25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    So Klear

Vraagjes over de iBook.

Binnenkort krijg ik m’n eigen iBook, helemaal nieuw:D maar ik heb een aantal vraagjes over het gebruik van de iBook.

-Ik gebruik momenteel een iMac G4, is er een mogelijkheid om m’n thuismap met alle persoonlijke dingen over te zetten en hoe gaat dat in z’n werk.
    -Kunnen programma’s ook overgezet worden zonder installer?
    -Er zit een Airport extreme kaart in de iBook maar heb ik niet meer nodig om draadloos te internetten?
    -Wat is er voor nodig om de iBook met een Beamer te gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden :wink:

Sascha

Bijdrager
    Tuffi
    ”Perfect

Binnenkort krijg ik m’n eigen iBook, helemaal nieuw:D maar ik heb een aantal vraagjes over het gebruik van de iBook.

-Ik gebruik momenteel een iMac G4, is er een mogelijkheid om m’n thuismap met alle persoonlijke dingen over te zetten en hoe gaat dat in z’n werk.
    -Kunnen programma’s ook overgezet worden zonder installer?
    -Er zit een Airport extreme kaart in de iBook maar heb ik niet meer nodig om draadloos te internetten?
    -Wat is er voor nodig om de iBook met een Beamer te gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden :wink:

Sascha

– Zeker, firewire kabeltje kopen (of pakken:P ) en overzetten…
    – Als ze een installer vereisen natuurlijk niet, maar als je gewoon kan Drag&Droppen , why not zou ik zeggen…
    – Airport Extreme kaartje lijkt me wél handig, hoe wil je anders draadloos internetten…?
    Kabeltje?

Bijdrager
    So Klear

Bedankt, en ja, ik ben van plan draadloos met m’n iBook te gaan internetten. Op de Site van Apple staat dat er al een kaart in zit maar heb ik geen Airport modem van Apple nodig?

Bijdrager
    Tuffi
    ”Perfect

Bedankt, en ja, ik ben van plan draadloss met m’n iBook te gaan internetten. Op de Site van Apple staat dat er al een kaart in zit maar heb ik geen Airport modem van Apple nodig?

mmm, zover ik weet is het kaartje toch echt optioneel… en wat dat 2e betreft, denk dat elk ander draadloos modem ook moet functioneren, of anders airport aanschaffen, erg aan te raden trouwens.:wink:

Bijdrager
    macpro

Zodra je de iBook opstart wordt de installatie van OS X afgerond en start de configuratie assistent.
    Die vraagt of je gegevens van een andere Mac over wilt halen en regelt dan verder alles voor je.
    Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een FireWire kabel zoals al eerder vermeld.
    De programma’s van je iMac gaan via die route ook over naar je iBook, dus daar hoef je ook al weinig voor te doen.

Wil je draadloos kunnen internetten, dan heb je ook een basisstation nodig. Heb je die nog niet, dan kun je bijvoorbeeld de Airport Express nemen. Als je een breedband internet aansluiting hebt, dan gaat dat alleen als je een modem hebt met ethernet aansluiting. Heb je een USB kabel/ADSL modem, dan wordt het wat moeilijker.

Bij de iBook wordt als ik mij niet vergis standaard een VGA adapter meegeleverd, dus je hebt niets meer nodig. Behalve natuurlijk die beamer.

Bijdrager
    netfox

Je hebt uiteraard een draadloze router of draadloze modem met ingebouwde router nodig. Als je een draadloze router van Apple Airport koopt (ipv Linksys oid) dan ben je behoorlijk prijzig uit. Als ik me niet vergis rond de 130 euro. Er zijn goedkopere (en betere) alternatieven.

Bijdrager
    So Klear

Dus er zit wel min of meer een addertje onder het gras als het op draadloos internetten aankomt, en over dat overzetten van gegevens. Gaat dat per account?

Bijdrager
    Tuffi

Airport express jah, das mooi dingetje 8) kan je ook airtunen.
    Bij de powerbook zit een VGA adapter wel bijgesloten, alleen weet niet of dat zo is met iBooks.

Bijdrager
    Tuffi
    ”Perfect

Dus er zit wel min of meer een addertje onder het gras als het op draadloos internetten aankomt, en over dat overzetten van gegevens. Gaat dat per account?

