21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Stoneytheman

Vraagje:Snow Leopard DVD en iMac 24\'\' uit 2007

Vraagje:

Ik heb onlangs mijn harde schijf gewist van mijn iMac uit 2007. Daar draaide ik vrij probleemloos Yosemite op, maar de machine was toch wel traag, mede door de upgrades die zijn gedaan vanaf de start OS namelijk Tiger (!).
    na het wissen dacht ik via een USB opstartschijf weer Yosemite erop te zetten.
    Deze werd echter niet herkend door de iMac. Na wat uitzoekwerk en contact Apple support blijkt dat de USB opstartprocedure niet werkt voor deze oude iMacs. Het advies was de originele opstart CD’s te gebruiken – die ik al enige tijd geleden had weggegooid (jaja ik weet het…)
    Dus van vrienden die een vergelijkbare iMac uit die periode gekocht hadden hun opstart CD’s geleend met OSX Tiger erop. Echter, toen kreeg ik de melding: ‘ Dit besturingssysteem kan niet op dit apparaat geinstalleerd worden’ . Navraag bij Apple Support leerde mij dat ook de opstart CD’s specifiek zijn voor type iMac’s en dat je deze dus NIET voor de verschillende versies kunnen verschillen. Dat vind ik wat vreemd, maar enfin er werd ook een oplossing geboden: koop via de Apple webwinkel een Snow Leopard DVD voor 20 euro en die zou wel het mogelijk maken om het OS te installeren en daarmee ook verder te upgraden naar Yosemite of El Capitain.

Nu heb ik twee vragen voor de deskundigen onder ons:

1) Ben ik met het bestellen van de DVD daadwerkelijk van de problemen af?
    2) Waar kan ik snel een Snow Leopard DVD vinden? Het duurt weer een week voordat ik dat ding in huis heb (komt uit China)?

Ben benieuwd naar de reacties.

Bijdrager
    penseel

Even zoeken en ja gevonden was niet moeilijk, http://www.apple.com/nl/shop/product/MC573N/A/mac-os-x-106-snow-leopard
    Hiermee moet het lukken.

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    Stoneytheman

ok dank. Ik wist wel waar de DVD in de store gevonden kan worden, maar ik vroeg me vooral af of ik hiermee wel het OS weer kan installeren. Denk namelijk soms dat er iets anders aan de hand is.
    Maar eerst dit maar eens proberen.

Bijdrager
    sedikit
    TheBigZ op 16 januari 2016

1) Ja
    2) http://www.apple.com/nl/shop/product/MC573N/A/mac-os-x-106-snow-leopard

Is dit eigenlijk niet een beetje vreemd (ik houd me in)? Apple verkoopt nog steeds de Snow Leopard, maar ondersteunt die niet meer.

Bijdrager
    GoeieDag

Voor mensen die nog op Leopard of eerder zitten, maar wel naar een meer recent OS willen, kunnen dat alleen doen door eerst SL te installeren. Dus dat zou een reden kunnen zijn dat Apple SL nog verkoopt.

Bijdrager
    sedikit
    GoeieDag op 16 januari 2016

Voor mensen die nog op Leopard of eerder zitten, maar wel naar een meer recent OS willen, kunnen dat alleen doen door eerst SL te installeren. Dus dat zou een reden kunnen zijn dat Apple SL nog verkoopt.

Dat heet koppelverkoop Goeiedag!

De autodealer: “Meneer Goeiedag, u wilt dus per se deze nieuwe auto? Ok, wel een overjarig, model, maar soi! Ik verkoop u hem voor dezelfde prijs als toen hij op de markt kwam. Tja, de schoorsteen van de dealer moet wel blijven roken niet?
    Goeiedag: “Dat begrijp ik helemaal meneer de autodealer. Ik geloof u helemaal. Prima. Ik koop hem!”
    Goeiedag gaat na betaling tevreden naar huis. Na een maand leest hij tot zijn grote schrik, dat zijn nieuwe auto problemen kan krijgen als de auto op een nieuw soort zoab-asfalt wegen rijdt. De schokbrekers zouden kunnen breken en moeten accuut bijgesteld worden. Dus, Goeiedag gaat naar zijn autodealer.
    Goeiedag; “Meneer de autodealer, de auto blijkt plotseling gevaarlijk te zijn, bij het rijden op een nieuw soort asfalt. De schokbrekers moeten bijgesteld worden”
    De autodealer: “Tja meneer Goeiedag, u hebt pech. Wij stellen geen schokbrekers meer bij van dit oude model.

