15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Ludo

Vragen over rechten en regels mbt website hosting

Ik zit met een aantal vragen mbt hosting;

Wat zijn eigenlijk je rechten als eigenaar v/e website?

– Kan een provider bijv. je google analytics code zomaar verwijderen?

– Of zonder je daarvan op de hoogte te stellen je site offline halen?

Mijn provider beweert dat onze joomla site geüpdatet moet worden en daarom een veiligheidsrisico voor hem vormt en hij hem daarom offline heeft gehaald. kan dat zomaar? (Met de website was niets mis)

– In hoeverre heb je als eigenaar v/e een website eigenlijk rechten? Is dat ergens terug te vinden?

Bijdrager
    Shmoo

In de voorwaarde staat dat maar meestal heeft de hoster dat soort rechten wel ja.

Mij lijkt het dan ook verder heel logisch dat je zijn advies volgt want zo’n persoon zegt dat niet zomaar. Er is geen webhoster die uit zichzelf gaat lopen kutten met de website van een klant omdat hij een hekel heeft aan zijn vriendin/vrouw.

Waarschijnlijk ziet de hoster in zijn gegevens dat jouw site een gevaar vormt voor zijn server en mogelijk dus ook andere sites die bij hem gehost zijn. Gewoon doen wat hij zegt is denk ik de beste optie. Uiteindelijk zijn al die voorwaarden zo opgesteld dat één webhoster altijd rechten heeft op in te grijpen op zijn eigen platform.

Bijdrager
    Ludo

Ik vind het alleen bijzonder onaangenaam om erachter te komen als de site offline is en verder geen enkele toelichting of uitleg te krijgen, behalve wat vage kreten over hackers en risico’s. Volstrekt onduidelijk wat nou het probleem is, ook bij navragen geen duidelijk antwoord.

De site (standaard Joomla! + template) draait daar al 5 jaar zonder problemen en is ook regelmatig bijgewerkt naar de laatste versie (door hen zelf overigens)

NB. We zijn gewoon betalende klant en goedkoop is het ook niet echt.

Ik vermoed dat men zelf problemen heeft want hun IP adres was laatst op een blacklist geplaatst.

Overigens is het een heel beperkte site met weinig traffic, dus dat is het probleem ook niet.

Eigenlijk ben je als klant aan de goden overgeleverd dus.

Bijdrager
    MDF

Waarom daar blijven?

Kijk bij One.com en voor een klein bedrag kan je je site daar laten hosten. Zij zorgen zelf voor de administratieve overzetting van je domein.
    En bestaan ongetwijfeld tig verschillende andere providers, maar ik heb enkel ervaring met One.com en dat is zoals het hoort :-)

Bijdrager
    Ludo

Dank voor de tip. maar daar heb ik voor nu even niets aan. het gaat er mij gewoon om dat je niets kunt doen als klant tegen de acties v/e provider.
    Dat is m.i. erg dubieus.

Bijdrager
    Shmoo

Precies dan kun je wel bij elke discussie met ieder bedrijf wisselen van diensten ik denk niet dat zoiets de bedoeling is, problemen zijn er om op te lossen.

Waarom de web-hoster zo vaag is in de communicatie blijft mij een raadsel. Nu moet ik zeggen dat mensen in de ICT sector vaak praten in beroepstermen die zij heel normaal vinden maar waar andere mensen al heel snel de oren van gaan draaien. Deze ICT mensen hebben vaak niet in de gaten dat ander mensen geen idee hebben wat een server is en wat het doet.

Ik denk, maar dat is puur speculatief dat jij een Joomla site gebruik die versie X gebruikt. Deze versie kan wel up tot date zijn maar CMS-en als Joomla en Drupal houden er een merkwaardige software versiebeheer op na. Zo kun je bij Drupal bijv. versie 6 en versie 7 gebruiken en beide systemen zijn up tot date :S
    Precies… Op je computer weet je gewoon dat als je upgrade naar Yosemite dan heb je het laatste OS – als er dan geen update binnenkomen ben je up to date. Iemand die versie Mavericks, Lion of Snow Leopard gebruikt die weet dat hij wel up tot date is voor dat type software maar hij/zei weet ook dat ze niet het laatste besturingssysteem gebruiken want dat is Yosemite.
    Daar zit denk ik het probleem, jij gebruikt waarschijnlijk Joomla X en Joomla Z is ook beschikbaar maar jouw versie geeft niet aan dat je moet upgraden naar versie Z omdat versie X nog steeds onderhouden wordt. ( vraag niet hoe maar ze bieden nog support )
    Waar dat soort systemen naar toe moeten is 1 systeem dat je gewoon up to date moet houden dan is het veel makkelijker voor iedereen.

Joomla en Drupal hanteren nog zo’n oudere denkwijze omdat web-hostels vroeger niet zo snel hun systemen upgraden/updaten. Kortom een nieuwere versie van een CMS zou dan ineens gebruik maken van PHP 5.0 terwijl de web-hoster zijn PHP software niet update maar op versie 4.8 blijft steken. Tegenwoordig ( al zo’n 5 jaar ) is dat niet meer en bieden zelfs de meest simpele budget hosters al de laatste versies van de diensten die ze aanbieden.

