30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    ghatusupy

vraagje over drukken

Ik ga wat flyers laten drukken dit is niet de eerste keer maar ik heb toch even een vraagje. Ik moet ze CMYK aanleveren, nu is het zo dat ik JPG aanlever op 300dpi. Opmaken doe ik in photoshop in rgb.

Maakt het nu uit of ik vanuit photoshop eerst een rgb jpg maak en daarna omzet naar cmyk ?

Of moet ik mijn psd omzetten naar cmyk en dan opslaan als jpg.

thx !

Bijdrager
    WaZoo

PSD omzetten naar cmyk eerst kan ook (kun je per laag ook eventuele kleurverschuivingen aanpakken), dan “Bewaar als” jpg maken op 300 dpi èn hoogste kwaliteit jpg!

Het wint geen prijzen, maar op die manier heb je in ieder geval hoog genoeg aangeleverd:)

Bijdrager
    ghatusupy

mja maar het gekke is ik probeer het via jpg/rgb naar jpg/cmyk en de kleuren zijn goed… wat voor een loss zou ik hebben door dit toe te passen ?

Bijdrager
    Xenophon

Let maars een op de huidtinten. En kleuren als oranje. Ik hoop dat je de zwarte tekst die je gebruikt niet opmaakt in RGB? Als je RBG zwart omzet naar CMYK krijg je een heel mat en vieze kleur zwart.

Trouwens, waarom maak je alles op in Photoshop? En waarom niet gewoon direct in CMYK? Vanwege de leuke RGB-Filters in Photoshop ofzo?

Bijdrager
    WouterReyntjens

Het zal een les zijn voor de volgende keer, als je iets wil drukken, gebruik altijd CMYK (beter direct doen anders moet je alles omzetten.)
    als je het voor scherm wil doen(web,…) gebruik dan RGB.

Bijdrager
    appleholic

Tja, als drukker heb ik me er al bij neergelegd dat er wordt opgemaakt in PhotoShop (alles wordt gerasterd, ook je tekst en ander lijnwerk) in RGB.

Belangrijkste tip hierbij is dat je rekening houdt met afloop van ca. 3 mm. DIt is de bedrukte ruimte buiten je ontwerp die er wordt afgesneden. Denk er ook aan geen tekst of andere belangrijke beelden binnen een rand van 3mm van de kant van je ontwerp te zetten, deze kan er mogelijk worden afgesneden.

Bijdrager
    Xenophon

Man, man, wat lopen er toch een hoop hobbyisten rond. :P

Deze week kreeg ik een ‘photoshop’ creatie binnen: achtergrond vrijgemaakt met natuurlijk de toverstaf, (heel mooi rondom een hoofd) op 135 pixels hoogte en 1200 pixel breed, zonder afloop natuurlijk. (heel leuk als je een CPDF wil maken)

En dat moest op volledige breedte over een briefpapier, waarbij dus een deel van de foto wordt weggesneden. Dan krijg je commentaar, ‘alles staat er niet helemaal op’. :?

Bijdrager
    WOZ

En welke CMYK gebruik je? De standaard?
    Gebruik bij voorkeur ISOcoated of uncoated (zip bestandje)

Bijdrager
    Jor1

jijp het over pantone… dat is hier toch helemaal niet ter sprake?

Bijdrager
    Xenophon

Nope, hij heeft het niet over pantone, hij heeft het over kleurprofielen.

Bijdrager
    CaDoc
    ”Xenophon”

Man, man, wat lopen er toch een hoop hobbyisten rond. :P

In ieder geval hebben wij hobbyisten mensen zoals Xenophon die ons weg kunnen leiden uit de duisternis :P

In ieder geval een goede tip!

Bijdrager
    ghatusupy

ok bdankt people ben weer wat wijzer:)

Bijdrager
    Freek.
    ”Xenophon”

Ik hoop dat je de zwarte tekst die je gebruikt niet opmaakt in RGB? Als je RBG zwart omzet naar CMYK krijg je een heel mat en vieze kleur zwart.

Trouwens, waarom maak je alles op in Photoshop? En waarom niet gewoon direct in CMYK? Vanwege de leuke RGB-Filters in Photoshop ofzo?

”WouterReyntjens”

Het zal een les zijn voor de volgende keer, als je iets wil drukken, gebruik altijd CMYK (beter direct doen anders moet je alles omzetten.)

