15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    cuypmeister

Vreemd voorval

Vanochtend iets geks meegemaakt met men macbook pro 13 inch:

Ik heb deze laptop sedert iets minder dan 1 jaar. Sinds het begin al uiterst voorzichtig met deze macbook omgegaan, vooral met het gebruik van men batterij. De eerste app die ik toen downloade was dan ook Coconut battery, en ik check deze iedere week wel. Hoe ik mijn accu gebruik? (al dan niet op de juiste manier), maar ik had het principe van kalibreren gelezen toen ik de laptop pas had gekocht. Vanaf toen gebruik ik men laptop ook zo: ik laad m op, ik koppel m af, ik gebruik m tot ie heel leeg is, en vervolgens gebruik ik m 2 uur niet, om vervolgens weer op te laden. Soms niet heel handig als student, maar ik blijf koppig en dit doen:) Coconut battery geeft mij ook goede waardes, nog steeds 90 percent capaciteit na 11 maanden gebruik. Wat mij toch goed lijkt? Maarja, ik ben dan ook niet echt een ICT expert ofzo..

Wat vanmorgen dus gebeurde? Ik had mijn laptop gisterennacht aangekoppeld aan netstroom via de adapter. Vanmorgen koppelde ik de macbook af, het groene lampje brandde immers al (logisch na een nachtje slapen natuurlijk). Ik start men laptop op, en wat zie ik: 11percent nog maar geladen. Redelijk in paniek ging ik wat scrollen via google, maar vond niet echt een antwoord op welk voorval ik had meegemaakt. Meeste situaties spraken over een defecte batterij, maar dit kon ik amper geloven. Zeker afgaand op de gegevens ‘over mijn mac’ en coconutbattery.
    Ik heb de laptop toen terug aangeschakeld aan netstroom en gekeken of hij boven 11 percent charging kwam. Dit lukte uiteindelijk, en hij laadde ook op naar 100 percent. Bij het loskoppelen van de netstroom even men adem vastgehouden, maar nu lijkt alles weer perfect te werken. En werk nu ook al een uur op men laptop, en is nog steeds ongeveer 90 percent geladen (een beetje word, geen youtube etc ;)).

Heeft iemand hier een verklaring voor? Ik vind het heel apart. Geen stroomuitval geweest, en het ‘volledig opgeladen’ lampje scheen op vanochtend. Dus hmm?

Ben benieuwd naar de ervaringen van experts hier:) Alvast bedankt

Bijdrager
    iHam

Je MacBook helemaal leegtrekken is niet het beste wat je kunt doen. Ervoor zorgen dat deze opgeladen blijft wel.

Bijdrager
    philipvg

Mijn MBP heeft na 19 maanden nog steeds een battery capacity van 86% volgens Coconut. Nooit gekalibreerd en wordt elke dag actief gebruikt (590 laadcycli). Zoveel zal dat kalibreren dan toch ook niet uitmaken..

Bijdrager
    iHam

Nee, wat jij doet kan ook. Maar het is net wat beter. De houdbarheidsgrafiek van zo een batterij loopt heel raar hoor.

Bijdrager
    nebilem

Door iedere dag te kalibreren sloop je je batt denk ik. Toch een klap voor je accu iedere keer helemaal leeg.

Bijdrager
    cuypmeister

Dus niet mijn gedrag aanhouden, en sneller accu opladen als deze dreigt leeg te lopen..?

Maar toch..ik begrijp nog steeds niet wat er vanmorgen gebeurde:) nu werkt ie weer zoals ie zou moeten werken

thanks voor de reacties trouwens

Bijdrager
    iHam

Heb ook 1 keer gehad met mn iPhone. Dan zit de oplader er niet goed op en laadt IE op wanneer die contact maakt.

Bijdrager
    cuypmeister

Klinkt plausibel;) thx

Moderator
    Strifer
    Bijdrager
    iNicky

Helemaal leegtrekken of helemaal opladen is echt geen probleem voor dit soort batterijen. Volledig geladen of volledig ontladen voor langere tijd opslaan wel. Ook het langdurig gebruik bij hogere temperaturen is funest voor de levensduur. Helaas is dat laatste bij normaal gebruik nauwelijks te voorkomen.

Moderator
    unSOUND
    iNicky op 29 januari 2012

Helemaal leegtrekken of helemaal opladen is echt geen probleem voor dit soort batterijen.

Ahum…

One of the worst things you can do to a Li-ion battery is to run it out completely all the time. Full discharges put a lot of strain on the battery, and it’s much better practice to do shallow discharges to no lower than 20 percent.

Bron: http://arstechnica.com/gadgets/news/2011/02/ask-ars-what-is-the-best-way-to-use-an-li-ion-battery.ars

Bijdrager
    iNicky

Ach, ook ars technica lult wel eens uit zijn nek. Lees b.v. dit er eens op na: http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
    Daarnaast hebben ze het daar over ‘all the time’. Dat zal bij normaal gebruik ook niet gauw het geval zijn.

Moderator
    unSOUND
    iNicky op 31 januari 2012

Ach, ook ars technica lult wel eens uit zijn nek. Lees b.v. dit er eens op na: http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery

Nee, dan is wikipedia gerenomeerder… :ftim:

iNicky op 31 januari 2012

Daarnaast hebben ze het daar over \’all the time\’. Dat zal bij normaal gebruik ook niet gauw het geval zijn.

Er zijn dus juist zat mensen die aangeven hem elke keer leeg te trekken, omdat ze denken dat dat juist beter is…

Bijdrager
    SunKeeper

Lezen blijft gewoon heel lastig……..

De batterij moet af en toe opnieuw worden gekalibreerd zodat de resterende tijd en het resterende percentage nauwkeurig op het scherm worden weergegeven en de batterij zo efficiënt mogelijk werkt. U voert deze procedure uit de eerste keer dat u uw computer gebruikt en vervolgens om de paar maanden. Als uw draagbare Apple-computer voortdurend op de lichtnetadapter is aangesloten en slechts zelden de batterijvoeding gebruikt, voert u deze procedure best één keer per maand uit.

Bron. Deze lijkt me dan nog het betrouwbaarst.:wink:

Bijdrager
    iNicky

Moeten we nu echt gaan discussieren over wiens bron het meest betrouwbaar is? Nee, de mijne, nee hoor, Apple. Ben je gek joh, ars technica. Het is en blijft uit de tweede hand citeren. Daarom is het op de juiste manier behandelen van batterijen ook altijd weer een terugkerend item. Er zijn teveel onduidelijke verhalen over te vinden.

Wel vreemd dat de betrouwbaarheid van wikipedia in twijfel wordt getrokken en de info op een site als ars technica als leidinggevend wordt beschouwd.

Eigenlijk moet iedereen zijn batterijtjes maar op de manier gebruiken zoals die zelf wil en niet zeuren over de levensduur.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.