22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    alex10

Vreemd probleem met MacBook Pro

Hi,
    In januari 2009 heb ik een nieuwe MacBook Pro gekocht. Ik geniet er elke dag van.:smile:
    Sinds enkele weken heb ik iets gezien waar ik (zelfs met mijn mac kennis niets van begrijp en mij compleet over verbaas. Het is echt heel vreemd. Ik hoop dat jullie mij kunnen en kunnen meedenken om er achter te komen wat er aan de hand is.

Ik zal jullie vertellen wat het is. Ik merk dat het scherm regelmatig (er zit tot nu toe geen patroon in) voor minder dan een seconde op zwart gaat. Het gaat echt in een flits en dan is alles weer normaal. Het gaat zo snel dat je het bijna niet ziet. Het is echt een flits.
    Ik dacht eerst dat MacOS X misschien een update nodig had, maar na alle benodigde en meest recente updates van Apple gedaan te hebben blijft het probleem terug komen. Het vreemde is dat er geen patroon in zit. Vandaag kwam het in de ochtend een paar keer (zeg 2x per uur). Dat maakt me ongerust. Hoe kan ik dit stoppen? Heeft iemand een idee wat er aan de hand is en hoe je dit noemt? Is dit een voorteken van een andere problemen? Kan mijn mac het gaan begeven straks?

Het probleem doet zich voor zowel als de batterij aan het opladen, maar ook als hij niet aan het opladen is. Dus daar is geen verband.
    Ik zag vandaag ook dat er veel stof op het scherm zat, ook bij de USB poorten zat veel stof. Kan dat invloed hebben op het functioneren van het beeldscherm?

Een tweede wat ik heb opgemerkt is dat de het lampje van de MacSafe Adapter soms niet brand als hij aan het opladen is. Dit doet hij af en toe. Hij wordt dus niet groen (zoals normaal), maar staat op zwart, terwijl hij wel in het stopcontact zit en aan het opladen is. Een enkele keer zegt de mac: batterij niet aan het opladen.
    Zou dat iets te maken kunnen hebben met het beeldscherm?

CoconotBattery zegt overigens het volgende:
    – Current Battery Capacity = 4317 mAh (= 93%)
    – Original Battery Capacity = 4600 mAh

– Battery-Load cycles = 614
    – Age of your Mac = 24 months

Ik heb tot nu toe alleen CoconotBattery gebruikt. Als er andere hulp programma’s zijn die ik kan gebruiken, dan hoor ik dat graag van jullie.
    De energie stand (in Systeem voorkeuren) staat nu overigens op langere gebruiksduur van de batterij.

Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben momenteel met een belangrijk project bezig en kan niet zonder mijn mac. :ftim:
    Ik ben al voorzorg maatregelen aan het treffen met TimeMachine, voor het geval de Mac het straks gaat begeven. Maar ik ben toch onrustig. Ik heb de Mac Pro echt keihard nodig en kan niet zonder. Ik ben echt zeer ongerust en maak me grote zorgen.
    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Jullie ondersteuning betekent heel voor me. Ik kan het niet in woorden uitdrukken!

Alex

Bijdrager
    alex10

Oja, het bewegen van de macbook pro lijkt geen invloed te hebben op het probleem. Het doet zich vooral voor als de mac stil staat.

Bijdrager
    Pim.vd.Kleijn

Je zou eerst op een externe harddisk een schone installatie van OSX kunnen doen. Vervolgens daarmee opstarten en kijken of je de zelfde problemen dan kunt reproduceren. Als het dan weg is ligt het aan je OSX / programma’s. Anders moet het iets hardwarematigs zijn.

P.S. De magsafe stekker aan je oplader en op je macbook zou je eventjes schoon kunnen maken met een wattenstaafje (niet nat maar beetje vochtig) Kan me voorstellen dat als je deze intensief gebruikt de contacten vuil worden.

Bijdrager
    knrd

@Alex10

Jou probleem met het knipperend scherm komt me bekend voor.. Ik heb dit ook wel is alleen nog niet zo vaak zoals jij zegt.
    Ik heb een MBP mid 2009 (september 2009 gekocht)

Wat ik al wel opgemerkt heb is dat hij bij mij tot nu toe alleen geknipperd heeft zonder dat hij aan het stopcontact ligt.. Dus als hij op batterij werkt..

Ben benieuwd of hier een oplossing voor is ook al irriteert het mij nog niet..

