19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    rApple

Vraagjes over iMac (ik ga switchen!)

Hallo,
    ik wist al lang hoe goed Mac OS is, maar zoveel keek ik er niet naar totdat Xando (een Apple Reseller) hier in Zwolle kwam. Ik ging er meteen heen en ik zag daar prachtige iMac’s staan. Ik dacht wauw die 20” heeft een groot beeldscherm die wil ik zo graag!

Ik had even op apple.nl gekeken naar de Store en die ik wil is deze:
    iMac 20” 2,16ghz
    1gb ram
    En de totaalprijs €1500,-

We hebben nu een pc van Sky (Dixons/Dynabyte huismerk)
    Eentje met 2.0ghz en een AMD 64 3000+ (512MB ram) Dit ding is niet heel snel en het is natuurlijk Windows XP.

Nu moeten we nog even sparen voor een iMac (mijn ouders :P) Maar ik denk dat we een iMac nemen wanneer Leopard uit is.

Maar dit zijn mijn vragen:
    Als ik de iMac uit wilt zetten, kan dat via het scherm? En waarvoor is het aan/uit knopje. Moet je hem daarmee uitzetten of alleen aanzetten?

Bijdrager
    bekhof

Een Mac moet je niet uitzetten…

Maar je hebt net als bij Windows natuurlijk de mogelijkheid om de computer, gewoon op je scherm dus, uit te zetten. Alleen zit dat bij de Mac niet onder een ‘Start’ knop;-)

Het uitzetten doe je dus precies hetzelfde als onder Windows, het aan/uitknopje is voornamelijk een ‘aan’ knop dus.

Inactief
    Anoniem

Ziet er zo uit… slapen, herstart en echt uit. Meestal zet je hem dus in “Sleep”, dan is hij in 2 seconden weer wakker (hier in het Engels, maar met Apple kun je met één klik van taal veranderen).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”rApple”

Als ik de iMac uit wilt zetten, kan dat via het scherm?

Zie het bericht van Zakske. In het Nederlands staat er Sluimer / Herstart… / Zet uit… Daarnaast kun je ook eerst uitloggen: op het inlogscherm dat je dan te zien krijgt, staat ook een knopje om de computer mee uit te zetten. Als je het echt wilt, kun je hem ook nog via de terminal uitzetten via de commando’s shutdown of halt:)

”rApple”

En waarvoor is het aan/uit knopje. Moet je hem daarmee uitzetten of alleen aanzetten?

Alleen aanzetten, hoewel je de computer er ook in noodgevallen mee uit kunt zetten door de knop een tijdje ingedrukt te houden. Dit is echter niet aan te raden, en dus alleen voor gebruik wanneer je hem niet via het menu of inlogscherm uit kunt zetten (bijvoorbeeld in het uitzonderlijke geval dat de computer helemaal vast zit).

”bekhof”

Hoezo? Ik zet m’n iMac elke dag uit — goed, dit is vooral omdat hij niet ver van m’n bed staat, en ik niet zo gecharmeerd ben van dat zwaailicht van de sluimerstand …

Bijdrager
    olbo

Grappig wat een PC gebruiker vraagt over een mac; over het uitzetten! :D

Bijdrager
    rApple

Dan zet ik hem overdag in de slaapstand, en ’s avonds voor het slapen gaat hij uit:)

Dus het is precies hetzelfde als op mijn Windows PC, alleen daar heb ik heel vaak het aan/uit knopje nodig om hem uit te zetten:P !

En om me pc wakker te maken (uit de slaapstand) duurt het bijna evenlang als van UIT naar aan.

P.S. ik ben net weer bij Xando (een Apple store) in Zwolle geweest en een meneer daar heeft me alles uitgelegd.
    En het is zo handig met dat bluetooth, binnen 10 seconden staat er een foto op de pc.

Bijdrager
    Electr0n

Je vraag is beantwoord, maar vond wel een aparte vraag.:P
    Dit is de 1e x dat ik zoiets gelezen had:)
    Maar succes! ik ben der ook mee bezig;)

Bijdrager
    rApple
    ”bekhof”

Ik zet hem altijd ’s nachts uit, veel veiliger en minder stroom..

hoe weinig stroom hij ook gebruikt en hoe veilig een Mac ook is.. hij gaat uit;)

Moderator
    unSOUND

Met de knop achterop de iMac kun je hem aanzetten.

