7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Rikk

Vreemde meldingen batterijstatus

De afgelopen paar dagen heeft mijn Macbook verschillende vreemde meldingen over haar batterij gegeven. De batterijstatus heeft in een week 3 keer de status: “vervang nu” gehad. De accu is dan ook binnen no time leeg. Een dag later is er weer niets aan de hand en doet de accu het gewoon een uur of drie. Wéér een dag later is het mis, en trekt hij hem binnen een kwartier leeg. Nu, drie dagen later is er niets aan het handje. De accu gaat een paar uur mee en doet het als vanouds. Nu is mijn MacBook alweer drie jaar oud, en heeft de batterij er 1418 laadcycli opzitten. Het zou in de lijn der verwachting liggen dat hij het er binnen nu en een jaar de brui aan geeft. Door de wisselvalligheid in de meldingen heb ik het idee dat er met de batterij niets mis is. Heeft iemand ervaring met deze vreemde metingen? En waar bleek het aan te liggen?

Hier een screen van CoconutBattery:

Bijdrager
    jgmkoster

Vorig jaar ook last van gehad (bij zo’n 400 cycli), batterij was gewoon dood. Bij mij was het wel zo dat hij alleen aangaf om sommige momenten dat hij weer uren mee kon maar vervolgens uit het niets uitviel omdat de batterij leeg was.

Bijdrager
    mowat

Ik heb soortgelijke berichten gehad “vervang dringend” en onregelmatige duurtijden.
    Ik heb de batterij eens degelijk gekalibreerd en nu zijn alle meldingen al weken weg en werkt ze 4 a 5 uur.

Bijdrager
    Bodevinaat

@mowat

Hoe heb je dat ‘degelijk kalibreren’ gedaan want ik heb een recent nieuwe batterij die al na 337 laadcycli begint te sputteren….

Bijdrager
    mowat

@Bodevinaat
    “degelijk kalibreren” bedoelde ik mee de procedure helemaal volgens het regeltje , en zelfs meer uren , te volgen. Dus dat is vrijwel een hele dag , want ik gebruikte hem dus ook niet via de stroomkabel.

Volgende procedure :
    Om de batterij te kalibreren, gaat u als volgt te werk:
    Sluit de MagSafe-lichtnetadapter aan en laad de batterij van uw MacBook of MacBook Pro volledig op totdat het lampje op de MagSafe-connector groen wordt en het batterijsymbool in de menubalk aangeeft dat de batterij volledig is opgeladen. ( nagezien in systeemvoorkeuren/energiestand 100%)
    Gebruik de volledig opgeladen batterij niet gedurende twee uur of langer. Als u de lichtnetadapter aangesloten laat, kunt u de computer gedurende deze tijd wel gebruiken.
    Koppel de lichtnetadapter los terwijl de computer is ingeschakeld en gebruik de computer vervolgens vanaf de batterij. Zodra de batterij bijna leeg is , wordt het waarschuwingsvenster met de melding over een bijna lege batterij weergegeven.
    Zorg dat de computer ingeschakeld blijft totdat de sluimerstand wordt ingeschakeld. Bewaar uw werk en sluit alle programma’s wanneer het venster met de melding over een bijna lege batterij verschijnt. Doe dit voordat de sluimerstand wordt ingeschakeld.
    Schakel de computer uit of laat de computer in de sluimerstand staan. Gebruik de computer vervolgens minimaal vijf uur niet.
    Sluit de lichtnetadapter opnieuw aan en laat deze aangesloten totdat de batterij weer volledig is opgeladen. U kunt de computer hierbij gewoon gebruiken.
    Herhaal dit kalibratieproces elke twee maanden om ervoor te zorgen dat de batterij optimaal blijft functioneren. Als u uw MacBook of MacBook Pro niet vaak gebruikt, kunt u de batterij het beste elke maand kalibreren.

Als u extra batterijen hebt aangeschaft, voert u de kalibratieprocedure ook met die batterijen uit.

Bijdrager
    MacAanZee

Ik vraag me af of er een bepaald aantal laadcycli staat voor de levensduur van een batterij. Ik heb wel ’s gelezen van wel. Daarom laad ik ‘m niet al te vaak en gebruik ik in huis bijna altijd de adaptor. (MacBook Pro nov 2010) Wel kalibreer ik met enige regelmaat. Ik heb na 9 maanden nog maar 40 laadcycli. Wel zie ik dat de “Current Capacity” langzaam terugloopt en minder wordt dan de “Design Capacity”
    Current is nu 6663 mAh
    Design is nu 6900 mAh

Het gekke was, dat toen hij nieuw was, Coconut aangaf dat de Current Capacity 103% was, dus nog boven de Design Capacity.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.