21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    jeepke

Vreemd leeg window na iedere herstart??

Ik krijg momenteel na iedere herstart van Osx 10.12.1 een vreemd en leeg venster in beeld met de naam “window”
    Het venster staat na de opstart in beeld in een klein formaat en bevat helemaal geen informatie. Als ik het venster aktief
    maak door erop te klikken verschijnt in de menubalk geen programma en ook geen naam. Dus iedere keer weer wegklikken.

Ik had graag geweten waar dit vandaan komt, hoe ik het uit mijn systeem krijg en of dit wellicht een soort virus of andere malware is.
    Iemand dezelfde problemen??

Alvast bedankt.

Bijdrager
    sedikit

Ik gok: misschien Malwarebytes draaien:
    https://nl.malwarebytes.com/mac/

Moderator
    Night

Dit klinkt als een bug van DropBox:

https://discussions.apple.com/thread/7680730?start=0&tstart=0

1) Ga naar DropBox voorkeuren en vink ‘Start DropBox on System startup’ uit
    2) Ga naar: Apple voorkeuren > Gebruikers en groepen > Login Items
    3) Selecteer DropBox en druk op de ‘min’ onderaan (verwijderen)
    4) Herstart je Mac

Is het probleem nu opgelost?

➽ Nadeel is wel dat je DropBox nu telkens handmatig aan zult moeten zetten als je je Mac hebt herstart.

Bijdrager
    jeepke

Bedankt voor de reacties.

@night, ik heb Dropbox uitgeschakeld en verwijderd bij de startup-items, maar dat lege window blijft hardnekkig bij iedere opstart tevoorschijn komen. Dus helaas geen oplossing.

@fred44nl, Dit gaat over een volledig white-screen bij opstart. Hiervan heb ik geen last. Alleen een leeg window op mijn bureaublad.

@ sedikit, Er werd voorheen gewaarschuwd voor dit soort software die vaker meer problemen dan oplossingen veroorzaakte. Is deze variant “malwarebytes” hierin een uitzondering?? Kan ik deze zonder verdere kosten installeren en is dit veilig??

Bijdrager
    sedikit

@jeepke, die waarschuwingen zijn in het algemeen terecht. Maar Malwarebytes is onomstreden de uitzondering. Zoek maar eens op Malwarebyts, hier of op Google: steeds wordt het aanbevolen als je waarschijnlijk last hebt van malware en/of adware. Een simpel, maar bovenal een snel programmaatje. Heb er al een paar keer baat bij gehad.

Bijdrager
    jeepke

gebruik je dan de gratis versie of heb je een betaalde versie?

Bijdrager
    sedikit

De gratis versie. De betaalde versie is dacht ik “de zakelijke versie’. Als je in het venster van de door mij gegeven url clickt op “Downloaden” clickt heb je hem (de gratis versie)!
    https://nl.malwarebytes.com/mac/
    N.B. deze versie is bestemd voor OS X 10.9 of hoger. Voor OS X lager dan OS X 9 heb je de versie 1.2.4.584 nodig:
    https://goo.gl/YkNd9j
    (clicken op de blauwe regel)

Bijdrager
    jeepke

@sedikit Malwarebytes geinstalleerd en laten controleren. Helaas maar ook gelukkig geen resultaat en niks gevonden.

Kan ik hier niet achter komen met het programma “Activiteiten weergave” ??
    Heb hier al eens naar gekeken, maar dat is dus zoeken naar een speld in een hooiberg. Iemand Tips??

Bijdrager
    sedikit

Misschien via Recovery de HD herstellen?
    Disclaimer: ik redeneer vanuit mijn OS X 10.8. Ik neem aan dat het met de OS X 10.12 ook zo gaat:
    -computer uit
    -herstart de computer met de Alt-toets ingedrukt
    -kies in het nu komende venster “Recovery” (o.i.d.)
    -kies Schijfhulpprogramma/Herstel schijfbevoegdheden
    -daarna in hetzelfde venster (rechts-onder) “Herstel schijf”
    -aan het eind al dan niet groen OK
    -geen OK. maar fout-meding: “Herstel schijf” herhalen ot OK verschijnt
    -verlaat Schijfhulpprogramma
    -herstart de computer

Moderator
    Night

Heb je DropBox ook al eens helemaal van je systeem verwijderd? (op alle plekken zoals Applications folder, preferences (system/user), application support, etc. etc.)?

Bijdrager
    Shmoo

Dit heeft volgens mij niets met Dropbox te maken.. Dropbox gebruikt geen window -popups tijdens het opstarten van je OS dit heb ik namelijk nog nooit gezien in de jaren dat ik Dropbox gebruik. Zelfs niet al zou het venstertje gewoon netjes ingericht zijn.

Ik denk eerder dat dit achtergebleven rotzooi is van een app die je hebt proberen te verwijderen.

Mocht je nog even op Dropbox willen zoeken dan kun je ook eens in de browser inloggen op dropbox.com en dan bij instellingen kijken of je deze onderdelen aan of uit hebt gevinkt. Iets anders kan het gewoon niet zijn omdat het niet in Dropbox manier van werken zit. Ik heb nog nooit popups gehad van deze dienst dus waarom zouden ze er nu ineens wel mee beginnen.

