30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    Herta

Vragen over/bij aanschaf 24″ iMac

Beste allemaal,

Ik ben thans Windows gebruiker en overweeg over te stappen naar de iMac 24″. Ik doe er mee internetten, foto’s bewerken en af en toe een spel.

Kan iemand mij uitleggen:
    1) toegevoegde waarde van een 2,8 Ghz/2GB geheugen versus de 2,4Ghz; de meerprijs is tenslotte bijna € 400,00! Ik wil het best betalen, maar wat voegt het toe?
    2) In een Windows PC is de ATI Radeon HD2600Pro 256 Mb een te zwakke kaart voor een perfecte presentatie op een 24″ scherm; waarom lukt dat dan wel blijkbaar goed op de iMac 24″?
    3) Ik heb gelezen dat je bij de aankoop/problemen/uitbreidingen bv. Videokaart bij Apple nogal eens tegen kostbare zaken aanloopt ten opzichte van Windows. Is dat correct?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Bijdrager
    Barney1985

1)De meerwaarde is gering, tenzij je veel CPU rekenkracht nodig hebt. Dat geldt voor video-editing, en geluidsbewerking. Taken waarbij veel gerekend moet worden. Voor alle andere zaken is voldoende RAM-geheugen belangrijker.

Apple geheugen is duurder, dus ga voor een snelle processor en upgrade je geheugen zelf. De nieuwe iMac heeft maar 1 schroef aan de onderkant, daarachter zit het geheugen.

2) Eigenlijk weet ik dit niet. Van wat ik in diverse shops heb gezien, gaat die videokaart als een speer. Tis natuurlijk geen specifieke gamerskaart. WoW speelt erg lekker op een 24″ iMac

3) videokaart is bijna niet uit te breiden, maar geheugen is makkelijk. Voor instructies kijk op macfixit

Bijdrager
    bjorngra

Beste Herta,

1) In de Applestore zeggen ze dat je beter een 2,4 met 4GB kunt kopen als een 2,8 met 2GB. Ik heb gekozen voor de 2,8 met 4GB. In dit geval, niet de duurste mac kopen, maar 1 model ervoor (met 1GB) en die upgraden naar je wensen. Vervolgens het geheugen los kopen van Bijv. Kingston. Omdat het geheugen bij Apple veel te duur is.

2) Misschien weet iemand hier precies een antwoord op, maar volgens mij ligt dit aan de architectuur van het moederbord dat van Apple veel beter is, omdat alles op elkaar is afgestemd.

3) Ik geloof dat Apple over het algemeen toch een goede service heeft. Een videokaart upgraden in een iMac gaat niet. Dan moet je een MacPro kopen. Apple is i.d.d. duurder maar daar krijg je wel een computer voor terug met een mooi design, gebruikersvriendelijk, geen virussen dus geen ergernis meer.

Bijdrager
    Herta

Bjorngra,

Ik ben geen techneut. Waar kan ik dan het geheugen laten uitbreiden (Gouda en omstreken)? Ik neem aan, dat de garantie van Apple dan weg is.

Tot hoeveel GB kan ik dan het beste uitbreiden en wat is de opbrengst vanaf 1GB naar 2GB, 3GB of 4 GB? Waar merk je dat in?

Bijdrager
    macpro

Nog een reden om de snellere processor te kiezen: die kun je niet upgraden in de iMac.
    Het geheugen wel. Dus investeer waar mogelijk in zaken die je later niet meer kunt wijzigen.

Bijdrager
    Herta

Ik wil best investeren, maar je moet het wel terugzien in day-to-day gebruik. Ik begreep van Barney1985, dat de meerwaarde van de 2,4 t.o.v. 2,8 gering is. Wat kan je overigens zelf (achteraf) laten aanpassen in de iMac (mocht dat tzt nodig zijn).

Als ik dus de standaard 2,4 met 1GB bestel, kan ik die dus zelf laten uitbreiden naar bv. 4GB. Iemand enig idee hoeveel kosten hier ongeveer mee gemoeid zijn en kan ik die dan gewoon naar een PC winkel brengen voor een upgrade?

Bijdrager
    bassbug

MacHouse in Woerden is een uitstekende Mac winkel. Daar verkopen ze ook vast wel losse & goede geheugen latjes voor je iMac.

Bijdrager
    sypie

Geheugen kun je zelf bijplaatsen, er zitten instructies in de handleiding. De garantie van Apple blijft gewoon bestaan.