Bijdrager
    ParadoX

Ik heb een macbook pro unibody (eerste generatie) met dubbele video kaart.
    Bij mij knippert me scherm vaak meerdere keren op een dag als ik op de 9400m draai.
    Zodra ik uitlog en switch naar de 9600gt (de krachtigere chip) dan is het probleem compleet verdwenen…

Heb dit ook al bij andere met dezelfde macbook pro unibody gezien.

Bedoel je misschien ook dit probleem?

Bijdrager
    Powerfull

Ik heb exact hetzelfde probleem, knipperen en battery lampje doet het soms niet!

Het op het zwart gaan van het beeldscherm komt trouwens voor nadat de laptop open heb geklapt, zo’n 20 sec erna gaat het scherm op zwart voor 5 sec.

Bijdrager
    Lauwrence

Als je de mogelijkheid hebt een andere oplader te gebruiken zou ik dat eens proberen. Sowieso is schoonmaken van de contacten op zowel oplader als Macbook zelf geen slecht idee. Wattenstokje met wat schoonmaak alcohol.

Is het kort op zwart gaan geen display sleep toevallig?

Bijdrager
    knrd

Wat ik ondertussen opgemerkt heb is dat het scherm alleen knipperd als ik mijn snelste videokaart gebruik van mijn MBP.
    Ik gebruik nu al 3 / 4 dagen de onboard videokaart en heb niet een keer het beeld zien knipperen..

Hebben andere dit ook al getest?

Bijdrager
    Hessel89

ja heeft mijn MBP ook af en toe. maar ik heb het over het 2010 model. ik denk dat ie op dat moment van video kaart switched.

ook ik heb het idee dat die GT 330M soms behoorlijk hakkelig verloopt bij simpele animaties als expose! :S

Bijdrager
    eldin

Hallo,
    Ik heb Exact het zelfde probleem als jij hebt.
    Ik ben terug geweest naar de Apple reseller.
    Ze hebben mijn hele moederbord vervangen.
    Maar het probleem was nog steeds het zelfde.
    Maar of het probleem nu met de Magsafe nog is weet ik niet.
    Want heb hem pas weer 2 keer opgeladen en geen problemen meer gehad met opladen.
    Ik hoop echt dat iemand een oplossing er voor heeft.
    Het hoeft maar een klein bugje te zijn of je hebt al problemen.
    Maar je bent in iedergeval niet de enig met dit probleem.
    Mvg, Eldin

Bijdrager
    eldin

Hessel89…
    Dat denk ik bij mij soms ook.
    Bijvoorbeeld ook met veel applicaties in een keer open zetten.
    Een vriend van mij zij dat hij te traag was voor een Apple.
    Ik praat trouwens ook over het 2010 Model van Macbook pro 13inch.
    Weet trouwens iemand hoe ik de ”on board videokaart” ofzoiets kan gebruiken?.
    Wat dat zei kdO:”Ik gebruik nu al 3 / 4 dagen de onboard videokaart en heb niet een keer het beeld zien knipperen..”
    Hoe kan ik die gebruiken?.
    Zitten er 2 videokaarten in ofzo? of hoe werkt dat precies?.
    Mvg, Eldin.

Bijdrager
    Vinhelper

Hessel89 heeft een 15 inch en 17 inch MacBook Pro. Beide hebben 2 videokaarten.

De 13 inch heeft altijd maar 1 videokaart, dus je kan niet schakelen daarmee.

Bijdrager
    eldin

Hallo,
    Heeft iemand dan een idee wat ik nu kan doen??.
    Naar de Macstore terug gaan heeft denk ik geen zin want er zit al een nieuw moederbord is.
    Mvg, Eldin.

Moderator
    unSOUND

Heb je toevallig zelf Ram geheugen geplaatst ? Sommige MacBooks hadden rare problemen als je er 4 GB aan Ram in had zitten…

Bijdrager
    alex10

Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb inmiddels een programma gedownload dat de temperatuur meet van Mac (denk hierbij aan de batterij en grafische processor chip). Het heet temperature monitor (

Ik heb het vermoeden dat er een verband is tussen hoge temperaturen en de bekende problemen.
    Hebben jullie dit programma ook geinstalleerd? Merken jullie ook een verband?

Het probleem blijft bij mij maar terugkomen. Ik begin nu ongerust te worden. Kan mijn grafische kaart / processor het gaan begeven? Ik bedoel: is er een kans dat het scherm straks helemaal op zwart gaat?