Volgens mij wel…:? Kan je bijv. kiezen van welk account je de gegevens wel of niet wil overhevelen.

Bijdrager
    So Klear

Oke, harstikke bedankt voor jullie hulp! Ik weet genoeg!:D

Bijdrager
    Dorkiban

De discussie is aardig vaag aan het worden. Even een paar zaken op een rijtje:

* Wat al is gezegd: als je de mac de eerste keer aanzet zal hij vragen of je je spullen van een andere mac wilt overzetten. Je verbind de Ibook dan met de andere mac via een firewirekabeltje. Hij zal dan willen weten van welke account je de gegevens wilt hebben, ww invoeren en daar gaan we.
    * Nieuwe Ibooks komen inderdaad standaard met Airportkaartjes. Om draadloos te kunnen internetten heb je nog wel een draadloos netwerk nodig in je huis. Dit kun je opzetten met een Airpoort (express) of een wireless router/modem van een ander merk. Airport werkt wel het meest eenvoudig qua instellen. Ik werk met een linksys en dat gaat ook. Je Ibook communiceert dan via het airport extreme kaartje met de airport en via dit Airport met het internet.
    * Alleen het VGA verloopje dat bij je Ibook wordt geleverd. Je Ibook heeft een mini-VGA aansluiting, en daar past vrijwel niets op. Met het verloopje, dat in de doos zit, maak je er een VGA aansluiting van die past op de meeste beamers.
    Succes en veel plezier met je nieuwe ibookje

Bijdrager
    MedahOSX

mmm, zover ik weet is het kaartje toch echt optioneel…

Airport extreme zit tegenwoordig standaard in alle modellen.

Edit: ok je was eerder:)

Bijdrager
    Tuffi
    ”MedahOSX”

mmm, zover ik weet is het kaartje toch echt optioneel…

Airport extreme zit tegenwoordig standaard in alle modellen.

Edit: ok je was eerder:)

:) K zie het, maar volgens mij is dat pas sinds een week, want ik heb vorige week nog een extreme kaart moeten toevoegen aan de prijsberekening van een iBook

Bijdrager
    XBL
    ”Perfect

Dus er zit wel min of meer een addertje onder het gras als het op draadloos internetten aankomt,

Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht (of hoe je dat ook wilt noemen). Ze kunnen immers moeilijk bij elke nieuwe mac een draadloos accesspoint leveren. Net als dat ze ook niet bij een, bijvoorbeeld, een pci WiFi kaartje een accesspoint leveren. Zou ook nutteloos zijn; heb je oppeens 4 accesspoints omdat je 4 mac’s koopt.

Vergelijk het met het kopen van een dvd, daar krijg je ook niet een dvd speler bij cadeau. Dat is dan wel het addertje onder het gras (volgens jouw redenering), want je moet natuurlijk een dvd speler hebben om de dvd te kijken, zonder dat dat op de dvd vermeld staat.

Jochem

Bijdrager
    netfox

Iedereen lacht, wat was de grap? -Spinvis

[offtopic]
    Van het weekend mr. Spinvis (Eric) gesproken bij de presentatie van een pilot videoclip… toevallig van het nummer ‘In de staat van narcose’.
    [/offtopic]

Bijdrager
    XBL
    ”netfox”

[offtopic]
    Van het weekend mr. Spinvis (Eric) gesproken bij de presentatie van een pilot videoclip… toevallig van het nummer ‘In de staat van narcose’.
    [/offtopic]

Gaaf =). Goeie muziek, niet? (dit gepraat zou beter staan in de Lounge, maar soit :P).

Jochem

Bijdrager
    Oppie

Tja, en dan is Apple ook nog wel zo voorzichtig deze toch wat overbodige informatie als voetnoot bij de iBook Tech Specs-site te zetten:

4. Wireless Internet access requires AirPort Card, AirPort Base Station or AirPort Extreme Base Station, and Internet access (fees may apply). Some ISPs are not currently compatible with AirPort and AirPort Extreme. Range may vary with site condition

Waarbij ze er weer niet bijzetten dat elk WiFi access point voldoet; maar ja, ze moeten natuurlijk hun producten zien te verslijten.

