30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 122)
  • Q:
    Bijdrager
    s_k

vragen vragen vragen…

Mac mac mac windows windows windows linux linux linux.
    Er is zoveel, het heeft allemaal zoveel voor- en nadelen.
    Maargoed, ik heb dan de unieke kans gekregen… Ik heb een iMac gekregen van een vriendin.
    Eerste generatie, 233mhz, 64MB geheugen. Na veel geklooi een gedownloade versie van 9.2.2 erop gekregen. Engelstalig helaas. Ik ga er gewoon voor de fun eens OSX op gooien. Nou nog even een oude OSX vinden, anders krijgt hij het helemaal niet gedraaid, iemand tips?
    Enfin, ik zit dit nu op mijn macje te typen. Hij is niet perfect. Hij typt rot, hij hangt soms spontaan vast, het geluid is half kapot, het scherm trilt en vervormt af en toe, maar hij doet het.
    Soms valt hj me zwaar tegen (gebruiksvriendelijkheid), soms valt hij zwaar mee (moderne kaartlezer met FAT geformatteerd kaartje erin: prima!)

Maargoed, een Mac MOET net zo handig kunnen werken als een PC. Alleen is er nog z’oveel dat ik niet weet. Vandaar… Ik wil dit topic openen om heel, heel veel vragen te stellen. Ik heb er na ’n kwartiertje maccen al ontzettend veel. Er zullen er vast nog meer volgen. Willen jullie ze voor me beantwoorden en me leren hoe een Mac te bedienen is?

Hier gaan we dan…

1.
    Het unzippen van Opera 9.0.2.dmg.
    Stuffit expander ziet geen uncompressable or compressable file.
    Dropstuff uncompressed hem en creeert dan een .dmg.sit file.
    Die kan MacOS niet lezen, maar je kunt met de hand Stuffit Expander kiezen.
    Als die hem unzipped heeft krijg je een .dmg.1 file. Die wil MacOS openen met internet explorer (!?), maargoed… Dat is niet de bedoeling.

Ergo: Hoe?

2.
    Een mac heeft geen delete knop. Hoe delete je dan tekst achter de cursor?

3.
    Een mac heeft geen ‘home’ en ‘end’. Hoe ga je naar het begin of het eind van een regel?
    **ONTDEKT! Appeltje en pijltje links of rechts**

4.
    Waar zijn die knopjes naast ‘help’ voor? Al die rare pijltjes?

5.
    Hoe maak je accenten op letters?

6.
    Als je op een PC shift + pijltjestoetsen doet kun je iets selecteren. Kan dat op een mac ook? Of moet dat met de muis?
    **ONTDEKT! Het kan wel! Alleen niet in Internet Explorer (zonde)***

7.
    Op een PC kun je van woord naar woord switchen door CTRL+pijltjestoetsen. Is handig als je even snel terug moet naar een eerder woord. Kan dat ook op een Mac?

8.
    Als je een venster opent kun je het niet minimaliseren naar een startbalk, want dat is er niet in OS9.2.2. Als je een venster verandert naar zo’n smal balkje, staat het venster dat daarachter staat erachter! De enige manier om snel van vensters te switchen is dus appeltje tab?
    Kun je vensters ook maximaliseren?

9. In Internet explorer kun je niet met appeltje en pijltjes naar links of naar rechts in de tekst, want dan gaat hij terug of vooruit in de pagina’s. Jammer!

Sowieso zou ik graag opera willen, maargoed… dat wil dus niet.
    Ik verheug me ontzettend op jullie antwoorden, want ik wil die mac verdeurie onder controle krijgen!

Bijdrager
    Cloudsurfer

zozo, dat is nog eens een berg. Jammer dat je eerste Mac-ervaring zo moet zijn, op een ‘rotte apple’ om het zo maar even te zeggen. Ik zelf ben niet zo bekend met OS9, ik heb het wel een paar keer gebruikt maar vergeleken met OS X leek het wel een grote puinzooi. Waarom stap je niet even binnen in een Apple Center, dan kan je OS X eens uitproberen. Het is in ieder geval veel makkelijker in gebruik, zeker als je nieuw bent met Macs.

Bijdrager
    s_k

Nah, naast een Mac n00b ben ik ook nog eens autistisch ;-).
    Even ergens binnen stappen doe ik dus niet zo makkelijk, zeker als ik niet precies weet wat ik er nou ga doen.

Ik heb ook het idee dat OS9.2.2 een grote puinzooi is, maar dat zou triest zijn! Windows ‘ 95 was geen grote puinzooi. Je installed gewoon Winrar en je kunt elke mogelijke gecomprimeerde file zonder problemen openen. Zoiets moet op een Mac toch ook kunnen? En het kan toch niet zo zijn dat al die mac liefhebbers al jaren met troep werken en maar beweren dat het goed is, terwijl MacosX pas het eerste goede MacOS is? Ik denk dat het wel moet kunnen werken..

Hoe onmogelijk is het om MacosX te draaien op een 233 met 64MB?

Bijdrager
    s_k

Dames en heren, ik zit weer even op mijn PeeCeetje (tja, dat werkt op dit moment toch prettiger).
    Kon je MacosX maar draaien op een PC. Dan zou ik gewoon één van mijn vele PC’s gebruiken om het te proberen. Was handiger dan een hele snelle mac aan moeten schaffen om er dan achter te komen.
    Kan niemand mij een Mac lenen? :P

Anyway, ik kan nergens ontdekken wat nou de minimale systeemeisen van OSX zijn. Ik weet ook niet wat de eerste versie van OSX is (tiger, panter… ik volg het niet!). Niet dat het bij Windows zo duidelijk is. 3.11, 95, 98, Millennium, XP, Vista… Heel logisch allemaal mensen, die bijnamen. Maargoed, als je ’t eenmaal weet…

Is er überhaupt een kans dat OSX draait op deze mac? Hoeft niet snel te gaan, als hij maar stabiel is en ik kan proberen hoe het werkt. Het mag echt trááááag zijn!

