14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Frusciante

vragen na overstap

sinds 2 dagen heb ik een macbook. Ik heb nog een paar vragen :

1. als ik een programma wil afsluiten moet ik naar het menu van dat programma en op stop drukken, in windows kon ik gewoon op het kruisje drukken maar als ik dat in os x doe sluit hij niet het hele programma af, kan ik dit veranderen?

2. toen ik voor het eerst finder opende viel me op dat er onderin stond 37,.. gb beschikbaar. Betekent dit dat ik nog maar 37 gb aan programma’s etc. kan opmaken? Het hoort toch 60 gb te zijn?

3. al mijn muziek die op mijn pc staat wil ik overzetten, in windows had ik dan gedaan: op de pc ingesteld dan Mijn Muziek een gedeelde map moet zijn, op de laptop naar netwerklocaties gegaan, zoeken naar computers in werkgroepen(zoiets), geklikt op de naam van de pc en alle muziek gekopieerd. Kan ik ook zoiets met os x doen?

4. als ik in windows iets wou opslaan deed ik: rechtermuisknop>opslaan als, hoe moet dat in os x?

Bijdrager
    505

1. Hiervoor is [command] Q uitgevonden.

2. Het OS en de programma’s nemen ruimte in.

Inactief
    Anoniem
    ”Frusciante”

1. als ik een programma wil afsluiten moet ik naar het menu van dat programma en op stop drukken, in windows kon ik gewoon op het kruisje drukken maar als ik dat in os x doe sluit hij niet het hele programma af, kan ik dit veranderen?

Eigenaardigheidje van OSX… bij sommige programma’s werkt het wel, bij andere niet. Gebruik gewoon :apple: + Q.

”Frusciante”

2. toen ik voor het eerst finder opende viel me op dat er onderin stond 37,.. gb beschikbaar. Betekent dit dat ik nog maar 37 gb aan programma’s etc. kan opmaken? Het hoort toch 60 gb te zijn?

Ja… Apple levert er standaard nogal veel extra erbij (taalbestanden, drivers, veel programma’s). Je kun veel weglaten of weggooien.

”Frusciante”

3. al mijn muziek die op mijn pc staat wil ik overzetten…
    Kan ik ook zoiets met os x doen?

Uiteraard.

”Frusciante”

4. als ik in windows iets wou opslaan deed ik: rechtermuisknop>opslaan als, hoe moet dat in os x?

Hetzelfde (als je een tweeknopsmuis hebt), andere optie is Control + klik.

Bijdrager
    Frusciante

dank jullie wel! 8)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Frusciante”

Voor de goede orde: het is vaak helemaal niet nodig om programma’s af te sluiten. Ik doe dat zelf meestal alleen als ik denk dat ik er ook echt mee klaar ben — “Ik denk niet dat ik vandaag nog een tekst wil typen, dus Pages kan nu echt dicht,” dat soort idee. Anders druk je gewoon op het rode bolletje en ben je van het programma af, maar opent het heel snel als je het toch weer nodig hebt.

En als echt antwoord: naast de al genoemde [command]Q kun je in het programmamenu (dus klikken op de naam van het programma in de menubalk) kiezen voor Stop [naam programma], en dan kun je ook nog je je muispijltje over het icoontje van het programma in het dock houden en dan de muisknop ingedrukt houden. Na een paar tellen opent er een menu waarin je ook Stop kunt kiezen.

”Frusciante”

Als de schijf volgens de opgave 60 GB groot is, dan is dat de lege grootte … met besturingssysteem en programma’s erop ben je daar al snel bijna de helft van kwijt. Maar je kunt makkelijk aan wat meer ruimte komen door programma’s die je niet gebruikt in de prullenbak te mikken — ik heb bijvoorbeeld Garage Band en z’n loopjes weggegooid, want muziek maken hoort niet bepaald tot m’n talenten, en daarmee heb je al snel 2 GB of zo extra … (De genoemde loopjes staan ergens in een map binnen /Bibliotheek/Application Support/Apple, geloof ik, maar ik weet het niet meer zeker.)

”Frusciante”

Als je het hebt over plaatjes op websites, dan is de makkelijkste manier om te klikken op het plaatje en het dan weg te slepen, naar b.v. je bureaublad of een map die je in de Finder open hebt staan. Werkt zelfs op websites die rechtsklikken uitgeschakeld hebben om “diefstal” van afbeeldingen tegen te gaan;)

Bijdrager
    Oppie

Het beste antwoord is: MacMiep!

Bijdrager
    Cloudsurfer
    ”Jakko
    ”Frusciante”

Als je het hebt over plaatjes op websites, dan is de makkelijkste manier om te klikken op het plaatje en het dan weg te slepen, naar b.v. je bureaublad of een map die je in de Finder open hebt staan. Werkt zelfs op websites die rechtsklikken uitgeschakeld hebben om “diefstal” van afbeeldingen tegen te gaan;)

Hehe, zo leer ik ook nog es wat 8)

Bijdrager
    PietjePuk
    ”Zakske”
    ”Frusciante”

Eigenaardigheidje van OSX… bij sommige programma’s werkt het wel, bij andere niet. Gebruik gewoon :apple: + Q.

Daar zit wel degelijk een lijn in, programma’s die bestaan uit 1 venster sluiten onmiddelijk als je op het rode bolletje klikt, programma’s met meerdere vensters niet.

Moderator
    unSOUND
    ”PietjePuk”

Daar zit wel degelijk een lijn in, programma’s die bestaan uit 1 venster sluiten onmiddelijk als je op het rode bolletje klikt, programma’s met meerdere vensters niet.

Dan zijn Mail, Adresboek en iTunes zeker allemaal uitzonderingen ?

Bijdrager
    PietjePuk

iTunes heeft het Equalizer venster, Mail heeft emails die als apparte vensters kunnen verschijnen. Adresboek heeft het schrijven/ontvangen van SMS’en als aparte vensters.

Moderator
    unSOUND

iPhoto kan ook meerdere vensters hebben, maar die sluit wel af als je op het kruisje drukt…

Bijdrager
    PietjePuk
    ”unSOUND”

iPhoto kan ook meerdere vensters hebben,

Zoals?

Moderator
    unSOUND

Je kunt foto’s openen in aparte vensters….
    Je bewerkings-palletten…

Net als iTunes heeft iPhoto een hoofdvenster en subvensters, met als verschil dat iTunes wel blijft draaien als je het hoofdvenster sluit, en iPhoto niet.

Bijdrager
    PietjePuk

Die paletten rekende ik niet als aparte vensters maar foto’s editten in aparte vensters kende ik niet.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.