Bijdrager
    bjorngra
    ”Herta”

Bjorngra,

Ik ben geen techneut. Waar kan ik dan het geheugen laten uitbreiden (Gouda en omstreken)? Ik neem aan, dat de garantie van Apple dan weg is.

Tot hoeveel GB kan ik dan het beste uitbreiden en wat is de opbrengst vanaf 1GB naar 2GB, 3GB of 4 GB? Waar merk je dat in?

Hallo Herta,

Ik heb bij InMac geheugen besteld 2x 2GB (Kingston KTA-MB667/2G) 2GB voor 134,- incl. btw
    Ik hoop dat je wel een schroefje kan losdraaien, dan kun je het geheugen zelf plaatsen.
    En je garantie op je mac loopt gewoon door! 4GB is maximaal dus optimaal voor je Mac.

Groet,
    Bjorn

Bijdrager
    Herta
    ”bjorngra”
    ”Herta”

Bjorngra,

Hallo Herta,

Ik heb bij InMac geheugen besteld 2x 2GB (Kingston KTA-MB667/2G) 2GB voor 134,- incl. btw
    Ik hoop dat je wel een schroefje kan losdraaien, dan kun je het geheugen zelf plaatsen.
    En je garantie op je mac loopt gewoon door! 4GB is maximaal dus optimaal voor je Mac.

Groet,

Hallo Bjorngra,
    Bedankt voor je tip. In principe ga ik nu standaard voor de goedkoopste 2,4 + upgrade naar 2,8 extreme en zelf een upgrade naar 4GB intern.

Groet
    Bjorn

EDIT: Quote tag verplaatst.Sypie

Bijdrager
    bjorngra

Ja dat klopt, dit is het voordeligste! Kijk wel nog even of je HD dan groot genoeg is!

Bijdrager
    ivan92
    ”bjorngra”

134,- per stuk of in totaal?

Bijdrager
    mtb
    ”bjorngra”

Kijk wel nog even of je HD dan groot genoeg is!

je kunt altijd nog een externe hd nemen

Bijdrager
    Dick de Roos

Dat zal vast per stuk zijn. Bij MacStuff is dat geheugen op dit moment Euro 102.

Het plaatsen is :? niet moeilijk.
    Aardig detail is: als je de iMac neerlegt (op een zachte doek) om het geheugen te vergroten, kijk je tegen de voet aan. Daar zit dan een plaatje hoe je het geheugen kan aanbrengen.
    Kwestie van de mac neerleggen (nog het moeilijkste); een schroefje losdraaien, zorg voor een goede kruiskop-schroevendraaier, of anders voor een smalle platte schroevendraaier. Schroefje losdraaien, klepje weghalen; lipje naar buiten trekken; even de kast aanraken (aarding), geheugenstripje stevig in de gleuf drukken; lipje terug frommelen; klepje plaatsen; schroefje indraaien en de Mac weer overeind zetten.
    een heel verhaal voor een handeling van niks.
    Maar je hebt dan wel meer geheugen!
    Overigens is de 2,4 GHz voor wat jij wilt, ruim voldoende snel.
    Je zult je ogen uitkijken op de grootte van het scherm. 8)

Bijdrager
    bjorngra
    ”ivan92″
    ”bjorngra”

134,- per stuk of in totaal?

Per 2GB 134,- 4wk geleden.

Bijdrager
    smoothly
    ”Herta”

Ik ben thans Windows gebruiker en overweeg over te stappen naar de iMac 24″. Ik doe er mee internetten, foto’s bewerken en af en toe een spel.

Mensen, kom op!
    Iemand die een beetje wil internetten en wat foto’s wil bewerken een 24inch imac 2,8Ghz met 4GB ram aanraden? No offence, maar zelfs aan de 20inch “instap” iMac heb je echt al meer dan voldoende! Als je je echt zorgen maakt kan je eventueel het geheugen uitbreiden naar 2 GB. Maar een 2,8 met 4 GB is echt ” over the top!”

Begrijp me niet verkeerd, doe vooral wat goed voelt. en Als je graag voor een groot scherm gaat dan is de standaard 24 inch echt prima. Maar weet dat je het niet echt nodig hebt… iFactors in Den Haag (of Rotterdam) is ook een prima winkel in de buurt van gouda.

succes met je keuze.