Bijdrager
    s_k

Wéér een vraag!
    Macos X is processor afhankelijk.
    Als ik goed geïnformeerd ben is het in elk geval redelijk draaibaar op een g3 333 met 192MB ram, klopt?
    Dat is betaalbaar, heb ik ontdekt. 75 euro is te doen. Kan ik misschien overwegen.
    Maar dan moet ik per sé MacOS G3 hebben, klopt dat? Zo ja, wat gebeurt er als je een andere versie gebruikt? Werkt dat helemaal niet? Of te traag?
    En wat mag MacOS G3 (geen update! Dat gedoe met 9.2.2. wil ik niet :P) kosten?
    Waarom moet dat eigenlijk? Elke Mac processor z’n OS? Geldklopperij of zinvol?

Moderator
    unSOUND

s_k, ik snap je enthousiasme, en dat je daardoor een beetje haast hebt, maar 3 kwart van je vragen zijn al eerder op dit forum gesteld, en kun je dus zelf beantwoorden met de zoekfunctie…

OS X op die 233 gaat niet werken… De enige versie die je misschien aan het werk krijgt is Jaguar, een van de eerste OS X versies… maar dan nog zul je er waarschijnlijk het Macje mee om zeep helpen. Ga eens naar http://www.tweedehandsmac.nl en scoor een tweedehands iMac van 400 a 500 MHz, met minimaal 256 MB Ram. En schrik niet van de prijzen, mensen zetten vaak hoog in om het maar subtiel te zeggen… Durf dus gerust flink af te dingen.

Verder: OS X is NIET processor afhankelijk. Absoluut niet. Maar hij heeft wel zo zijn minimum-eisen… en elke nieuwe versie vergt weer meer, maar zelfs de meest recente versie ( Tiger ) draait nog op een G3, maar dan het liefst wel op eentje van minimaal 400 MHz.

Bijdrager
    s_k

Excuses als ik vragen dubbel stel.
    Ik weet dat je met de zoekfunctie een hoop vindt, maar ik vind het prettig om een discussie aan te gaan met mensen. Daar leer je meer van dan de vragen die anderen stellen lezen en de antwoorden bekijken. Vaak vorm je daar dan nèt een uitzondering op.
    Neemt niet weg dat ik de zoekfunctie wel gebruik, alleen heb ik de vraag dan al gesteld. Ik zit namelijk te maccen, terwijl ik mac typ ik m’n vragen in een sticky en die sticky kopieer ik naar het forum. Maargoed, als mensen het erg vinden om vragen een paar keer te beantwoorden, zal ik morgen zelf op zoek gaan.

Je hebt mijn volgende vraag al beantwoord:
    Ik wil MacOS X draaien (Jaguar is niet zo makkelijk te downloaden, ontdekte ik net ;-)). Wat heb ik daar dan minstens voor nodig… Antwoord staat er al. Ik heb begrepen dat geheugen bij een Mac bijzonder belangrijk is. Ik zal inderdaad minimaal 400mhz met 256MB zoeken. En maak je geen zorgen om de prijs, ik ben een keiharde handelaar (alles in dit huis is 2e hands ;-). Marktplaats kent mij!)

Heb al even op twee macjes gereageerd:

mac g3 indigo 400 mhz 512mbram
    10gig hd cdrom (slotloading)
    2 keer firewire
    4 keer usb
    osx 10.3.9 plus veel extra software
    apple keyboard / muis
    in goede staat draait erg stabiel

Prijs: 150 euro. Even zien in hoeverre hij af wil dingen

In uitstekend staat verkerende, weinig gebruike iMac DV. Kleur blauw. 400 mhz, 10gb, dvd etcetera.
    Met originele instructie boekjes en software. Incl snoer, muis, toetsenbord, 125 euro

Deze meneer heb ik gevraagd hoeveel geheugen erin zat en welke MacOS erop staat.
    Klein harde schijfje trouwens!

Wat is dat ‘DV”? DVD speler? Of Digital Video?

Heren en dames, alvast dank en welterusten.

Stijn.

Edit: Nog even gemailed naar een Macje:

Een iMac G3 DV-400 met origineel toetsenbord en muis. Voorzien van DVD speler (vertoont wat kuren) en externe monitoruitgang. Ook de originele boekjes zijn aanwezig.

iMAC wordt geleverd met diverse software, zoals:
    – Photoshop
    – Illustrator
    – Office voor de MAC
    – etc. etc.

75 euro

Even zien wat erin zit aan geheugen, welk OS en wat er mis is met die DVD drive.
    Gelijk even zien wat zo’n drive los kost.

edit2: Die l;aatste is kansloos, beetje drive kost 50 euro. Vind ik wat veel van’t goeie.

Bijdrager
    s_k

Nog ééntje dan. Die krengen zijn verslavend!

Power Macintosh G4/400 (AGP Graphics)

Processor: G4 – 400 MHz Geheugen: 256 MB Harddisk: 10 GB
    Poorten: USB FireWire UTP VGA DVI
    zeer nette G4, 10 gb, 256 Mb, originele Toetsenbord en een sweex muis, schone osx 10.4 instalatie. eventueel een IIyama Vision master 400 crt tegen 30 EUR meerprijs

Prijs: 130

1. Kan er een gewone monitor aan? (D-sub)
    2. Is zo’n ding makkelijker uit te breiden dan een iMac (dus ook meer intern, bijv. TV-Card)
    3. Kan er een ‘gewone’ harddisk in die ook in een PC zit (IDE, al dan niet met verloopkabel)?
    4. In mijn iMac zit SD Laptop geheugen. Wat zit er in deze PC? Wellicht gewoon DDR?
    5. Wat zijn de pro’s en contra’s van iMac tegenover Powermac, behalve het ruimteverhaal?

