12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    pschaik26

Vragen over SSD

Ik heb wat vragen over SSD. Deze zit zowel in mijn Air als in mijn Imac maar ik ben daar niet heel erg kritisch mee geweest. Ik dacht gewoon dat het beter was dan HD. Ik krijg echter het idee, afgaande op dit forum, dat een fusiondrive wellicht een betere keuze was geweest omdat je dan voordelen geniet van de langere levensduur van een HD tov SSD. Nu de vragen

1. Zo links en rechts op OMT hoor ik dat alleen, of misschien vooral, de SSD van Samsung goed is in de zin van dat het lang meegaat zonder afname van de performance. Maar wat zit er dan in de IMac27 inch (later 2013). Is dat SSD van Samsung?

2. Ik ben mijn Imac gewoon gaan gebruiken en ben er ontzettend tevreden over. Maar nu lees ik dit forum van alles over TRIM, naar ik heb begrepen een programma die de performance van je SSD optimaliseert. Wordt dat ondersteund door Apple? Maakt het aanmerkelijk verschil voor de performance van je systeem in het algemeen en je SSD in het bijzonder? En kun je TRIM alsnog inschakelen als je je Imac al enige tijd in gebruik hebt? Of moet je dat vooraf doen, als een soort formatteren? En waar kun je het downloaden?

Alvast dank voor alle hulp!

Bijdrager
    Niels

1. Dit kun je bij de systeeminformatie terugvinden, maar ik ben er redelijk zeker van dat de SSDs inderdaad van Samsung zijn, anders mogelijk van Toshiba.

2. Daar heb je een programma voor: TRIM enabler of Chameleon SSD optimizer. Beide zijn gratis te downloaden en zo via google te vinden.

Bijdrager
    SunKeeper

Meestal staat er alleen ”APPLE SSD” bij, en kun je niet zien welke fabrikant het apparaat heeft geproduceerd. Dat komt omdat het OEM-componenten zijn.
    Maar je kunt gerust aannemen dat het een SSD is die goed genoeg is voor je Mac.

Er verder heb je denk ik niet veel aan die TRIM Enabler, want in 10.8 Mountain Lion en 10.9 Mavericks staat het al standaard geactiveerd. Iets aanzetten wat al aanstaat..

TRIM zorgt ervoor dat blokken waar data heeft gestaan weer volledig als leeg gemarkeerd worden. Dit gebeurt tussendoor als de SSD weinig te doen heeft. Daardoor kunnen alle vrije blokken altijd op volle snelheid beschreven worden en voorkom je snelheidsverlies.

Bijdrager
    pschaik26

Thanks !!

Bijdrager
    MacKevin11

omdat je dan voordelen geniet van de langere levensduur van een HD tov SSD.

Een SSD is sneller en gaat langer mee dan een HDD. Je betaald meer per GB opslag.
    Een HDD is slomer en gaat sneller kapot. Je betaald relatief weinig per GB opslag.

Bijdrager
    hokkie

Maar even een “brain-fart”, hoe lang denk je dat een SSD mee gaat? Met welke frequentie (in jaren) vernieuw je de hardware?

Onlangs is er een test gedaan waarbij het levensduur van een Samsung 840 SSD onder de loep is genomen. Een voorlopige conclusie is dat, je bij zwaar gebruik (30 GiB = 32,2GB schrijfacties per dag), 24 jaar met een SSD kan doen. Met wat extra risico’s/factoren waar de SSD onder heeft te lijden, kom je dan functioneel nog steeds op 10 jaar!

Als deze test fatsoenlijk is gedaan en 10 jaar als functionele levensduur nemen, heb ik persoonlijk al minimaal 2 x mijn hardware vervangen…

EDIT:

Zou het mogelijk zijn om met deze test je garantie (conformiteitsvereiste) te kunnen claimen?

Bijdrager
    Frank Visser

interresante vraag!
    Nu weet ik er ook wat meer vanaf(y)

Bijdrager
    Verdult
    SunKeeper op 07 januari 2014

Meestal staat er alleen ”APPLE SSD” bij, en kun je niet zien welke fabrikant het apparaat heeft geproduceerd. Dat komt omdat het OEM-componenten zijn.
    Maar je kunt gerust aannemen dat het een SSD is die goed genoeg is voor je Mac.

