19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Vindplaats

Vraagteken op website

Als ik de website “https://geocachen.nl/tips-geocaching-puzzels-oplossen/?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=welkom9” open in Safari dan verschijnt er een vraagteken op de plaats waar een afbeelding moet staan. Doe ik hetzelfde in Firefox dan zie ik de afbeelding wel. Wat moet ik aan de instelling van Safari wijzigen om daar ook die afbeelding te kunnen zien?

Ik gebruik op mijn Macbook prode laatste versie van Safari.

Bijdrager
    McPim

Je gebruikt waarschijnlijk een adblocker of een Safari extensie, en niet in Firefox. Mijn Pi-hole blokkeert dit ook, niet zonder reden neem ik aan. Als ik die uitzet zie ik het plaatje wel. Oftewel: stuur eens een email naar die website. Ik heb nooit (mét Pi-hole) dat plaatjes worden geblokkeerd.

Aanvulling: Ik zie op het eerste gezicht niks geks in de source van die plaatjes trouwens, die verwijzen gewoon naar het geocachen.nl domein. Dat is vreemd. Er kan ook op die website server iets mis zijn natuurlijk.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  McPim.

Moderator
    Night

Ik vermoed dat er ergens een foutje in de HTML zit, waarin Safari zich verslikt. Zelfs zonder adblocker zijn de plaatjes in Safari en Safari tech preview niet te zien.

Bijdrager
    McPim

<p class=”cite”>Night op 19 augustus 2019 om 20:16</p>
    Zelfs zonder adblocker zijn de plaatjes in Safari en Safari tech preview niet te zien.

Bij mij dus wel, in Safari, als ik een VPN naar (bijvoorbeeld) Duitsland maak. Dat is toch gek?

Moderator
    Night

Het is toch maf dat de advertentie op de pagina wel, en de standaard items niet getoond worden. Kan er soms een of andere adblocker detectie achter de site zitten, die niet optimaal werkt?

Bijdrager
    koen

Ik zie gewoon alle plaatjes met Safari op iOS en twee adblockers aan.

Bijdrager
    McPim

Het wordt steeds gekker.

Moderator
    Night

iOS dus wel, macOS niet. Inderdaad; het wordt steeds vager.

[update] Ik zie in iOS safari ook geen plaatjes… 🤔

Na 10x op refresh te drukken zie ik er nu 1 van de 2

Bijdrager
    koen

Over welke specifieke afbeelding gaat het trouwens?

@night: ik zie wel 10 plaatjes 🥴

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  koen.

Moderator
    Night

Alle plaatjes op die hele site – ongeacht de pagina – doen het niet

Alle advertenties worden wel getoond. Of je nu wel of geen adblocker gebruikt, maakt geen verschil.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  Night.

Bijdrager
    McPim

Hier sommige plaatjes wel, sommige niet, soms wel met VPN, maar plaatjes in reacties dan weer nooit. Dat allemaal in Safari. Aangezien ik dit soort zaken nooit heb op andere websites lijkt me daar (op die website) toch het probleem te zitten.

Bijdrager
    koen

Vreemd hoor. Ik zie hier gewoon alles, op macOS en iOS. Met adblockers.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  koen.

Bijdrager
    Sugar and Cream

Ik vermoed ook inderdaad dat het in de site zelf zit. Ik zie het zelfde als Night.

Safari 12.1.2 (High Sierra)

Bijdrager
    Shmoo

Sommige bestanden zijn gewoon corrupt. ( geen pixels )

Dit zijn van die dingen die wel eens kunnen gebeuren, tijdens het uploaden of zo.

Alleen als het bij veel meer plaatjes voorkomt dan een enkele lijkt het mij eerder het resultaat van een poging om SEO optimalisatie uit te voeren. Mensen lezen dan online van die snottebellen-artikeltjes over SEO waarin staat dat ze afbeeldingen moeten verkleinen om je site sneller te maken. Hun geluk is natuurlijk dat de expert in kwestie wel even een plugin weet die al je afbeeldingen met een druk op de knop, opnieuw genereert + optimaliseert. Zie het resultaat.

Dat bepaalde mensen de afbeeldingen wel nog zien  komt waarschijnlijk omdat zij een oude cache -versie te zien krijgen. Mogelijk uit het buitenland, CDN gedoe en dat soort fratsen.