Bijdrager
    earnst jelke

1. dmg openen?
    Os 9 kan niet goed overweg met .dmg archieven. Die zijn gelijktijdig met os x geintroduceerd.

2. deleteknop
    Als je voor 29 euro een mooi wit toetsenbord koopt zit er wel een deleteknop op.

3 en 4. Pijltjes?
    Ben je geloof ik al aan het ontdekken.

5.
    Hangt een beetje af van het progamma. In word net als op de pc: invoegen?

6. selecteren
    Detail: het enige progje dat het niet doet is van? begint met microsof…

7. In os x kan dat wel, os 9 is wat beperkter. en een stuk ouder

8. nogmaals, voor klachten over internet explorer graag naar de ontwikkelaar:
    http://www.microsoft.com/netherlands/default.aspx

Je kunt in principe os x op deze mac draaien, maar da’s wel een beetje veel gevraagd (zie reaktie unsound) Het voordeel van os 9 is dat bijna alle software zo enorm veroudert is, dat het allemaal gratis is. Het nadeel is duidelijk. Je kunt op een pentium 2 met windows 95/98 ook geen photoshop CS2 draaien. Wat wel kan op dit macje (onder os 9):

photoshop 6
    iMovie 1.1
    ProTools Free
    Bryce

Overigens heb je van alle iMacjes wel de allerlangzaamste. Mijn vriendin heeft een 400 Mhz DV model (met 384 MB ram). Daar draait 10.4 prima op zolang je geen pro apps draait. (dus wel mailen, internetten, peer to peer downloaden, word, powerpoint, keynote, mindmap, iTunes enz). Voor 100 euro heb je overigens zo’n ding, da’s goedkoper dan een nieuw beeldscherm.

Ik vind de vergelijking met pc ook een beetje vreemd. Wat voor PC heb je dan? Probeer maar eens XP op een 233 Mhz. computer te installeren. gaat niet echt lekker werken denk ik….

Moderator
    unSOUND
    ”s_k”

Digital Video. Het betekend dat de Mac een FireWire poort ( ook DV of iLink poort genoemd ) heeft, en dus beelden van video-camera’s met een DV aansluiting kan importeren.

OS X is er in een aantal versies. Hieronder staan ze, en wat voor machine je ongeveer moet hebben om het een beetje te kunnen draaien. Let op dat ik Leopard al heb vermeld, maar deze komt pas volgend jaar uit.

10.0 Cheetah ( gewoon niet doen )
    10.1 Puma ( gewoon niet doen )
    10.2 Jaguar ( minimaal 266 MHz G3, en je Mac moet minimaal USB poorten hebben )
    10.3 Panther ( minimaal 333 MHz G3, en je Mac moet minimaal USB poorten hebben )
    10.4 Tiger ( minimaal 400 MHz G3 / G4 en je Mac moet minimaal FireWire poorten hebben )
    10.5 Leopard ( minimaal 400 MHz G4 en ingebouwd FireWire. G3 gaat dus niet )

Bijdrager
    earnst jelke

Koopadvies:

-koop nooit een iMac zonder Firewire, je kunt er GEEN USB 2 aansluiting inbouwen!

-Een G4 moet ALTIJD AGP graphics hebben, met pci kun je geen goede videokaart bijkopen.

-Processor RULES, een HD of een streepje RAM kost weinig geld, een processorupgrade kost wel veel geld.

-Een G3 B/W MOET Rev B zijn! Anders krijg je problemen met de controller op je moederbord.

Wat is overigens ongeveer je budget? Helpt wel met het geven van tips.

Bijdrager
    s_k
    ”earnst

1. dmg openen?
    Os 9 kan niet goed overweg met .dmg archieven. Die zijn gelijktijdig met os x geintroduceerd.

Balen. Wel jammer dat er geen betere standaard is die op èlke Mac werkt. Rar is toch prima…

2. deleteknop
    Als je voor 29 euro een mooi wit toetsenbord koopt zit er wel een deleteknop op.

Hoop geld, maar dat is wel een duidelijk antwoord;-)

3 en 4. Pijltjes?
    Ben je geloof ik al aan het ontdekken.

Yes!

5.
    Hangt een beetje af van het progamma. In word net als op de pc: invoegen?

Op de PC doe je gewoon het accent en dan de letter.
    Bijv [code:1:4240be0a91]’ + e = é[/code:1:4240be0a91]
    [code:1:4240be0a91]" + e = ë[/code:1:4240be0a91]
    [code:1:4240be0a91] ` + e = è[/code:1:4240be0a91]
    Als het op een Mac via invoegen moet is dat… Very sucky :D.