Bijdrager
    Dick de Roos
    ”smoothly”

Mensen, kom op!
    Iemand die een beetje wil internetten en wat foto’s wil bewerken een 24inch imac 2,8Ghz met 4GB ram aanraden?

Op zich heb je gelijk, maar ik heb geen idee wat er wordt verstaan onder “wat foto’s bewerken”.
    Als daar bij de kleuren belangrijk zijn, is het 24″ scherm daarvoor beter geschikt (betere kwaliteit scherm).
    Voor het gewone werk, en zeker “een beetje internetten”, is een 20″ machine met standaard configuratie en 1 GB geheugen al ruim voldoende.
    :wink:

Bijdrager
    Sbojevets

Inderdaad Smoothly, hij (of zij) kan natuurlijk makkelijk met een 20″ uit de voeten. Ook zo’n machine vliegt erover. Maar er wordt gemeld dat de keuze voor een 24″ al gemaakt is, alleen welke is dan de vraag.

Maar inderdaad 4Gb voor die activiteiten…dat is niet echt nodig. Maar de processor wel! Als je langer dan 3 jaar moet doen met een Mac dan kan je beter investeren in een snellere machine. Die processor kan je moeilijk of niet upgraden later. Geheugen kan altijd nog en wordt alleen maar goedkoper in de loop van de tijd.

Ik zou voor de snellere processor gaan als ik het geld had.

Bijdrager
    Zaphod_B
    ”dreamlab”

Ik zou voor de snellere processor gaan als ik het geld had.

Ik ook, als het minder dan zeg 150 euro zou schelen. Ik vind 400 euro voor zo’n geringe speedbump echt afzetterij. Sorry Apple, maar jullie BTO upgrades zijn nog steeds schandalig duur…

Ik vind inderdaad 4 GB voor een beetje huis-tuin-en-keukengebruik echt overkill. Ik heb een MacBook Pro CoreDuo (geen C2D) 2.0GHz met 2 GB RAM en dat gaat al als een speer. 4 GB is leuk maar als je niet meteen veel geld wilt uitgeven lijkt 2 GHz me meeeeer dan voldoende.

Ik zou persoonlijk wel de 24inch nemen, als het geld minder belangrijk is. Meer ruimte is altijd goed:)

Bijdrager
    computer space

Verwijderd

Bijdrager
    Herta

Beste allemaal,

Ik had geen tijd eerder te reageren. Ik heb thans een 22″ CRT scherm. Een 24″ ziet er prachtig uit. Daar kan ik naar de toekomst geen buil aan vallen, denk ik. De kleurenpresentatie vind ik ook van groot belang.

Overigens ben ik het Martiniman eens, dat een iMac niet voor de games wordt gekocht. De spellen die er komen, zullen ongetwijfeld zijn afgestemd op de Videokaart in de Mac.

Ontlast de snellere 2,8 Ghz processor bij de iMac ook je schermpresentatie (videokaart)?

Bijdrager
    Sbojevets

Ik denk het niet. Bij Apple is het systeem gescheiden. Bij Windows zie je nog wel vaak dat er inderdaad “geshared” wordt.

Bijdrager
    QuikCyborg

Miss beetje stomme vraag, maar ik vraag me af of je bij zo’n 24inch iMac ook een 2e beeldscherm kan aansluite? Niet dat dit er uit ziet maar was gewoon beniewd :P

Inactief
    Anoniem

Ja dat is mogelijk met een Mini-DVI naar DVI of VGA verloper.

Bijdrager
    capz
    ”dreamlab”

Ik denk het niet. Bij Apple is het systeem gescheiden. Bij Windows zie je nog wel vaak dat er inderdaad “geshared” wordt.

in Mac OS X Leopard, wat over ongeveer een maandje uit gaat komen is dit overigens niet van toepassing, die gebruikt wel degelijk de extra core om OpenGL ( in OSX in ieder geval ) een extra performance boost te geven. Dit is laten zien op de World Wide Developer Conference van 2006 als ik me niet vergis, waarbij het verschil werd laten zien in World of Warcraft, en dat was toch wel erg groot.