Jouw web-hoster is dus waarschijnlijk al up to date met alles maar jouw site, en misschien die van nog een paar andere draaien nog steeds op verouderden versies van software. Dit is niet veilig en jullie sites zijn hierdoor een makkelijke prooi voor hackers. Jij merkt daar waarschijnlijk vrij weinig van op je site maar via de achterdeur proberen ze bij die hoster dan binnen te komen en hij moet zeg maar continu dat gevecht met die gasten aangaan alleen omdat jij niet upgrade naar de meest recente versies van de tools die je gebruikt.

Ergens stopt het natuurlijk qua support – je site zomaar offline halen zonder verdere communicatie is natuurlijk ‘not done’ , daar zou ik wel wat van zeggen en samen kijken hoe je nu verder moet en welke stappen je moet nemen.
    Probeer uit te vinden wat nu exact het probleem is en geef aan dat je niet veel kennis van zaken hebt, misschien krijg je dan een andere uitleg.

Bijdrager
    Ludo

Dank voor je uitgebreide antwoord. de joomla die wij gebruiken is juist wel de op één na laatste versie nml. versie 3.4.x terwijl er idd ook nog een 2.5.x bestaat.
    Het is ook de taak van de provider (vind ik) om de site up to date te houden. Daar betalen we ook voor (€ 600,- p/j) Ik beheer de site en krijg ook regelmatig meldingen over updates en die stuur ik dan naar hen door. Het updaten gebeurd ook maar eens p/j btw.
    Ik vind het daarom niet acceptabel dat de site er zomaar uitgehaald wordt. Hij is nml. helemaal niet verouderd of zo.
    Ook het verwijderen van de google analytics code vind ik niet kunnen.

Er zit volgens mij achter dat we die gegevens nu bij hen duur moeten gaan inkopen en weer geld moeten investeren om de site weer up to date te krijgen.

Eigenlijk is het gewoon een verkapte vorm van gijzeling op deze manier.

Bijdrager
    Shmoo

Nu je dit soort prijzen noemt en de situatie iets beter uitlegt heb je idd. te maken met een hele andere situatie.

Dit is een gevalletje van een wannabe web-hoster die heel graag Apple wilt zijn en alles dicht wilt timmeren met zijn eigen regeltjes. Daar is verder niets mis mee wanneer jij ook de eigenaar bent van de producten die je verkoopt. Echter open source software aanbieden als ‘eigen’ premium software mag wel maar als het netjes is weet ik niet.
    Nu ik dit weet kan ik je maar één advies geven en dat is ga direct weg bij dit soort sjappies en zoek een serieuzere web-hoster die gewoon een stukje hosting aanbiedt met service maar waar jij wel vrij bent om te installeren wat jij wilt en waar jij de eigenaar bent van de content die je plaatst. ( binnen bepaalde algemene regeltjes natuurlijk )

Waarschijnlijk ga jij nu nog een heel zwaar gevecht met dit bedrijf aan over wie nu werkelijk de eigenaar van de site of het domein is. Ik ken dit soort gasten, als je daar ooit een contract mee aangaat dan eigenen ze zich alles toe en zit je vast aan allerlei regeltjes waarvan je van denkt hoe heb ik er ooit aan kunnen beginnen. Beetje het ECI boekclub gebeuren van jaren geleden.
    Let maar op het domeinnaam staat niet geregistreerd op jouw naam maar op de naam van het bedrijf waar je dit contract mee hebt. Wil je dit bedrijf dus verlaten dan vraagt hij straks 99,- transactiekosten voor het voor het domein en daarna nog eens een afkoopsom om de template bestanden ( Joomla! ) te krijgen die de site layout vormen.

Serieus probeer zo snel mogelijk bij dit soort bedrijven weg te gaan want het is wel duidelijk dat jij niet hun doelgroep bent.

Bijdrager
    Ludo

De template en alle plugins zijn gewoon door ons zelf legaal gekocht bij joomlart en aangeleverd, dus daar is ook niets op aan te merken.

Bijdrager
    Shmoo

Zorg dat je daar altijd kopieën van hebt en exporteer sowieso alle content uit je database zodat mocht hij ooit moeilijk gaan doen heb je in elk geval je content dat je weer ergens anders kunt importeren.

Bijdrager
    Koning Frank
    Ludo op 10 april 2015

– In hoeverre heb je als eigenaar v/e een website eigenlijk rechten? Is dat ergens terug te vinden?

Hangt er totaal van af wat je hebt afgesproken (m.a.w., wat er in de algemene voorwaarden stond / het contract) .

Bijdrager
    Ludo

Er is geen contract. Algemene voorwaarden: Geen idee, nooit gezien, kan ze ook niet vinden.
    (N.B. Ik heb de website daar niet onder gebracht)
    ik heb het beheer overgenomen van iemand anders, die inmiddels geheel uit beeld is.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Ludo.

Bijdrager
    Koning Frank

Je betaalt toch 600 euro per jaar? Dat doe je zo maar?

Bijdrager
    Ludo

De 600€ was incl. updaten en de template aanpassen aan nwe versie. ja de uurtarieven in de IT zijn niet mals…

Bijdrager
    Koning Frank

En wat betaal je dan voor de hosting? Op basis van wat?

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Koning Frank.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.