6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    _Billy_

Vraagje over uitbreiden harde schijfruimte

Hi,

Heb een G5 (Mac OSX versie 10.4.11.), met dual processor, 2gB geheugen. Ik heb nog maar weinig ruimte beschikbaar op mijn harde schijf, namelijk zo’n 7gB (naast Logic 8 staat er sinds kort namelijk ook Final Cut Studio op).

Ik heb dus extra harde schijfruimte nodig, zodat ik kan werken met videomateriaal in Final Cut. Ik vraag me af hoeveel nu verstandig is erbij te nemen. En of ik dat intern of beter extern kan doen?

Oja, ik heb zelf nog nooit mijn Mac geopend gehad, en vraag me dus af of het wel verstandig is of ik die extra harde schijfruimte zelf plaats of dat het beter is dat door een MacHouse te laten doen.

Gruss

Bijdrager
    AdriaanB

misschien helpt het meer als je er meer geheugen inzet, maar als je een andere harde schijf wil moet je hier even kijken

Bijdrager
    _Billy_

Heb in ieder geval al gevonden hoe je je harde schijf moet vervangen>>
    http://manuals.info.apple.com/n/PMG5_HD_DIY.pdf

Bijdrager
    _Billy_

En eigenlijk heb ik nog twee vragen:

-de data op de huidige harde schijven moet ik ergens bewaren voordat ik het op een nieuwe kan zetten. Wat is hier de meest gangbare oplossing voor?

-moet ik bij de aanschaf/het plaatsen van extra harde schijfruimte nog rekening houden met het type? Ik kan me zo voorstellen dat het misschien niet in de sleuven past…

Bijdrager
    demandiebakt

zou je er niet gewoon een schijf bij zetten? als je tenminste ruimte hebt voor nog een schijf, maar als je vol zit moet je er gewoon 1 vervangen door een gigantisch model, dan kan je weer vooruit. het zijn volgens mij trouwens SATA schijven van 3,5 inch, maar dat kan je gewoon per type opzoeken op internet.
    en intern is het altijd sneller dan extern.. als je niet mobiel hoeft te zijn met je opslag zou ik zeker een interne schijf plaatsen.
    info over schijven en alles van je specifieke mac kan je vinden op mactracker of apple history
    een een schijf met een hoger toerental is meestal sneller toegankelijk, maar kijk gewoon eens rond op het forum en google away voor meer informatie over harde schijven.

Bijdrager
    _Billy_
    ”demandiebakt”

zou je er niet gewoon een schijf bij zetten? als je tenminste ruimte hebt voor nog een schijf, maar als je vol zit moet je er gewoon 1 vervangen door een gigantisch model, dan kan je weer vooruit. een schijf met een hoger toerental is meestal sneller toegankelijk, maar kijk gewoon eens rond op het forum en google away voor meer informatie over harde schijven.

Hee, bedankt man! Ik ga zeker voor de interne harde schijf. Moet er één vervangen (heb er twee) voor m’n Desktop uit begin 2005.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.