24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    abbenhui

[Opgelost] Vreemde rekenarij in Finder

Ik wilde op m’n MacBook Air Big Sur opnieuw installeren vanwege allerlei ‘rare fouten’. Krijg de melding dat er 7 GB te weinig ruimte is om het OS bij te werken.

Dus op zoek naar waar ik wat weg kan halen; kom ik de volgende getallen tegen: (zie de plaatjes)

De hele SSD is 125 GB. “Gebruikers” zou daarvan 124 GB in gebruik hebben, maar volgens de info neemt dat maar 37,1 GB ruimte in op de schijf (???).
    En “Systeem” neemt nog eens 25 GB voor z’n rekening, maar heeft daarvoor maar 15 GB schijfruimte nodig.

Volgens mij klopt er hiet iets niet; iemand die het me kan uitleggen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 6 dagen, 13 uren geleden door Night. Reden: Topic opgelost
    Bijdrager
    KarelWillem

Ja, bij mij is Gebruikers 10 GB, op een 120 GB schijf.

Hoe dat bij jou wordt berekend als ‘staat gelijk aan de complete SSD’ is me ook een raadsel.

Die 37,16 Gb zal beter moeten kloppen. Maar blijkbaar ziet het OS het toch als ‘schijf is bijna vol’.

Sleutelbeheerder
    Night

Wellicht de oorzaak (of resultaat) van de ‘rare fouten’ die je eerder noemde als reden voor het opnieuw installeren van Big Sur?

Bijdrager
    GoeieDag

Heb je al eens gekeken wat OmniDiskSweeper of vergelijkbare app je vertelt over de opslag?

Bijdrager
    csteelooper

Volgens mij is dit eerder iets voor Disk Utility (Schijfhulpprogramma) en dan met name de First Aid (Eerste Hulp) functie.

Bijdrager
    abbenhui

Schijf EHBO is een van de dingen die ik heb geprobeerd zonder succes / effect …

Bijdrager
    Marius1976

Prullenbak al geleegd neem ik aan?

Bijdrager
    Buzz

Bij de 124 GB wordt misschien de iCloud Drive opslag meegerekend. Als de optie “Optimise Mac Storage” in iCloud preferences aan staat dan wordt maar een gedeelte daarvan daadwerkelijk op de schijf opgeslagen.

Hmm, maar dan snap ik nog niet waarom er voor “systeem” ook verschil is.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door Buzz.
    Bijdrager
    GoeieDag

Zijn het niet caches en dat soort zaken? Daarom toch even ODS gebruiken, lijkt mij.

Heb je al eens een herstart gedaan? En een Safe Boot kan ook mogelijk dit soort problemen oplossen.

Bijdrager
    Buzz

Volgens mij is dit het: het gaat om compressie die het bestandssysteem automatisch heeft toegepast:

https://superuser.com/questions/599112/mac-os-x-finder-substantial-disparity-between-size-and-on-disk-values-for-f

Bijdrager
    KarelWillem

Dit blijven van die zaken die flink aan de poten van ‘meest gebruiksvriendelijke OS’ zagen.

Bijdrager
    Buzz
    Bijdrager
    GoeieDag

KarelWillem op 11 januari 2021 om 13:08
    Dit blijven van die zaken die flink aan de poten van ‘meest gebruiksvriendelijke OS’ zagen.

Inderdaad absoluut niet zoals het hoort, dit.

Maar shit is er altijd al geweest in het Mac OS, dus dit is niks nieuws. Alleen toentertijd zag je het niet, want je was een fanboy. Nu zie je het wel, want je bent fanboy van andere dingen.😎

Bijdrager
    Matador

Alleen bij die 37,16GB mocht staan gecomprimeerd, maar voor de rest staan er geen leugens in dat venster. Dus de heisa is weer geroep en gemekker om niks.

Bijdrager
    Buzz

Het was een simpele vraag over waar het verschil vandaan kwam. Gezien de eerste reacties (waaronder die van mij), was dat nog allerminst voor de hand liggend, maar we zijn er uit gekomen. Zo kunnen we hier elkaar helpen. Om daarna dan meteen van heisa, geroep en gemekker te spreken vind ik dan wel een beetje raar.

• Deze reactie is gewijzigd 6 dagen, 19 uren geleden door Buzz.
    Bijdrager
    abbenhui

Ik heb met ingehouden adem zitten kijken wat hier allemaal gebeurde toen ik een ‘simpele’ vraag stelde.

Inmiddels is het gelukt om Big Sur opnieuw te installeren vanaf een usb-stick; het plaatje ziet er in elk geval nu een stuk begrijpelijker uit:

Bijdrager
    Matador

<p class=”cite”>Buzz op 11 januari 2021 om 14:30</p>
    Het was een simpele vraag over waar het verschil vandaan kwam. Gezien de eerste reacties (waaronder die van mij), was dat nog allerminst voor de hand liggend, maar we zijn er uit gekomen. Zo kunnen we hier elkaar helpen. Om daarna dan meteen van heisa, geroep en gemekker te spreken vind ik dan wel een beetje raar.

Zie de reacties van o.a. GoeieDag (Maar shit is er altijd al geweest in het Mac OS, dus dit is niks nieuws.) Da’s dus gemekker:-)

Bijdrager
    GoeieDag

Zie de reacties van o.a. Matador. Gemekker.

Sleutelbeheerder
    Night

abbenhui op 11 januari 2021 om 15:48

Ik heb met ingehouden adem zitten kijken wat hier allemaal gebeurde toen ik een ‘simpele’ vraag stelde.

Inmiddels is het gelukt om Big Sur opnieuw te installeren vanaf een usb-stick; het plaatje ziet er in elk geval nu een stuk begrijpelijker uit:

Ik heb zo’n vermoeden dat dit, naarmate de tijd vordert, weer verder uit elkaar zal gaan lopen, omdat het gecomprimeerde en ongecomprimeerde grootten weer verder gaan verschillen. Maar da’s mijn vermoeden.

Bijdrager
    abbenhui

Nou, dan heb ik ook eens op m’n iMac gekeken; die is niet gisteren opnieuw geïnstalleerd.

En dan krijg ik dit te zien:

Valt dus wel mee op langere termijn.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Iets wat in de link van Buzz staat (wat over Catalina gaat) heb ik ook ervaren onder High Sierra. Ik wis enkele grote bestanden maar het nieuwe vrije geheugen wordt niet zichtbaar in de statusbalk van een Finder venster. Uiteraard had dat wel gemoeten want de nieuwe waarde zou niet ingewikkelder moeten zijn dan een aftreksom. Maar dat zal wel weer ‘mekkeren’ zijn he Goeiedag?

Heb je een auto? Dan vind je het vast niet erg als je benzinemeter pas halverwege je tocht ineens aangeeft leeg te zijn terwijl dat bij de start al had gemoeten…

Bijdrager
    GoeieDag

Heee ijzerbroot. Je leest niet goed jongen. Mij wordt verteld dat ik mekker, dus je moet het nou niet omdraaien.

Pfff, wat een draadje inmiddels.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik draai niks om hoor. Jou reactie is gemekker op ons ‘gemekker’…

Bijdrager
    abbenhui

Ahum. Dit was ‘mijn draadje’.
    Ik wil daarom iedereen dus vragen om te stoppen met pogingen om z’n gelijk te halen. De feitelijkheden zijn inmiddels  uitgewisseld, dus de discussie is klaar.

Dank.

P.S.: Wie heeft mijn draadje op ‘opgelost’ gezet?

• Deze reactie is gewijzigd 6 dagen, 11 uren geleden door abbenhui.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.