14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    Dextra

Vraagtekens ipv letters

iMac met Mojave 10.14.2

Sinds kort verschijnen er in bv Excel en in Adobe Pro vraagtekens waar tekst zou moeten staan. Zie bijgevoegde afbeelding. Wat gaat er mis en hoe op te lossen?Screenshot Acrobat Pro

Bijdrager
    Shmoo

Controleer je fonts eens. Mogelijk heb je font-conflicten.

Bijdrager
    KarelWillem

Mogelijk heb je font-conflicten.

Ja, zou het? .;)

Bijdrager
    Shmoo

Kan ook zijn dat je met heel erg veel vragen zit. Filosofie-documenten bijvoorbeeld. Niet te verwarren met filelofilie – dat zijn mensen die hun documenten willen verkrachten.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Start eens op in de veilige modus. (Daarna normaal opstarten)

Een van de zaken die tijdens een veilige opstart worden verwijderd zijn lettertype caches. Mogelijk zijn deze corrupt geraakt.

Moderator
    Night

Open FontBook, File > Restore standard fonts

Bijdrager
    Dextra

Helaas, niets van bovenstaande helpt. Computer is nu ook vreselijk traag. Als niemand meer andere tips heeft moet er maar een professional bij komen want ik weet het niet meer. Toch bedankt (alvast) voor het meedenken.

Bijdrager
    Blieper

Een lettertype met ‘Fractions’ ge├»nstalleerd, die er dubbel in zit, staat me iets van bij… bv een TTF en een OTF, dat was toen bij de ‘Helvetica’, maar die knoppen van Acrobat is geen Helvetica, de overige tekst wel nl

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Heb je er ook last van bij een programma zoals Teksteditor van Apple? (En bij alle gangbare lettertypen?)

Volgens mij kun je die vraagtekens krijgen als een specifiek lettertype niet geïnstalleerd is (of corrupt) en er geen overeenkomstige vervanger wordt gevonden.

Ik kwam overigens dit tegen. Iemand had het zelfde probleem maar ook daar werkte de oplossingen die ook hier gegeven zijn dus niet.

Wel stond er dat die persoon er last van had na een update van Mojave en dat een herstart (even) hielp. Het gebeurde ook bij Safari en Numbers. Het probleem lijkt dus ‘system wide’ te zijn. Helaas verteld het bericht niet om welke versie van Mojave het precies gaat. (er staat 10.14 maar Mojave zit nu op 10.14.2). Het kan dus zijn dat als jij ook kort geleden een update hebt uitgevoerd de oorzaak in die update zit. Indien dit klopt is het dus wachten op een volgende update die hopelijk dit probleem oplost.

Bijdrager
    Dextra

Die Fractions fonts waren inderdaad dubbel. Bijzonder is dat bij Excel staat op het eerste tabblad nu wel ‘Blad 1) en de volgenden zijn nog vraagtekens.

In Fontexplorer zag ik een map Adobe Fonts met een min teken ervoor(ik besef niet eens dat dat er is) maar nu wel aangevinkt. Acrobat heeft nu geen probleem meer.

Teksteditor geeft geen problemen(heb niet eerder gekeken dus  weet niet of er wel of geen probleem was)

Omdat alles nu erg sloom gaat overweeg ik een SSD drive te laten plaatsen en de boel eens goed op te schonen. Werkbestanden staan natuurlijk in de Cloud.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Over welke iMac hebben we het?

Ik kocht in jan. 2018 een nieuwe 21,5″ iMac en die heeft een ‘trage’ 5400 rpm schijf. (Mijn vorige was een late 2009 27″ en die had nog een 7200 rpm) Mijn huidige kan niet zomaar open gemaakt worden dus ik start nu op vanaf een externe Samsung T5 van 1TB. Het snelheidsverschil is op zijn zachts gezegd aanzienlijk dus een SSD gebruiken is sowieso winstgevend. Nu zeg je dat je iMac ‘vreselijk traag’ is. Maar is dat dan sinds kort of was het altijd al zo in jou beleving? Je kunt het beste even ‘activiteitenweergave’ openen en controleren hoe het staat met CPU gebruik (alle processen), geheugendruk en schijfactiviteiten.

Bijdrager
    Dextra

Qua IMAc zie screenshot. Dat CPU gebruik heb ik niet zoveel verstand van maar ik zie alleen zeer lage percentages. Geheugendruk zie ik alleen een groen vlak(lijkt me gezond)en Schijf geeft een grafiek van een rode streep met soms een uitschieter in rood naar beneden en mooie ijsbergen omhoog(ik weet echt niet waar ik naar kijk dus ;-P

Mac is sinds 2 weken traag. Venster info Imac

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je in de lijst van alle processen (moet je eventueel dus eerst selecteren in het weergave menu) onder %CPU terwijl de Mac traag aanvoelt geen percentages ziet staan die constant hoog zijn (┬▒25% of meer) en de geheugendruk grafiek is laag (groen dus) en het aantal lees/schrijfbewerkingen van de harde schijf is niet constant enkele tientallen per sec. dan moet je de traagheid ergens anders zoeken. En dat is dan alsnog de harde schijf.

Het kan dan zo zijn dat er een aantal ‘bad sectors’ zijn ontstaan. Dat is op zich geen probleem maar worden het er teveel dan wordt de harde schijf trager en kan uiteindelijk de geest geven. Maar gezien de leeftijd van amper drie jaar is dit niet heel waarschijnlijk al weet je het nooit met harde schijven.

Moderator
    Night

Staat de Helvetica Neue ook in je lijst? Die gaf in het verleden ook nog wel eens rare resultaten.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.