6. selecteren
    Detail: het enige progje dat het niet doet is van? begint met microsof…

Helemaal mee eens!
    Mijn PC heeft alléén Windhoos, verder
    1. Opera
    2. Firefox
    3. Openoffice.org
    Dus ook mijn PC is amper gemicrostoffeerd ;-).
    Als’t aan mij lag stond er Linux op, maar niet alleen ik gebruik deze computer…

7. In os x kan dat wel, os 9 is wat beperkter. en een stuk ouder

M.i. niet oud genoeg om dat niet te kunnen, ondanks alle Mac liefhebbers begin ik te merken dat Mac eigenlijk pas de laatste paar jaar echt de moeite waard is. (zie onder)

8. nogmaals, voor klachten over internet explorer graag naar de ontwikkelaar:
    http://www.microsoft.com/netherlands/default.aspx

Die hebben mijn mailadres al geblocked:D

Je kunt in principe os x op deze mac draaien, maar da’s wel een beetje veel gevraagd (zie reaktie unsound) Het voordeel van os 9 is dat bijna alle software zo enorm veroudert is, dat het allemaal gratis is. Het nadeel is duidelijk. Je kunt op een pentium 2 met windows 95/98 ook geen photoshop CS2 draaien. Wat wel kan op dit macje (onder os 9):

photoshop 6
    iMovie 1.1
    ProTools Free
    Bryce

Een Pentium II 300 kan Photoshop CS2 draaien, maar vraag niet hoe :D. Genoeg geheugen is the key. CS2 heeft WinXP met SP2 nodig, dus sowieso kan het éígenlijk niet.

Overigens heb je van alle iMacjes wel de allerlangzaamste. Mijn vriendin heeft een 400 Mhz DV model (met 384 MB ram). Daar draait 10.4 prima op zolang je geen pro apps draait. (dus wel mailen, internetten, peer to peer downloaden, word, powerpoint, keynote, mindmap, iTunes enz). Voor 100 euro heb je overigens zo’n ding, da’s goedkoper dan een nieuw beeldscherm.

Ik koop nooit nieuwe beeldschermen, maar het is natuurlijk wel zo.
    Neemt niet weg dat je voor 100 euro een 1,5ghz AMD Ahtlon hebt met 256MB ram, 2e hands. En daar draai je wel gewoon premiere, photoshop CS2 etc. op.

Ik vind de vergelijking met pc ook een beetje vreemd. Wat voor PC heb je dan? Probeer maar eens XP op een 233 Mhz. computer te installeren. gaat niet echt lekker werken denk ik….

Mac Mhz is niet te vergelijken met PC Mhz.
    De nieuwste PC’s lopen op 3,2ghz. De nieuwe Mac Mini’s op 1,5. Toch zegt men dat de Mac’s sneller zijn.
    Mijn macje is uit eind ’98. Toen hadden we het over PC’s met een processorsnelheid van ongeveer 350Mhz.
    Een PC met 512MB ram en een 350Mhz processor kan XP draaien. Maar wel net zoals je zegt: Dan moet je geen zware apps gaan draaien.

Bijdrager
    s_k
    ”unSOUND”
    ”s_k”

Digital Video. Het betekend dat de Mac een FireWire poort ( ook DV of iLink poort genoemd ) heeft, en dus beelden van video-camera’s met een DV aansluiting kan importeren.

OS X is er in een aantal versies. Hieronder staan ze, en wat voor machine je ongeveer moet hebben om het een beetje te kunnen draaien. Let op dat ik Leopard al heb vermeld, maar deze komt pas volgend jaar uit.

10.0 Cheetah ( gewoon niet doen )
    10.1 Puma ( gewoon niet doen )
    10.2 Jaguar ( minimaal 266 MHz G3, en je Mac moet minimaal USB poorten hebben )
    10.3 Panther ( minimaal 333 MHz G3, en je Mac moet minimaal USB poorten hebben )
    10.4 Tiger ( minimaal 400 MHz G3 / G4 en je Mac moet minimaal FireWire poorten hebben )
    10.5 Leopard ( minimaal 400 MHz G4 en ingebouwd FireWire. G3 gaat dus niet )

Waarvoor dank :).
    Maar raar vind ik het wel! Wat hebben die USB en firewire poorten te maken met het al dan niet draaien van het besturingssysteem? Zonder firewire moet ’t toch ook gewoon werken? Dan gebruik je toch gewoon geen firewire?
    Mijn macje heeft 2x USB, trouwens.
    Wat zit er eigenlijk direct vóór 10.0? 9.2.2?
    Wat een overstap zeg:P

Bijdrager
    s_k
    ”earnst

Koopadvies:

-koop nooit een iMac zonder Firewire, je kunt er GEEN USB 2 aansluiting inbouwen!

-Een G4 moet ALTIJD AGP graphics hebben, met pci kun je geen goede videokaart bijkopen.

-Processor RULES, een HD of een streepje RAM kost weinig geld, een processorupgrade kost wel veel geld.

-Een G3 B/W MOET Rev B zijn! Anders krijg je problemen met de controller op je moederbord.

Wat is overigens ongeveer je budget? Helpt wel met het geven van tips.

Nouja, ik kan budget vrij maken door te verkopen. Ik heb een hobby aan audiotechniek en véél spul over, dus in principe geld zat. Ik vind ’t echter jammer om er straks op terug te moeten komen, dus ik zou zeggen… Tot pak ‘m beet 150 euro. Moet te doen zijn toch?
    Over je tips:
    1. USB1 kan ik prima mee leven ;-). Al heb ik het idee dat ik daar anders over denk als ik straks een externe HD wil:P
    2. Voor gamen heb ik een (nog steeds retesnelle) Pentium IV met AGP en een 120GB harddisk. Ik ga de HD van de Mac niet volstouwen met games (véél te klein voor!) en ik denk niet dat een goede videokaart nodig is voor desktop-applicaties, toch?
    3. Ik snap. Anderzijds: Als hij ECHT bevalt koop ik toch gewoon een nieuwe. Ik wil eerst zien wat het is, zo’n Mac. En ik wil ook zien in hoeverre het te implementeren valt in mijn Windhoos netwerk en mijn audio-hobby.
    4. Hoe herken ik dat, een Rev B? Vanaf welke snelheid is dat? Of is’t niet zo simpel?

