30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:

Bijdrager
    Johnyw

Vreemde lettertypes

Goeie morgen;

het gebeurt me niet zo vaak dat ik met lettertypes bezig ben, maar toen ik dat dan deze morgen wel eens moest doen, merkte ik dat er in mijn systeem een pak lettertypes staan van landen, regio’s die ik nooit nodig zal hebben.

Ik wil die verwijderen, en ik heb ooit geweten dat dit kon door bepaalde onderdelen uit mijn systeem te verwijderen.

Vraag me echter niet meer hoe dat moest, ik weet dat niet meer.

Iemand een tip ?

Bedankt

JOhny

Bijdrager
    SvS

Gemakkelijkste wijze zonder enkel risico:

App Lettertypecatalogus en dan de fonts ‘deactiveren’.

Bijdrager
    Johnyw

Ik merk dat er een pak inzitten die moeten “gedownload” worden, en die krijg ik er niet uit ?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zitten ze in de weg?

Nee?

Laten staan dan.

Lettertypes nemen over het algemeen niet zoveel ruimte in (hoewel dat niet noodzakelijk opgaat voor moderne met veel Aziatische tekens erin) en als je ze eraf gooit, dan heb je best kans dat je later tot de ontdekking komt dat ze toch wel eens gebruikt worden zonder dat je dat doorhad.

Bijdrager
    Johnyw

Jawel, ze zitten me in de weg, ze storen me… en de kans dat ik ooit hebreeuws schrijf lijkt me eerder miniem.

Bijdrager
    SvS

<p class=”cite”>Johnyw op 30 april 2018 om 10:08</p>
    Ik merk dat er een pak inzitten die moeten “gedownload” worden, en die krijg ik er niet uit ?

Die zie je schijnbaar alleen in Lettertypecatalogus. Ik kan het ook niet verwijderen (bij sommigen staat er idd DOWNLOAD-knop bij). Maar in opmaaksoftware krijg je ze, als het goed is, niet te zien. Dan heb je er verder geen last van. Ik heb ook alle Aziatische tekens gedeactiveerd en heb er verder geen last van. Eenmalig deactiveren dus en klaar is Johny.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Johnyw op 30 april 2018 om 11:51</p>
    Jawel, ze zitten me in de weg, ze storen me…

Dat zijn twee verschillende zaken.

en de kans dat ik ooit hebreeuws schrijf lijkt me eerder miniem.

Kom je wel eens op een site als Wikipedia? Er is, afhankelijk van wat je opzoekt, redelijke kans dat je in artikels daar allerlei schriften tegenkomt die je zelf niet beheerst, maar die je computer wel aan boord heeft.

Bijdrager
    Johnyw

dat is waar, maar ok, ik heb via fontbeheer de lettertypes die ik kon op deactiveer gezet. Het probleem is: in adobe Photoshop bv, als ik daar een tekst wil plaatsen kan ik uiteraard kiezen welk lettertype te gebruiken, en die lijst is lang, zeer lang bij mij… er staan een pak fonts tussen die zelfs in fontbeheer NIET te zien zijn!

Ik heb de support van Adobe aan de lijn gehad en die wisten me te vertellen dat bv. Photoshop ALLE fonts oppakt die ook maar ergens op mijn mac staan..

Dat verklaart veel uiteraard. Dus is zoek op één van die fonts en ….niks te vinden en dan vraag ik me af: “waar staan die in Godsnaam ?”

Bijdrager
    SvS

Nu je het zegt. Pff, ja hier ook inderdaad in Adobe CC. Ook bij mij een bron van lichte irritatie, gelukkig staan ze allemaal onderin.

Maar pak je bijvoorbeeld Apple’s app Teksteditor, dan pakt hij gewoon alleen fonts die actief zijn in lettertypecatalogus. Lijkt mij toch een “slecht” programmeerwerk van Adobe:-(

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat is gewoon weer de gebruikelijke eigenwijsheid van Adobe. Ze hebben een programma waarvan zowel een versie voor macOS als voor Windows moet zijn, dus doen ze dingen die op allebei werken en voegen daar nog wat eigen inzichten aan toe, met als gevolg dat het op geen van de twee echt werkt zoals de meeste andere programma’s die zich wel netjes aan de standaarden van het systeem houden.

Moderator
    Night

Daarom gebruik ik gewoon FontExporerX. Dan kan ik zelf bepalen welke lettertypes wel of niet geladen worden.

Bijdrager
    SvS

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 1 mei 2018 om 10:29</p>
    Dat is gewoon weer de gebruikelijke eigenwijsheid van Adobe. Ze hebben een programma waarvan zowel een versie voor macOS als voor Windows moet zijn, dus doen ze dingen die op allebei werken en voegen daar nog wat eigen inzichten aan toe, met als gevolg dat het op geen van de twee echt werkt zoals de meeste andere programma’s die zich wel netjes aan de standaarden van het systeem houden.

En dan betalen wij daar hoofdprijs voor……..

<p class=”cite”>Night op 1 mei 2018 om 18:44</p>
    Daarom gebruik ik gewoon FontExporerX. Dan kan ik zelf bepalen welke lettertypes wel of niet geladen worden.

Wat is nou concreet het verschil met Apple’s Lettertypecatalogus? Want in dat laatste kan je ook e.e.a. deactiveren?

Moderator
    Night

Lees hierboven (ik maak nl. ook gebruik van de Adobe Creative Suite).