En daar gaan we weer: twee mogelijke gevallen van klok en klepel…
    * beeld bewerk en bewaar je zo lang mogelijk in RGB in Photoshop. Omzetten gaat later in bv InDesign.
    * opmaken en typografie doe je in bv InDesign.
    Beide heren werken mogelijk immer met pantonekleuren voor logo’s en huisstijlen e.d. Maar leer nou toch allen eens zo lang mogelijk met beeld in RGB te werken. Pas op het moment dat er een drukproces (pers, inkt en papier) gekozen wordt is de conversie naar CMYK pas in zicht. Op dat moment dient aan de hand van her drukproces een correcte omzetting naar een juit drukprofiel gekozen te worden. Tot die tijd fijn in RGB blijven werken. Als je goed gebruikt maakt van kleurmanagement zul je zien dat je werk dat op (gecallibreerd) beeldscherm er in druk (perceptueel) gelijkwaardig uitziet.
    Nee, je moet niet dat CMYK-beeld op beeldscherm op het oog vergelijken met het RGB-beeld.

Bijdrager
    Shark-o

Haha, gaat het nog een beetje Freek? Je struikelt helemaal over je eigen woorden. :P

Maar je hebt natuurlijk wel helemaal gelijk.

Bijdrager
    WOZ
    ”Jør”

jijp het over pantone… dat is hier toch helemaal niet ter sprake?

Nee het gaat niet over Pantone. Dat je het verschil niet weet betekend helemaal dat je op de link moet klikken…

ISOcoated of uncoated (zip bestandje)[/quote]

Klip op de link, klik dan…. :lol: :D klik! en leer!

Bijdrager
    Freek.
    ”Shark-o”

Haha, gaat het nog een beetje Freek? Je struikelt helemaal over je eigen woorden.

haha, ik stond idd met één been nog in een kamer te schilderen, met een ander in de keuken. En toen las ik dit… Tsja, dan moet je toch als de wiedeweerga gauw reageren met het 3e of vierde been (ik ben nou eenmaal een 1000-poot :P ).
    Ik kan er soms slecht tegen als mensen van dingen blijkbaar geen verstand hebben en er dan toch met een stalen smoel onzin als oplossing of info gaan aandragen. mar ach, wellicht leren ze dan toch weer iets door een draadje als dit :D

Bijdrager
    Xenophon
    ”Freek.”
    ”Xenophon”

Ik hoop dat je de zwarte tekst die je gebruikt niet opmaakt in RGB? Als je RBG zwart omzet naar CMYK krijg je een heel mat en vieze kleur zwart.

”WouterReyntjens”

En daar gaan we weer: twee mogelijke gevallen van klok en klepel…
    * beeld bewerk en bewaar je zo lang mogelijk in RGB in Photoshop. Omzetten gaat later in bv InDesign.
    * opmaken en typografie doe je in bv InDesign.
    Beide heren werken mogelijk immer met pantonekleuren voor logo’s en huisstijlen e.d. Maar leer nou toch allen eens zo lang mogelijk met beeld in RGB te werken. Pas op het moment dat er een drukproces (pers, inkt en papier) gekozen wordt is de conversie naar CMYK pas in zicht. Op dat moment dient aan de hand van her drukproces een correcte omzetting naar een juit drukprofiel gekozen te worden. Tot die tijd fijn in RGB blijven werken. Als je goed gebruikt maakt van kleurmanagement zul je zien dat je werk dat op (gecallibreerd) beeldscherm er in druk (perceptueel) gelijkwaardig uitziet.
    Nee, je moet niet dat CMYK-beeld op beeldscherm op het oog vergelijken met het RGB-beeld.

Lol, ik heb die discussie je al eens eerder zien voeren op Macosx.nl… Ik werk ook veel met RGB in Indesign, maar om een aantal redenen toch vaak met CMYK.

– Om fotografen te pesten! :P
    – Mijn eindresultaat is bijna altijd SheetCMYK, dus RBG is zowieso nooit mijn uitvoer.
    – Drukkers worden heel nerveus van RBG-PDFjes
    – Het scheelt me iedere keer dat ik een PDF maak conversie-tijd.

Maar ik weet dat je in theorie gelijk hebt en dat het beter is om kleurinfo zo lang mogelijk te bewaren.
    In dit geval, is overduidelijk iemand met geen grondige kennis van Indesign of druktechnieken bezig om drukwerk aan te maken.

Als zoiemand alleen in Photoshop zijn ontwerp maakt, en ook de tekst daarin opmaakt, krijg je een RBG zwarte tekst, die bij de drukker zowieso wordt omgezet in 4-platen zwart. In dat geval is het beter om CMYK te beginnen en gewoon 100% zwart te gebruiken en verder niks.