Je raadgevingen zijn meer dan welkom. Ik ben kritisch en eigenwijs, maar ondanks alles luister ik naar wat je me te zeggen hebt. Ik hoop dat jullie met me kunnen leven:D

Bijdrager
    Dick de Roos

Het is wat lastig adviseren zo. Er is veel en er kan veel. Vergelijken met een PC is OK, maar laat dat maar even achterwege, i.v.m. off-topic-discussies.
    Wat wil je met dat ding? Wat is jouw butget?
    Het heeft ook niet zoveel zin omop te noemen wat er allemaal op een G3 400 DV (voor iets meer dan 100 Euro tocht wel te scoren) kan draaien. Bij mij thuis wordt gewerkt op een dergelijke ( ruim 6 jaar oud nu) iMac met iets van 700 MB geheugen onder OS 10.4.8 (Tiger). Ik heb er wel een 80 GB HD in gezet.
    Niet razendsnel (de HD draait op 5400 rpm) met sommige programma’s, maar voor het gewone werk (internet, e-mail, Office, iPhoto enz.) goed werkbaar, resp. vlot mee te werken. Zwaardere programma’s lukken ook, maar dat gaat niet altijd even snel.
    Even de opmerking van unSOUND:

waarop het antwoord:

1. USB1 kan ik prima mee leven :wink: . Al heb ik het idee dat ik daar anders over denk als ik straks een externe HD wil:lol:

Als je een externe HD of een externe CD/DVD-brander wilt aansluiten op die 2e hands iMac, is een FireWire-poort ongeveer een vereiste om dat goed en snel te laten draaien.
    USB 2.0 vraagt te veel van de processor.
    FireWire-apparaten zijn wel iets duurder dan de USB-2.0-equivalenten.:o
    We zijn benieuwd naar jouw vorderingen op het Mac-pad.

Bijdrager
    s_k

Zeg euhm, Dick…
    Ik wil niet onaardig doen, maar ik was juist erg blij met wat mij verteld werd.
    Je zegt wel dat het geen zin heeft om op te noemen wat er op welke Mac dan ook draait, maar dat is toevallig wel wat ik wil weten. Dus… Ik weet niet hoe het op dit forum werkt, maar is ’t niet zo dat ik zèlf een beetje mag bepalen wat ik wil weten?
    Het topic is breed, juist omdàt ik wil vergelijken met PC. Dat is de enige vergelijk die ik heb. En ik wil júíst weten wat er op een mac draait.
    Dus waarom wil je bepalen wat iedereen mag en moet zeggen? Ben je de censuur van ’t forum ofzo? ;-). En wie is ‘we’? (onderaan: “We zijn erg benieuwd…”).
    Nogmaals: Ik bedoel het absoluut niet gemeen, maar ik vind je post een beetje vreemd. Ik hoop dat je die kritiek kunt verdragen. En zo niet, voel je dan zeker niet verplicht om mij te adviseren. Het is leuk dat je het wil, maar als jouw manier van adviseren niet samenwerkt met mijn manier van vragen, dan ben ik jouw aandacht waarschijnlijk niet waard :).

Nog even v.w.b. het offtopic verhaal: Wat mij betreft is het ontopic, zo lang als het gaat over het aanschaffen en leren kennen van een iMac. En sowieso lijkt het mij aardig ontopic als mijn vragen beantwoord worden;-)

Mijn budget is ongeveer 150 euro.
    Ik wil gewoon de Mac wereld verkennen. Als ’t ding goed loopt kan hij als ‘van alles en nog wat’ (lees: Beetje internet, beetje muziek bewerken, beetje downloaden) computer in de woonkamer komen. Als hij héél goed werkt komt er een derde mac en die werkt dan als audio- of videobewerkingscomputer boven op mijn hobbyhok. Ik weet niet wat een Mac kan. Ik weet ook niet welke Mac wàt kan, dus ik weet ook nog niet wat ik voor mijn budget kan verwachten. Ik wil gewoon een goedwerkende Mac die niet hopeloos verhouderd is, zodat ik er in elk geval het nieuwe OS op kan draaien en allerhande apparatuur op kan aansluiten.

Bijdrager
    s_k

Nieuwe ronde nieuwe kansen. Ik heb weer twee vragen!

10. Een hele simpele… Hoe hernoem je iets? Ik heb nu “Alias naar MSN Messenger” op mijn bureaublad. Maar dat wil ik renamen naar “MSN Messenger”. Hoe?
    Bingo! Op de naam klikken.

11. Ik zie heel veel software die alleen onder 9.2.2 of hoger werkt.
    Is dat normaal? In principe heb je dus niets aan een oude Mac?

Bijdrager
    s_k

12.
    hoe kies je met welk programma MacOS iets opent?
    Ik vermoed iets in de Extension Manager, maar kon het niet vinden…
    Hij opent nu namelijk JPG’s met Quicktime Pictureviewer.
    En die is sloom… irritant en onstabiel:(

13.
    Screendump zou je volgens Internet moeten maken met Apple, Shift, 3 of 4. Maarreuh… Nothing happens. Wat is er fout?

Bijdrager
    Almerrrrr

MM os 9 is voor mij al even geleden kan je nu even 1 antwoord geven:

Die sneltoetsen die je voor een schreenshot opgezocht had is voor osx ( dus versie 10 en niet 9).

Bijdrager
    s_k

Neehoor, was voor OS 9.
    Er stond een fout op de site, heb het inmiddels opgelost.
    Op de site stond dat hij een ploatje op de desktop zette, maar hij zet ‘m in de root van de Macintosh HD.

