19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    sanderman

Vreselijke kwaliteit in iMovie i.c.m. DV ?!

Allen,

ik heb mijn ouders enige tijd geleden aan een Mac geholpen, wat dat betreft niets dan lof over de iMac. Het gaat overigens om een 20″ iMac, mét de firewirepoorten nog. Een van de grootste redenen was toch ook wel het prachtige iLife pakket: daarbinnen sprak iMovie mijn vader erg aan.

Mijn vader beschikt over een Sony camera: een DCR-PC6E PAL. Deze is digitaal en werkt met mini DV tapes. Onder Windows gebruikte mijn vader Pinnacle en maakte daarmee een leuke vakantiefilm van goede beeldkwaliteit (via DVD te zien op een normale tv).

Het probleem: we sluiten de camera aan op de Mac, iMovie herkent de camera heel netjes, we drukken op importeer, er zijn op dat moment géén mogelijkheden voor aanpassingen aan de beeldkwaliteit, en na het importeren is de beeldkwaliteit ronduit bagger: vreselijk veel ruis, blokjes en pixels, bah!
    Waarom doet iMovie dit? En is er een oplossing voor? ik vind het best belachelijk als blijkt dat we een goede Sony camera hebben maar iMovie deze niet aankan?!

Ik zoek dringend help…

Bijdrager
    Pieterr

Gebruik je iMovie ’09, iMovie ’08 of iMovie HD?
    Heb je al een keer een DVD gebrand van de geimporteerde film, en die op een TV bekeken? Hoe ziet het er dan uit?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Op internet en op de site van Apple zelf staan tal van instellingen die in PAL het maximale uit je film halen voor op DVD. Voor de mensen zonder de nodige kennis over compressie en codering is dit wel een uitkomst!

Bijdrager
    MacBooky

Weet je zeker dat het aan iMovie ligt en niet aan de camera/tape? Ik werk al heel lang met DV en firewire en heb bij het importeren in QT Pro nooit problemen, tenzij de tape slecht is

Bijdrager
    sanderman

Ik gebruik iMovie ’09.

@ dr. Maddox, kun je een link geven naar die site? Overigens, de kwaliteit is op dvd net zo slecht als in iMovie. Het kan niet liggen aan de tape. Overigens, MacBookie, ik gebruik iMovie en heb geen QuickTime pro. Kun jij es vertellen hoe je te werk gaat?

Bijdrager
    Fester

Alles even uit mijn hoofd, voor je de film importeert kan je je voorkeursinstellingen kenbaar maken, dit hoef je meestal maar 1x te doen.
    Als ik momenteel importeer in iMovie 06 HD, schrik ik van de slechte kwaliteit tijdens het importeren, naderhand als de camera is losgekoppeld is het beeld wel goed.
    In iMovie 09 momenteel alleen af en toe een bug, kan geen bv titels maken, dat is weer over na een restart.
    Maar, ruis en blokjes, heb je een oude tape gebruikt, moet de kop gereinigd?
    Ik werk ook op tape, zorg dat je de tape maar 1x gebruikt.
    In mijn vorige camera ( een JVC ), die had soms moite met de Sonytapes, ik koop nu uitsluitend tapes die bij mijn camera horen ( Panasonic )

Bijdrager
    Zeekomkommer
    ”sanderman”

Het probleem: we sluiten de camera aan op de Mac, iMovie herkent de camera heel netjes, we drukken op importeer, er zijn op dat moment géén mogelijkheden voor aanpassingen aan de beeldkwaliteit

Die instellingen zijn er ook niet, het materiaal wordt namelijk 1 op 1 gekopieerd van de tape (er vindt helemaal geen conversie plaats).

en na het importeren is de beeldkwaliteit ronduit bagger: vreselijk veel ruis, blokjes en pixels, bah!

Alle drie die kenmerken duiden op problemen in de camera/tape en niet in iMovie

En houd in gedachte dat iMovie de film tijdens het bewerken soms in een lagere kwaliteit laat zien dan het eindresultaat, dit om de weergave tijdens het bewerken soepel te houden. Beoordeel dus vooral niet de kwaliteit zoals je het in iMovie ziet, maar beoordeel het eindresultaat.

Bijdrager
    sanderman
    ”Zeekomkommer”
    ”sanderman”

Het probleem: we sluiten de camera aan op de Mac, iMovie herkent de camera heel netjes, we drukken op importeer, er zijn op dat moment géén mogelijkheden voor aanpassingen aan de beeldkwaliteit

Die instellingen zijn er ook niet, het materiaal wordt namelijk 1 op 1 gekopieerd van de tape (er vindt helemaal geen conversie plaats).

en na het importeren is de beeldkwaliteit ronduit bagger: vreselijk veel ruis, blokjes en pixels, bah!

Alle drie die kenmerken duiden op problemen in de camera/tape en niet in iMovie

En houd in gedachte dat iMovie de film tijdens het bewerken soms in een lagere kwaliteit laat zien dan het eindresultaat, dit om de weergave tijdens het bewerken soepel te houden. Beoordeel dus vooral niet de kwaliteit zoals je het in iMovie ziet, maar beoordeel het eindresultaat.

Ehm nee. Daar ga je de mist in. Ik heb vandaag aardig wat gesurft, en wat blijkt: iMovie 08 en 09 kunnen niet omgaan met DV: het aantal horizontale beeldlijnen wordt op de een of andere manier gehalveerd, waardoor je dus een kwaliteit krijgt van likmevestje. Hier baal ik dus stevig van.

