10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Geedee

Vreemde printer gedetecteerd in lokaal kotnetwerk (Leuven)

Even de situatie: in het huis zijn er 5 ‘koten’ (studentenkamers). In elke kamer is er ‘kotnet’ (= netwerk van de universiteit via hetwelke je ook op internet geraakt). Dat komt centraal binnen en wordt over de 5 kamers verdeeld (wellicht via een hub). Mijn Mac detecteert nu een vreemde printer (van een andere student in het huis). Daarom denkt ik dat ook mijn harde schijf te kijk staat. Hoe sluit ik de Mac af voor vreemd bezoek of is er geen gevaar? AppleTalk uitschakelen durf ik niet zo goed, omdat ik denk dat ik dat nodig heb om op het internet te kunnen.
    Wie weet raad? Alvast bedankt.

Bijdrager
    macpro

AppleTalk kun je rustig uitschakelen. Dat wordt voor internet verkeer helemaal niet gebruikt.
    En mocht het toch problemen geven, dan schakel je het gewoon weer in.

In het regelpaneel Samengebruik moet je het delen van bestanden uitschakelen. En eventueel alle andere voorzieningen om gegevens van jouw Mac beschikbaar te stellen aan anderen. Denk bijvoorbeeld aan een eigen website die je op jouw Mac zou kunnen maken.
    Daarnaast kun je de firewall aanzetten, zodat van buitenaf geen toegang tot jouw Mac mogelijk is.

Heb je alles uitgezet en de firewall aan, dan kan er in principe niemand op jouw Mac komen.

Bijdrager
    Geedee
    ”macpro”

In het regelpaneel Samengebruik moet je het delen van bestanden uitschakelen.

Ik kan ‘delen van bestanden’ niet vinden in het regelpaneel Samengebruik :?

Bijdrager
    macpro

Je hebt daar de volgende opties:
    – persoonlijke bestandsserver
    – windows-bestandsserver
    – persoonlijke webserver
    – extern inloggen
    – ftp-toegang
    – externe apple events
    – printersamengebruik

Als je die allemaal uitzet, dan stel je vanaf jouw Mac niets ter beschikking aan anderen.

Bijdrager
    Geedee

Dankjewel. Alles stond evenwel uitgevinkt. Ik neem aan dat mijn Macje dus veilig is tegen indringers, maar ondertussen wel een printer van een ander kan detecteren.

Bijdrager
    Zout

dat iemand anders de boel openzet betekend niet dat jij open staat voor de hele wereld. de filter werkt alleen op inkomend verkeer.

Bijdrager
    junkiesxl

En ik die dacht dat er geen mac liefhebbers waren in Leuven, welke richting ?

Bijdrager
    Deskman

Die printer is misschien een nieuwe HP die Rendezvous ondersteunt?
    Overigens kun je zonder problemen al je ‘services’ open laten staan. Die kunnen alleen met een wachtwoord (jouw wachtwoord) benaderd worden. Maar zoals altijd geldt: zet deze dingen alleen aan als je ze gebruikt. Dat voorkomt dat mensen je computer ‘zien’ op het net en zo kunnen gaan proberen de sleutel te vinden.

[cunning plan]Overigens kun je wel leuk (spook)prints naar die printer sturen…[/cunning plan]

Bijdrager
    Geedee
    ”junkiesxl”

En ik die dacht dat er geen mac liefhebbers waren in Leuven, welke richting ?

In dit geval ‘Romaanse’.

Aan de KUL is een zeer bedrijvige Mac-ondersteunende groep aan het werk. Ze kennen hem daar dus wel degelijk, de Mac. Hier is hun site:
    http://www.kuleuven.ac.be/mac_at/

Neem maar eens een kijkje, de moeite waard.

In Heverlee zitten de Bio’s en die geven hun testresultaten in het labo zelfs in op oude Classic’jes.

Bijdrager
    Geedee
    ”Deskman”

[cunning plan]Overigens kun je wel leuk (spook)prints naar die printer sturen…[/cunning plan]

Dankjewel voor de hulptip en wat dit laatste betreft: misschien een idee voor halloween :)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.