14.
    Next problem: Hij maakt een screenshot (picture01). Prima so far. Werkt goed…
    Maarreuh… geen extensie. Geen PNG, JPG, BMP, whatever…
    Gevolg: Als ik wil uploaden naar bijv. Photobucket, kan dat niet omdat Photobucket hem niet als afbeelding ziet.
    En nu?:(

Bijdrager
    nemcis
    ”s_k”

12.
    hoe kies je met welk programma MacOS iets opent?
    Ik vermoed iets in de Extension Manager, maar kon het niet vinden…
    Hij opent nu namelijk JPG’s met Quicktime Pictureviewer.
    En die is sloom… irritant en onstabiel:(

13.
    Screendump zou je volgens Internet moeten maken met Apple, Shift, 3 of 4. Maarreuh… Nothing happens. Wat is er fout?

12.
    bij de installatie bij photoshop kies je welke bestanden hierdoor geopend mogen worden

13.
    er gebeurt idd niets echt zichtbaar, maar op je schijf (zeg maar in de ‘root’) vind je plaatjes die opvolgend genummerd worden als picture 1 etc

Bijdrager
    s_k

Dank, dat laatste had ik al gevonden.
    Photoshop heb ik niet. Kun je niet de standaard image viewer gewoon voor JPG’s gebruiken?
    Is er geen simpele, snelle imageviewer gratis te downloaden voor OS9?

Bijdrager
    Dick de Roos
    ”s_k”

Je zegt wel dat het geen zin heeft om op te noemen wat er op welke Mac dan ook draait, maar dat is toevallig wel wat ik wil weten. Dus… Ik weet niet hoe het op dit forum werkt, maar is ’t niet zo dat ik zèlf een beetje mag bepalen wat ik wil weten?
    Het topic is breed, juist omdàt ik wil vergelijken met PC. Dat is de enige vergelijk die ik heb. En ik wil júíst weten wat er op een mac draait.
    Dus waarom wil je bepalen wat iedereen mag en moet zeggen? Ben je de censuur van ’t forum ofzo? Wink. En wie is ‘we’? (onderaan: “We zijn erg benieuwd…”).

Als je mijn topic goed had gelezen, had je begrepen dat ik vroeg: Wat zijn de verlangens? Wat wil je? Welke programma’s wil je draaien?
    Daar valt antwoord op te geven.
    FCP draait wel op een G3, maar FCP 4.5 en hoger volgens mij niet. Dat soort dingen.
    Natuurlijk mag je zelf bepalen wat je wilt weten, maar ik bepaal of ik daarover kan en wil nadenken.
    En mijn vraag is dus (en die is niet de eerste keer gesteld): kan je de vragen of problemen zo concreet maken dat “we” (wij, die hier in dit forum komen en vragenstellers kunnen en willen helpen) een goed antwoord kunnen geven. Als dit topic te lang wordt en te wollig blijft, haken potentiele helpers af.
    En nog een wijze raadgeving: vergelijk niet voortdurend OSX met een Windows PC in de trant van: op de PC ging het sneller o.i.d. Sterker nog: vergeet de handelingen in Windows zo snel mogelijk, anders wordt het nooit wat met OSX. Als je OSX (OS9 werkt echt anders dan OSX) snapt, kan je weer naar Windows bij wijze van spreken.
    Hulp mag je op dit forum verwachten (niet eisen!) als je tegen dingen aanloopt. Daar is dit forum voor een deel voor bedoeld. Maar stel de vraag duidelijk.
    Een vraag als: waar zit de delete-knop is OK (die is er n.l. wel, ook onder OS 9). Maar al-dan-niet terechte constateringen dat Windows veel beter is, helpt niemand verder.
    O ja, ik ben niet van de censuur. Die is er niet eens op dit forum en evenmin heb ik wat met de organisatie van doen. ik ben gewoon een bezoeker dus.

En zo niet, voel je dan zeker niet verplicht om mij te adviseren. Het is leuk dat je het wil, maar als jouw manier van adviseren niet samenwerkt met mijn manier van vragen, dan ben ik jouw aandacht waarschijnlijk niet waard:) .

Waarschijnlijk niet zo bedoeld, tenslotte eindig je met een :) , maar de toon is niet uitnodigend naar de potentiele helpers toe. (hiebij een plezierig voorbeeld van het werken op de Mac: daar had ik de puntjes op de e wel kunnen plaatsen. Maar hier onder Windows weet ik dat niet (tenzij met een omweg)).

Ik wil gewoon de Mac wereld verkennen. Als ’t ding goed loopt kan hij als ‘van alles en nog wat’ (lees: Beetje internet, beetje muziek bewerken, beetje downloaden) computer in de woonkamer komen.

Dat is met de meeste Mac’s goed te doen. Incl. een G3. Begin te denken aan 400 MHz en liefst hoger. Een iMac G4 is beter voor dit doel en iMac G5 nog beter. (of een mini als je het al scherm en een toetsenbord al hebt. Omdat dit recentere apparaten zijn, zal de prijs navenant zijn.
    Goed te plaatsen in de huiskamer ook.

Als hij héél goed werkt komt er een derde mac en die werkt dan als audio- of videobewerkingscomputer boven op mijn hobbyhok. Ik weet niet wat een Mac kan. Ik weet ook niet welke Mac wàt kan, dus ik weet ook nog niet wat ik voor mijn budget kan verwachten. Ik wil gewoon een goedwerkende Mac die niet hopeloos verouderd is, zodat ik er in elk geval het nieuwe OS op kan draaien en allerhande apparatuur op kan aansluiten.

We praten hier over de wat recentere typen als je vlot met video aan de slag wilt.
    Mijn iMac G4 1,25 GHz met 7++ MB geheugen en een 160 GB HD kan dit goed aan.
    Wil je meer is een iMac G5 (of de Dual Core) aan te bevelen.
    Overigens zijn er op dit forum ook leden die met een veel “kleinere” Mac dit soort dingen goed kunnen doen.

