16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    mowat

Vragen van nieuwe Maccer

Vragen van nieuwe Maccer:

Ik heb een maand geleden een iMac gekocht met OSX 10.4 tiger.
    Ik heb nog veel te leren voor ik het systeem helemaal begrijp. Met de helpfunctie , Mac support site , een handboek en lezen op het forum , heb ik al honderden vragen en vraagjes opgelost , maar voor enkele punten heb ik nergens antwoord gevonden.
    Ik heb ze even samengevat :

1. Ik zit met enkele microsoft office databases ( access) die ik niet kan openen op mijn Mac.Ik heb er wel Office voor Mac opstaan , maar daar zit Access niet in. Werkt iemand met OpenOffice 2.0 en weet iemand of je daar een access database mee kan verderzetten, dus niet enkel openen , maar ook bewerken en opslaan?

2.Zit er ergens misschien ook een tekenprogramma verborgen in de iMac ( type “Paint” in Windows)?

3.Ik probeer zoekopdrachten die ik met “Help ” doe op te slaan in een “slimme map” . Dat zou moeten kunnen volgens “help” maar in vindt tot nu toe nergens een knop “bewaar”of zoiets op het helpblad. Hoe doe ik dat ?

4. Vanop de windows PC draaide ik regelmatig Linux ( distributie Knoppix) vanaf een opstartbare CD/DVD. Kan ik die CD/DVD ook op mijn iMac laten draaien? Ik moest wel mijn configuratie en mijn homedirectory opslaan op een FAT32 partitie. ( maar dan kan op een externe schijf)(Heb deze vraag ook gesteld vandaag op het linuxforum)

5. Aansluitend op vraag 4 – Kan men met de Mac ook en partitie in “EXT3″ formatteren (Linux formaat) ? ( bv. op een externe harde schijf ).IK zie wel HFS+ , Journaled en MSDOS maar geen EXT3!

6. Bij Mac moet men voor het afsluiten de iconen van de externe schijf en memorystick ” wegwerpen” in de prullenmand. Wat gebeurt er als men per vergissing het icoon van de Mac harde schijf zou wegwerpen? (Je weet maar nooit als de kinderen dat proberen nietwaar!)

7.Kan men de prullenmand instellen op een bepaalde grootte of staat hij ingesteld op een maximum en gooit hij vanaf een bepaalde hoeveelheid alles weg? Voor ik enkele maanden aan het werk ben maak ik hem liefst nog niet leeg.

8.In windows kon men bij bepaalde handelingen ( bv. openen of afsluiten van een programma , starten of afsluiten windows) een geluid aan de actie toekennen. Men kon daarvoor ook een eigen .WAV geluid gebruiken daarvoor. Kan dat in Mac ?

9. In schijfhulpprogramma , in de linkerkolom , staan de opslagmedia. Bij mij staat bovenaan de lijst “232,9 Gb WDC enz. Media “. Ik neem aan dat dat de harde schijf is.
    Maar juist daaronder , maar dan een centimetertje naar rechts , staat “Macintosh HD” . Ik neem aan dat het tweemaal om dezelfde schijf gaat want ik heb maar 1 schijf. Waarom staat die schijf tweemaal genoemd en als ik een bewerking zou moeten doen , welke van de 2 lijnen moet ik dan selecteren ?

10.In Finder/ help staan diverse onderwerpen in de Engelse taal tussen de lijnen in het Nederlands. Het gaat evenwel niet om dubbele lijnen , maar andere onderwerpen. . Is dat normaal ?

Veel dank voor de hulp.

Mowat

Bijdrager
    1984

Welkom http://www.macmiep.nl/ niet alle vragen worden hier beantwoord, maar kijk er maar even:wink:

Moderator
    unSOUND
    ”mowat”

2.Zit er ergens misschien ook een tekenprogramma verborgen in de iMac ( type “Paint” in Windows)?

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=5945
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=44268
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=50233

”mowat”

3.Ik probeer zoekopdrachten die ik met “Help ” doe op te slaan in een “slimme map” . Dat zou moeten kunnen volgens “help” maar in vindt tot nu toe nergens een knop “bewaar”of zoiets op het helpblad. Hoe doe ik dat ?

Door de zoekopdracht in een Finder-venster te doen, dan zie je de knop “opslaan” wel.

”mowat”

6. Wat gebeurt er als men per vergissing het icoon van de Mac harde schijf zou wegwerpen? (Je weet maar nooit als de kinderen dat proberen nietwaar!)

Niks.

