie.
    Denk niet dat een topic hierover een goed idee is , zeker niet als die niet van de familie zelf afkomt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

p.s: Of bedoel je soms dat de familie contact met jou op nam vanwege deze iPhone omdat ze ook geen telefoonnummers hebben?

Bijdrager
    1984

Indien je het wachtwoord hebt gevonden kun je met het volgende geconfronteerd worden :

In de gebruikersvoorwaarden van Apples iTunes staat vermeld dat gekocht materiaal slechts als licentie in bezit komt van gebruikers. Dit betekent dat Apple ondanks jouw aankoop eigenaar blijft van het materiaal. In het geval van overlijden kan een collectie volgens de huidige voorwaarden niet legaal worden doorgeven aan bijvoorbeeld familieleden. bron

Bijdrager
    fred44nl

daarover heeft Bruce Willis een rechtzaak aangespannen tegen Apple.

Bijdrager
    1984
    Bijdrager
    GoeieDag

Off topic gezwets.

Bijdrager
    Koning Frank

Als je er vanaf was gebleven was zijn password misschien nog zichtbaar als vingerafdrukken op het scherm.

Bijdrager
    JesseV

Allereerst gecondoleerd met het overlijden van je vriend.

Ik weet niet waar je woont maar wat ook het proberen waard kan zijn is even langs gaan bij de Apple Store in Amsterdam, misschien hebben zijn een methode die jou kan helpen.

Bijdrager
    rctgamer3

Gaat het hier om een passcode lock? Via bepaalde Cydia tweaks is het mogelijk om deze te omzeilen of zelfs helemaal uit te zetten.

Als het om het Apple ID gaat, de grootste kans heb je via de wachtwoord vergeten/password recovery systemen.

Bijdrager
    MBPuser

De politieagent die je gesproken hebt weet duidelijk niet waar hij het over heeft. Justitie en andere opsporingsdiensten gebruiken al jaren XRY van Micro Systemation. Als je naar een hoofdbureau van een grote stad gaat waar ze van de Forensische Unit zitten van die regio kunnen ze je zeker verder helpen. Laat je niet wegbonjouren door die pino achter de balie maar maak een afspraak met een rechercheur van die afdeling en leg het verhaal uit.

Bijdrager
    Koning Frank
    rctgamer3 op 05 september 2012

Gaat het hier om een passcode lock? Via bepaalde Cydia tweaks is het mogelijk om deze te omzeilen of zelfs helemaal uit te zetten.

lekker nuttig als de iPhone een codeslot heeft

Bijdrager
    MBPuser
    No_Name op 05 september 2012

”Als je er vanaf was gebleven was zijn password misschien nog zichtbaar als vingerafdrukken op het scherm.”

“lekker nuttig als de iPhone een codeslot heeft”

Heeft Kleuter Frank ook wat nuttigs bij te dragen aan dit topic of blijft het bij opmerkingen passend bij je opleiding en leeftijd?

Bijdrager
    sysop

Ik zou hier in eerste instantie ook geneigd zijn om mijn condoleances uit te spreken, nou affijn: bij deze toch maar dan.
    Toch kleeft aan dit soort berichten wel een zeer wrange bijsmaak dat e.e.a. verzonnen wordt om een al-dan-niet-op-een-niet-al-te-nette-manier verkregen iPhone te unlocken…
    Laat ik me derhalve maar aansluiten bij de reacties dat je dit beter met ‘de authoriteiten’ kunt oppakken.
    En mocht het inderdaad een gestolen iPhone betreffen, dan hoop ik dat je er in stikt.

Bijdrager
    GoeieDag

TS lijkt betrouwbaar: niet actief, maar wel ruim 2 jaar lid. Toch wat anders als een eerste aanmelding.

Wat ik wel raar vind is dit:
    “Helaas had hij alleen maar een iPhone waar alles instond. Niet gesynchroniseerd met iCloud of Mac of PC.”
    Het lijkt me praktisch onmogelijk om zo met je iPhone te werken.

Bijdrager
    100percentme

@goeiedag, niet per se onmogelijk. Je loopt alleen wel het risico dat je al je data kwijt bent als hij crasht

Bijdrager
    Yggdrasil

Sinds iOS 5 heb je geen Mac/Pc meer nodig, alleen moet de overledene dan netjes aangeschafte muziek hebben staan op die iPhone.