Zo, dit is een heel verhaal geworden.
    Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Bijdrager
    Elstar
    ”Dick

Vergelijken met een PC is OK, maar laat dat maar even achterwege, i.v.m. off-topic-discussies.

En als je dat toch zonodig wilt, doe dan een eerlijke vergelijking. Probeer eens WinXP op een bak van 7 jaar te zetten.
    Die felgekleurde fruitmand-iMacjes zijn nu 7 jaar oud. Ik heb de mijne al ruim 4 jaar geleden de deur uitgedaan (voor het schamele bedrag van €250,-), wegens te traag en te weinig mogelijkheden. Er zijn zoveel hobbels die je moet nemen om op die oude bakkies MacOSX te draaien. Kan je niet beter een recentere (i)mac kopen om uit te proberen?

Bijdrager
    s_k

Beste Dick,

We hebben ergens een groot communicatief probleem.
    Hoewel je het ongetwijfeld goed zult bedoelen, stond de toon van jouw posting mij niet aan.
    Wellicht is het jouw manier van posten, wellicht is het mijn manier van opvatten. Eitherway: We komen er niet veel verder mee.

Ik had je post goed gelezen en ik begreep wel wat je bedoelde, maar in je post stond vooral kritiek op mijn manier van vraagstellen die ik zelf nog steeds wel zie zitten. En je geeft kritiek op hoe de anderen antwoorden en ook daar ben ik het mee eens, dus… Tja, wat moeten we dan?

Het stukje dat voor jou niet prettig van toon was, was inderdaad niet negatief bedoeld, maar wel bedoeld om aan te geven dat als wij elkaar niet liggen, het niet echt zin heeft om al teveel naar elkaar te posten. Ook dit is niet negatief bedoeld, maar ik heb genoeg levenservaring om te voelen wanneer het fout gaat. En zoals je wellicht wel begrepen had (als je alles gelezen hebt) weet ik zelf heel goed dat dat 99 van de 100 keer aan mij ligt. Helaas kan ik er niets aan veranderen dat ik zo ben als ik ben. Sommige mensen moet ik gewoon uit de weg gaan, omdat ik ermee blijf botsen. Misschien ben jij zo iemand? Kun jij natuurlijk niks aan doen :(.

Het forum waar ik vanaf kom is vol lange postings, veel offtopic, veel geouwehoer, weinig sturing.
    Maar: Heel veel informatie voor degeen die wil lezen en nooit ook maar enig scheef woord. Een topforum dus, want van mij hoeft’t niet zo officieel en ontopic. Autoriteit ben ik wars van, dus wellicht is dat de reden dat het fout ging, na het lezen van jouw post.

Graag hoor ik evengoed van je waar ik hulp eis of waar ik zeg dat Windhoos beter is dan MacosX.
    Ik heb een hekel aan Windows, maar ik moet het ermee doen ‘bij gebrek aan beter’.
    Macos 9.2.2. is vergeleken met X een zooitje, hoor ik vaker. Waarschijnlijk IS Windows dan ook beter. Maar ik moet’t nu even met 9.2.2 stellen omdat mijn Macje over z’n Nacje gaat als ik hem OS X voer. Het zij zo…

v.w.b. het puntjes op de E plaatsen… Werk je nu met Windows?
    ” + E. Lees maar terug, ik heb het uitgelegd ;-).
    Ik krijg echt het idee dat we een beetje langs elkaars verhalen heen lezen.
    Je vraagt of ik iets aan je posting heb gehad, maar al die vragen zijn al beantwoord.
    Ik waardeer het absoluut dat je een heel verhaal voor me typt, dat wel. Maar ik ben bang dat er tussen jou en mij een kink in de communicatieve kabel zit, want we begrijpen elkaar volgens mij echt helemaal niet.

Maargoed, wel veel dank voor de uitleg op mac en sociaal gebied. Dat kan ik zeer waarderen.

In de hoop dat het vanaf nu goed gaat wacht ik je volgende post af!

Bijdrager
    s_k
    ”Elstar”
    ”Dick

Vergelijken met een PC is OK, maar laat dat maar even achterwege, i.v.m. off-topic-discussies.

En als je dat toch zonodig wilt, doe dan een eerlijke vergelijking. Probeer eens WinXP op een bak van 7 jaar te zetten.
    Die felgekleurde fruitmand-iMacjes zijn nu 7 jaar oud. Ik heb de mijne al ruim 4 jaar geleden de deur uitgedaan (voor het schamele bedrag van €250,-), wegens te traag en te weinig mogelijkheden. Er zijn zoveel hobbels die je moet nemen om op die oude bakkies MacOSX te draaien. Kan je niet beter een recentere (i)mac kopen om uit te proberen?

Ik begrijp dit echt niet!
    Ik vergelijk helemaal niets met WinXP!
    Ik vergelijk Macos 9.2.2 met Windows ‘ 98 op een PC uit hetzelfde jaar.
    En dan wint Windows ‘ 98 op een aantal fronten, maar MacOS heeft ook al een winst geboekt (mijn cardreader werkte direct!).
    Ik hoor van alle kanten dat Macos X zoveel beter is, ik koop speciaal een Mac zodat ik dat met mijn eigen ogen kan zien, terwijl ik eigenlijk alleen hier kwam om eens te zien of ik me op die manier wat kon verdiepen in 9.2.2… En dan nog hoor ik dat ik de Mac niet mag vergelijken met Windhoos omdat ik dan de Mac geen kans geef…
    Nogmaals… Ik vergelijk Macos 9.2.2. met Windows ‘ 98 op een PC uit ‘ 99 (even oud als deze iMac).
    Ik ga een Mac kopen die OS X aan kan, zodat ik eindelijk kan zien waar jullie het over hebben.
    Wat doe ik nou fout?