Er verder heb je denk ik niet veel aan die TRIM Enabler, want in 10.8 Mountain Lion en 10.9 Mavericks staat het al standaard geactiveerd. Iets aanzetten wat al aanstaat..

TRIM zorgt ervoor dat blokken waar data heeft gestaan weer volledig als leeg gemarkeerd worden. Dit gebeurt tussendoor als de SSD weinig te doen heeft. Daardoor kunnen alle vrije blokken altijd op volle snelheid beschreven worden en voorkom je snelheidsverlies.

Even een kleine aanvulling, TRIM staat aan op apple OEM SSD’s Als je er zelf een SSD in plaatst moet je TRIM wel zelf aanzetten met een tool. Apple heeft dit namelijk geblokkeerd.

Bijdrager
    SunKeeper

Klopt, maar omdat ik uit de eerste post opmaakte dat het allemaal originele SSD’s zijn, is het niet nodig.
    Dank voor je aanvulling.

@hokkie: welke garantie precies? Samsung geeft bijv. vijf jaar op de 840 Pro en drie (?) jaar op de 840 en 840 Evo. Normaal gesproken gaat ie dus altijd langer mee dan dat er garantie op zit. Garantie is dus vooral voor foutieve exemplaren, wat ik overigens zeer zelden ben tegengekomen bij de 840’s.

Bijdrager
    iep

Er zijn diverse test gedaan die laten zien dat een hdd en een ssd even lang mee gaan. Er zijn diverse andere factoren die een rol spelen en zorgen dat een schijf defect gaat, meestal is dat op niveau van de controller (zowel een ssd als een hdd heeft er eentje).

Een ssd vindt volle geheugencellen niet zo leuk. Hoe voller hij staat hoe trager hij wordt met vooral het schrijven (maar hij blijft sneller dan een hdd). Als je data eraf gooit dan blijft normaliter die data nog staan en wordt het gemarkeerd als “mag overschreven worden”. Dat kan bij een ssd dus niet omdat z’n performance dan in kan zakken. Daarom worden die cellen geleegd zodat er niets in staat. Een ssd heeft hiervoor een standaard mechanisme aan boord die dat doet: garbage collection (GC). Het kent inmiddels ook nog een ander mechanisme die hetzelfde doet maar iets efficiĆ«nter: TRIM. Dat is inmiddels onderdeel van de ATA standaard en het enige wat het doet is zorgen dat het OS kan doorgeven aan de ssd wat er nou exact geleegd moet worden (bij GC moet dat worden berekend wat behoorlijk nauwkeurig is maar niet zo nauwkeurig als TRIM).

Zolang je 1 van deze 2 systemen hebt zit je geramd, vooral als je de ssd toch niet helemaal tot de nok toe vol zet. Doe je dit laatste wel dan zal GC/TRIM ook niet helpen (dat helpt namelijk alleen bij data die je hebt verwijderd). TRIM kun je met een “hack” wel weer inschakelen maar er zijn mensen die niets merken, er zijn mensen die problemen ondervinden en er zijn mensen die zeggen dat het heeft geholpen. Gezien het feit dat het nergens voor nodig is en je een kans hebt op problemen (het is en blijft een hack) is het dan ook geen aanrader. Apple zet het voor haar eigen ssd’s wel aan maar daar hebben ze dan ook de volledige controle over. Die kunnen de firmware van de ssd er helemaal op afstemmen (wat waarschijnlijk ook de reden is waarom ze het wel voor hun eigen ssd’s doen en niet voor die van een ander).

Bottom line: een ssd moet je niet anders behandelen dan een hdd: gewoon gebruiken en niet gaan lopen tweaken. De tweaks zijn vaak totaal nutteloos terwijl ze wel vaak handigheidjes van OS X weghalen. Daarnaast wil je dingen als Spotlight en swap juist op een ssd hebben omdat ze zo enorm profiteren van de snelheid van een ssd. Dat is de nummer 1 reden waarom je een ssd neemt: snelheid.