Uitzetten doe je gewoon vanuit het menu, of met een toetscombinatie.

Mocht je Mac om wat voor reden niet meer reageren,
    kun je hem geforceerd uitzetten door de knop achterop
    een aantal seconden ingedrukt te houden.

Bijdrager
    Nicks

Wat ik trouwens nooit begrepen heb, is waarom een desktop mac er langer over doet om uit z’n slaap te komen dan een laptop. Mijn iBook is met het openklappen van het scherm weer precies waar ‘ie was. M’n G4 doet er veel langer over (beiden 10.3).

Bijdrager
    jeroen.p

Met de knop op de achterkant kun je ‘m ook in de sluimer zetten:)

Bijdrager
    michi_rishi

Grappig dit. Ik gebruik inmiddels 3 en half jaar een iMac (G4, G4, G5, G5, core2duo). Ik heb nog nooit de computer uit hoeven zetten met de aan/uit knop.
    Een enkele keer crasht er een programma, maar os-X heeft nog nooit gefaald.

Bijdrager
    n8n
    ”mvdlande”

Grappig dit. Ik gebruik inmiddels 3 en half jaar een iMac (G4, G4, G5, G5, core2duo). Ik heb nog nooit de computer uit hoeven zetten met de aan/uit knop.
    Een enkele keer crasht er een programma, maar os-X heeft nog nooit gefaald.

bij mij wel, probeer nooit een screensaver als desktop in te stellen op een 450MHz beestje :evil:

Bijdrager
    Ethan
    ”rApple”

We hebben nu een pc van Sky (Dixons/Dynabyte huismerk)
    Eentje met 2.0ghz en een AMD 64 3000+ (512MB ram) Dit ding is niet heel snel en het is natuurlijk Windows XP.

Met alle respect, maar deze configuratie zou ik qua processor zeker niet direct in de categorie ‘niet heel snel’ plaatsen. (weet niet wat Dixons/Dynabyte er standaard aan software opgooit, maar goed)

Een najaarsschoonmaak kan ook wonderen verrichten;)

Bijdrager
    Cloudsurfer
    ”rApple”

Maar dit zijn mijn vragen:
    Als ik de iMac uit wilt zetten, kan dat via het scherm? En waarvoor is het aan/uit knopje. Moet je hem daarmee uitzetten of alleen aanzetten?

Het is gewoon net als in Windows. Je gebruikt het knopje om hem aan te maken maar je zet hem softwarematig uit. Veel mensen laten hun Mac gewoon aan of in de sluimerstand, maar ik zet hem elke avond netjes uit tenzij ik midden in een project zit en de volgende dag direct verder wil.

Om de opstarttijd hoef je het in ieder geval niet te doen, mijn iMac start van nul naar het inlogscherm op in nog geen tien seconden, erg netjes!

Bijdrager
    tijn22
    ”rApple”

En om me pc wakker te maken (uit de slaapstand) duurt het bijna evenlang als van UIT naar aan.

En daaruit blijkt maar weer dat de architectuur van Windows gewoon dikke shit is. Elke Mac is binnen de seconde uit de sluimer (slaapstand).

Bijdrager
    MacBeer

En dan nu de hamvraag:

Hoeveel (minder) energie verbruikt een Mac wanneer deze in de sluimerstand zit?

Ik heb dit nog nooit gebruikt op mijn G4. Maar warempel, het werkt best goed. Even op het spatiebalkje kloppen en binnen 2 seconden is meneer wakker. Maar als deMac net zoveel energie verbruikt in de sluimers als hij gewoon operationeel is dan zie ik het nut er niet van in.

Inactief
    Anoniem

@MacBeer: in Sleep Mode gebruikt een iMac G5 bijvoorbeeld 3,5 Watt, als hij gewoon aan staat en niks doet 97 Watt.

-> http://michaelbluejay.com/electricity/computers.html

Bijdrager
    Floris De Munck
    ”MacBeer”

Even op het spatiebalkje kloppen en binnen 2 seconden is meneer wakker.

Ze zijn inderdaad een heel stuk sneller wakker dan ik, zelfs als ze uit hun winterslaap komen 8)

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.