12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    milann

Vraagje over FCP

Hallo,

ik ben bezig om filmpjes te bewerken die op een beurs gefilmd zijn met een greenscreen er achter.
    Dit lukt allemaal al aardig goed, alleen soms krijg ik d.m.v. de Chroma Keyer sommige stukjes van het greenscreen niet weg. Waarschijnlijk stond de verlichting niet helemaal goed en is het de schaduw die moeilijk doet.

Is er een maniertje om deze stukjes schaduw weg te werken? Misschien is er ergens een soort van ‘gummetje’ verstopt? Of een andere functie.

Kan iemand mij helpen?

thnx!

Bijdrager
    hobbes2210

Ik weet niet precies welke chroma keyer je gebruikt.
    De meeste hebben een threshold (offset?) waarmee je kan bepalen hoe veel je naast de gesamplede kleur mag zitten.

Ik werkt zelf met after effects. Daar is schaduw geen probleem, zolang het maar niet dicht bij het te keyen object zit. Je kan dan voor dat gebied alleen een exra key kleur aangeven.

Wel een tijd geleden zeg:-)

Bijdrager
    milann

dat is juist het probleem, de schaduw zit tegen het persoon aan die je ziet..
    anders kon ik hem wel even croppen o.i.d. en dan was het geen probleem geweest..
    maar iig bedankt voor je reactie!

Bijdrager
    hobbes2210

Tja, en daarom is belichting DE keyfactor bij green screens, maar dat heb je nu in den lijve ondervonden.
    Enige mogelijkheid is om frame voor frame minitieus te editten.
    Of probeer met diverse key proggies te werken, de ene doet het beter dan de andere.

Succes!!

Bijdrager
    milann

haha ja nu weet ik dat ik de volgende keer toch veel beter moet belichten.
    maarja, dan weet ik dat er nu vrij weinig aan te doen valt..

bedankt!

Bijdrager
    SeaTrue

kan je misschien een een screenshot nemen van zo’n moeilijk stukje (een beetje goede kwaliteit)? ik zou het ook een willen proberen te keyen, als het dan lukt dan weet ik je te zeggen hoe ik het deed.

Bijdrager
    kevkoptel

Dat dacht ik nu wel even ook. Als het op een beurs gefilmd waar green screen demo’s getoond werden (of dergelijke) zou je toch een degelijk resultaat moeten kunnen krijgen.

Ben je zeker dat je de juiste technieken gebruikt want er komen wel heel wat parameters bij kijken die je kan instellen in de final cut pro luma key filters bijvoorbeeld.

Bijdrager
    kevkoptel

Dat dacht ik nu wel even ook. Als het op een beurs gefilmd waar green screen demo’s getoond werden (of dergelijke) zou je toch een degelijk resultaat moeten kunnen krijgen.

Ben je zeker dat je de juiste technieken gebruikt want er komen wel heel wat parameters bij kijken die je kan instellen in de final cut pro luma key filters bijvoorbeeld.

Bijdrager
    milann
    ”kevkoptel”

daar wil ik wel wat meer over weten, over die parameters e.d………..

Bijdrager
    kevkoptel

Moest je er aan kunnen geraken, in Pro Training series van FCP staat een relatief goede uitleg hoe je tot een basis goede key kunt geraken, echter dit is maar een benaderende basis uitleg. Wel een goede start denk ik.

Bijdrager
    SeaTrue
    ”milann”
    ”kevkoptel”

daar wil ik wel wat meer over weten, over die parameters e.d………..

mocht je ons nu een videootje kunnen geven (wat lastig is, want als je het gaat verkleinen voor het web, dan gaat het keyen ook een pak moeilijker), maar een screenshot van full-kwaliteit kan ons wel toelaten om even zelf wat te ‘klooien’ met de instellingen en je dan zeggen wat we gebruikt hebben. Zo uit het niets kunnen we niet dé optimale instellingen zeggen

Bijdrager
    kevkoptel

Welja met parameters bedoel ik natuurlijk zaken zoals saturation, luma selectie, edge thickness, feathering, …

Ook het gebruik van een Color Smoothing 4:2:2 filter kan wat problemen oplossen.

Maar algemeen kan je wel stellen dat bij het gebruik van een DV/DVCAM/… camera je slechte resultaten bij de randen zult bekomen door de simpele reden dat de kleurinformatie sterk gereduceerd is bij de gebruikte compressies bij deze formaten. (lagere colorsampling)

Maak een selectie van je filmpje van enkele frames zonder verdere hercompressie en dan kunnen we wel eens wat proberen.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.