Maar nu de praktijk (En daar heb ik ervaring mee). Jouw geweldige volkleuren-pdf komt aan bij de drukker. Wordt door een DTP-er gecontroleerd met Pitstop, oeps! RGB. Wat doen de meeste drukkers? Hoppa, Pitstop de boel laten omzetten naar CMYK. En je wil niet weten wat voor lelijke foto’s je dan krijgt.

Ofwel, dat is voorlopig voor mij nog de reden dat ik met CMYK pdf werk. En omdat de febelgra-norm gangbaar is.

Maar dat is juste mijn opinie :sealed:

Bijdrager
    Xenophon
    ”WOZ”

En welke CMYK gebruik je? De standaard?
    Gebruik bij voorkeur ISOcoated of uncoated (zip bestandje)

Ik gebruik meestal de Euroscale Coated 2. Maar ik ben niet zeker of dat de meest ‘goeie’ is. Maar bij DVN Gent was dat de gangbare en meest gebruikte.

Bijdrager
    frederikbove

gewoon een vraagje.

Een logo maken in cymk of in rgb?

Bijdrager
    Freek.
    ”Xenophon”

Maar nu de praktijk (En daar heb ik ervaring mee). Jouw geweldige volkleuren-pdf komt aan bij de drukker. Wordt door een DTP-er gecontroleerd met Pitstop, oeps! RGB. Wat doen de meeste drukkers? Hoppa, Pitstop de boel laten omzetten naar CMYK. En je wil niet weten wat voor lelijke foto’s je dan krijgt.

Ofwel, dat is voorlopig voor mij nog de reden dat ik met CMYK pdf werk. En omdat de febelgra-norm gangbaar is.

Maar dat is juste mijn opinie :sealed:

Voorop gesteld, ik ben fotograaf. Geen dtp-er, vormgever, lithograaf of drukker. En van InDesign heb ik de ballen notie. Ik lever aan in foto’s aan in .TIF, .PSD of .JPG. Niet als cPDF.
    Wat ik wel doe door de jaren heen is oren en ogen wagenwijd openhouden om te leren en te verbeteren. Niet alleen aan fotografiekant maar ook aan vormgeverszijde, bij dtp’ers, vormgevers, ArtDirectors, lithografen, drukkers, kleurmanagers.
    Ik heb regelmatig te maken met klanten (buro’s, uitgeverijen, grafisch ontwerpers en bedrijven rechtstreeks) die uit een soort ‘ouderwetse gewoonte’ of een ‘niet beter weten’ vragen om foto’s in CMYK aan te leveren. Doorgaans neem ik contact op met de klant om te vragen waarom in CMYK aan te leveren. Mocht de klant er geen weet van hebben (omdat dat hun pakkie aan niet is, kan goed van ‘Verkoop’ zijn) dan ga ik met toestemming van de klant op zoek naar de vormgever, dtp’er, lithograaf of drukker. Kortom, iemand die uiteindelijk met onze foto’s aan de slag gaat. Met diegene ga ik in overleg en desnoods een hulpvaardige discussie aan. In negen van de tien gevallen zal het beeld daarna met plezier in RGB ontvangen worden incl toelichting.
    Het gaat mij er niet om gelijk te krijgen, het gaat mij er om zo goed mogelijk drukwerk te zien van onze foto’s. En weet je wat het mooie is… In negen van de tien gevallen ‘klopt’ het plaatje. Helemaal fijn is om ons werk in bladen of tijdschriften te zien waar ook werk van anderen instaat, En dat onze plaatsjes er in druk juist wél goed uitzien.
    Lang verhaal in het kort: niet zomaar wat doen, altijd kritisch blijven. Blijven leren en met de tijd mee gaan. En eenzo hoog mogelijke kwaliteit nastreven. Van opname tot druk. Dat kost soms extra enerie en tijd. Er moet wel eens extra gecommuniceerd worden. Maar het werpt z’n vruchten af. Dag in dag uit.
    In jouw voorbeeld hierboven Xenophon zou ik absoluut aan de bel hangen!

@ frederikbove: Kijk, da’s nou net een puntje dat ik aan de grafici overlaat. Logo’s hebben vaak met PMS- en Pantonewaarden te maken. Da’s weer andere koek.

Bijdrager
    Xenophon

LOL, ik geef je met plezier m’n telefoonnummer om het eens van een fotograaf te horen.

Inderdaad ik ben nu met een klus bezig met een fotografiestudie, en die leveren een paar >50 gig aan RGB-TIFF aan. Ik plaats veelal die foto’s in RGB in m’n opmaak. (Omdat ik geen tijd heb om al die foto’s om te laten zetten) Vervolgens laat ik Indesign de kleuromslag maken naar SheetCMYK 1.3.

