11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Ledda

Vraagje over HD klonen.

Hoi,

Mijn 120gb in m’n alu macbookje begint wat krap te worden. Daarom heb ik een nieuwe bestel die ik volgende week verwacht.

Ik speel met het idee om mijn huidige HD te klonen op de nieuwe. Maar ik heb hier enkele vragen over.

1) Ik lees in enkele tutorials dat je moet klonen vooraleer je de nieuwe HD hebt in ingebouwd. Je kan dus niet een maagdelijke HD inbouwen, even er een OS opzetten en dan je kloon er op uploaden? (ik heb namelijk niet zo’n adaptertje waar je een HD kan inpluggen)

2) Is het ├╝berhaupt wel slim om een oud bestandssysteem te klonen op een nieuwe? In verband met de fragmentatie van de bestanden. Ik vind niet zo onmiddellijk een defragmenteer optie in mac. Ik vrees dus dat ik alle “fouten” over ga kopieren wat de snelheid van m’n nieuwe HD niet goed zal doen.

Alle tips zijn welkom.

Bedankt !

Moderator
    unSOUND

1]
    Je hebt altijd een externe aansluiting nodig, omdat je beide schijven tegelijk nodig hebt om een kloon te kunnen maken. Heb je die aansluiting, maakt het niet uit of je de schijf eerst inbouwd of niet, zolang de computer maar kan opstarten vanaf de externe aansluiting.

2]
    Zolang de machine zelf hetzelfde blijft, is klonen geen probleem. Het wordt pas een probleem als je de schijf gaat klonen naar een machine met andere onderdelen.

Wat betreft fouten en fragmentatie: fouten worden inderdaad gewoon meegenomen, maar als de machine nu gewoon goed werkt hoef je daar niet bang voor te zijn. Fragmentatie is geen issue onder OS X, OS X defragmenteerd de belangrijke zaken al terwijl je werkt. Daar komt bij dat tijdens het klonen alle bestanden op de nieuwe schijf bij elkaar worden gezet, en de schijf gelijk gedefragmenteerd is.

Bijdrager
    Pieterr

2) De grap van het klonen (met SuperDuper bv) is juist dat je een complete defragmentatie uitvoert. Er wordt op bestandsbasis gekloond, niet op schijfsectoren.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het klonen op zich kun je doen met CCC.
    Uiteraard moet je eerst je huidige schijf klonen naar die nieuwe. Je moet dus de nieuwe tijdelijk als externe schijf kunnen aansluiten, vervolgens klonen en later de nieuwe inbouwen.
    (Wat unSOUND zegt werkt natuurlijk ook, eerst inbouwen en dan van de externe opstarten)
    Over fragmentatie zou ik mij maar geen zorgen maken, die is minimaal bij OS-X.
    OS-X de-fragmenteerd namelijk bestanden tot 20MB op de achtergrond.

Bijdrager
    Ledda

Bedankt unSound !

Hier weet ik genoeg mee:)

Bijdrager
    tarun

Als je FireWire hebt op beide machines kan je ook bij de eerste opstart van je nieuwe aanwinst ervoor kiezen om de bestanden van je oude machine over te nemen door deze als FireWireschijf (opstarten met T ingedrukt) aan te sluiten.

Moderator
    unSOUND

Het gaat niet om 2 machines taurun, hij heeft alleen een nieuwe interne schijf gekocht.

Bijdrager
    Elbertox

Ik heb ook zopas een upgrade uitgevoerd, uiteindelijk niet gekozen om te klonen maar volledige nieuwe installatie.

1. Backup maken met time machine
    2. nieuwe schijf plaatsen
    3. systeem installeren
    4. mail, itunes library en documenten terug zetten van timemachine
    5. enkele programma’s opnieuw installeren

Bijdrager
    Pieterr

@Elbertox: Zo kan het inderdaad ook heel goed. Kost iets meer tijd, maar je bent ook meteen van allerlei oude meuk af.

Moderator
    unSOUND

Wat ik in zulke gevallen doe is een kloon maken van de Thuismap. Na een schone installatie installeer je alleen de software die je nodig hebt. Aangezien registratie-info en dergelijke in de Thuismap zijn opgeslagen hoef je na het terugzetten van de Thuismap zo goed als niks opnieuw in te stellen, en je hoeft een stuk minder zaken met de hand terug te zetten.

Bijdrager
    1984
    Ledda op 06 november 2010

Ik speel met het idee om mijn huidige HD te klonen op de nieuwe. Maar ik heb hier enkele vragen over.

Dit is ook een handige manier…en je hebt naderhand nog een 120GB externe HD

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.