Bijdrager
    bartvdv

Zeurkousen, ik vind het net super dat je een font gewoonweg in de ‘fonts’-folder van een applicatie kan droppen. Ik kan mij echt niet herinneren dat ik mij de afgelopen 15 jaar druk heb gemaakt om een font meer of minder. Het systeem werkt zelfs vanuit de ‘Document fonts’-folder die wordt aangemaakt met de ‘Package’ optie. Waarom zou ik in TextEdit een exotisch font willen gebruiken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Omdat je tekst in dat lettertype wilt hebben misschien?

Bijdrager
    Johnyw

@night ; Ik heb fontexplorerX geinstalleerd, maar zoals je aan de screenshot van Photoshop kan zien, heeft dit niks opgelost Er staan nog steeds een flink aantal fonts tussen die ik niet kan terugvinden ??? Ook niet te vinden met FontExplorerX (handig programma trouwens)

Bijdrager
    Johnyw

ook in de meer “normale” lijst van fonts, zelfs met “zoeken met spotlight” kan ik de meeste hiervan niet terugvinden ???

Bijdrager
    koen

Welke fonts?

Moderator
    Night

Zoek eens met ⌘F en zorg dan dat bij je de opties kiest voor “deze Mac” en “system files > are included”.

En als je dan toch aan het zoeken bent, zoek dan even het telefoonnummer van die dame op om haar te vertellen dat ze toch écht iets meer moet gaan eten;-)

Bijdrager
    feek

Je doet echt iets niet goed. Als ik een exotisch font in Font Explorer deactiveer is deze meteen weg in PhotoShop.

Bijdrager
    Johnyw

@night Het is echt niet dat deze dame, Jessika met name, een probleem heeft met haar gewicht, integendeel zelfs, het is in haar geval een beetje de omgekeerde wereld, ze wil graag bijkomen, maar dat lukt haar niet. Ze is trouwens een profeesioneel fotomodel, afkomstig uit Brazilië, maar woont al jaren bij ons in Antwerpen.

@feek ik kan echt niet veel verkeerd doen in FontExplorerX dacht ik zo. alleen, die exotische lettertypes die ik in Photoshop zie, komen niet eens voor ik de lijsten in FontExplorerX ! En tocht pikt PS ze van ergens op ( zie hoger: antwoord van Adobe), maar ik vind ze niet….pffff

Bijdrager
    feek

Adobe toont zeker niet alle lettertypes die op je systeem staan (helpdesk zegt wel vaker iets wat niet klopt)! Want dan zou bij mij de lijst met lettertypes vele male grote moeten zijn.

Als je in zoas in mijn afbeelding in de zijbalk helemaal bovenaan op “fonts” klikt en dan zoekt op jouw fonts moet je ze echt vinden.

Wis eens via FontExplorer als je Font Caches (Menu > Tools > Clean System Font Caches en ook Clean Application Font Caches). Je moet dan wel twee keer opstarten.

Bijdrager
    Johnyw

@feek Ik heb gedaan wat je voorgesteld hebt, maar dit heeft niks aan de situatie veranderd…

@night ook via command-find heb ik die fonts NIET kunnen vinden ???

Er blijven er dus onder de lettertypes bij PS een pak zitten die niet terug te vinden zijn door mij. Begrijp er geen sners van. En pas op, het zijn er niet weinig he !

Ik zou er gewoon kunnen mee ophouden, maar nu intrigeerd me dit mateloos en wil ik een oplossing vinden. En nog een kleine correctie : bij Adobe support hebben ze niet gezegd dat PS de lettertypes ophaalt uit de systeemmap, maar wel van OVERAL op mijn Mac ? Als dat zo is, waarom vind ik die verdomde fonts dan niet ? Ben ik nu zo stom ? Ze blijven erbij dat het aan Apple ligt en niet aan Adobe ! ( ze hebben zelfs mijn Mac overgenomen en het proberen oplossen, niet gelukt, met hun hiervoor genoemde conclusie).

Persoonlijk denkt ik dat het ligt aan fonts die in taal pakages zitten die het systeem instaleerd.. a wild guess eigenlijk.. pfff

Bijdrager
    Johnyw

Sinds ik FontExplorerX heb geinstalleerd werkt mijn schemafbeelding van het Apple emoij font niet meer ? Ik wilde dat herstellen met time machine maar noppes. kan dit hersteld worden ?

Bijdrager
    bartvdv

Je kan in een finder-venster, rechtsboven in het zoekbalkje, het woord ‘font’ intikken en even wachten, mogelijk kan je op die manier een lijst opbouwen.

Bijdrager
    bartvdv

… Dan krijg je een overzicht van AdobeArabic, …, AdobeThai, … En zie je onderaan in welke folder ze staan.

Bijdrager
    Johnyw

Heb ik gedaan, een aantal verwijderd…maar ze zijn er nog steeds, blijkbaar een onoplosbaar iets…

Bijdrager
    Johnyw

Ik wil graag teruggaan naar die emoji, werkt dus niet meer op mijn scherm, na plaatsing zie ik alleen vraagtekens ?

Das knap vervelend… hoe los ik dat op ?

de instellingen kloppen in ieder geval .

Bijdrager
    Johnyw

bon, ik noteer dat niemand een oplossing kent…

Ik heb er werkelijk alles aan gedaan om het te proberen oplossen, FontExplorerX verwijderd, en een backup van mijn systeem er overheen gegooid (via Command-R herstart), en nog steeds geen normale vertoning van apple emoji icon’s. Dat is toch onwaarschijnlijk? Ga ik nu echt moeten een clean install doen om dat op te lossen ?

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door  Johnyw.

Bijdrager
    feek

Heb je FOntExplorerX nog geïnstalleerd?

Type het volgende eens in in Terminal:

atsutil autoactivation -e

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.