Je zegt trouwens dat het kenmerken zijn die duiden op problemen in de camera of tape: Raar genoeg kan Pinnacle (onder windows) er een prachtige film van maken, maar iMovie slaagt er niet in om een fatsoenlijk helder en strak beeld als eindresultaat te produceren. Het eindresultaat op de dvd is van dezelfde kwaliteit als de preview in iMovie: titelpagina’s zijn scherp, maar het DV materiaal is onscherp en zit vol ruis. (nogmaals, via een ander programma zijn deze eigenschappen dus afwezig!)

Bijdrager
    acb

lijkt mij erg sterk dat imovie hier de schuldige is. heb je de export instellingen goed gecontroleerd en zijn de opgenomen beelden interlaced of progressive?

Bijdrager
    sally

Zeekomkommer’s verhaal over DV binnen halen (kopieren zonder verlies), klopt in ieder geval wel voor iMovie HD.
    Versie 6.04 kun je hier nog downloaden:

http://en.kioskea.net/telecharger/telecharger-1238-imovie-hd

Bijdrager
    sanderman

Op het apple forum: http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=9116362

Op appleinsider: http://forums.appleinsider.com/archive/index.php/t-35635.html

En nog boeiender op het apple forum: http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=9056289&tstart=0

Nu ja, er zijn genoeg topics te vinden, maar nergens wordt een goede oplossing geboden (ja in bovenstaande: iMovie 06 gebruiken, Final Cut Pro gebruiken ( voor 200 euro ofzo…) óf windows gebruiken en alle rotzooi die daarmee naar voren komt. :cry: )

Maar Sally bedankt voor je link, wellicht kunnen we daar wat mee. Kan iMovie 06 naast iMovie 09 geïnstalleerd worden? Of ben ik dan 09 kwijt?

Bijdrager
    sally

Ja, dat kan.
    Voorheen werd er automatisch een mapje voorgemaakt:
    iMovie (previous version).
    Dat kun je zelf doen.

Bijdrager
    Zeekomkommer
    ”sally”

Zeekomkommer’s verhaal over DV binnen halen (kopieren zonder verlies), klopt in ieder geval wel voor iMovie HD.
    Versie 6.04 kun je hier nog downloaden:

http://en.kioskea.net/telecharger/telecharger-1238-imovie-hd

Ik baseer me inderdaad op ervaringen met iMovie 6. Ik was me er niet van bewust dat iMovie 8/9 niet meer met DV video om kon gaan en het eerst converteert, klinkt vreemd en zinloos.

Je kan iMovie 6 volgens mij gewoon naast 8/9 installeren.

Bijdrager
    Fester

iMovie 06 en 09 kan je gewoon naast elkaar gebruiken.
    Dat verhaal over beeldlijnen en interlacing heeft met hd opnamen, niets met tapeopnames te maken.
    Dat ga je pas zien met geheugencamera’s met cmoships
    Onder voorkeuren kan je wel bv. framerate, breedbeeld e.d instellen.
    Ik blijf bij hoog en laag volhouden dat iMovie 06 HD een prima hobbyprogramma is voor de goedwillende amateur.
    Ik heb nu al weer 2 projecten klaar in 09, en dat valt mij lang niet tegen.

Bijdrager
    sanderman

dat zeg ik ook niet: ik vind het zelfs een prachtig programma! Maar wat ik net las op een van de bovenstaande sites: “interlaced DV and HDV footage use single-field processing to improve performance, which means iMovie is throwing
    out every other horizontal line of information.”

Dit verklaart volgens mij toch mijn probleem? Hier wordt ook iMovie 06 er bij gepakt:
    “I did a compare one day using the same clip burned to DVD from iMovie 06 and from iMovie 09. The iMovie 06 clip looked like it came from the DV camera directly and the iMovie 09 clip looked worse. The difference is the single field processing used by iMovie 09 and the fact that it throws out every other horizontal line.”

Kortom: vanavond maar eens even iMovie 06 installeren en kijken wat ik daar mee kan. Misschien is het filmpje dan zelfs nog te exporteren naar quicktime en dan in te laden in iMovie 09?

Bijdrager
    Matterhorn

Heb je de film al op DVD gezet? Het kan namelijk zijn dat de afspeelkwaliteit op de Mac van mindere kwaliteit is,
    zodat je Mac soepeler loopt.
    Wanneer je het op schijf zet zal hij het de originele kwaliteit comprimeren op een DVD.

Dit staat ook bij voorkeuren en import settings.

Bijdrager
    sanderman

Je hebt wel gelezen wat ik al een aantal keer heb gezegd? We hebben een film vanuit iMovie naar iDVD gezet en hem gebrand. Ook hebben we onder windows met behulp van Pinnacle hetzelfde gedaan. Bij die DVD is de kwaliteit wél goed, bij de DVD die de mac heeft gemaakt is de kwaliteit de helft van wat hij op de windows-made DVD is.

Bijdrager
    Matterhorn

Oké, dat had ik niet gelezen.

Bijdrager
    Pieterr
    ”sanderman”

Ik heb vandaag aardig wat gesurft, en wat blijkt: iMovie 08 en 09 kunnen niet omgaan met DV: het aantal horizontale beeldlijnen wordt op de een of andere manier gehalveerd, waardoor je dus een kwaliteit krijgt van likmevestje.

Dat klopt helaas helemaal. Zie ook http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=2043443#2043443
    Wat beeldkwaliteit betreft kun je beter iMovie HD gebruiken dan iMovie ’08/’09.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.