Bijdrager
    GoeieDag

Man, ga je weer. Ik geef je enkel een mogelijke reden waarom Apple dit nog verkoopt, zonder daar verder een mening aan te koppelen, en jij gaat weer helemaal los.
    Bel ff Tim op om je frustratie op te richten, wil je?!

Bijdrager
    sedikit

Man wat een gevoel voor relativering! Gewoon een beetje de draak steken met de door jou gegeven mogelijke reden. Kun je daar ook al niet tegen? Ik vergat je nog de afloop van bovenstaande dialogen te melden, meegaand met jouw “logica”. Hier draait het om:
    De autodealer: “meneer Goeiedag, ik raad u aan het nieuwere model te kopen, Daar zou ik de schokbrekers weer wèl van bij kunnen/willen stellen”
    Meneer Goeiedag: “dus…eh…ik moet eerst dat overjarige model kopen, om het nieuwere model te mogen kopen?”

Bijdrager
    GoeieDag

One Flew Over the Cuckoo’s Nest.

Bijdrager
    SunKeeper

Apple weet niet beter of jij gooit 1) geen DVD’s weg die bij je Mac horen en 2) update je altijd de software naar de recentste versie. Dan had de TS gewoon twee of drie DVD’s gehad en hier nooit een vraag hoeven stellen en/of te bellen naar Apple support.

Naast dat je ook 1) van tevoren kan nagaan hoe een herinstallatie gaat en wat erbij komt kijken en 2) de traagheidsproblemen niet door upgrades komen. Dit is de vermoord-een-mier-met-een-raketwerper-methode.

Apple wordt beschuldigd van koppelverkoop terwijl de TS een paar vergissingen maakt. Aparte conclusie.:roll:

Bijdrager
    sedikit

Het niet meer in bezit hebben van “oude” install dvd’s kan toch gebeuren?
    Wat betreft mijn opmerking dat het koppelverkoop is:
    ik begrijp goed, dat je voor het installeren van een nieuwer systeem, een ouder systeem nodig hebt. Maar, als je ooit al het ouder systeem had (zelf gekocht of bijgeleverd, maakt niet uit), vind ik het opnieuw aankopen van het oude systeem + het kopen van het nieuwere systeem, koppelverkoop. Anders kan ik het niet noemen. Want je maakt de ene aankoop afhankelijk van de andere aankoop.

Van Dale:
    kop·pel·ver·koop (dem)
    verkoop waarbij de koper van een artikel verplicht is ook een ander artikel te kopen

Gewoon een gebrek aan coulance.
    Als ik mijn Mountain Lion clean zou willen installeren, dan hoef ik die installatie niet opnieuw te kopen. Ik heb hem al betaald. Waarom kan het wel in dit geval, en niet bij de Snow Leopard, die n.b. door Apple zelf naar de eeuwige jachtvelden is gestuurd, zonder enige verdere (veiligheids-) ondersteuning. Maar er nog wel aan willen verdienen. Merkwaardig.

Bijdrager
    Ir.Bob

Het enige verschil is dat je hier geen artikel koopt, maar een licentie. Bij het afnemen van een licentie kan de licentiehouder voorwaarden afdwingen. De voorwaarden voor een OSX licentie > 10.6 is dat je beschikt over een 10.6 licentie. Dat is geen koppelverkoop. Net zo goed dat patenthouders zaken kunnen afdwingen op personen/bedrijven die een licentie op hun patent afnemen.

Bij ML hoef je niet opnieuw te betalen, omdat jouw licentie niet op een fysieke drager geleverd wordt. Zo lang jij toegang hebt tot de app store (feitelijk een voorwaarde voor de ML licentie) kan je bij het product. Bij SL is dat uiteraard anders. Stel je de theoretische casus voor dat jij zodanig al je wachtwoorden en geheime vragen van de app store kwijtraakt en er dus met geen mogelijkheid meer in kan, analoog aan het kwijtmaken van de originele installatie CDs, dan zal je ook opnieuw ML moeten aanschaffen.

Een gebrek aan coulance zou zijn als ze een niet meer ondersteund product ook resoluut niet meer aanbieden, terwijl dat product een voorwaarde is voor nieuwe licenties. Nu is het nog steeds verkrijgbaar. Dat er tegenover het maken van een DVD en versturen daarvan een financiële vergoeding staat is niet meer dan logisch.