Moderator
    Night

Is dit wat je ziet?

En je kan het ook niet force-quitten?

Je kan ook de optie onderaan in dit topic eens proberen:
    http://forums.macrumors.com/threads/mac-os-sierra-blank-window.2001922/

Bijdrager
    jeepke

@ Night Yep, dit is wat ik ook zie!!

Maar een echte oplossing heb ik niet gelezen.
    Zal morgen proberen om alle inlog-onderdelen uit te schakelen. Laat het morgen wel weten.

Bijdrager
    sedikit

Bijdrager
    jeepke

Ja nee, sorry voor de stilte. Heb even geen tijd gehad. Plus met spanning afgewacht wat de nieuwe update van osx zou gaan doen.
    Maar helaas.
    Zowel de update als ook alle opstart-items verwijderd mocht niet baten.

Bijdrager
    Yuri

@jeepke

Ik heb dit probleem ook al meer dan 6 maanden en ook alles geprobeerd om erachter te komen welk programma dit legen pop up scherm genereerd. Helaas geen oplossing hiervoor gevonden.

Ik ben benieuwd of jij inmiddels hiervoor al een oplossing hebt gevonden??

Groet,

Yuri

Moderator
    Night

Een andere gebruiker heeft de oplossing gevonden, al vind ik het nogal drastisch om echt alle startup extensies weg te gooien. Misschien kun je proberen ze één voor één even naar de desktop te verplaatsen en dan te herstarten, totdat je de boosdoener hebt gevonden.

I found out that a bad login extension was causing this issue. Normally you would disable it by the user options in system preferences but that didn’t do the trick. You’ll need an external cleaning app like CleanMyMac or CCcleaner to get rid of some pesky extensions that seem to be bugged. Anyway, when I removed all extensions that automatically start by using CleanMyMac it was sorted out and the blank window never appeared anymore.

Een andere optie is om de zaak te bekijken vanuit Activity Monitor (te vinden in de map ‘Hulpprogramma’s:

You might consider using Activity Monitor to tell you which application is opening the window and take it from there. In Activity Monitor.app, select “Windowed Processes” from the drop-down Process filter menu in the app’s toolbar. Being as you’ve just logged in, I doubt you will have many prospects to choose from and the task should be simple enough.

Weer een andere gebruiker heeft gebruik gemaakt van de optie OSX opnieuw te installeren (over het oude OS heen) vanuit Recovery Mode. Bij deze methode blijven alle data en instellingen onaangetast.

Een laatste suggestie die ik tegenkwam had te maken met Spotify (en daarna een re-install van OSX, al blijkt dat laatste niet echt een noodzaak te zijn):

I did find a solution, no thanks to Spotify’s tech support! I communicated back and forth with their twitter account for a week or so and they couldn’t resolve it for me, so I actually gave up on it for a while. Then recently I decided to try again, and figured out the solution (for me, anyway). Apparently the issue was related to the login items I had set on my Mac. Spotify was one of them, and once I deleted it from those items, and then did the clean reinstall, it has worked fine since.

Go to System Preferences -> Users & Groups -> Login Items and click Spotify, and then hit the minus button to fully remove it from the list. Just unchecking it only hides Spotify at startup, you want to make it so it does not open at all at startup. Doing this, followed by the recommended clean wipe (deleting caches, preferences, etc. along with the application itself) and then reinstalling did the trick for me. I hope it solves your problem too!

Zoals hierboven staat, maar nogmaals als aandachtpunt: Bij login-items moet je alle entries verwijderen met het min teken. uitvinken betekend alleen maar dat ze niet zichtbaar zijn na het opstarten, maar ze worden dus wel degelijk gewoon geladen.

Bijdrager
    jeepke

@yuri @night

Ook ik heb nog steeds dat rare lege witte window bij een herstart op mijn scherm. Nu start ik de mac bijna nooit helemaal opnieuw op,
    dus heb ik na 1 jaar nog altijd dat venster maar heb nog steeds geen oplossing gevonden.

De startup-items verwijderen heb ik al geprobeerd, maar dat mocht niet baten. Tevens gebruik ik geen spotify, dus dat is mijn probleem ook niet.

Het enige dat lijkt te helpen is een nieuwe installatie, maar dat vind ik voor dit moment echt te gortig en wacht geduldig op een nieuwe versie van macos. Wellicht dat bij de volgende update het venster verdwijnt….. Hoop ik !!

Moderator
    Night

Je hoeft geen volledig nieuwe installatie te doen; vanuit Recovery Mode (mits je Mac en/of je versie OSX/Mac OS niet té oud is) kun je deze over je oude systeem heen installeren, normaal gesproken dezelfde versie.

Bijdrager
    jeepke

Oke, en dan blijven al mijn apps en emails en instellingen gewoon gehandhaafd?
    Vertel… Hoe start ik die Recovery-mode op en doet osx dan zelf zorgen voor een download van de juiste systeemsoftware?
    Ik heb namelijk geen cd/dvd’tje liggen zoals vroeger met een installatie erop. Wellicht klink ik heel ouderwets maar heb buiten het
    draaien van alle update’s op mijn imac nog nooit een nieuwe installatie gedaan.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.