17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    barrZ

Vragen over Time Machine

Ik heb een aantal vragen over Time Machine en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.
    Op dit moment gebruik ik nog geen Time Machine.
    Ik heb een iMac 21,5 inch en Netgear WNR2000 router 802.11N

ik heb de volgende vragen:

1 Wat voor een Externe HD kan ik gebruiken voor Time Machine en waar moet ik op letten?
    2 Kan ik de Externe HD aan mijn router koppelen met kabel? (ik wil hem liever niet aan mijn iMac hangen ivm. ruimte en kabelrotzooi.
    3 Zijn er nog andere tips voor het gebruik van Time Machine?

B.v.d. voor de reacties.

Grtz.

Bijdrager
    Beninho

Je kan alle externe hd’s gebruiken. Zorg er wel voor dat je voldoende ruimte hebt voor een back-up

Je kant een externe hd aan je router koppelen als je router dat ondersteund. Gebruik de de app iTimemachine om je back-ups via de router te laten lopen.

Bijdrager
    Vinhelper

1. Vrijwel elke externe HD, hoe meer ruimte, hoe beter. USB of Firewire, maakt niet uit. Waar je op moet letten hangt af van je eisen. Moet hij bijv. stil zijn, of juist snel werken?

2. Dat hangt van je router af, of deze een USB-poort heeft. Time Machine gebruiken kan NIET, want Apple wil ook graag zijn Time Capsule blijven verkopen.:wink:

3. Wat wil je graag weten?

Bijdrager
    Mauricio

Hoi,

Je kunt elke externe hardeschijf gebruiken met firewire of usb op je iMac voor Time Machine.

Een aanrader zou een Time Capsule zijn van Apple zelf dan ben je in 1x klaar (http://www.apple.com/nl/timecapsule) die heeft ook 5GHz + dual band (erg handig als je nog b/g apparatuur hebt)

Het schijnt ook mogelijk te zijn om via samba een networkshare te gebruiken voor Time Machine.
    (http://infosonic.wordpress.com/2008/02/14/time-machine-backup-onto-network-share/ meer info)

Nog een tip: gebruik een schijf op z’n minst 2x zo veel opslag heeft als je interne schijf.

Bijdrager
    barrZ

Alvast bedankt voor de reacties.

Ik wil hem vooral gebruiken voor een backup maken.
    Vooral mijn foto’s, etc. wil ik niet kwijt zijn als de HD van iMac stuk gaat.

Denk dat mijn voorkeur nu uitgaat naar een usb HD zonder netvoeding.
    Die zijn mooi klein.
    Dan maar wel aan mijn iMac hangen.

Iemand nog een tip voor welk merk?

Bijdrager
    fatboysmart

Ik gebruik de iOmega eGo voor mijn TM backups… Firewire 800 en geen voeding nodig. Werkt prima en nog aardig snel ook.

http://go.iomega.com/en/products/external-hard-drive-portable/ego-portable-series-mac-edition/?partner=4740

Ik heb zelf de rode in 320 GB uitvoering, maar zoals gezegd, groter is beter bij TM.
    Hoe groot is je harddisk nu, en hoeveel heb je nu erop staan?

Ik heb ook nog dit hoesje erbij gekocht, waar de drive perfect inpast, inclusief kabel.

http://go.iomega.com/en/products/external-hard-drive-portable/accessories-for-portable-hard-drives/carry-case/?partner=4740

Bijdrager
    Hansi2124
    barrZ op 01 november 2010

Ik wil hem vooral gebruiken voor een backup maken.

Vooral mijn foto\’s, etc. wil ik niet kwijt zijn als de HD van iMac stuk gaat.
    TM is geen back up programma! Ooit, als je externe hd vol is, moet er ruimte vrijgemaakt worden voor je volgende sessie met TM en zodoende kan je dus je foto’s wel kwijtraken.

Bijdrager
    Blue helmet

Als er gesteld wordt dat TM geen back ip programma is. Wat is TM dan wel en hoe zou je kunnen ondervangen dat je toch informatie kwijt raakt? Ik ben in het bezit van een Time Capsule 1TB.

