7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Oldy

Vreemde tekstweergave in applicaties

Sinds kort heb ik in enkele applicaties ploblemen met de correcte tekst (teken)weergave.
    In Firefox en het adresboek. De Nederlandse weergave “mixt” met veel vreemde tekens. Lijkt op Grieks en Cyrillisch.
    In Firefox zijn er maar enkele URL’s die er last van hebben. In het Adresboek ook niet alle kaarten
    Landenweergave staat standaard op Nederlands.
    Iemand een idee?
    Mijn dank is groot!

Hier een screendump van Wikipedia in Firefox (nieuwste versie)

Pb G4; 1.67 Ghz
    OSX 10.4.11

Bijdrager
    essiw

dat ziet er naar uit dat hij et lettertype/taal niet herkent (ik kreeg dit ook bij een ondertiteling van een film)
    sinds het Nederlands is is het dus niet de taal maar het lettertype.
    tip: herstart de computer als je dat nog niet had gedaan. Dat lost heel wat problemen op
    Heb je toevallig zitten klooien met lettertypes of talen? of heb je laatst een vreemde versie van word [illegaal ofso] gedownload. nadat ik word [legaal] had gedownload en geïnstalleerd deed ie bij mij ook vreemd met fonts, simpele herstart loste dit probleem op.

Bijdrager
    Oldy

Herstart heeft geen enkel effect.
    Het systeem herkent de taal ook wel, want er worden regels zowel in het Nederlands weergegeven als ook in die vreemde lettercombinaties.
    Het vreemde is, dat het zich bijvoorbeeld in Firefox op de Wikipediasite altijd voordoet.
    Open ik in een nieuw tabblad een andere site, dan is daarmee niets aan de hand.

Moderator
    Poezenbeest

Ik vrees dat het aan het lettertype ligt, dat toevallig door zowel Wikipedia, als OSX gebruikt wordt… als dezelfde pagina in Safari hetzelfde doet, ligt het dus aan het lettertype…

Het lettertype zal vervangen moeten worden…

Bijdrager
    Kidco

Om te zien of het probleem echt aan het lettertype ligt, zoek dat lettertype eens op en kijk in het programma Lettertypecatalogus en kijk of hij daar juist staat weergegeven of niet.

Bijdrager
    palahala

Als het alleen in browsers zou gebeuren, dan zou je kunnen zoeken naar de character encoding. Maar omdat het ook in andere programma’s gebeurt (waar je dat niet echt zelf in kunt stellen volgens mij): wat laat Font Book zien?

Die Wikipedia site gebruikt in mijn Safari Helvetica (bold) voor de tekst die bij jou raar doet. De goede tekst is ook Helvetica, maar dan cursief (oblique, en bold oblique).

Dus: wat laat je Helvetica zien in Font Book?

EDIT: wat bij mij cursief is, is bij jou bovendien niet cursief…

Bijdrager
    essiw

als je trouwens nog ergens word hebt liggen zou het heel makkelijk kunnen. Gooi word van je computer af en herinstaleer het. Misschien lost dat het vanzelf op (word vervangt volgensmij veel lettertypes). En anders iemand de fonts naar je toe laten sturen en de fonts opnieuw instaleren

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.