5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    peteon

Vraagtekens over I book

Hey allen,
    Ikzelf werk reeds jaren met PC (AMD) systeem en ken absoluut niks van Mac, Ibook e.d., daarom deze vraag in forum.
    Mijn dochter ‘moet’ voor haar studie’s volgend schooljaar (grafische toepassingen) volgens leerkrachten een I book aanschaffen. Wil iemand mij uitleggen wat er best is dat zij aanschaft?
    Welke vereisten heeft zij nodig i.v.m. scherm (12 of 14 inch) MB, Hard disk e.a.? Wat is +- de prijs?
    Is er een compatibiliteit met Windows, kan ik programs tezamen draaien?
    Bedankt al voor het antwoord. :)

Bijdrager
    AntiHero

Ik heb de laatste weken wat onderzoek gedaan omtrent iBooks omdat ik er zelf misschien ook een ga kopen en de volgende informatie vind je vast nuttig.

– Koop in ieder geval je iBook in de Education Store van Apple (dan krijg je namelijk een kleine korting op de prijs).
    – Kijk misschien eens naar de Apple Developer Connection. Als je je dochter daarvoor inschrijft (één keer $ 99 (=~ € 75)) dan kan je een iBook kopen met een fikse korting (tussen 12 en 20(!) %). Je hebt enkel een bewijs van inschrijving aan een universiteit of hogeschool nodig en je moet minstens 18 zijn.

Wat je zeker in de gaten dient te houden bij het kopen van een iBook zijn RAM en Hard Drive.

De standaard 256 MB RAM is namelijk voldoende maar als je wat meer toepassingen tegelijkertijd wil laten lopen en de krachten van je iBook wil aanspreken, heb je best wat meer RAM onder de motorkap nodig.

Ook de 30 GB Hard Drive is wat aan de lage kant. Je zal niet veel toepassingen en bestanden (een paar muziekbestanden, een filmpje, etc.) kunnen blijven behouden. Tenzij je alles weggooit zodra je het niet meer nodig hebt.

Er bestaat zowel een 12″ als een 14″ model maar dat is lichtjes bedrieglijk. Beiden kunnen maximaal een resolutie aan van 1024×768 waardoor je op de 14″ iBook gewoon iets grotere pixels krijgt maar wel dezelfde resolutie hebt.. Aan de andere kant is het -zeker voor lange werktijden- aangenamer om over een net iets groter scherm te beschikken.

De grote kloof is wellicht compatibiliteit. Het leeuwendeel van de Windowsprogramma’s draaien niet op een Apple systeem en vice versa. Er bestaan soms identieke programma’s voor Apple (Microsoft Office for Mac) of soms moet je gewoon een equivalent vinden in de Apple wereld.

Een snel bezoekje aan de Apple Education Store (http://apple.com/benl/students) toont aan dat je voor een 12″ iBook met 512 MB RAM en een Hard Drive van 60GB Eur 1.080,05 betaalt.

Ten slotte moet ik nog zeggen dat men vermoedt dat Apple heel binnenkort (komende dagen) een groot aantal systemen zal updaten, waaronder de iBook. Ren dus nog niet dadelijk naar de winkel want er komen vermoedelijk betere iBooks aan.

Hopelijk heb je er iets aan en als je nog vragen hebt, beantwoord ik die graag.

Bijdrager
    MacBeer

Ik heb zelf ook grafische studies gedaan aan het Grafisch Lyceum en aan de kunstakademie.

Op beide instellingen gebruikt men Apple. De reden daarvoor is dat Apple computers standaard zijn in de grafische industrie. Toen Apple in haar beginjaren met haar grafische besturingssysteem zocht naar toepassingen in de markt liep ze tegen de uitvinder van de Postscript-taal op. Dit is een taal waarmee de computer communiceert met uitvoerapparaten. Dit kwam als geroepen in de grafische industrie en zodoende is Apple daar sinds jaar en dag marktleider op computergebied.
    Doordat Apple zich concentreerde op de grafische sector ‘vergat’ ze de consumentenmarkt. Bill Gates zag dat en wierp zich op die gebruikersgroep. De rest is bekend.

