10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Pivni Pes

Vreemde E-mail berichten de laatste tijd.

Sinds kort krijgen wij vreemde E-mails in ons mailbox binnen, de E-mails zijn voorzien van een mooi linkje.
    Het mag duidelijk zijn dat de opzet van deze E-mails is dat men daarop klikt.
    Nu klik ik bij dit soort onzin gelijk op ongewenste bericht, alleen komt dit binnen op onze algemene E-mailbox.
    Deze mailbox wordt door 4 mensen uitgelezen, een van deze personen is mijn vrouw.
    Stel zij ziet de E-mail van 12 augustus, en klik hierop om te kijken wat dit voor een bestelling is, wat dan?
    Zitten we dan ergens aan vast, hebben we dan via die link iets bevestigd?
    Dit lijkt me illegaal, hebben die gasten dan een poot om op te staan?

Bijdrager
    SunKeeper

Ben je in het bezit van een creditcard?

Zo ja, controleer of daar aankopen mee gedaan zijn, die je niet zelf hebt uitgevoerd. Als dat het geval is, probeer het terug te draaien.

Als je geen creditcard hebt, kun je de mails apart zetten, en proberen te achterhalen wie erachter zit. Ik raad je wel af om eventuele telefoonnummers te gaan bellen, want dat kan een dure rekening worden nog voordat je het doorhebt.

Kom je daar niet achter: blijf op je hoede. Al kun je er dan wel vanuit gaan dat er niets mee kan gebeuren. Maar vertrouw het nooit 100%, blijf scherp.:smile:

Bijdrager
    1984
    Pivni op 12 augustus 2011

Deze mailbox wordt door 4 mensen uitgelezen, een van deze personen is mijn vrouw.

Stel zij ziet de E-mail van 12 augustus, en klik hierop om te kijken wat dit voor een bestelling is, wat dan?

Verplaatst de ongewenste mail naar de prullenmand en leeg de prullenmand.
    Bewaar de Mail eventueel als PDF (cmd P) in een map

Bijdrager
    Marius8

Google eens op die telefoon nummers:
    (31)78 630 0522 is iemand in Dordrecht en Google dan maar eens op die naam.
    Zo kom je van het één in het ander en is het al gauw duidelijk wat er aan de hand is..
    Succes.

Bijdrager
    iPrincess
    Marius8 op 12 augustus 2011

Google eens op die telefoon nummers:

(31)78 630 0522 is iemand in Dordrecht en Google dan maar eens op die naam.

Zo kom je van het één in het ander en is het al gauw duidelijk wat er aan de hand is..

Succes.

Dan krijg je dus zoiets

http://www.telefoondetective.nl/telefoonnummer/0786300522/

Bijdrager
    Hansi2124

Je kan om te beginnen je vrouw vertellen dat ze in de eerste plaats moet kijken waarom het onderwerp niets te maken heeft met de inhoud en dat dat op zich al verdacht is. Zoals in het eerste bericht.

In de tweede plaats: het vermelden van een creditcard inderdaad moet iedereen gelijk op scherp zetten.

In de derde plaats: zijn jullie opdrachtgevers ook afkomstig uit het buitenland? Zo nee, dan weet je vaak ook al genoeg.

Ga even met z’n vieren een kwartiertje rond de tafel zitten en spreek dit soort spam-/phishingmails even door met z’n allen.

Bijdrager
    cids

Wat dacht je van spam…?

Bijdrager
    Hansi2124

Ik denk dat TS hier wel aan dacht……:wink:

Bijdrager
    jf

@TS: de mensen die deze mails versturen hebben helemaal geen gegevens van je, behalve je maildres. Als je ergens op klikt zit je ook nergens aan vast. Je komt echter waarschijnlijk op een site terecht waar men allemaal gegevens vraagt. Daar moet je niks invullen. Vertel je vrouw dat zodra er om gegevens gevraagd wordt, ze niks in moet vullen en de boel gewoon weg moet klikken. Of eigenlijk: dat ze dit soort mailtjes niet moet openen en weg moet gooien.

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik heb inderdaad ook gegoogeld op deze telefoon nummers, maar ja, zitten deze gasten hier wel achter?
    Of zijn hun gegevens ook misbruikt?
    Ik verwijder de E-mails niet, maar ik markeer ze als ongewenst, hierdoor komen ze in een aparte map op onze Zimbra mailserver te staan, en zo wordt onze spam filter getraind.
    Zimbra verwijder naar een bepaalde tijd (ik dacht 30 dagen) deze rommel.
    Ik heb met mijn vrouw en collega’s al kort hierover gesproken, maar van de week gaan we het even uitgebreid bespreken.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.