12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Jer.War

Vragen vooraf aanschaf macbook pro

Hey,

Ik ben van plan om woensdag een Macbook Pro 13 inch te halen bij de mediamarkt (zwarte markt actie 1079 Euro), maar ik heb nog een paar vraagjes.

Ik ben van plan om de standaart 13 inch uitvoering van het niet retina model te halen.

Maar is het mogelijk om het werkgeheugen te upgraden naar 16gb? (apple zegt nee, anderen zeggen ja):roll:
    Is kingston 8 GB SODIMM DDR3-1600mhz linkje een goede keuze (65 euro per sleuf) of is het goedkoper te halen met dezelfde prestaties?

Ik twijfel tussen een ssd plaatsen en dan de superdrive uitwisselen voor een traditionele hdd van 1tb (heb ik nog liggen) of 2 ssd\’s kopen en deze dan als RAID partitioneren.
    Mijn vraag is dan ook: maakt het veel verschil in snelheid om 2ssd\’s als raid te formateren, in plaats van 1 ssd standalone te gebruiken?
    En is de Intel 520 120gb linkje een goede keus voor 120 Euro (550 mb/s lees – 500 mb/s schrijf)?

En is een 3th party tunderbolt naar hdmi kabeltje van ong. dezelfde kwaliteit als de officiele van apple? Linkje

En denken julie dat het een slimme keuze is om deze upgrades te maken aan de hand van wat ik er mee doe?

Ik game af en toe (call of duty 4, black ops, gta 4 en soortgelijke games
    Ik gebruik soms photoshop
    Ik gebruik af en toe videobewerkingssoftware (onprofessioneel dus heb geen grote eisen voor een video)
    Ik heb meestal 6 programma\’s of meer tegelijk openstaan
    Ik ga een opleiding applicatie ontwikkelaar doen, dus ik zal veel programmeer software gaan gebruiken
    En ik wil graag windows en linux ernaast draaien (liefst zonder dual boot maar ik vmware fusion)

Ik hoop dat jullie me niet zeurderig vinden ofzo, maar het is een hoop geld voor mij dus ik wil er zeker van zijn dat ik het goed besteed.;!

Bedankt alvast,
    Jerry

Geblokkeerd
    Anoniem

dus je wil op een 13″ gaan programmeren.
    En windows en linux en osx op een schijfje van 120 gb ?
    En de photoshop en call of duty act ga je ook legaal aanschaffen?

Ik vind je niet zeurig. Maar wat wil je ? Een boss jean kopen voor 1,99?
    Overal de goedkoopste onderdelen halen vraag ook om problemen.

Ik zou eerst voor 8 Gb gaan. Als je echt 16 gb nodig denk te hebben, spaar dan even door.
    En waarom wil je mac anyway? (bedoel ik gewoon eerlijke vraag naar je zelf toe)

Bijdrager
    computer space

Let even op, volgens mij is de Intel 520 te dik voor een MB.

Bijdrager
    TheBigZ
    computer op 14 april 2013

Let even op, volgens mij is de Intel 520 te dik voor een MB.

Volgens mij niet. De Intel 520 is 7mm. Maximum is 9.5mm.

Bijdrager
    Jer.War

@Meeuw Ik wil een 13” omdat dat makkelijk mee te nemen is, thuis gooi ik hem gelijk op een full hd monitor dus dan is scherm grootte geen probleem meer, en aangezien ik veel gebruik maak van meerdere bureaubladen waar ik doorheen kan bladeren leek 13 inch me geen probleem. Of is het echt een onverstandige keuze?

En idd nu je het zegt is een schijfje van 120 gb wel te klein voor 3 besturingssystemen:oops:
    Dus dat word de superdrive uitwisselen voor de 500gb hdd

Photoshop en Call Of Duty heb ik al legaal voor de mac:wink:

Eerst voor 8 gb gaan is idd wel een slimme oplossing, is het dan mogelijk om 1 sleufje te vullen met 8gb en een sleufje met 2 gb? dat kan geen problemen geven toch?

En ik heb een goede reden om voor mac te kiezen want elke keer als ik een windows laptop heb sloop ik er iets aan, bij de vorige laptop vielen m’n schermschanieren er zelfs af:cry: en bij apple heb ik nog nooit problemen gehad, en als ik een windows heb ben ik uiteindelijk toch bezig met hackintosh erop gooien, wat dan voor geen meter werkt omdat de hardware dan niet beraden is op OS X. Dus voor mij deze keer een MacBook.

@computer
    space en @TheBigZ,

De Intel 520 is 9.5 mm dik, ik kan alleen nergens vinden wat de max dikte is die in de mb past. Dus ik ga ervan uit dat dat dus 9.5 mm is, dus dan zou hij moeten passen (net aan). Maar om het risico te vermijden dat het niet past, ga ik denk toch voor een KINGSTON SV300S37A linkje , of zijn er betere prestaties te vinden rond dat prijsklassement?

