4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    iPas

Vragen over monitoren en een interface imv aankoop Logic

Hallo allemaal!

Ik heb momenteel een iMac 17″ 2.0GHz met 1GB geheugen en Garageband. Ik neem op via de interne ingang en gebruik daarbij een Behringer UB802 mengpaneel. Het gebeurt eigenlijk nooit dat ik met meerdere mensen tegelijk wil opnemen. Nou vind ik Garageband wel erg zwak worden (weinig geluiden, slechte audio-tools, etc) en ik wil overstappen op Logic. Aankoop 1 staat dus vast, Logic Studio voor € 479.

Daarmee zorg ik wel voor een aantal problemen: Ik heb een andere interface nodig (die interne kaart trekt Garageband af en toe al niet), ik heb ‘echte’ studiomonitoren nodig (ik heb nu een goed hi-fi stereo setje) en er komen natuurlijk wat additionele zaken bij.

Nou wilde ik de interface tweedehands kopen. Ik heb een optie op een M-Audio Firewire 410 voor € 225 (marktplaats). Lijkt me een goed dingetje en ik zou dan nog steeds m’n Behringer mixer nodig hebben (welke opzich een goed ding is voor wat ik ermee doe). Nou hebben ze bij Midi-Amsterdam een Tascam FW-1082 welke ik zelf geniaal vind. Dit is een occasion voor € 385. Heb ik ook meteen een controller, wat meer ingangen voor de toekomst, en kan ik m’n Behringer voor andere zaken gebruiken…

Monitoren wil ik liever niet tweede hands kopen. Die dingen slijten, ik weet nooit hoeveel ‘klank’ er al weg is gesleten (hoe zeg je dat). Ik zat zelf te denken aan de M-Audio Studiophile BX5a voor € 255. Iemand alternatieven voor zo’n prijs?

Daarnaast zal ik upgraden naar 2GB en koop ik Leopard zodra dat uit is (64-bits gaat zeker uitmaken en bovendien is Time Machine z’n tijd ver vooruit). Ik zit ook te denken aan een patchbay (zo’n Behringer geval) en een 19″ rackje met van alles erin.

Concluderend: de Firewire 410 voor € 225 of de Tascam FW-1082 voor € 385?
    En monitoren voor rond de € 250.

Alvast bedankt voor het lezen en voor de mogelijke tips!

Ik hoor graag van jullie!

iPas

Bijdrager
    joostovermars

Zonder twijfel de tascam. meer mic pre amps en van de control suface zul je met logic veel plezier hebben.

Voor monitoren bestaat maar 1 tip: je favorite cdtjes mee en live gaan luisteren en vergelijken.

Verder zul je met deze iMac (ik heb dezelfde, maar dan 20′) net als bij Garageband ook bij Logic tegen de grenzen van de CPU aanlopen. Logic biedt wel veel mogelijkheden (o.a. Freeze) om CPU te sparen.

RAM erbij helpt altijd.

zet je Behringer op marktplaats. tenzij je heel veel outboard synths hebt. het is veel efficienter om je outboard spullen via de tascam bij Logic binnen te loodsen en daar alles te mixen. Besteed het bedrag aan duurdere/betere monitors zou ik zeggen. of koop een 2e scherm, ook erg fijn in Logic.

Bijdrager
    iPas

Auww, die Tascam is net verkocht (had ze even een mailtje gestuurd of deze er nog was). Zijn er nog goede alternatieven op dit gebied (firewire interface / controller / mengpaneel in één)? Ik werk momenteel al met twee schermen. Die Behringer levert maar iets van 30 – 40 € op dus die hou ik gewoon, altijd handig. Levert een patchbay erg veel verlies op? Misschien moet ik ook maar gewoon de plug-ins van Logic gebruiken ipv externe 19″ apparaten.

Erg veel vragen weer, maar alvast bedankt!

Bijdrager
    joostovermars

tja, ik heb ook nog een kist vol 19′ galmen etc etc staan die ik nooit meer gebruik. weg ermee dus zou ik zeggen tenzij het echte hi-end spullen betreft. de Logic plugins zijn prima. die M-audio 410 is overigens ook prima hoor.

verder is het wel zaak te investeren in goeie pre-amps en mikes. een heel betaalbaar top-apparaat is de Apogee Mini-ME. is gelijk ook interface als je de FW versie neemt. 2e hand kun je daarvan wel usb versies vinden die ook goed zijn. of natuurlijk de nieuwe Duet van Apogee, maar daarvanken ik de prijs niet, misschien nog te nieuw.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.