26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:

Bijdrager
    ralf

Vragen over aanschaf eMac 1ghz, 80 gb, superdrive

Eerste posting, dus even voorstellen: Ralf uit Hilversum, een bijna overtuigde pc–>mac switcher.

Binnenkort wil ik mijn PC verruilen voor (het liefst) een Apple eMac. Deels vanwege de gunstige prijsstelling, deels vanwege de overtuigingskracht van mijn collega’s en deels vanwege de goede verhalen die ik hoor over Apple.

Ik heb mijn oog laten vallen op een 1ghz emac, 80 gb en superdrive. Ik wil deze gaan gebruiken voor office toepassingen (word/excel/mail/internet), het samenstellen en branden van dvd’s (vanuit digitale videocamera via firewire), eenvoudige Photoshopwerkzaamheden van digitale foto’s en zo nu en dan een spelletje.

Nu heb ik hier op het forum een aantal nadelen maar ook een heleboel voordelen gelezen over de Emac. Concrete vragen zijn op dit moment nog voor mij:

1. Is de firewire 400 port snel genoeg voor video-overdracht tussen camera en computer?

2. Hoeveel werkgeheugen raden jullie aan. Is 256 (standaard) genoeg of moet ik uitbreiden?

3. Hoe zit het met de trillingen die ontstaan bij het afspelen van muziek. Is dit in de nieuwste modellen nog steeds zo?

4. Hoe zit het met de geluidsoverlast van de superdrive. Moet ik op bezoek van de politie rekenen als ik een dvd/cd brand of lees, of valt dat reuze mee? (edit: ik lees uit de reacties dat het met name de ‘fan’ is die veel geluidsoverlast geeft)

5. Is de los verkrijgbare voet een absolute must of is het beeldscherm onder elke hoek goed te bekijken.

6. (dummie alert!) Is het een gemis dat er geen usb2 opzit? en waar merk ik dat vooral aan?

7. Wat is de beste plek om een emac te kopen. via apple.nl of kan ik beter een lokale dealer bezoeken. Hoe zit het bijvoorbeeld met klantenservice van Apple.

Heb je voor mij een antwoord/tip op een of meerdere van deze vragen of raadt je mij dit systeem sterk af? Ik verneem het graag.

Bijdrager
    tijs

ik heb geen emac, dus daarover kan ik je niets zeggen, maar ik zou sowieso wel meer dan 256MB ram nemen, heel duur is dat niet en je voelt het echt wel!

Bijdrager
    rbroen

1. zeker wel

2. minimaal 512 MB

3. hmmm, ik heb een iMac met bijbehorende boxen, ik heb nog nooit zo’n mooi geluid uit computer boxen horen komen.

4. geen last van gehad, maar meestal ga ik tijdens het branden ook even koffie drinken:)

5. ???

6, zou ik niet weten, ik heb geen USB2 apparaten:lol:

7. Maakt niet bar veel uit, vrijwel alle garantie en service loopt op/via Apple.

(Best moeilijk om die dynamische nummering te volgen:P )

Bijdrager
    Brak Mak Morn

Ik heb het model thuis dat je wilt kopen.
    Ben er heel gelukkig mee!

1 ja hoor
    2 minstens 512 Mb, echt doen!
    3 zegt me niets, heb nooit wat gemerkt van trillingen
    4 de mijne maakt nauwelijks geluid. De fan, dat is wat anders. Die blaast er
    toch wel een aardig potje op los
    5 Een voet is wel handig als je meer dan een uurtje per dag achter het ding zit. Zelf heb ik ‘m op een plank met 4 bakstenen eronder staan…
    6 Ik heb ‘m via de bedrijfsdealer (PCPrive) Misschien wel een goed idee om even te gaan checken bij een dealer of je tegen de fan kunt… da’s het enige minpuntje wat ik over de emac weet!

suc6!

Bijdrager
    KarelWillem

1. Absoluut snel genoeg.

2. Minimaal 512 Mb

3. Ik zou bij een dealer even gaan luisteren, want dit levert inderdaad wel eens problemen op. Een goede optie is externe speakers (+ subwoofer!) van Apple.

