26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Geeaar

Vraagje over opslag op lacie externe harde schijf

Hallo,

Ik heb net een Lacie d2 safe met een opslagcapaciteit van 1 TB aangeschaft.
    Ik heb een imac G5 2,1 (isight) met 1gb geheugen en 500 gb harde schijf).

Nu zit ik met het volgende.

Ik heb via carbon copy cloner een backup gemaakt van mijn gehele harde schijf en tot mijn verbazing komt op de lacie zo’n 610 GB te staan, waaronder 560 GB onder users. En dit terwijl er mijn harde schijf van mijn lacie slechts 500 GB is (en er volgens mij slechts 312 GB van de 500 GB is gebruikt).

Ik vraag mij af hoe dit kan. Op de doos van de lacie is overigens een sticker met “1 TB” geplakt over een andere sticker “500 GB”. Ben ik genaaid op een of ander manier of is er een andere rationele verklaring?

Bijdrager
    computer space

Klinkt als een raid schijf waar alles dubbel op staat. Dan heb je 1 TB die dus als 2×500 wordt gebruikt. Vandaar dat alles 2x zo veel is als lokaal. Een raid zorgt zelfs voor een dubbelpost:P

Bijdrager
    Geeaar

Hoe bedoel je dat Mariniman? Doe ik iets verkeerd dan of is die harde schijf niet goed?

Bijdrager
    MacMartino

Je kunt gemakkelijk de schijfcapaciteit checken via > schijficoon aanklikken > get info (appeltje i) of met schijfbeheer. Dan zie je of de schijf 1TB opslagcapaciteit heeft (geen ‘geheugen’ hoor!). Meestal is 1 TB maar 912 MB ofzo overigens. Maar aangezien je er 610 GB op hebt staan, zal het geen 500 GB schijf zijn :).

Het gaat er echter inderdaad om, hoe je de schijf gebruikt. Als je het gewoon via USB2 of FieWire aansluit en via schijfbeheer de schijf formatteert als gewone harddisk (dus geen raid oid) werkt het gewoon als extra schijfruimte. Als je wel raid gebruikt gebruik je veel meer schijfruimte omdat het dubbel wordt weggeschreven (ligt aan raid niveau(. dat lijkt bij jou het geval aangezien 312 x 2 zo ongeveer die 610 is. Check dus ff in schijfbeheer, dan weet je hoe de schijf gebruikt wordt.

Bijdrager
    Geeaar

Via appeltje i wist ik al dat er 931,51 GB aan capaciteit was (overigens vind ik wel dat er heel veel af gaat van die 1 TB).

Nu heb ik via programma’s het schijfhulpprogramma opgestart (neem aan dat dat schijfbeheer is, toch?).
    Onder Raid staat op de lacie bij volumestructuur “mac OS uitgebreid (journaled)” (er zijn nog een paar andere mogelijkheden, maar ik zou absoluut niet weten welke en wanneer je die moet gebruiken).
    Het Raid-type staat op “raid-set met mirror” . De andere mogelijkheden hier zijn “striped raid-set” en gecomgineerde schijjvenset” en ook hier zou ik absoluut niet weten welke en wanneer je die moet gebruiken).

Overigens heb ik FW 400 gebruikt, maar er is ook nog de mogelijkheid van usb en FW 800 (als ik een nieuwe imac heb).

Wat zou ik moeten veranderen?

Bijdrager
    computer space

Precies,
    Je zegt het al, je hebt mirror. Dan worden beide 500 Gb schijven met dezelfde zaken gevuld. Zet je er dan 1 Gb op, dan kost dat 2 Gb. Dat dacht ik al.
    Kies je striped, dan worden de 2 schijven 1 grote schijf van 1000 Gb. Dan past er wel echt 900-zoveel Gb op en zal 320 gb na kopieren ook 320 Gb beslaan.

Wellicht kun je m ook nog als 2 volumes van 500 Gb laten formateren. Zou ik misschien gewoon doen. Stripen heeft als nadeel dat wanneer 1 schijf crashed, de andere ook raar gaat doen.

Bijdrager
    Geeaar

Dus als ik het goed begrijp heb ik in de lacie harde schijf twee schijven van 500 GB en niet 1 van 1 TB?

Indien ik de externe schijf nu in twee partities deel en hem dan op striped zet, is het dan ook zo dat wanneer er met 1 partitie iets gebeurd de andere partitie ook beschadigd of niet meer opstart?

Moderator
    unSOUND

Ho even…

Heb je in de linker kolom een RAID set staan, of heb je op het tabblad RAID geklikt terwijl je de schijf geselcteerd hebt ? Dat tabblad RAID staat er altijd, of de schijf wel of niet als RAID is geconfigureerd.

Bijdrager
    Geeaar

op het tabblad. In de linkerkolom staat “931,5 GB LaCie” (met zo’n geel disk icoontje ervoor) en daaronder staat het icoontje van lacie met daarnaast “LaCie”.