Bijdrager
    s_k

Overigens, Windows XP op een bak van 7 jaar oud loopt goed, zo lang als er minstens 256MB geheugen in zet en je internet of tekst verwerkt. Video’s kijken, audiobewerken, videobewerken gaat dan niet. Maar het loopt op zich best redelijk.
    Maar ik zet toch ook geen Macos X op mijn iMacje…
    En je zei dat je je 3 jaar oude Macjes weg deed… Een 3 jaar oude pc is anders nu nog prima bruikbaar voor alles. Is het zo snel vooruit gegaan met Mac? Een nu 3 jaar oude Mac is toch nog wel de moeite waard?

Bijdrager
    nemcis
    ”s_k”

Dank, dat laatste had ik al gevonden.
    Photoshop heb ik niet. Kun je niet de standaard image viewer gewoon voor JPG’s gebruiken?
    Is er geen simpele, snelle imageviewer gratis te downloaden voor OS9?

ja dat kan ook Graphic Converter (shareware)

Bijdrager
    bassmac

Echt heldere topic is dit niet meer he…
    Goed. ik heb een paar eerste generatie imac’s, met uitschuif cd-lade en een 333 met “sleuf-cd”. Die hebben nog geen firewire. (Dat kun je zien aan de ingang-busjes) De úitschuif-cd’versies kunnen werken op osx 10.1 en 2, maar hebben 198 mb geheugen nodig. sys 9.2 is best ok, maar zo oud dat er weinig programma’s meer nuttig op draaien. De explorer daarvoor kan veel sites niet of niet goed meer aan. Programma’s uit de zelfde tijd, Xpress en Photoshop 6 bv, doen het daar onder 9.2 wel goed op, maar 64 mb geheugen was al erg weinig.
    10Gb harddisk was toen heel groot en heel duur, btw…
    G3 imacs vanaf 400 mHz zijn een prima keuze, wel veel geheugeninstoppen. Op een imac g3 400mhz met 512 mb geheugen -uit 2000- heb ik eens virtual pc gedraaid en daarop windows XP. Duurde een middag met installeren, maar hij deed het wel. internet en office kon, maar alles was natuurlijk erg traag, maar gewoon even leuk. win 98 deed en doet het goed op zo’n emulatie. Alleen heb je daar natuurlijk geen fluit aan…
    Voor win-toepassingen heb ik een celeron140 laptopje in december nieuw gekocht, prima ding, kan veel en- is – gevoelsmatig- helemaal niet zoveel sneller als die oude macjes van 6 jaar oud, alleen kan de laptop beter videobewerken. Er mag wel iets verbeterd zijn he…

Dus eindverhaal: zo te lezen is je oude macje al flink versleten, al die storingen. normaal doet ie het soepel. 64 mb is altijd al weinig geweest. ook voor jpg plaatjes! Je kunt het betreffende programma met “info” wel meer geheugen toewijzen, zo ging dat vroeger.
    Een 400mHz G3 of een 450 mHz G4 powermac (AGP) zijn prima startmachines, mits je er osx.3 op zet.
    De IMac is alleen uit te breiden met een nieuwe harddisk en werkgeheugen, de rest is niet echt te doen. externe brander etc kan altijd.
    Die powermac is goed uit te breiden met alles, alleen zit je dan aan een prijs van een nieuwe Mac.
    (zie bv chipmunk.nl) Overigens worden Powermacs nog gewoon gebruikt in bedrijven, die blijven jarenlang goed. Plat schermpje erbij, en werken maar.
    Osx en sys 9.2 zijn twee heel andere werelden, kun je ook niet meer vergelijken.

èé dat eerste streepje werkte, het tweede was een gokje(aanhalinstekens, alt e ) en de rst weet ik niet onder windows. Mac is alt en een klinker, dan de letter die je moet hebben. De klinkers hebben elk hun eigen tekentje, alles is beter dan alt 136 en zo-
    :mrgreen:
    Zo nu weer iets anders gaan doen: HP laptopje dichtklappen en fijn op mijn g4 imac (wit bolletje met platte tft, uit 2004) gaan werken, ik moet nog een boek nalopen en een affiche maken voor straks.
    groeten,

Bijdrager
    earnst jelke

Er zijn al ruim voldoende windows versus mac os draadjes, volgens mij is dat hier niet de belangrijkste discussie.

Os X en OS 9 zijn overigens onvergelijkbare systemen, omdat OS X op geen enkele manier voortborduurt op OS 9. In OS 9 waren een aantal bijna onoplosbare problemen naar voren gekomen die te maken hadden met de fundamentele opzet van het os. Zo ontstaan er problemen bij multitasking, in 1988 absoluut geen probleem, inmiddels wel. Dus als je apple wilt leren kennen moet je eigenlijk wel os x hebben. Nu leer je een stukje geschiedenis.

In principe kun je os x op alle macs met een ingebouwde usb poort installeren (dus vanaf de eerste gekleurde iMacjes), maar kies bij een langzaam model dan voor 10.2.Voordat je kunt installeren moet je wel nieuwe firmware installeren.

Overigens heb ik dus goede ervaring met de iMac DV 400 Mhz, redelijk snel model (binnen zijn soort) en met firewire. Staat bij ons in de huiskamer, en wordt gebruikt voor internet, email en downloaden, en (gekoppelt aan de stereo) als MP3 jukebox (via iTunes). Ook doet m’n vriendin er haar studiewerk op, dus veel tikken. Een tijdje hebben we daarvoor Word gebruikt, maar die start erg langzaam en klapte er nog wel eens uit. Nu overgestapt op Pages en Keynote, en dat gaat prima.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 122)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.