4. Nauwelijks geluidsoverlast. Bij ons staat de iMac gewoon in de kamer dvd’s te branden en dit gaat prima.

5. De voet is mooi, maar niet absoluut noodzakelijk.

6. Surf even over internet. http://www.machouse.nl, http://www.mailamac.nl, http://www.apple.nl bijvoorbeeld. En vergelijk de prijzen.

Voor deze prijs is de eMac echt een geweldige aanbieding.

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”ralf”

Eerste posting, dus even voorstellen: Ralf uit Hilversum, een bijna overtuigde pc–>mac switcher.

Binnenkort wil ik mijn PC verruilen voor (het liefst) een Apple eMac.

Dat lijkt me een prima idee !

”ralf”

Ik heb mijn oog laten vallen op een 1ghz emac, 80 gb en superdrive. Ik wil deze gaan gebruiken voor office toepassingen (word/excel/mail/internet), het samenstellen en branden van dvd’s (vanuit digitale videocamera via firewire), eenvoudige Photoshopwerkzaamheden van digitale foto’s en zo nu en dan een spelletje.[[/quote]

Behalve als je de allerhoogste prestaties wilt van de zwaarste spellen kan het allemaal prima.

1. Ja
    2. Ga gelijk voor wat meer geheugen, het is niet duur meer. Ik zou er 1Gb inzetten.
    3. Zou het niet weten
    4. lijkt me niet
    5. dat bepaal jezelf, je kan dat soort dingen ook later kopen. GA anders naar een winkel waar je hem kan bekijken
    6. Als je een lokale dealer hebt is dat wel zo handig als er service nodig is.

Ik raad het je zeker aan. Je hebt voor weinig geld een hele goede en snelle computer met een goed scherm, een stabiel en superieur besturingssysteem. De software (iLife) die je er gratis bijkrijgt is ook fantastisch.

Dus: op naar de winkel !

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Er zaten een boel mensen tegelijk te typen.

en: wat zijn we het allemaal weer lekker eens met elkaar :P

HĂ© Ralf, als je vragen blijft toevoegen dan kloppen de cijfers van de antwoorden niet meer met je vragen ! :(

En USB2 is niet zo’n gemis. Je hebt gewone USB (voor printers en fotocamera’s etc) en Firewire (voor zeer snelle dataoverdracht, bijv digitale video) een boord dus je bent wat dat betreft ook voorzien.

Bijdrager
    chm

Alles is al reeds gezegt, maar de reden van mijn antwoord is deze:

WELKOM!!! 8) :lol: :wink:

Bijdrager
    CubeOwner

Hoi ralf,

Allereerst welkom!
    ad 1: FireWire is in de praktijk sneller dan USB 2.0, dus dat zit wel goed.
    ad 2: ik zou zeker meer geheugen er bij kopen, maar dan niet bij Apple. Panther werkt het beste met 512Mb of meer.
    ad3: Het ligt er aan hoe hard je je muziek gaat spelen. Op een gegeven moment gaat de kast resoneren als je muziek te hard zet. Niet storend als je muziek normaal speelt.
    ad 4: Geen idee
    ad 5: Scherm is onder elke hoek goed te bekijken (het is een CRT), het is alleen wel een mooie manier om hem wat hoger te zetten.
    ad 6: Als je student bent is de Edu-shop van Apple het goedkoopst. Anders is de shop op deze site erg goedkoop. voorts kijken bij Mailamac.nl, machouse.nl en htr-mailing.nl.
    Volgens de geruchten nadert de eMac zijn EOL http://buyersguide.macrumors.com/ , maar als je hem wil hebben, gewoon kopen. Er komt altijd een betere en goedkopere versie uit een paar maanden nadat je hem hebt gekocht.

Bijdrager
    angorawol

Inderdaad, welkom

eMac is a hell of a machine.8)

Wij hebben er Ă©Ă©n op een voet, (dat maakt het toch heel wat aangenamer)
    En in mijn school worden bijna alle videoprojecten van de studenten op de eMacs gemonteerd.