Bijdrager
    computer space

De normale big-disk van LaCie heeft blijkbaar inderdaad 2 500Gb drives aanboord die gestriped worden. Heb je een normale externe HD, een porsche of zo? Kijk eens of die nieuwe 2x zoveel weegt. Wellicht is de 1TB safe disk ook standaard een gestripede 2×500 versie. Heeft ie smart-fan technologie? Ik lees net bij een hard-disk-crash reparatiebedrijf dat veel lacies met die techniek snel stuk gaan door sterke hittevorming doordat er 2 schijven in een kleine kast zitten.

Moderator
    unSOUND

Als je er een RAID van gemaakt hebt, moet er in de linker kolom ook een RAID set staan onder je lijstje met andere schijven. Dat tabbad bestaat altijd, ook als je geen RAID set gemaakt hebt…

Bijdrager
    Geeaar

Die staat er niet. Dus dan maar weer de eerste vraag van het begin af aan:

Ben ik genaaid op een of ander manier of is er een andere rationele verklaring?

Moderator
    unSOUND

Je bent niet genaaid, want je zegt zelf aan dat de schijf aangeeft 930 Gb te zijn, alles is dus gewoon aanwezig. Het lijkt er dus eerder op dat er gewoon iets niet goed is gegaan bij het maken van d backup… Hoe kan je thuismap anders ineens 500 Gb worden ?

Bijdrager
    computer space

Kijk nu eens goed wat voor schijf het is!
    Wat staat er bij systeeminfo in het applemenu?
    Wat staat er in Schijfhulpprogramma?
    Wat zit er in de kast van Lacie?

Ik heb echt het idee dat je de boel loopt te mirroren. Maar dat moet je zelf even checken.

Bijdrager
    Geeaar

In het schrijfhulpprogramma staat niet veel meer dan ik hierboven heb vermeld.
    Bij apple i kan ik niet systeeminfo vinden. Bedoel je ergens anders? Wel staat er een nummer bij spotlight opmerkingen.
    In de kast van Lacie kan ik niet kijken. Erop staat d2 safe.

Bijdrager
    computer space

Onder het applemenu zit iets als “Over deze mac”. In het venster dat verschijnt staat een knop met systeemprofiel o.i.d. Die laat precies zien wat er aan hardware in of aan je mac zit.

Bijdrager
    Geeaar

In het apple menu staat onder systeemprofiel min of meer hetzelfde:
    fabrikant LaCie, capaciteit 931,51 GB, Productrevisiniveau GKAO, bestandsnaam journaled HFS+ en nog een paar dingen.

Bijdrager
    1984
    ”Geeaar”

Ben ik genaaid op een of ander manier of is er een andere rationele verklaring?

Ik heb eerder het idee dat je mazzel hebt, en dat je in plaats van een 500 gb per ongeluk een schijf van 1 TB hebt gekregen (wat heb je er voor betaald ? )

Bijdrager
    Geeaar

Nee hoor, ik heb heel duidelijk de Lacie d2 safe 1 TB besteld (met FW400, FW800 en usb2). Deze stond een paar weken via diverse internetwinkels op en prijs van rond de 184 (incl. verzendkosten). Wel heel goedkoop vond ik toen. Dus besteld. Als ik nu op die sites kijk staat ie echter voor 520 euro, maar daar gaat het niet om.

Bijdrager
    1984

Kijk eens wat er bij WhatSize bij de LaCie staat

Bijdrager
    Geeaar

Via Whatsize heb ik kunnen constateren dat er onder Users in totaal 560 GB op de Lacie staat, namelijk 1 maal 285 GB staat met de benaming “.naamaccount” en 1 maal 274 GB met de benaming “naamaccount” (dus zonder punt).

Onder “.naamaccount” staat dan “accountnaam.sparseimage”. Wat een sparseimage is weet ik niet. Ik kan hem wel openen met een wachtwoord, maar dan staat hij een hele tijd volumes te controleren (heb ik dus geannuleerd).

Onder “naamaccount” staan dan de folders afbeeldingen, films etc.

Bijdrager
    computer space

Volgens mij moet je gewoon Lacie bellen. Ik heb het idee dat het ding vreemd is ingesteld. Komt het door de encryptie? Wordt de boel gemirrord? Dat moet je eens navragen. Die .versie moeten ze kunnen uitleggen.

Moderator
    unSOUND

Gebruik je toevallig FileVault ?

Bijdrager
    Geeaar

Dat is vast en zeker geen toeval meer dan? Want het antwoord is “ja”. Ik maak gebruik van filevault.

Hoe heeft dat met elkaar te maken dan?

Moderator
    unSOUND

FileVault maakt altijd een “sparseimage” van je thuismap, dat is een beveiligde versie van je thuismap… Daarom staat je hele thuismap er dus dubbel op, het programma heeft zowel de thuismap, als de FileVault versie van de thuismap gekopieerd.

Bijdrager
    Geeaar

Dat is dus de reden.

Alleen zit ik dus met een probleem, namelijk dat ik dubbel zoveel ruimte op mijn externe harde schijf nodig heb (en die heb ik juist nodig voor de opslag van films). Kun je CCC instellen dat ie dat niet dubbel erop zet? Ik heb net de nieuwste versie van CCC gedownload (versie 3,0).

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.