15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    tav

Vraagteken op toetsenbord

Ik heb gemerkt dat wanneer ik capslock aktief is ik geen vraagteken typ wanneer ik op de desbetreffende knop druk maar wel een komma, alleen bij shift krijg ik een vraagteken, macbook pro 2014, mojave

Bijdrager
    tav

Dus de vraag is ; is dit normaal?

Bijdrager
    Shmoo

JA/

Bijdrager
    GoeieDag

Wat betekent ‘caps lock’, denk je?

Het is iig geen ‘shift lock’.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De caps-lock werkt alleen voor de letters. Alle overige tekens worden er niet door beïnvloed.

Bijdrager
    tav

De capslock werkt toch met de cijfers:/ tekens toetsen en met de toetsen naast de toets met het vraagteken

Bijdrager
    tav

Ik heb natuurlijk via systeemvoirkeuren het toetsenbord frans-frans numeriek toegevoegd zodat de capslock werkt voor de cijfers maar het werkt dus ook voor de toetsen naast het vraagteken

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>tav op 30 oktober 2018 om 06:25</p>
    De capslock werkt toch met de cijfers:/ tekens toetsen en met de toetsen naast de toets met het vraagteken

Niet op een QWERTY-toetsenbord, en als ik dat van mij op Belgisch AZERTY zet, krijg ik met Caps Lock aan, uit de 1-toets toch echt een &-teken en niet het cijfer 1. Met ⇧ ingedrukt typt het wel een 1, ongeacht of Caps Lock aan- of uitstaat.

Misschien dat je het door elkaar haalt met hoe dit onder Windows werkt? Hoe AZERTY daar precies werkt weet ik niet, maar als ik het me goed herinner wisselt onder Windows Shift de hoofd- en kleine letters om terwijl onder macOS de ⇧-toets altijd zorgt voor hoofdletters, ook als Caps Lock aanstaat (dus met Caps Lock aan, geeft Shift+A onder Windows een a, terwijl je op een Mac dan toch nog A typt). Wat ik wil zeggen is dat daar misschien de Caps Lock-toets ook effect heeft op de cijfer- en leestekentoetsen.

Bijdrager
    GoeieDag

Op AZERTY werkt Caps Lock idd als een Shift Lock, vreemd genoeg. Nou is er wel meer onlogica richting het zuiden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Caps_lock

Maar wat wil je nu eigenlijk weten?

Bijdrager
    tav

Dat men geen vraagteken kan typen terwijl wel capslock opstaat ( shiftlock)….of dat een bugje is misschien

Bijdrager
    GoeieDag

Die kun je wel typen door alsnog de Shift in te drukken, net als altijd.

Maar dan wel Caps Lock+Shift+M in jouw geval.

(Bug? Naar mijn idee is dat hele AZERTY één grote bug. 😇)

Bijdrager
    tav

Met de gewone en alleen de shift gaat het wel

Bijdrager
    GoeieDag

“Gewone” wat?

Hebben we het nou over QWERTY of AZERTY?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Volgens de Wikipedia zijn er alleen al in Europa 8 verschillende layouts (QWERTY, QWERTZ, AZERTY,national, en combinaties daarvan). De Frans sprekende gebruiken meestal AZERTY maar zelfs tussen Frankrijk en België zitten verschillen. Geen wonder dat er verwarring ontstaat. Maar één ding is duidelijk: Als je een toets “CAPS-LOCK” noemt (dus: capitals c.q. hoofdletters vastzetten) dan zou zo’n toets niets mogen doen met tekens die geen letters van het alfabet zijn. Dat is net zo iets als wanneer je de esc toets zou gebruiken om een commando uit te voeren i.p.v. juist af te breken.

Bijdrager
    GoeieDag

Maar ook op een Belgisch AZERTY geldt: ? = Shift+M, onafhankelijk van de selectie van Caps Lock.

Blijkbaar wil dat er bij @tav niet in? 🤫

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.