Wil je andere muziek op de iPhone hebben moet je sowieso synchroniseren vanaf een Mac/Pc. Dat, of hij gebruikte natuurlijk enkel de telefoonfuncties. Ik vind het ook een beetje een raar verhaal, maar ach.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    MBPuser op 05 september 2012

De politieagent die je gesproken hebt weet duidelijk niet waar hij het over heeft. Justitie en andere opsporingsdiensten gebruiken al jaren XRY van Micro Systemation. Als je naar een hoofdbureau van een grote stad gaat waar ze van de Forensische Unit zitten van die regio kunnen ze je zeker verder helpen. Laat je niet wegbonjouren door die pino achter de balie maar maak een afspraak met een rechercheur van die afdeling en leg het verhaal uit.

Dacht je dat nu heus?
    Je vergeet dat de TS niet de eigenaar is van die iPhone, nog is hij een direct familielid. Die agent weet dus wel degelijk waar hij het over heeft want in dit soort gevallen gaan ze echt niet voor ‘slechts een vriend’ een iPhone kraken. Die iPhone behoord nu aan de nabestaanden, niet aan die vriend. Meestal moet er ook nog eens sprake zijn van verdachte omstandigheden anders mag de politie niet eens op verzoek van een vriend een telefoon kraken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    GoeieDag op 06 september 2012

TS lijkt betrouwbaar: niet actief, maar wel ruim 2 jaar lid. Toch wat anders als een eerste aanmelding.
    Wat ik wel raar vind is dit:
    “Helaas had hij alleen maar een iPhone waar alles instond. Niet gesynchroniseerd met iCloud of Mac of PC.”
    Het lijkt me praktisch onmogelijk om zo met je iPhone te werken.

Wat ik raar vind is dat de TS nog niet gereageerd heeft…

Bijdrager
    MBPuser
    Emerson72 op 05 september 2012

”ook een telefoontje met de politie niet.

Het kan toch niet zo zijn dat er helemaal geen methode is om het wachtwoord eruit te halen?”

@ Hendrik

Mijn antwoord ging hier dus over.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

OK, maar er stond geen quote bij dus dat kon ik niet weten, maar die agent zal dan ontkennend antwoord hebben gegeven omdat dat het protocol zal zijn bij dit soort vragen. Net als dat wij niet mogen helpen bij illegale downloads zo moet een agent ook zijn mond houden.

Bijdrager
    MBPuser

Ik heb geen idee wat het protocol is van zo’n veredelde parkeerwachter die je aan de telefoon krijgt bij der polizei eerlijk gezegd. Lijkt me dat dat informatie verstrekken is als hij gebeld wordt met een vraag en zeggen dat het niet kan is dan niet de juiste info..

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het gaat om het kraken van een iPhone, dan gaat een agent zeker als het ook nog eens telefonisch is echt niks uit de doeken doen hoor. Hij weet toch niet wie hij aan de lijn heeft, het kan wel een vijand zijn van de overledene i.p.v. een vriend…

Bijdrager
    MBPuser

Hoeft toch ook niet? Hij kan toch gewoon zeggen: ik verbind U door met een medewerker van de afdeling die over dit soort dingen gaat, of: er zijn geen collega’s beschikbaar op dit moment dus ik noteer uw gegevens en geef het door aan een rechercheur van de betreffende afdeling? Die rechercheur zal dan heus wel zeggen dat hij dat unlocken wel kan doen maar alleen als een direct familielid zich eigen op het politiebureua wil vervoegen met het betreffende toestel en legitimatie.

Korte samenvatting: de dienstdoende agent die het telefoontje afhandelde lulde uit z’n nek want het kan dus wel, los van de omstandigheden en omliggende feiten want daar had ik het zowieso al niet over.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik denk dat wij helemaal geen oordeel kunnen vellen over de dienstdoende agent. Tenslotte weet alleen de TS wat er precies gezegd is en dat zal wel wat meer zijn dan wat hij hier verteld heeft (wat eigenlijk niks is). Overigens wachten we nog steeds op een reactie van hem…

Bijdrager
    MBPuser

Ik denk dat jíj dat niet kan, dat ik dat wél kan heb je een paar posts geleden al kunnen lezen. Of jij het daar wel of niet mee eens ben is niet echt boeiend (zeg maar gerust helemaal niet zelfs) vooral niet daar het geen vraag is van jou waar ik op reageerde..

Overigens wacht ik op helemaal niemand.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.