Usb 2 is een PC antwoord op firewire, en voor zover ik weet werken alleen de mp3 spelertjes van Creative daarmee, en ook een paar usb-pennetjes, en waarschijnlijk een boel randapparatuur die toch niet op Mac draait dus…

Moderator
    unSOUND

1. Is de firewire 400 port snel genoeg voor
    video-overdracht tussen camera en computer?

Ja hoor, firewire heeft daar geen problemen mee

2. Hoeveel werkgeheugen raden jullie aan.
    Is 256 (standaard) genoeg of moet ik uitbreiden?

Als je DVD’s gaat branden zou ik er 512 bij doen.

3. Hoe zit het met de trillingen die ontstaan bij het afspelen
    van muziek. Is dit in de nieuwste modellen nog steeds zo?

Dat is helaas nog steeds zo, dus of je geluid zacht
    zetten, of kijken naar externe speakers…

4. Hoe zit het met de geluidsoverlast van de superdrive.
    Moet ik op bezoek van de politie rekenen als ik een dvd/cd brand of lees,
    of valt dat reuze mee? (edit: ik lees uit de reacties dat het met name de ‘fan’
    is die veel geluidsoverlast geeft)

Hij is niet zo stil als een iMac, en op zolder zal je het duidelijker
    horen als in een woonkamer, er is simpelweg meer rumoer omheen.

5. Is de los verkrijgbare voet een absolute must of is het beeldscherm
    onder elke hoek goed te bekijken.

Het beeldscherm is los al goed te bekijjken, maar niet
    voor- en achterover te tilten, met de voet wel. De voet is een aanrader,
    maar geen must.

6. (dummie alert!) Is het een gemis dat er geen usb2 opzit?
    en waar merk ik dat vooral aan?

Je hebt in ieder geval firewire, maar je zal het eerlijk gezegd soms missen.
    Veel scanners hebben bijvoorbeeld USB2, dus als je snel wilt scannen zul je
    moeten zoeken naar een firewire scanner… of genoegen nemen met USB 1.1

7. Wat is de beste plek om een emac te kopen. via apple.nl of kan ik beter
    een lokale dealer bezoeken. Hoe zit het bijvoorbeeld met klantenservice
    van Apple.

Apple.nl heeft meestal een prima levering en service,
    maar ook mail-a-mac ( http://www.mailamac.nl ) heeft een goede reputatie.

de eMac is een mooi apparaat, maar als je kritisch bent moet je bedenken
    dat hij nog iets duurder wordt… het extra RAM, de voet, de externe speakers….
    Het is een keuze die je zelf moet maken, ik kan alleen zeggen dat het de
    extra centen waard is…

Bijdrager
    Klaas Geert

1. Ja, geen enkel probleem

2. 256 vind ik absoluut niet genoeg, vooral niet als je met video wilt spelen. Ik zou er bij aankoop meteen 512 (liever 1024) in laten zetten en eventueel later met 512 verder uitbreiden.

3. Van de trillingen heb ik nooit echt veel gemerkt…

4. De superdrive maakt nauwelijks extra geluid, de eMac zelf maakt (vergeleken met de iMac) redelijk veel herrie

5. de voet maakt de eMac mooier, en de computer komt op ooghoogte en dat werkt wel zo lekker. Je hoek maakt niet zoveel uit je hebt nog een CRT scherm geen tft

6. usb 2 is natuurlijk sneller, de vraag is hoeveel gebruik maak je van usb (ieder gaval niet voor de video, daar gebruik je de firewire voor). Haal je alleen wat bestanden van je usb stick of pen of zip o.i.d. dan mis je die usb2 echt niet

7. Zelf heb ik geen enkel probleem met de Applestore (geheugen is wel erg duur bij de Applestore), alhoewel ik het bestellen altijd weer een Monthy Python achtig tafereel vind. Een dealer op de hoek is natuurlijk een makkelijker aanspreekpunt en Apple staat nou niet echt bekend om zijn after sales service…

Ik zou die Emac gewoon kopen, je krijgt een dijk (ook letterlijk) van een machine voor dat geld, ben eigenlijk benieuwd wanneer er nieuwe uitkomen. Ik dacht dat er drie modellen waren. Ik zie er nog maar twee bij de Applestore.