Ik weet echt niet wat ik moet doen en hoe ik dit op moet lossen. En kan ook geen inschatting maken of dit gewoon iets ongemakkelijks is (het beeldscherm gaat nu +/- 2x per uur voor 1 milli seconde op zwart -> zwarte flits) of een voorfase voor grote problemen.

Wat denken jullie? Zijn jullie ongerust dat het bij jullie een voorfase is van “een echte crash”? Of denken jullie dat het iets kleins is waarmee je kunt leven? Ik ben ongerust dat de flitsen straks overgaan op een volledig zwart scherm. Dan kom ik ook niet meer in mijn Mac…

Groeten, Alex

Bijdrager
    alex10

Als je Temperature Monitor wilt downloaden kan dat hier -> http://download.cnet.com/Temperature-Monitor/3000-2094_4-41089.html?tag=mncol;1

Ben benieuwd naar jullie temperaturen en bevindingen :lol::razz:

Moderator
    unSOUND

Misschien is het eerst handig dat jij jouw temperaturen meet en vermeld… Hoewel ik zelf niet het idee heb dat het aan de temperatuur ligt. Iedereen die voor het eerst naar zijn temperaturen kijkt denkt ineens dat het mis gaat, terwijl OS X dat zelf prima in de gaten houdt, en als hij te heet wordt schakelt de machine zichzelf uit…

In het begin van dit topic had je een programma gedownload wat naar de batterij keek, en toen dacht je dat het aan de batterij lag.. Nu download je een programma wat naar de temperaturen kijkt en nu denk je dat het daar aan ligt… Snap je waar ik heen wil ? Als je de getallen die dergelijke tools tonen niet goed kunt interpreteren, kun je ze ook beter niet gebruiken…

Bijdrager
    Vinhelper

In het gebruik is iStat Pro (widget) een stuk makkelijker naar mijn idee.

Maar volgens dat unSOUND zegt; om daar even op in te haken: kijk eens gewoon 2 weken aan een stuk naar de temperaturen, speel een beetje Flash af. Of test eens hoe hoog je het maximaal kan krijgen. Ook niet overdrijven natuurlijk, maar een 100°C is bij de nieuwere machines tijdens een beetje belasting niet vreemd. Dat kunnen ze ook gewoon aan zonder schade.

Daarnaast ook niet al te angstig gaan leven, het is maar een Mac. Als er echt iets niet klopt en het gaat fout gebeurt dat toch wel, of je er nu bang voor bent of niet.

En als laatste: een defect scherm of videokaart zal er NOOIT voor kunnen zorgen dat je gegevens verloren gaan. (als je dat bedoelt met ”Dan kom ik niet meer in mijn Mac…”) De harde schijf doet het aan elke computer wat betreft toegang, als de MacBook dat niet meer zou kunnen.

Bijdrager
    eldin

Zijn er nog enige suggesties?.
    Ik vind het zo heel erg zonde, zo een mooie laptop en dan dit(ik heb hetzelfde probleem).
    Anders zou ik (alweer) terug moeten gaan naar de macstore om hem opnieuw open te laten halen en dat ze dan weer een nieuwe moederbord of dergelijke er in zetten.
    Hopelijk heeft iemand nog een idee….

Mvg, Eldin

Bijdrager
    eldin

Hallo,
    Zou misschien een schone installatie helpen?.
    Want als het goed is krijg je normaal toch ook een Mac OSX install disc erbij?.
    Zou dat misschien kunnen helpen?.
    Mvg, Eldin.

Bijdrager
    eldin

Hallo iedereen,
    ik heb exact dit probleem gehad!
    Maar ik heb voor jullie ”de” oplossing.
    Op eens begon de Magsafe bij mij gewoon uit te vallen.
    Ik heb hem direct naar de Macstore gebracht voor herstel.
    Ze hebben het stukje waar de Magsafe in klikt vervangen .
    Dat stukje zou z’n 24 euro gekost hebben maar bij mij viel het onder de garantie.
    Ik heb bij mij ook meteen Lion erop gezet.
    Mijn MacbookPro 13′ werkt helemaal perfect zoals hij het ook moet doen.
    Hopelijk is dit ”de” gouden tip voor jou (jullie)!

Bijdrager
    eldin

Even ter toevoeging…
    Dit verhelpt beide problemen.
    het dimmen van het beeld komt doordat er waarschijnlijk de heletijd los contact wordt gemaakt.
    Ik ben in iedergeval blij dat voor mij de problemen zijn opgelost!

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.