Bijdrager
    sedikit

Ir.Bob. Ik ben drie maanden geleden overgegaan van SL naar ML. Let wel: ik moest die ML-installeer kopen/downloaden (daar “heb ik vrede mee”). Dus niet gratis. Stel dat ik om wat voor reden niet meer de SL-install DVD had gehad (die ik n.b. ooit ook al gekocht heb), en ik zou met een clean install de ML willen installeren, zou het toch vreemd zijn dat ik eerst de SL-install dvd opnieuw zou moeten kopen en daarna de ML-install in de App Store. Let wel: dan heb ik twee keer de SL-inatall dvd gekocht en één keer de ML install. Hoe je het ook noemen wilt, licentie of niet: in het geval je de ML (cleaan) wilt installeren, en je beschikt niet meer over de SL-inslall dvd, dan moet je drie keer betalen. Overigens begrijp ik goed dat, als de SL-install dvd fysiek opgestuurd moet worden, dat zoiets geld kost. Maar nooit € 20.
    En dan nog iets, waar iedereen gemakkelijk aan voorbij gaat: die SL-dvd wordt wèl verkocht, maar niet ondersteund!
    Mag ik dit een merkwaardige gang van zaken noemen?

Bijdrager
    Targaryen

Sedikit, je hebt gelijk hoor inzake koppelverkoop. Maar je hoeft toch Snow Leopard niet te kopen in principe? Dat valt volgens mij makkelijk te omzeilen. Als je nu bij een kennis langsgaat die een nieuwere versie draait van OSX, dan log je in met jouw gegevens op zijn Mac, koop je Mountain Lion en download je de installer naar die Mac. Vervolgens maak je een installatie-USB met Diskmaker X en dan gebruik je die USB om een clean install te doen van je Mac. Je wist je schijf en dan heb je geen nood aan het verouderde SL. Of zeg ik iets doms?

Bijdrager
    sedikit

Targaryen,
    Dank voor de tip! Het is mij bekend dat er vele wegen naar Rome leiden, ook stiekeme omweggetjes. Een principe-kwestie: het gaat erom dat ik de officiële weg op z’n zachtst gezegd, vreemd vind.

Bijdrager
    SunKeeper

Maar het is wel zo dat je je verbaasd over iets nieuws kopen wat je zelf eerder door eigen schuld bent kwijtgeraakt.

Net zoals je je auto ergens met de deuren open en sleutels erin laat staan, en een week de bus neemt. Dan vraag je je na die week af waarom je geen gratis auto kan afhalen bij de dealer.
    Je had die auto toch al gekocht, waarom zou je die opnieuw moeten kopen?

Bijdrager
    sedikit

SunKeeper, ik geef het op. Je probeert iets goed te praten wat ik in geen enkele, andere vergelijkbare situatie ben tegengekomen. Ik ga het ook niet nog eens uitleggen. Het komt neer op een mateloze gulzigheid, en een volledig gebrek aan klantvriendelijkheid`: nòg eens € 20 vangen voor een product, van iemand die ooit dat eens eerder al betaald heeft. En nog absurder: geen verantwoordelijkheid nemen voor het verkochte product!

Bijdrager
    Stoneytheman

@Targaryen: helaas ondersteunt die iMac uit 2007 niet een USB installatie. kwam ik ook pas achter nadat ik mijn HD gewist had:-)
    Donderdag komt mijn SL DVD binnen uit China voor 20 euri, Ik hoop dan de kwestie dan snel achter me te laten. Vind de discussie die ik met mijn vraag heb aangewakkerd overigens ook erg interessant. Had ook voor achteraf weggetjes kunnen kiezen, maar had even geen tijd om ergens een DVD te branden…..

Bijdrager
    Targaryen

Ben je zeker dat het niet werkt? Heb je de juiste partitieindeling gebruikt? Ik kan mij herinneren dat ik mijn moeders iMac heb geformatteerd met een USB waarop Lion stond… Dat is een iMac 20″ uit 2007 (eerste aluminium versie)…

Bijdrager
    SunKeeper

Ik denk dat er iets fout wordt gedaan.

Apple ondersteunt zelf officieel geen manieren om via een USB-stick te installeren, dus je zult het wel heel exact moeten doen. Zo niet, zal je Mac ook niet zelf gaan zoeken naar een stick o.i.d. omdat er nooit ondersteuning voor is ingebouwd in firmware/EFI/software.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.