Maar, al uw tips voor een betere kleurverwerking zijn uiteraard welkom. Ik ben niet eigenwijs, en sta altijd open voor suggesties en tips van mensen die al langer in het vak zitten dan ik.

Ik vraag me alleen af, ‘Hoe staan de drukkers tov. een niet-gecertificeerde PDF in RBG’. Misschien ben ik te conservatief door alles in CMYK aan te leveren. Maar het andere uiterste is dat ik morgen 3 of 4 verontwaardigde drukkers aan de lijn heb. Misschien moet ik het eens gewoon testen :P Het is toch maandag! :P

Bijdrager
    Freek.

Precies! Gewoon proberen. Maar, zoals gezegd in bovenstaande post, is juist het communiceren en met elkaar van gedachten wisselen cruciaal. Neem daarvoor een moment of tijdstip dat het even uitkomt. Dat je er de tijd voor kunt nemen. Niet in de hitte van een deadline gaan expirimenteren. Of… ga eens op zoek naar mensen die echt van het hele traject kaas hebben gegeten. Ik kom zoveel mensen tegen met elk een eigen werkwijze in een materie (opmaakprogramma’s) waar ik niet in thuis ben. Zo’n Erik Koldenhof (van Colormanagement.nl) is zijn gewicht in goud waard op dit gebied (zo zwaar is tie niet ;)). Ook met een bedrijf als ISI-Systems hebben wij als studio heel erg goede ervaringen. Neem er een keer de tijd voor, verbreed de horizon. En als je werkgever niet voor de kosten wil opdraaien, zoek dan zelf een weg. Investeer in jezelf. Je zal er altijd beter van worden.
    Gut, je bent pas 24! Ik ben 42 en moet me ook blijven ontwikkelen. Met de tijd en de techniek mee! Hoppa!

:D 8)

Bijdrager
    Freek.

Oja, om even ontopic te geraken…

”ghatusupy”

Ik ga wat flyers laten drukken dit is niet de eerste keer maar ik heb toch even een vraagje. Ik moet ze CMYK aanleveren, nu is het zo dat ik JPG aanlever op 300dpi. Opmaken doe ik in photoshop in rgb.

Maakt het nu uit of ik vanuit photoshop eerst een rgb jpg maak en daarna omzet naar cmyk ?

Of moet ik mijn psd omzetten naar cmyk en dan opslaan als jpg.

thx !

De eerste vraag aan de TS had natuurlijk moeten zijn: wat ben je precies aan het maken (voorbeeldje?!) en waar ga je het waarop laten printen of drukken?

Stel dat je een foto als basis hebt met weinig (in Photoshop toegevoegde) tekst, dan kun je vanuit Photoshop best een aardige flyer maken. TIF, JPG of PSD zijn dan mogelijke aanleverformaten.
    Is een eventuele foto onderdeel van een uitgebreidere lay-out dan kun je wellicht beter een opmaakprogramma als InDesign gebruiken. Maar dan lever je niet aan als TIF, JPG of PSD.

Evengoed is wat meer info beter om een passende oplossing te krijgen.

Bijdrager
    WOZ

Ik vraag me alleen af, ‘Hoe staan de drukkers tov. een niet-gecertificeerde PDF in RBG’. Misschien ben ik te conservatief door alles in CMYK aan te leveren.

Nee hoor. cPDF is de norm. En cPDF is ALTIJD CMYK. No question about it.

Bijdrager
    McJohn

Certified PDF is een bewijs dat je werkje meteen drukklaar is! Velen beweren dat hun werkje drukklaar is, maar als je dan kijk intern staan er nog 5 beelden RGB en andere oneffenheden!

Ivm bestandsformaten: Ik hou mij altijd aan .eps, .pdf, .psd (soms psb) en .tiff (al dan niet met lzw) voor grafische cmyk files.

Gek, maar ik zie JPG als een internetformaat met hoge compressiemogelijkheden en weiger gewoon deze te gebruiken als ik zelf iets aanlever aan een drukkerij. Als een andere mij een JPG geeft, staat die bijna altijd in RGB en zet ik die om naar CMYK .eps/tiff
    Op zich is er denk niet veel mis met JPG,…als er bijna geen compressie is, maar ik vermijd het gewoon persoonlijk voor drukdoeleinden. Het is mij vroeger zo ingebakken geweest,…zal misschien daaraan liggen,…

In Photoshop kan je altijd es previewen in CMYK hé om te zien of je kleuren goed zijn.
    Dit kun je doen met het ICC profiel van de drukpers (als die al dan niet beschikbaar is) of met en meest gangbare ISO Coated. In Photoshop zie je zowiezo een uitroepteken in je kleurkiezer als bepaalde kleuren niet haalbaar zijn in quadri!