Verder wil ik nog even kwijt dat ik van diverse websites verneem dat de nieuwe 20″ iMacs slechtere schermen hebben, vergelijkbaar met de macbook en de eerste core duos. ik tiep dit op mijn macbook, en ik heb een early 2006 17″ iMac gehad, waarbij je, als je een beetje oplette, grain zag. Op deze displays gebruikt men een truuc die op laptop displays word gebruikt om net te doen alsof deze meer kleuren hebben dan ze eigelijk hebben. zo zie ik, als ik een beetje oplet, dat de grijze overloop van de bovenkant van itunes toch niet helemaal zo smooth is als op mijn late 2006 20″ C2D 20″ iMac.

Het 24″ model zou geen last hebben van het slechtere scherm. Al is het scherm van de nieuwe 20″ iMacs niet echt “slecht”, het kan simpelweg niet de miljoenen kleuren laten zien die het claimt te laten zien. Als ik nu een nieuwe iMac zou kopen dan zou het kleuren issue wel degelijk mijn keuze beinvloeden en zou ik voor de 24″ gaan. Ik doe zelf wat in de software ontwikkel hoek, en in mijn vrije tijd wat meer richting grafisch ontwerp, dus het kan zijn dat anderen het totaal niet zien. Ik zou zeggen ga zelf eens goed kijken, en oordeel of dit voor jou een issue is of niet.

Bijdrager
    Herta
    ”capz”
    ”dreamlab”

in Mac OS X Leopard, wat over ongeveer een maandje uit gaat komen is dit overigens niet van toepassing, die gebruikt wel degelijk de extra core om OpenGL ( in OSX in ieder geval ) een extra performance boost te geven. Dit is laten zien op de World Wide Developer Conference van 2006 als ik me niet vergis, waarbij het verschil werd laten zien in World of Warcraft, en dat was toch wel erg groot.

Verder wil ik nog even kwijt dat ik van diverse websites verneem dat de nieuwe 20″ iMacs slechtere schermen hebben, vergelijkbaar met de macbook en de eerste core duos. ik tiep dit op mijn macbook, en ik heb een early 2006 17″ iMac gehad, waarbij je, als je een beetje oplette, grain zag. Op deze displays gebruikt men een truuc die op laptop displays word gebruikt om net te doen alsof deze meer kleuren hebben dan ze eigelijk hebben. zo zie ik, als ik een beetje oplet, dat de grijze overloop van de bovenkant van itunes toch niet helemaal zo smooth is als op mijn late 2006 20″ C2D 20″ iMac.

Het 24″ model zou geen last hebben van het slechtere scherm. Al is het scherm van de nieuwe 20″
    iMacs niet echt “slecht”, het kan simpelweg niet de miljoenen kleuren laten zien die het claimt te laten zien. Als ik nu een nieuwe iMac zou kopen dan zou het kleuren issue wel degelijk mijn keuze beinvloeden en zou ik voor de 24″ gaan. Ik doe zelf wat in de software ontwikkel hoek, en in mijn vrije tijd wat meer richting grafisch ontwerp, dus het kan zijn dat anderen het totaal niet zien. Ik zou zeggen ga zelf eens goed kijken, en oordeel of dit voor jou een issue is of niet.

Wat bedoel je met extra core? De processor of het geheugen?

Bijdrager
    mvdenberg

De processor.

Bijdrager
    Herta

Oke. Ik ben overtuigd.

Ik ga de 24″ met een upgrade van 2,4 naar 2,8 bestellen. Geheugen upgraden doe ik niet via de bestelling bij Apple, maar zelf. Ook gelijk maar draadloos via Express + iWorks’08 erbij en klaar is Kees.

Hebben jullie ervaring, waar ik dat het beste kan bestellen. Ik vernam bij iFactors, Rotterdam een leverttijd van 4-6 weken. Bah, dat is lang wachten.

Wie levert het snelste of maakt dat niet uit? iFactors of Apple Store.

Bijdrager
    macpro

Kijk ook eens bij Mail-A-Mac. Zie je meteen of het in voorraad is of niet.

Bijdrager
    swoon
    ”Herta”

Hebben jullie ervaring, waar ik dat het beste kan bestellen. Ik vernam bij iFactors, Rotterdam een leverttijd van 4-6 weken. Bah, dat is lang wachten.

Wie levert het snelste of maakt dat niet uit? iFactors of Apple Store.

Bel of mail ook even met “Pro warehouse” in Amsterdam. Ik heb laatst voor kantoor een aantal offertes aangevraagd en zij hadden toen de laagste prijs.
    Ervaringen heb ik niet met dit bedrijf.
    Wel met Mailamac of EPP international, allebei goede ervaringen mee.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.