9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    vec

vreemde tekens/patroon op beeldscherm Mac Pro 2008

Mac Pro maart 2008: processor 2 x 2.8 GHz Quad-Core Intel Xeon
    Geheugen: 6 GB 800 MHz DDR2 FB-DIMM
    Videokaart: ATI Radeon HD 2600 XT 256MB met twee aansluitingen ( poort 1 en 2)
    2x beeldscherm Apple Cinema Display 23-inch DVI (1920×1200)
    Op 1/3 van boven op mijn eerste beeldscherm, dat is aangesloten op poort 1) heb ik een rij blauwe tekens -van links naar rechts- die worden herhaald als een soort patroon.
    Op mijn tweede beeldscherm, dat is aangesloten op poort 2, heb ik dit niet.
    Als ik de beeldschermen wissel van poort op mijn videokaart dan gaat dat patroon over op de andere monitor. Het lijkt dus iets te maken te hebben met mijn videokaart poort 1.

Zijn er mensen met vergelijkbare problemen?
    Weten zij dan ook eventuele oplossingen voor deze uitdaging.

Bijdrager
    Yggdrasil

Je hebt maar een stukje van je scherm vastgelegd.

Bijdrager
    vec

Dat is ook de breedteband waar de tekens/patronen op zijn te zien. Ze zijn blauw of geel (afhankelijk van de achtergrond), dus minder goed te zien tegen een blauwe achtergrond.

Ik heb ze nog een keer met een gedeelte van het beeldscherm bijgevoegd. Nu met een zwarte achtergrond, dan zijn ze blauw.

Dit lijkt mij duidelijker.

/uploads/community/ce10cfa661d524500662e432fcb0c50992601546_0.jpg

Bijdrager
    bitsflew

Heb je de ATI Radeon HD 2600 XT Firmware Update firmware update wel geinstalleerd?

Bijdrager
    bartb112

Bekent femoneen met deze kaarten uit die serie, gebruik de zoek funktie maar even dan zie je dat je kaart defect aan het gaan is.

Bijdrager
    sYnDaEx

artifacts

Bijdrager
    bitsflew

Bijdrager
    bitsflew
    bitsflew op 09 augustus 2012
    bartb112 op 09 augustus 2012

Bekent femoneen met deze kaarten uit die serie, gebruik de zoek funktie maar even dan zie je dat je kaart defect aan het gaan is.

Dat vrees ik ook, deze week had ik praktisch hetzelfde probleem met de 8800GT kaart in m\’n 2008 MacPro.

Zodra de kaart warm werd (+/- 30-40 seconden na het aanzetten) kreeg ik soort gelijke artifacts te zien en korte tijd daarna was het helemaal afgelopen.

Oorzaak zijn haarscheurtjes in de soldeerverbindingen van de GPU en/of VRAM chips, maw de componenten welke onder thermische belasting staan.

Persoonlijk denk ik dat de overgang naar loodvrij solderen ook een belangrijke factor is.

De oven reflow methode schijnt in veel gevallen het probleem te verhelpen maar daar had ik geen zin in.

Helaas kon ik nergens snel een vervangende 8800GT krijgen dus heb ik maar een ATI Radeon HD 5770 gekocht via de Apple Store. Dag later was de Mac Pro weer operationeel.

Bijdrager
    bartb112

Ik heb het laatste jaar van 4 van deze machines de kaarten vervangen !
    Dan is de 5770 een hele mooi kaart als vervanging, dit doet je machine veel goeds.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.