—-

Eigenlijk is dit ook meteen een geweldig schoolvoorbeeld van hoe SEO niet moet. Stel je voor je bent blind en je ziet geen plaatjes op het internet. Dan zit er in HTML op de image tag een ALT attribute. Deze dient speciaal om er een beschrijving van de afbeelding in te zetten. WAT ZIE JE OP DE AFBEELDING. Doe je ogen dicht en omschrijf wat je ziet op de afbeelding, dat moet in het alt attribute.

Kijk nou, een kopje ‘nieuwe mascotte’ met daaronder een afbeelding van waarschijnlijk de nieuwe mascotte. Omdat de afbeelding niet geladen wordt zien wij nu dus ook het alt attribute, als deze wel geladen wordt zien we deze tekst helemaal niet. Mensen die blind zijn deze informatie dus uitsproken. Dan hoor je dus, nieuwe mascotte … nieuwe mascotte. Tweemaal hetzelfde achter elkaar. Daar wordt iemand niet veel wijzer van.

Dit soort dingen wordt alleen gedaan vanwege SEO. Proberen om hoger te scoren in Google door zoveel mogelijk trefwoorden te gebruiken en ze te koppelen aan de afbeeldingen. Mensen denken soms serieus dat het ALT gedeelte van een afbeelding door Google gebruikt wordt voor de indexatie van de pagina. Complete onzin dus.

Grappig is het eigenlijk als je over dit soort dingen nadenkt. Als het gemeentehuis in de stad geen hellingbaan heeft zodat iemand met een rolstoel er naar binnen kan dan spreken we van een schande en moet er, volledig terecht, iets aan gedaan worden. Op elk NS station vinden wij het allemaal heel normaal dat er van die betonnen ribbeltegels op het perron liggen zodat mensen die blind zijn weten waar ze moeten lopen.    Maar op het internet…..     Daar vinden wij het heel normaal om deze mensen te negeren.

Ik zou iedereen eens willen aanraden om eens een dagje (uurtje) elke website die ze bezoeken zonder muis proberen te bedienen. Dus met de TAB-toets navigeren van linkje naar linkje en op Enter drukken als je het linkje wilt aanklikken. Ik durf te wedden dat je er heel snel klaar mee bent omdat het extreem vermoeiend en frustrerend is.  Moet je eens uitloggen van OMT en dan bezoek je op je iPhone een willekeurig forum topic. HELLLLLLL op aarde!!!  Het auto-focus op het inloggen-veldje, dat ook nog eens automatisch inzoomt op je telefoon omdat de font-size niet standaard is.

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>Shmoo op 20 augustus 2019 om 00:09</p>
    Dat bepaalde mensen de afbeeldingen wel nog zien  komt waarschijnlijk omdat zij een oude cache -versie te zien krijgen. Mogelijk uit het buitenland, CDN gedoe en dat soort fratsen

Ik zit in het buitenland, dus dat zal dan de verklaring zijn.

Bijdrager
    Wyodor

Het zijn WebP bestanden. Bedacht door Google.

https://www.google.com/search?q=RIFF+WEBPVP8

https://en.wikipedia.org/wiki/WebP

RIFF+WEBPVP8

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  Wyodor.

Bijdrager
    Vindplaats

Iedereen bedankt voor alle gemaakte opmerkingen. Ik weet nu dat het niets te maken heeft met mijn instellingen.

Bijdrager
    Shmoo

Heel logisch ook, om een bestand dat een .webp extensie vereist een .png mee te geven. 🙄

Dit is de manier om webP toe te passen. Eerst de webp afbeelding en daarna als ‘fallback’ het .png / .jpg variant.

Supersimpel maar slim. Browsers verwerken dit gewoon op basis; wie het eerst komt, eerst maalt. Omdat de webP versie boven de .png extensie staat wordt deze als eerste ingelezen. Heeft de browser webP support dan leest het de webP afbeelding en klaar. Heeft de browser geen webP support (Safari + alle out of date browsers) dan geneert het de webP versie en gebruikt het regel twee.

Het is echt vernuftig spul. WebP is zeg maar het USB-C van afbeeldingen op het internet. Eén bestandstype voor alle verschillende soorten afbeeldingen, graphics met/zonder transparantie, foto’s, animaties en ook nog eens gemiddeld ~ 25% minder zwaar.

Dit is hetzelfde bestand en het wordt gewoon 158Kb kleiner opgeslagen. Stel je voor je hebt op deze manier vier of vijf afbeeldingen op een webpagina. Das meer dan een halve Mb dat iemand niet hoeft in te laden.

Moderator
    Night

Maar goed. WebP wordt niet door Safari ondersteund en de fallback ontbreekt..?

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.