”mowat”

9. In schijfhulpprogramma , in de linkerkolom , staan de opslagmedia. Bij mij staat bovenaan de lijst “232,9 Gb WDC enz. Media “. Ik neem aan dat dat de harde schijf is.
    Maar juist daaronder , maar dan een centimetertje naar rechts , staat “Macintosh HD” . Ik neem aan dat het tweemaal om dezelfde schijf gaat want ik heb maar 1 schijf. Waarom staat die schijf tweemaal genoemd en als ik een bewerking zou moeten doen , welke van de 2 lijnen moet ik dan selecteren ?

De ene ( 232,9 Gb. bla bla ) is de harde schijf zelf, wat er net onder staat “Macintosh HD” is de partitie.

Inactief
    Anoniem

1) Naar mijn weten kun je Access bestanden niet bewerken of openen op de Mac. Hiervoor is FileMaker Pro een goed alternatief

2) Nee, zit er niet standaard op

3) Geen idee

4) Volgens mij is dit mogelijk ja, vraag me alleen niet hoe.

5) Weet ik ook niet

6) Het HD icoon kan na mijn weten niet verwijderd worden van het bureaublad. Wel uit het “snelkiezen” menu in een Finder window.

7) Je kan de prullembak leeg maken wanneer je het zelf wilt. Mac OS X doet dit naar mijn weten niet. Wel is het zo dat het geen HD ruimte bespaard in de prullenbak. Het wordt pas echt van de HD verwijderd als je de prullenbak leeg maakt.

8 Hmmm, weet ik ook al niet

9) Volgens mij heeft dit te maken met de ‘echte’ HD en de geformateerde. Macintosh HD standaard de geformateerde schijf. De andere naam is de echte schijf

10) ik begrijp je niet helemaal.

Hopelijk heb ik het een beetje duidelijker gemaakt.

Bijdrager
    1984
    ”mowat”

Jawel http://paintbrush.sourceforge.net/ en nog veel meer http://web.mac.com/simon_elliott/iWeb/simon_elliott%40mac.com/Software.html

Bijdrager
    mowat

Dat waren al heel een deel van de antwoorden.
    Dank voor jullie reactie:

1984 :
    Inderdaad , Macmiep is een goede cursus, die heb ik gelezen en gebruik ik nog regelmatig. Spijtig genoeg vond ik er op deze vragen geen antwoord.

Unsound :
    Wat betreft je antwoord over de benamingen van de HD : De enen is dus de schijf , de andere de partitie ( ik heb maar 1 partitie). Maar , als ik bv. een opstartbare image wil maken met Superduper , wat selecteer ik dan , de HD of de partitie ?

MacApp :
    In vraag 10 bedoel ik hetvolgende :
    Als je in “help” een woord intikt , bv Spotlight” , dan krijg je een aantal lijnen met onderwerpen die
    over “spotlight gaan en waar je dan op kan klikken om naar de uitleg te gaan.
    Op mijn iMac staat een Nederlandstalig systeem , en toch zijn diverse van de onderwerplijnen in het Engels , en als je het onderwerp dan opent staat ook heel de tekst in het Engels. Gezien ik in “technisch Engels” niet zo goed ben , is dat soms wel vervelend om de tekst te begrijpen.

m vr gr

Mowat

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”mowat”

1. Ik zit met enkele microsoft office databases ( access) die ik niet kan openen op mijn Mac.Ik heb er wel Office voor Mac opstaan , maar daar zit Access niet in.

Klopt. De enige oplossing die ik weet is om (iets als) Parallels te installeren en Access daaronder te draaien.

”mowat”

Nee, maar in een andere thread wordt daar wel antwoord op gegeven.

”mowat”

4. Vanop de windows PC draaide ik regelmatig Linux ( distributie Knoppix) vanaf een opstartbare CD/DVD. Kan ik die CD/DVD ook op mijn iMac laten draaien?

Ik vermoed van wel. Probeer het eens, zou ik zeggen:)

”mowat”

Kan men met de Mac ook en partitie in “EXT3″ formatteren (Linux formaat) ?

Nee.

”mowat”

IK zie wel HFS+ , Journaled en MSDOS maar geen EXT3!

Klopt, OS X ondersteunt geen EXT2/3/enz. Wel jammer, zelf had ik graag ReiserFS op m’n harde schijf gehad, maar ja …

”mowat”

6. Bij Mac moet men voor het afsluiten de iconen van de externe schijf en memorystick ” wegwerpen” in de prullenmand.

Dat hoeft niet persé handmatig, want dat gebeurt ook automatisch als je afsluit.

