8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Freeek

Vragen over Bootcamp/Parallels

Beste mensen,

Ik heb sinds een paar maanden een iMac, helemaal blij alleen onderhand heb ik wel wat vragen over Time Capsule, Bootcamp en externe harde schijven.

Ik zal even een lijstje maken:

1. Parallels of Bootcamp? En waarom?
    2. Ik heb net per ongeluk een partitie gemaakt van ong. 6 gb, te weinig dus.. Hoe kan ik deze upgraden of verwijderen?
    3. Werkt bootcamp altijd? Ik heb een niet legale iso gedownload en kan ik er zeker van zijn dat dat werkt, het mag best niet werken dan koop ik gewoon Windows maar ik wil vooral weten of het de software van Mac OSX of bestanden op mijn HDD verandert.
    4. Ik gebruik windows alleen om te kijken of mijn gemaakte layouts er goed uitzien in IE 7-8, is er nog een andere oplossing of hebben jullie tips?

Alvast bedankt,

Freek

Bijdrager
    Vinhelper

1. Bootcamp zorgt ervoor dat je Windows XP, Vista, of 7 naast Mac OS X kan installeren. Eenmaal geïnstalleerd, kan je kiezen bij het opstarten (houd Option-toets ingedrukt) of je Mac OS X of Windows wilt draaien. Je kan maar 1 tegelijk.

Parallels draait Windows virtueel, dus alsof het een Mac-programma is. Je start dus altijd eerst Mac OS X op en vervolgens start je Paralells en die gaat dan Windows opstarten. Opgestart kun je gewoon Windows gebruiken, dit staat dan in een programmavenster in Mac OS X.

Dit is maar een basisuitleg, want er is veel en veel meer over te vertellen. Zoek eens met de zoekfunctie op ”Bootcamp”, ”Paralells” of ”dual boot”. Dan kom je veel meer te weten.

2. Start Schijfhulpprogramma vanuit Programma’s/Hulpprogramma’s, klik helemaal linksboven je schijf aan. Kies dan een beetje midden-boven in je venster voor de tab ”Partitioneren”. Klik op de 6 GB-partitie en klik op de knop met het minteken [-] . Bevestig dat je deze partitie wilt verwijderen. Let op: alle data gaat verloren die er eventueel op staat!

Sleep dan via het hoekje rechtsonder in het witte ‘blok’ dit zelfde ‘blok’ helemaal naar beneden en klik op ”Pas toe”.

Nu is je schijf weer helemaal 1 partitie.

3. Ik zou zeggen: probeer het gewoon maar. (want we mogen op dit forum geen advies geven als het over illegale software gaat, excuses)

4. Je kan ook Safari gebruiken daarvoor. Open daarvoor Safari en toets Command ? + , (komma). Het voorkeuren-venster verschijnt, kies rechts voor ”Geavanceerd”. Kijk dan onderaan en plaats het vinkje bij ”Ontwikkelmenu in menubalk tonen”.

In je menubalk van Safari bovenaan staat nu ineens tussen ”Bladwijzers” en ”Venster” ”Ontwikkel”. Klik erop en kijk in het submenu ”Gebruikersagent”. Je hebt daar de mogelijkheid om o.a. IE 6-7-8 te kiezen. Safari doet zich dan als een andere browser voor.

Maar ik weet niet of dit exact hetzelfde effect is als een volledige Windows met IE geïnstalleerd. Pin me niet op de resultaten vast dus.:wink:

Succes!

Bijdrager
    Freeek

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Even weer wat reacties:

1. Ik denk dat parallels het beste voor mij is aangezien ik alleen maar ie 7-8 hoef te openen. Ik wil ook snel switchen.

2. Helemaal gelukt, bedankt!

3.:(

4. Lukt helaas niet, Safari blijft overal hetzelfde terwijl er altijd kleine verschillen zitten.

Nogmaals bedankt;)

Bijdrager
    Vinhelper

4. Dan wordt het toch Windows draaien daarvoor.:thumbsup:

Graag gedaan.

Als je nog meer vragen hebt, zie ik ze wel verschijnen.:smile:

Bijdrager
    Freeek

Ik denk dat ik morgen maar even hardeschijf ga kopen (als ik genoeg info heb uit andere topic) en gewoon een backup ga maken en de bootcamp/parallels cd ga uitproberen..

Normaal zou ik het lekker doen maar er staan nu wel heel veel belangrijke documenten op mijn heel dure mac en dat zou zonde zijn als dat allemaal weg is.

Bijdrager
    Pieterr

4. Een alternatief is om je webpagina op de Mac te bekijken via http://ipinfo.info/netrenderer/
    Dan hoef je zelf geen Windows te installeren.

Bijdrager
    guide506

3: Wat betreft je vraag of Windows de Mac OSX software verandert, kan alleen maar uit eigen ervaring spreken maar ik heb zowel Parallels als VM Ware gebruikt en nooit enig probleem gehad hiermee. Ik herinner me overigens een functie uit VM Ware om contact van de ‘Windows Partitie’ naar de Mac te verbieden.

Parallels / VM Ware is voor jou inderdaad de beste optie (er van uitgaande dat je 2gb RAM of meer hebt). Overigens bestaan er ook gratis alternatieven (natuurlijk minder interessant als je illegale software gebruikt) Succes in ieder geval!

Bijdrager
    Freeek

Pieterr, die link kende ik al maar ik zie de onderkant van de pagina niet, ik wil ook menu’s bekijken enz.

Guide506, ik gebruikt Parallels nu..

Ik heb vandaag even een Windows 7 licentie gekocht en Parallels gebruikt en ben heel blij, is een mooi programma..

Heel erg bedankt iedereen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.