8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Predator

Vragen over keyboard en telefoonsynchronisatie

Ik sta op het punt om een iMac aan te schaffen. Op mijn laptop heb ik een zogenaamd US keyboard. Als ik het topic ‘show je bureau’ bekijk, lijkt het alsof de meerderheid een NL toetsenbord heeft? Is dit een bewuste keuze? Kan ik met een US toetsenbord toch het euroteken gebruiken en hoe (kun je net als in windows de landinstellingen wijzigen?)?

Dan nog een vraag, ik bezit een SE K800i en een nokia 5800. Is er een programma dat (via bluetooth) met beide telefoons kan synchroniseren? Op dit moment gebruik ik nokia pc suite en my phone explorer, maar op mijn mac wil ik gewoon alles netjes hebben, dus het liefst een programma gebruiken dat het adresboek en de sms berichten kan synchroniseren.

Dan nog een laatste vraag: ik weet dat het mogelijk is om via extern bureaublad te werken. Ik heb ondertussen zoveel topics doorgespit, dat ik mijn vraag toch nog een keer concreet stel: Op de mac kun je een functie inschakelen voor extern bureaublad (in het OS, dus geen extern programma), als je de mac dan vanaf een pc wil benaderen, kan dit dan via extern bureaublad in windows of heb je hier *VNC voor nodig?

ps. ik heb de zoekfunctie/google gebruikt, maar er zijn zoveel topics/sites en vaak wordt er alleen verwezen naar de zoekfunctie, vandaar dat ik toch een topic geopend heb.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Paul!”

Als ik het topic ‘show je bureau’ bekijk, lijkt het alsof de meerderheid een NL toetsenbord heeft?

Waarschijnlijk wel, omdat dat standaard bij Macs zit die in Nederland worden verkocht.

”Paul!”

Is dit een bewuste keuze?

Bij de meesten niet, denk ik.

”Paul!”

Kan ik met een US toetsenbord toch het euroteken gebruiken en hoe (kun je net als in windows de landinstellingen wijzigen?)?

Je kunt de landinstellingen heel eenvoudig wijzigen door de klikken op het  (Apple)-menu, dan op Systeemvoorkeuren -> Landinstellingen -> Invoermenu, en dan daarin je toetsenbordta(a)l(en) aan te vinken. Als je dan ook nog een vinkje zet voor Toon invoermenu in menubalk kun je rechts bovenin je beeld op een vlaggetje klikken dat overeenkomt met de huidige taal van je toetsenbord, waarna er een menu uitklapt waarin je de taal kunt kiezen die je nu wilt gebruiken.

”Paul!”

Is er een programma dat (via bluetooth) met beide telefoons kan synchroniseren? Op dit moment gebruik ik nokia pc suite en my phone explorer, maar op mijn mac wil ik gewoon alles netjes hebben, dus het liefst een programma gebruiken dat het adresboek en de sms berichten kan synchroniseren.

Geen idee over het synchroniseren (ik heb geen mobiele telefoon), maar koppelen via Bluetooth zou zonder problemen moeten lukken (dat is me namelijk al vaak genoeg gelukt met telefoons van anderen).

”Paul!”

Op de mac kun je een functie inschakelen voor extern bureaublad (in het OS, dus geen extern programma), als je de mac dan vanaf een pc wil benaderen, kan dit dan via extern bureaublad in windows of heb je hier *VNC voor nodig?

Als je op een Mac via schermdeling een andere computer benadert waarop een VNC-server draait, dan kun je die andere computer gebruiken (soms met de melding dat de VNC-server geen beveiligde invoer ondersteunt en je dus afgeluisterd kunt worden), waaruit ik opmaak dat OS X schermdeling waarschijnlijk gewoon VNC-gebaseerd is, en dus hoogstwaarschijnlijk via een andere VNC-client te benaderen zou moeten zijn.

Edit: Ik heb net even Chicken of the VNC gedownload om te kijken of het bovenstaande ook echt klopt, en dat programma rapporteert:

”Chicken

Please configure Apple Remote Desktop to allow VNC Viewers to control the screen.
    Unknown authType 30,35

Het zou dus moeten kunnen, als je tenminste Remote Desktop goed africht.

Bijdrager
    Predator

Thx voor de reactie. Iemand nog een idee over het synchroniseren van mijn telefoons?

Ik heb overigens gisteren mijn imac besteld, verwachte leverdatum is 22 / 23 juli. Hoe betrouwbaar is deze verwachte datum?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Redelijk betrouwbaar, of in elk geval dat was een aantal jaar geleden zo toen ik m’n Mac(s) ook moest bestellen omdat niemand in de buurt ze verkocht. De levering zal in elk geval dichter bij 23 juli dan bij 23 augustus zijn;)

Bijdrager
    Predator

Ik heb nu sinds enkele dagen mijn iMac en ben bezig om al mijn muziek/foto’s/bladwijzers enz enz over te zetten.

Door mijn langzame internetverbinding liet ik mijn pc altijd aanstaan ’s nachts, als ik iets wilde downloaden. Echter als ik op mijn iMac iets download en ben langere tijd niet actief, gaat deze in sluimerstand en worden de downloads gepauzeerd/afgebroken. Ik weet dat ik in energiestand kan instellen dat deze niet op sluimerstand mag gaan, maar is er misschien een andere oplossing, zodat mijn imac wel in sluimerstand gaat als ik niets download (zonder dat ik dit handmatig moet instellen bij energiestand)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wil je dat hij in sluimerstand gaat als hij klaar is met downloaden, of als je helemaal niks wilt downloaden? Dat eerste geval is denk ik moeilijk te realiseren, maar voor het tweede kun je hem gewoon met de hand in sluimerstand zetten: kies  -> Sluimer of druk even op de aan-/uitknop links achterop je iMac.

Bijdrager
    Predator
    ”Jakko

Wil je dat hij in sluimerstand gaat als hij klaar is met downloaden?

Ja, als ik download wil ik niet dat hij in sluimerstand gaat. Als ik niet download mag hij uiteraard wel in sluimerstand gaan. Maar dit is dus nergens in te stellen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De beste oplossing is, denk ik, zoals ik al zei: handmatig doen. Zet de automatische sluimerstand uit in de energiebesparing, en leer jezelf aan om je Mac met b.v. de knop in sluimerstand te zetten wanneer je bij de computer wegloopt. De hele tijd vol aan laten staan heeft weinig zin als je er niks mee aan het doen bent en de computer zelf ook niks staat te doen (zoals downloaden), en het “opstarten” na sluimerstand kost maar een paar seconden, meer niet.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.