Bijdrager
    Hansi2124

Mocht je onlangs/vandaag TM hebben laten draaien en er gaat iets mis op je interne hd, kan je het corrupte bestand (of wat de oorzaak dan ook moge zijn) vanuit TM ophalen en verder gaan. Of je hebt bijv. een email per ongeluk verwijderd. Die kan je terughalen vanaf TM.
    Maar dat is dus beperkt tot zolang je TM-hd nog niet vol is.
    Apple noemt het zelf wel een back up, maar dat is dus korte-termijn-gedachte vind ik.

Je kan een echt back up programma als SuperDuper! proberen. Daar kan je uit diverse opties kiezen. Je kan het gratis uitproberen.

Bijdrager
    Oppie
    Hansi2124

TM is geen back up programma! Ooit, als je externe hd vol is, moet er ruimte vrijgemaakt worden voor je volgende sessie met TM en zodoende kan je dus je foto’s wel kwijtraken.

Hans, wat is dit voor een klinklare onzin?!!!
    TM is juist WEL een BACKUP programma; wel is het geen archiveringsprogramma!
    TM zal in ieder geval een precieze kopie hebben van je HD, zoals ie tijdens de laatste TM run eruit zag, plus de mogelijkheid om bestanden die je ooit hebt weggegooid, terug te halen.
    En die laatstgenoemde bestanden kunnen inderdaad na verloop van tijd verdwenen zijn; vandaar dat het geen archivering is. Maar zolang jouw bestanden ook op de iMac HD staat, staan ze in de TM backup!

Bijdrager
    Hansi2124

Je hebt hierin wel gelijk, Oppie.
    Maar ik vind het verschil met een echt backup programma toch wel dat TM uiteindelijk bestanden weggooit, terwijl die nog wel op je hd hebt staan. Zeker met grote bestanden (film enzo) denk ik dat je dan op het verkeerde been wordt gezet als je denkt dat die bestanden nog op je TM staan, terwijl dit dus helemaal niet zo hoeft te zijn.
    Het is inderdaad zeker geen archief

Bijdrager
    KarelWillem

Maar het is wel verrekte handig.

Wispelturige klant na drie maanden: ‘Eigenlijk vond ik die versie die we als eerste hadden gemaakt, toch mooier’.

Klikkerdeklik. Sleep, terug.:lol:

Bijdrager
    Oppie

Maar ik vind het verschil met een echt backup programma toch wel dat TM uiteindelijk bestanden weggooit, terwijl die nog wel op je hd hebt staan.

Alles, ja, ALLES wat er momenteel op je HD van de bron staat, staat OOK in de TM backup. Of bedoel je het anders?
    En als je TM HD groot genoeg is, zul je nog JAREN terug kunnen gaan in het verleden. Vooral als je zorgt dat je bv films die je download, bekijkt en weer weggooit, uitsluit van de backup.
    Dus nogmaals: of ik begrijp het niet, of jij niet; en ik gok op het laatste.:sarcastic:

En zoals KW het al aangeeft: wat is het handig! Je hebt én een veilige backup, én de mogelijkheid oude bestanden, post, foto’s, adressen, noem maar op, terug te halen met een paar klikken…
    Briljant.

Bijdrager
    Pieterr
    barrZ op 01 november 2010

2 Kan ik de Externe HD aan mijn router koppelen met kabel?

De Netgear WNR2000 heeft geen USB aansluiting. Als je een schijf aan je router wilt aansluiten zul je dus een netwerkschijf moeten gebruiken. Daar kun je ook Time Machine op gebruiken.

Bijdrager
    McShamus
    Hansi2124 op 02 november 2010

Je hebt hierin wel gelijk, Oppie.

Maar ik vind het verschil met een echt backup programma toch wel dat TM uiteindelijk bestanden weggooit, terwijl die nog wel op je hd hebt staan. Zeker met grote bestanden (film enzo) denk ik dat je dan op het verkeerde been wordt gezet als je denkt dat die bestanden nog op je TM staan, terwijl dit dus helemaal niet zo hoeft te zijn.

Het is inderdaad zeker geen archief

Een ‘echt’ backup programma heeft ook gewoon een retentie. Veelal ingesteld op een dag of 30. Met mijn TimeMachine backup kan ik terug tot juli. Dit is een langere history dan veel bedrijven hanteren.

Dus ja, TM is wel degelijk een backup, en een goede ook. En nee, het is geen archive.

Bijdrager
    Hansi2124

Okay, hierbij stel ik mijn mening bij;-)

Bijdrager
    barrZ

bedankt allemaal voor jullie input.
    ben weer een stuk wijzer.

gr.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.