8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Jeroen-B

Vreemd teken in mapnaam

Hoi,

In een van de mappen op onze netwerkschijf (Lacie Network Space V2) is een speciaal teken gebruikt, namelijk een ë. Die naam (Italië) is op de Windows computer aan de map gegeven. Nu resulteert dat op mijn MacBook in een vreemd teken, een soort Chinees teken.

Als ik nu de naam van de map aan wil passen op mijn MacBook krijg ik de volgende foutmelding: Er heeft zich een onverwachte fout voorgedaan (foutcode -43). Ik kan de naam dus niet aanpassen.

Ook de foto’s die in de map staan kan ik niet openen. Als ik een foto uit die map wil openen krijg ik deze foutmelding: Het programma Voorvertoning kan niet worden geopend. -108

De andere mappen die gewone namen zonder speciale tekens hebben kan ik wel wijzigen en de foto’s die erin staan openen. Weet iemand misschien hoe dit opgelost kan worden? Ik hoor het graag.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Misschien niet echt een oplossing, maar probeer eens een nieuwe map aan te maken met de naam “Italië” en sleep daar dan eens vanuit die andere map de foto’s in?

Het is overigens wel raar dat de ë in iets anders veranderd. Meestal is het andersom: namelijk dat windows niet alle vreemde karakters begrijpt…

Sleutelbeheerder
    Night

Probeer anders eens om de mapnaam in WIndows te veranderen (omgekeerde wereld)…..

Bijdrager
    Jeroen-B
    hendrik op 14 augustus 2010

Misschien niet echt een oplossing, maar probeer eens een nieuwe map aan te maken met de naam “Italië” en sleep daar dan eens vanuit die andere map de foto\’s in?

Dat werkte wel inderdaad. Wel vreemd… Nu wil ik dus die map met dat rare teken verwijderen, krijg ik ook daarbij een foutmelding: De bewerking kan niet worden voltooid, omdat er zich een onverwachte fout heeft voorgedaan (foutcode -8072).

In ieder geval bedankt, ik kan weer bij de foto’s komen:)

Sleutelbeheerder
    Night

Nogmaals: ik denk dat je dat in Windows weer moet oplossen.

Bijdrager
    ctxppc

Het probleem is dat Windows een gesloten tekensysteem gebruikt terwijl de Mac het open en universele Unicode gebruikt (het hele internet gebruikt Unicode). Microsoft en de hele wereld is echter niet compatibel.

De oplossing ligt dat je “bizarre” namen alleen op je Mac-schijf (HFS+) mag geven. Wanneer je het bestand naar een Windows-schijf (FAT(32) of NTFS) plaatst, dan zorgt je Mac dat de naam nog steeds compatibel is: het verwijdert gewoon alle vreemde tekens.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het lijkt er op dat de Mac helemaal van slag raakt door dat Windows. De foutcodes lijken namelijk nergens op te slaan:

-43 = “file not found”
    -108 = “not enough room in heap zone” (een soort van out of memory)
    -8072 is zelfs geen echte fout want het staat voor: “no error string found” (is dus niet gedocumenteerd)

Bijdrager
    ctxppc

:razz:

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.