Bijdrager
    Klaas Geert

Kom ik weer aankakken met mijn verhaal, terwijl het meeste al eerder is verteld… :( :? :)

Bijdrager
    LeBigMac
    ”CubeOwner”

ad 6: Als je student bent is de Edu-shop van Apple het goedkoopst. Anders is de shop op deze site erg goedkoop. voorts kijken bij Mailamac.nl, machouse.nl en htr-mailing.nl.

Let op! Die studentenkorting kan ook via een apple centre (zie bv. www.mac.nl Even vragen in de winkel zelf, ze vermelden dit nergens, maar het is wel degelijk mogelijk. Scheelt toch weer zo’n 6% op het aankoopbedrag:D

Check ook even of je de nieuwst (2004) specificatie Mac meekrijgt, anders zit er denk ik geen DVD + en – R/RW brander in en die wil je wel hebben als je videomateriaal wil branden.

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”unSOUND”

Je hebt in ieder geval firewire, maar je zal het eerlijk gezegd soms missen.
    Veel scanners hebben bijvoorbeeld USB2, dus als je snel wilt scannen zul je
    moeten zoeken naar een firewire scanner… of genoegen nemen met USB 1.1

Met het gevaar om off-topic te geraken:
    Ik ben het niet helemaal met je eens, unSOUND.
    Natuurlijk is USB2 sneller dan USB, maar voor een scanner maakt dat niet uit.
    Het is doorgaans niet de doorvoersnelheid van het kabeltje wat de snelheid van een scanner beperkt, maar het scannen zelf.

Bijdrager
    Hermanko

Welkom !
    Hallo, zet er gelijk een 1 gb memo in dan loopt alles lekker snel . (2×512)
    USB 1.1 is voor de printer ‘voldoende’ en de voet zou ik er bij kopen daar de zaak dan draaibaar is en er gewoon heel goed uitziet.
    Ik heb er de ‘vaas’ van harman/kardon als speakers bij en dat bevalt.
    Om eventuele problemen te voorkomen koop de zaak bij een goed bekende Apple-dealer waar je heen moet gaan, erg prettig is Macsupport.
    Succes ermee.:)

Bijdrager
    jkazius

En weer heeft deze Mac evangelist er (bijna) een zieltje bij gewonnen…

Moderator
    unSOUND
    ”EagerB0bNerd”

Natuurlijk is USB2 sneller dan USB, maar voor een scanner maakt dat niet uit.
    Het is doorgaans niet de doorvoersnelheid van het kabeltje wat de snelheid van een scanner beperkt, maar het scannen zelf.

OK, dat wist ik niet…

Ik ging er van uit dat een USB 2.0 scanner ook een stuk
    sneller kon scannen dan een USB 1.1 scanner, vandaar.

Bijdrager
    LoveBug356
    ”EagerB0bNerd”

Bij mijn scanner hoor je duidelijk dat hij stopt om alles te kunnen doorsturen en dan verder doet, en weer stopt, doorsturen,……

Dus denk dat het bij mij van de draad afhangt

Bijdrager
    rbroen
    ”LoveBug356″

Hmmm, kan… maar met wat fantasie kan ik nog wel een aantal andere redenen verzinnen :?

Bijdrager
    pako

USB2.0 is bijna overal te koop, Firewire is even zoeken soms.

Als je er gewoon rekening mee houdt dat je Firewire apparaten gebruikt ipv USB, dan heb je geen enkel probleem. FW 400 is prima te gebruiken met DV.

Maar hoeveel apparaten denk je aan te gaan schaffen?

Ik leeg m’n camera ook gewoon via USB 1.0 (wel ook een extra Firwirecardreader, maar dat is meer gedoe met aansluiten), dat duurt voor 100Mb een paar minuten.