Jerry

Bijdrager
    TheBigZ
    Jer.War op 14 april 2013

De Intel 520 is 9.5 mm dik, ik kan alleen nergens vinden wat de max dikte is die in de mb past. Dus ik ga ervan uit dat dat dus 9.5 mm is, dus dan zou hij moeten passen (net aan).

Als je iets vaker op gegeven linkjes klikt hoef je niet alles twee keer te vragen.

All of these MacBook Pro models support a 2.5″ notebook hard drive or SSD that is up to 9.5 mm tall (0.37 inches) and use a SATA interface, but the maximum SATA interface speed of different models varies.

Bijdrager
    Jer.War

Oeps mijn fout, had over het hoofd gezien dat het een linkje was ;!\

Bijdrager
    MacKevin11

12mm past ook, die zat in mijn vorige MacBook Pro 13″ (2011).
    Ik denk dat er niks mis is met jouw materiaal keuze!
    Lijkt me een mooie setup hoor…

Wil je nu 2 SSD’s of 1 SSD en een traditionele hardeschijf van 1TB ?

Ik zou even nagaan of je GTA IV kunt spelen op de 13″ MBP. Op de HD3000 versie kon je echt helemaal niks, de HD4000 schijnt vele malen beter te zijn, maar dat kan ik niet beoordelen omdat ik nooit game op die ‘kaart’. Even voorkomen dat je dadelijk teleurgesteld bent omdat GTA IV niet goed werkt, weet niet hoe belangrijk dit voor je is.

Geblokkeerd
    Anoniem

@Jer.War naja het klonk alsof je de macbook “pro” 13″ ging halen omdat het aanbieding was en allerlei losse dingen erbij gaat nemen om zo goedkoop mogelijk te houden.
    Natuurlijk is het hoop geld. maar als je dan aanschaf doe. Doe het dan gelijk goed.
    Als je gaat werken omdat je ding regelmatig meeneem, neem dan 15″ dat werkt net wat prettiger.
    Zeker met photoshop en programmeren (vind ik)
    En 16 gb is niet zo’n hele slechte keuze om die er meteen in te doen. Maar wel in de juiste laptop.
    Na mijn idee klinkt het alsof je een daf wil kopen en er een bmw m5 motor in wil zetten om beter te kunnen presteren. Of zie ik dat verkeerd?

Bijdrager
    Jer.War

Volgens de youtube filmpjes werkt GTA IV gewoon, en als de laptop battlefield 3 op lage instellingen met gem 25 frames per seconde kan spelen kan gta iv geen probleem zijn in mijn ogen.
    En ben blij om te weten dat 9.5 mm dus gewoon gaat passen, dan ga ik denk toch voor die intel ssd.
    Ik denk dat ik uiteindelijk toch voor de 1 ssd en een 1tb schijf ga om snelheid + veel opslag te hebben.
    15 inch is denk toch te duur, dat is een prijsverschil van 760 euro en dan mis ik de ssd en het extra werkgeheugen nog. Aangezien ik de laptop grotendeels op externe beeldschermen ga gebruiken denk ik niet dat ik zoveel geld voor een beter scherm overheb.
    En ik probeer idd de prestaties van een bmw uit een dafje te halen doormiddel van een paar upgrades onder de motor haha:angel:

Maar ik ben van plan om rond de 1500 maximaal uit te geven. En dan is het in mijn ogen een betere keuze om een 2.5 ghz dual core i5 met een snelle ssd + 1tb en 16gb ram te nemen, dan een 2.9 ghz dual core i7 met een 5400 rpm 1 tb hdd en 8gb werkgeheugen.

En het is niet zo van: hey macbook in de aanbieding, die ga ik eens even halen en dan flikker ik er allemaal goedkope componenten in. Ik ben al een halve maand bezig met uitzoeken wat voor macbook ik wil, en welke prestaties ik ervan verwacht. De aanbieding is mooi meegenomen, en geeft eigenlijk wel de doorslag tussen de twijfel om een (via apple) volledig geupgrade macbook air of een macbook pro te nemen.

Ik denk dat ik er dus grotendeels wel uitben, ik neem de intel 520 ssd, vervang de superdrive met een 1 tb hdd en upgrade het werkgeheugen naar 16 gb.

Maar nu heb ik nog 2 vragen over:
    Is het werkgeheugen dat ik uit heb gekozen goede kwaliteit tegenover de prijs, of is het overpriced omdat apple dit werkgeheugen aanraad?
    En zijn 3th party tunderbolt naar hdmi kabeltjes goed genoeg, of zit er een groot kwaliteitsverschil tussen apple’s kabeltjes en die van bijvoorbeeld belkin:?:

Bijdrager
    TheBigZ
    Jer.War op 14 april 2013

Maar nu heb ik nog 2 vragen over: Is het werkgeheugen dat ik uit heb gekozen goede kwaliteit tegenover de prijs, of is het overpriced omdat apple dit werkgeheugen aanraad?

Het geheugen dat je gekozen hebt is prima. Het is ook nog wel iets voordeliger te krijgen.

Bijdrager
    Jer.War

Nog beter, dan ben ik er helemaal uit!
    Heel erg bedankt voor jullie hulp allemaal(y)
    Jerry

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.