Je dochter moet niet een Apple computer kopen. Het is wel verstandig dat ze het doet. De software die op de opleiding gebruikt wordt is ook verkrijgbaar voor de PC. De sotware werkt ook op beide platformen hetzelfde. Sommige van die software heeft op de Mac meer functies vanwege de verregaande implementatie van Quicktime. Denk hierbij aan kleurbeheer (toch zeker niet onbelangrijk in de Grafische Industrie) en animatiemogelijkheden in video-software.

Een Apple Macintosh werkt allereerst met een heel ander OS. Een OS dat vele malen geavanceerder is dan Windows XP. As we speak brengt Apple een grote update uit van haar OS. Deze update zal vanaf nu op ieder Mac voorgeinstalleerd zijn. Er is in dit forum te weinig ruimte om te beschrijven wat OSX is en hoe het werkt. Ik heb hier een poging gedaan om het OS te laten zien aan mensen die willen weten hoe het werkt. Het zijn de absolute basisfunties.
    Het fijne aan Apple is dat je al doende leert. Je kan gewoonweg niet het OS vernaggelen als je als gewone gebruiker ingelogd bent. En er zijn (nog) geen virussen voor OSX en ook spyware bestaan niet voor OSX.

De iBook is een prima machine. Vergelijken met een PC is lastig. De kloksnelheid van processoren van Apple ligt lager dan de PC en dat komt omdat de processor van Apple efficienter rekent en daarom minder energie nodig heeft om dezelfde werkzaamheden uit te voeren als een Pentium of AMD.
    De iBook is wel een ‘opstapmodel’, een computer voor de thuisgebruiker. De Powerbook-lijn van Apple is gericht op de meer veeleisende gebruiker. Aangezien je dochter een grafische studie gaat volgen en software gaat gebruiken die behoorlijk wat vraagt van een computer is de Powerbooklijn meer geschikt voor haar. Een iBook gaat ook prima, alleen denk ik dat een Powerbook meer rendement uit de software haalt.

Heel belangrijk bij de aanschaf van een Apple computer: RAM… and lot’s of it. Apple computers halen hier veel rendement uit. Je dochter zal zeker 1 gigabyte aan RAM in haar laptop moeten hebben. Hier kan ze aardig wat jaartjes mee vooruit.

Meer vragen? stel ze gewoon!

Bijdrager
    MacBeer
    ”peteon”

Hey allen,
    Ikzelf werk reeds jaren met PC (AMD) systeem en ken absoluut niks van Mac, Ibook e.d., daarom deze vraag in forum.
    Mijn dochter ‘moet’ voor haar studie’s volgend schooljaar (grafische toepassingen) volgens leerkrachten een I book aanschaffen. Wil iemand mij uitleggen wat er best is dat zij aanschaft?
    Welke vereisten heeft zij nodig i.v.m. scherm (12 of 14 inch) MB, Hard disk e.a.? Wat is +- de prijs?
    Is er een compatibiliteit met Windows, kan ik programs tezamen draaien?
    Bedankt al voor het antwoord. :)

Het 12 inch scherm van de iBook draait op een resolutie van 1024 bij 768 pixels. De 14 inch ook alleen is hier het scherm dus fysiek groter. Klik hier voor meer info over de iBook. Prijzen staan erbij.

De ingebouwde HD is groot genoeg voor de toepassingen waar je dochter zich mee bezig gaat houden.

De compatibiliteit met Windows is uitstekend! Echter, bestaande Windows-programma’s kunnen niet op een Apple computer worden geinstalleerd. Er zal nieuw, speciale Apple software moeten worden aangeschaft.
    OSX komt met een zeer goed pakket software zoals iTunes, Mail en ga maar door. Omdat je dochter op school zit kan zij tegen ZEER lage prijzen software met een licentie kopen. Ook op Apple hardware zit studentenkorting.

Er is een Windows emulator te koop, Virtual PC van Microsoft. Ideaal voor het draaien van eenvoudinge software die niet voor Mac te krijgen is. Echter, het is een erg traag proces dus spellen als DOOM en zware applicaties zijn zo traag als stroop op VPC.

Bijdrager
    peteon

Bedankt voor jullie antwoorden, ik weet toch wat meer, want dit is absoluut onbekend terein voor mij.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.