14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    avanti

Vragen over Word bestanden voor in Indesign

Wie heeft er voor mij de oplossing voor Word issues? Het verhaal is als volgt, ik moet een binnenwerk van een boek opmaken/inlopen vanuit Word naar Indesign. Ik krijg van de auteur een Word bestand met opmaak stijlen. Ik wil dat doen dmv autoflow. Dat gaat prima. Maar de teksten in Word hebben hun eigen stijlen en die wil ik in Indesign customizen. Hoe moet ik het opslaan in Word dat ik het goed kan verwerken in Indesign? Als ik het op sla als .txt (zonder opmaak) verwerkt zich dat in Indesign het makkelijkst. Ik kan alles veranderen. Maar hij verliest (uiteraard) alle stijlen en bijvoorbeeld ook alle voetnoten komen helemaal achterin het document te staan ipv op de plek waar het moet komen. Ook cursieve teksten worden dan gewoon roman.
    Dat is allemaal niet handig want dat brengt enorm veel werk met zich mee.
    De bedoeling is om het word bestand dus in te laten lopen waar ik alleen de typgrafie wil aan passen maar verder de opmaak overeind blijft staan.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Plaats het Word-bestand in InDesign, daarbij worden de stijlen uit Word overgenomen. Als er al stijlen in InDesign zijn met dezelfde naam worden die toegepast, maar met alle aanpassingen die in het Word-document zijn gemaakt (dus vet blijft vet in een alinea die voor de rest niet vet is, enz.); alle andere stijlen worden geïmporteerd.

Waar je wel rekening mee zult moeten houden is dat er allerlei kleine opmaakdingetjes zijn die een beetje roet in het eten gooien en wat handwerk nodig maken. Bijvoorbeeld zal elke alinea tabmarkeringen hebben om de halve inch (1,27 cm), over de hele regel óf na de laatste in Word met de hand geplaatste tabmarkering. Of dit storend is of niet hangt af van hoe erg jij dingen vindt die je niet ziet — ik wil die troep bijvoorbeeld niet omdat ik wéét dat het er is, maar een ander kan er wellicht mee leven. Ook is er kans dat lettertypes niet goed overkomen, dat alineastijlen een zwarte achtergrond krijgen, en meer van dat soort dingen die op te lossen zijn door de geïmporteerde stijlen aan te passen en/of wat gerichte zoek-en-vervangacties uit te voeren.

Bijdrager
    avanti

Ik lees dat je met .rtf bestanden het beste resultaat krijgt. De voetnoten komen op de plaats te staan waar ze ook moeten komen, echter, dat worde allemaal aparte tekst regeltjes die ik apart moet definiëren….

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je ontkomt niet aan handwerk om alles echt goed te krijgen, maar ik zou zeggen: probeer eens een paar mogelijkheden (.doc. rtf, platte tekst) en kijk wat erop lijkt dat het ’t minste werk op zal leveren.

Bijdrager
    Blieper

Je kunt inderdaad veel met de import-options van het ‘Plaatsen’ venster bereiken, daarnaast kun je nog veel doen door te zoeken met GREP en dan een typo eraan hangen, dat doe ìk meestal, dan heb je ook snel een eigen InDesign-Document met stijlen die je makkelijk kunt editen:-D

Bijdrager
    avanti

Blieper, wat bedoel je zoeken met GREP?

Bijdrager
    Blieper

Als je ‘CMD F’ (zoeken) doet, dan zit er in het tweede tabblad ‘GREP’ en daar kun je heel specifiek mee zoeken op letterstijlen en dan kun je er een typograaf aan hangen. Je kunt zelfs zoeken op een stijl en er een nieuwe stijl aan hangen.

Bijdrager
    avanti

In Word bedoel je?

Bijdrager
    Blieper
    avanti op 26 juli 2017

In Word bedoel je?

Nee je moet dan wel in InDesign je teksten importeren met de stijlen van Word, daarna kun je zoeken op de stijlen van Word en die omzetten naar je InDesign stijlen. Ook kun je dan zoeken op enkele woorden ‘cursief en die een Tekenstijl geven enz.

Bijdrager
    bartvdv

Misschien is uitbesteden wel een oplossing. Op deze manier ga je er nooit uitkomen.

Bijdrager
    avanti

Dank je Bartvdv, wat een geweldige reactie, daar heb ik wat aan!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Blieper op 26 juli 2017

Als je ‘CMD F’ (zoeken) doet, dan zit er in het tweede tabblad ‘GREP’ en daar kun je heel specifiek mee zoeken op letterstijlen en dan kun je er een typograaf aan hangen. Je kunt zelfs zoeken op een stijl en er een nieuwe stijl aan hangen.

Dat kan ook bij normaal zoeken. GREP-zoeken heeft alleen zin als je regexen wilt gebruiken — bijvoorbeeld wanneer je alle getallen van twee tot vijf cijfers van een stijl wilt voorzien,¹ maar alleen als er ook onmiddellijk precies één kleine letter achter staat:

\d{2,5}(?=\l)\b

Voor de meeste mensen is gewoon zoeken genoeg:)

¹ In welk geval het trouwens handiger is om met GREP-stijlen te werken in plaats van GREP-zoeken-en-vervangen.

Bijdrager
    bartvdv

Ik denk dat avanti ondertussen (\d{2,5}(?=\l)\b) horendol geworden is… Wij kunnen het toch niet gaan oplossen voor hem, dat zou toch elementaire kennis moeten zijn…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Elementaire kennis moet je ooit opdoen, en als je er zelf niet uitkomt is vragen beter dan aan blijven kloten. (Hoewel dit een geval is waar gewoon proberen wel snel antwoord op kan leveren.)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.