”mowat”

Kan men de prullenmand instellen op een bepaalde grootte

Voor zover ik weet is er geen limiet aan, afgezien van de ruimte op je harde schijf natuurlijk.

”mowat”

8.In windows kon men bij bepaalde handelingen ( bv. openen of afsluiten van een programma , starten of afsluiten windows) een geluid aan de actie toekennen.

Niet voor zover ik weet.

Bijdrager
    mowat

Aan iedereen die tot nu toe reageerde , bedankt.
    Ik weet nu tenminste al bij veel van die punten wat kan of wat niet kan.

Alle verdere reactie op niet opgeloste items of verdere adviezen zijn welkom.

m vr gr
    Mowat

Moderator
    unSOUND
    ”mowat”

als ik bv. een opstartbare image wil maken met Superduper , wat selecteer ik dan , de HD of de partitie ?

SuperDuper kijkt niet naar het schijfhulpprogramma. Wat je dus daar ziet, is niet van belang voor SuperDuper. Op het moment dat je SuperDuper start, zal deze je de keuze geven welke partitie je wilt back-uppen.

Bijdrager
    justlikejada

Is het mogelijk als ik mijn macbook aansluit via dvi op mijn tft beeldscherm dat ik mijn macbook kan dicht doen als ik dat nu doe dan valt mijn beeld zwart.
    alvast bedankt

Moderator
    unSOUND

Op het moment dat hij dicht gaat, gaat hij automatisch in sluimer. Je kunt hem dan wakker maken door de lader erin te prikken, of met een extern toetsenbord / muis.

Bijdrager
    mowat

Bedankt voor alle reacties:

Ik heb voorlopig het meeste verder geprobeerd en geïnstalleerd .
    Wat de verwijzing naar Parallels betreft , om windows programma’s te draaien , heeft iemand daar ervaring mee en geeft dat geen conflicten op de Mac ( iMac met intelprocessor).
    Ik zou dan eventueel alle systemen waar ik op werk ( mac , windows en linux) op 1 computer kunnen combineren .

Bijdrager
    mowat

Aan Unsound :

Opslaan van helpbladzijden.

Ik heb de help (het gaat dus niet over de spotlight) geopend vanuit het findervenster en dan krijg je bovenaan het help-viewer menu. Maar ik zie geen mogelijkheden tot opslaan , tenzij ik er verschrikkellijk zit naast te kijken.

beste groeten

Mowat

Moderator
    unSOUND

Slimme mappen zijn bedoeld om bestanden te herbergen, niet om bladzijden uit het help-meu op te slaan…

Bijdrager
    mowat

Aan Unsound :
    bedankt voor je antwoord.
    Het staat dan toch wat misleidend weergegeven in help.

Ik zocht in Machelp naar “verborgen mappen” . Ik kwam bij de help-bladzijde ” Verborgen mappen zoeken”.
    Onderaan deze bladzijde , na de uitleg over de verborgen mappen , staat de volgende regel :

“U kunt de zoekopdracht desgewenst als “slimme map” bewaren. Klik op “bewaar” en geef een naam en locatie voor de map op.
    Maar in het helpviewermenu waar ik dan in zat staat geen opdracht “bewaar”.

Dus ik denk dat er waarschijnlijk een misverstand is tussen wat er staat en wat ik ervan versta.

m vr gr
    mowat

Bijdrager
    mowat

Beste Maccers ,

betreft mijn vraag nr 4 in het eerste Item.

4. Vanop de windows PC draaide ik regelmatig Linux ( distributie Knoppix) vanaf een opstartbare CD/DVD. Kan ik die CD/DVD ook op mijn iMac laten draaien? Ik moest wel mijn configuratie en mijn homedirectory opslaan op een FAT32 partitie. ( maar dan kan op een externe schijf)(Heb deze vraag ook gesteld vandaag op het linuxforum)

Ik heb dezelfde vraag op vele fora in binnen- en buitenland gelezen en men dacht over het algemeen dat het niet zou werken.
    Dat heb ik ondertussen ook uitgetest en het werkt perfect. De hele bestandenstructuur ziet er zowal hetzelfde uit als onder Mac.
    De DVD Linux/knoppix start zonder problemen op en draait zoals het moet. Linux herkent wel geen HFS+J , maar ik heb een kleine FAT32 partitie aangemaakt en daarmee lukt het.

Dus met een Mac kan je Mac , Windows en Linux draaien.
    Wat een luxe.

m vr gr
    Mowat

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.