Wat de ssd’s van Apple betreft: ze halen ze bij Toshiba, Sandisk en Samsung vandaan. Meestal wordt Samsung gebruikt voor de ssd’s van 256GB en meer en Toshiba/Sandisk voor die van 128GB.

Bijdrager
    hokkie
    SunKeeper op 07 januari 2014

@hokkie: welke garantie precies? Samsung geeft bijv. vijf jaar op de 840 Pro en drie (?) jaar op de 840 en 840 Evo. Normaal gesproken gaat ie dus altijd langer mee dan dat er garantie op zit. Garantie is dus vooral voor foutieve exemplaren, wat ik overigens zeer zelden ben tegengekomen bij de 840’s.

Zoals de Nederlandse wetgeving eist van de fabrikanten, danwel van de verkoper!

De Nederlandse wetgever zegt namelijk dat de consument een bepaalde levensduur mag verwachten van goederen die zij koopt. Dit gaat verder dan de garantie die een fabrikant ‘geeft’.

Stel men koopt een wasmachine. De meeste fabrikanten geven twee jaar garantie, maar de consument mag verwachten dat deze langer meegaat (zeg 8 jaar (fictief)). Als het apparaat dan defect gaat binnen deze 8 jaar, mag de consument garantie claimen en dient dit te worden behandeld als dusdanig! Oftewel “conformiteitsvereiste” art. 7:17 burgerwetboek.

Hier zijn een aantal aandachtspunten:
    – Er moeten voldoende testen (vandaar mijn vraag in eerdere reactie) beschikbaar zijn (TNO, Consumentenbond, etc)
    – Als er verwacht wordt dat na reparatie het apparaat een verlengde levensduur heeft, mag er een deel van de kosten, na rato, doorberekend worden aan de consument.
    – Wellicht nog meer, maar deze weet ik zo uit mijn hoofd…

Sorry voor de MEGA offtopic:nerd:

Bijdrager
    iep

Dat is wel heel erg incomplete en deels ook onjuiste informatie die je daar geeft.

De Nederlandse consument heeft garantie zolang de verwachte levensduur duurt. Dit laatste is per product weer anders en is nergens vastgelegd. Bij een laptop/desktop zit dat op 3 jaar. Echter, er speelt nog wat meer mee. Als een fabrikant 5 jaar garantie geeft dan wordt dit meegewogen. Dan is namelijk de verwachte levensduur van zo’n laptop/desktop niet 3 jaar, dan is dat 5 jaar want anders zou de fabrikant die garantie niet geven. Doet de fabrikant maar 1 jaar dan heb je weer wel die 3 jaar want dat is immers de verwachte levensduur. Daarbij heb je echter in alle gevallen in de eerste 6 maanden geen bewijslast (de verkoper moet het tegendeel bewijzen), daarna zul je redelijkerwijs moeten bewijzen dat het om een productiefout gaat.

In de praktijk heb je daardoor maar 6 maanden garantie. Over de duur daarna is er vaak discussie omdat fabrikanten doorgaans maar 1 jaar doen en de verwachte levensduur van een product nergens vast is gelegd. Daar heb je discussie over. De genoemde minimum van 2 jaar in de Europese richtlijn biedt dan ook meer houvast, minder discussie.

Tot slot: de wetgever stelt dat je garantie bij de verkopende partij moet claimen. In sommige gevallen is de fabrikant de verkopende partij. Denk hierbij aan Apple wanneer je iets in hun winkel (online of die in bijv. Amsterdam of Haarlem) koopt.

Het doorberekenen van welke kosten dan ook na een reparatie omdat bijv. de levensduur verlengd is mag absoluut NIET. Dit staat bekend als het zogenaamde ”Quelle arrest”. Vanaf punt 24 begint het interessant te worden maar punt 39 is het interessantste stuk; in punt 42 wordt overigens een belangrijk stukje “waarom” uitgelegd). Daar heeft de rechter geoordeeld dat dit dus niet mag. Zoals je in het arrest al kunt lezen is de EU richtlijn het minimum waaraan voldaan moet worden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.