Als je logo’s maakt in illustrator, ga je ervan uit dat die multifunctioneel moet worden gemaakt.
    Ik ontwerp ze altijd in cmyk of PMS,…daara zet ik ze om naar RGB
    CMYK en PMS kun je zowiezo toch al nauwkeuriger bepalen als je een waaier hebt.
    Voor RGB zit je nooit altijd gelijk,..aangezien de kleuren op het scherm van je buurman al anders kunnen zijn!

Bijdrager
    WOZ

Ik hou mij altijd aan .eps,

Ik gebruik liever geen .eps

Jpeg in RGB is niks mis mee. InDeisgn maakt het uiteindelijk cmyk bij het pdf maken. Vaak moet er nog wel iets aangepast worden in de foto. NA het corrigeren bewaar ik altijd als psd of tif. Nooit weer opnieuw als jpeg ivm compressie over een reeds gecomprimeerde jpeg.

In Photoshop kan je altijd es previewen in CMYK

Kan ook in InDeisgn hoor;-)

Ik ontwerp ze altijd in cmyk of PMS,…daara zet ik ze om naar RGB

Das wel ongebruikelijk hoor, dat terugzetten naar rgb. Zou ik nooit doen voor drukwerk logos.

Bijdrager
    Freek.
    ”WOZ”

Jpeg in RGB is niks mis mee. InDeisgn maakt het uiteindelijk cmyk bij het pdf maken. Vaak moet er nog wel iets aangepast worden in de foto. NA het corrigeren bewaar ik altijd als psd of tif. Nooit weer opnieuw als jpeg ivm compressie over een reeds gecomprimeerde jpeg.

Artikeltje daarover gelezen in de laatste Publish? Benieuwd wat ‘we’ er van vinden. Kort door de bocht komt het er vlgs Publish op neer dat je JPG gerust opnieuw kunt bewaren als je maar niet dingen uitvreet als uitsnede maken of bestandsgrootte aanpassen. Hierbij wordt de JPG-compressie werkelijk opnieuw berekend (omliggende pixels met elkaar vergelijken en herberekenen).
    Ik heb het verhaal niet meer helemaal duidelijk, is de moeite van het lezen sowieso waard.

Bijdrager
    McJohn

En hoe gaat QuarkXPress hiermee om? Met die transparantie afvlakker.
    Ik werk sporadisch maar es met Indesign en vroeger toen ik nog in de offsetindustrie werkte was het nog allemaal QuarkXPress 4 Passport (gedateerd hé)

Dus je maakt je logo’s eerst RGB? en dan pas naar CMYK?en/of Pantone? Of ben ik fout?
    Dan bepaal je eigenlijk je drukkleuren adhv je scherm?,…kan misschien wel als je scherm supergekalibreerd is,…maar mij lijkt het toch gevaarlijk. Ik maak 2 files: eentje met cmyk-modus en eentje met rgb-modus en natuurlijk daarin rgb waarden manueel ingesteld (niet auto-geconverteerd)
    OK, hier ga je weer af op het scherm,..maar ik preview op verschillende computers (pc en mac) en dan bepaald de klant of samen met collega of het kleur OK is.

Ik geef persoonlijk de voorkeur om mijn native files meteen goed te maken.
    Is misschien iets meer werk,…maar zo doe ik het nu eenmaal.

Bijdrager
    WOZ

Artikeltje daarover gelezen in de laatste Publish?

Nee. Verdorie ligt dat ding hier weer bij iemand op het bureau zonder dat ik wist dat ie er al weer was! Kan ik weer op zoek! :x

Waarom zou je jpeg als jpeg opnieuw bewaren. Zie je later NOG iets ga je wéeer als jpeg bewaren zeker? Voor de MB’s hoef ik het niet te laten. Ruimte genoeg!

Bijdrager
    Freek.

Ik ben er ook geen voorstander van. Maar op de hoogte blijven kan ooit nooit eens kwaad. Al is het maar om over na te denken… Dus hups, op zoek naar de Publish :lol:

Over ‘ruimte genoeg’ gesproken: we hebben een hele beste server om onze foto’s op op te slaan. Maar de boel als hoge JPG in het archief duwen (zeker dingen die bijna nooit terugkomen) samen met origineel RAW of Capture scheelt toch wel terra’s zo ondertussen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.