Bijdrager
    So Klear

Domme vraag:

Hiermee kan ik draadloos internetten of werk het alleen voor AirTunes en apperatuur binnenshuis?

Bijdrager
    XBL
    ”Perfect

Domme vraag:
    [plaatje]

Hiermee kan ik draadloos internetten of werk het alleen voor AirTunes en apperatuur binnenshuis?

Dit spul (mooi spul ;)) zorgt ervoor dat je liedjes kan sturen naar dat apparaat via iTunes vanaf je mac. Dat aparaat hang je vervolgens aan je stereo setje en heb je mooie muziek, overal in huis.

Je kan het verbinden met kabeltjes (lekker goedkoop); zie de ethernet ingang (lijkt op telefoon aansluiting die ook in je telefoon zit, maar dan groter). Werkt ook draadloos. Ik weet niet zeker of je een wireless accesspoint nodig hebt om het te gebruiken, wat ik wél zeker weet is dat je het niet kan gebruiken om te internetten. Je hebt simpel weg een accesspoint of iets dergelijks nodig om te kunnen verbinden met je modem, welke je weer verbind met het internet. Dat doet dit niet (en het is niet zo dat je zomaar internet uit de lucht kan plukken zodra je een wireless kaartje hebt).

Oja, en er bestaan geen domme vragen (wel vragen die opgelost kunnen worden met google/beetje lezen op de betreffende site/iets meer in de betreffende materie verdiepen).

Jochem

Bijdrager
    macpro
    ”XBL”
    ”Perfect

wat ik wél zeker weet is dat je het niet kan gebruiken om te internetten. Je hebt simpel weg een accesspoint of iets dergelijks nodig om te kunnen verbinden met je modem, welke je weer verbind met het internet. Dat doet dit niet

Ahum.

Dit is dus WEL bruikbaar als een Wireless Accesspoint. Als je een ethernet modem hebt, dan kun je dat zo in de Airport Express prikken en vervolgens kun je draadloos internetten.
    Vergis je niet, de Airport Express is één van de meeste veelzijdige apparaten die Apple ooit op de markt heeft gebracht.

Bijdrager
    Oppie
    ”XBL”

…wat ik wél zeker weet is dat je het niet kan gebruiken om te internetten. Je hebt simpel weg een accesspoint of iets dergelijks nodig om te kunnen verbinden met je modem, welke je weer verbind met het internet.

Oja, en er bestaan geen domme vragen

Domme vragen niet nee, maar over dit antwoord ben ik nog niet helemaal uit…:wink: :P

Bijdrager
    XBL
    ”Oppie”

Domme vragen niet nee, maar over dit antwoord ben ik nog niet helemaal uit…:wink: :P

Ok, my bad. Domme antwoorden bestaan inderdaad :). Ik denk dat ik maar eens ga kijken naar AirPort Express, als je er ook je wlan mee kan opzetten! Iemand ervaring met het bereik van die mooie aparaatjes?

Jochem

Bijdrager
    hansenonline

in principe heb je geen accespoint nodig om draadloos te kunnen internetten, als je een computer met een wifi kaart aan een modem hebt hangen. kan je draadloos internetten als je de internet verbinding deelt met het andere apparaat die ook draadloos is.

daan.

Bijdrager
    fistkikker
    ”XBL”
    ”netfox”

[offtopic]
    [/offtopic]

Gaaf =). Goeie muziek, niet? (dit gepraat zou beter staan in de Lounge, maar soit :P).

Jochem

Inderdaad. Niet.

Een collega van mij probeert dat de hele dag te draaien via iTunes. Wat een lutser, die Spinvis. Ik kan die gast niet aanhoren. Absoluut ongeinspireerde muziek en dan die stem…. Viola Holt heeft nog een beter zangstem!

(ff zoeken, waar zit dat kost-smilie ook al weer?)

maar goed, :sotp:

Bijdrager
    macpro
    ”hansenonline”

in principe heb je geen accespoint nodig om draadloos te kunnen internetten, als je een computer met een wifi kaart aan een modem hebt hangen. kan je draadloos internetten als je de internet verbinding deelt met het andere apparaat die ook draadloos is.

Dat klopt, maar dan moet die computer wel aanstaan als je met de draadloze computer wilt internetten. En dat is in mijn ogen overdone.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.