Bijdrager
    chm
    ”LoveBug356″

Bij mijn scanner hoor je duidelijk dat hij stopt om alles te kunnen doorsturen en dan verder doet, en weer stopt, doorsturen,……

Bij mij scant hij eerst en stuurd dan pas alles in 1 keer door! 8)

Bijdrager
    ralf

Ik ben snel over de streep te trekken. Het systeem is inmiddels besteld! Dank voor jullie snelle en uitgebreide antwoorden! welkom bij de mac club dan maar?;)

Bijdrager
    chm
    ”ralf”

Ik ben snel over de streep te trekken. Het systeem is inmiddels besteld! Dank voor jullie snelle en uitgebreide antwoorden! welkom bij de mac club dan maar?;)

YES!!

Nog 1 bij, hoe meer zielen hoe minder MS.:lol:

Je zal het je zeker niet beklagen! 8)

Bijdrager
    koert83

1) Firewire400 is snel genoeg.
    2) De OsX draait in theorie zelfs op 640kB RAM (zoals onze vriend Gates ooit beweerde, “640kB will always be enough”…). Maar ik raad je toch aan, als je video wilt gaan bewerken en er DVD’tjes van maken, dan moet je toch al regelmatig eens gaan in- of exporteren, en dat vergt tijd en geheugen. Ik raad je aan om een latje van 512 bij te prikken. Dan heb je 768MB, krijg je voorlopig niet vol. Als je in ’t oneindige blijft RAM bijplaatsen, dan kan dat nadelig zijn voor je computer. Bovendien, de eMac heeft geen al te snelle frontsidebus, dus meer RAM is niet echt meer nuttig denk ik.
    3)Ik heb ook die eMac, net een half jaartje geleden gekocht, en ik heb last van vervormd beeld. Aan de rand van de beeldbuis is een heel lichte groen/blauwe waas te zien. Controleer dit voor de ruil. Als de verkleuring er is, maar je hebt er geen problemen mee, dan mag je gerust zijn, het wordt niet erger. Het heeft ook geen invloed op de werking. Ben binnen 3maand terug geweest, maar Apple wil ‘m niet herstellen in garantie. Ik voel me hierom wel vreselijk genaaid, maar ik ben eraan bezig :wink: . En ja, die trillingen treden op, maar enkel als je te veel lage tonen door die kleine teringspeakers duwt.
    4)Ik vind, persoonlijk, dat die superdrive alles behalve luidruchtig is. Een goede brander.
    5)Voet is niet noodzakelijk, heb ‘m ook niet. Die voet versterkt alleen maar de “plexi look”.
    6)eMac heeft geen USB2.0, maar usb1 (de ‘trage’ usb). Maar daar heb jij geen last van, want je wil via FireWire werken. En die usb1 is ruim voldoende voor fototoestellen, klavier,… Het zou leuk zijn om beeld in te voeren als er een usb2 opzat, maar ja.
    7)Mijn voorkeur gaat naar een dealer. Jah, service, … Apple heeft me genaaid, dus ik ^preek me hier niet over uit. Zie pt.3.

Al bij al is de eMac wel een toestel om plezier aan te beleven. En als men zegt dat hij lawaaierig is, de eMac, dan zal ik je zeggen waarom. Als je een tower hebt (vb. de G4, of een G3, of een PPC9600,…), dan kan je die onder je bureau proppen, en hoor je ‘m dus ook minder. Bij de eMac zit de ventilator aan de achterkant van je beeldscherm. Niet vlak tegen de muur zetten dus, want dan hoor je ‘m luider.

Moderator
    unSOUND
    ”ralf”

Het systeem is inmiddels besteld!
    Dank voor jullie snelle en uitgebreide antwoorden!
    Welkom bij de mac club dan maar?;)

Gefeliciteerd met je aankoop, en bij deze nogmaals welkom!

Laat je nog even horen hoe hij bevalt?
    en of de vooroordelen waar of niet waar bleken te zijn?

:)

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.