4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Nickalicious

Vraagje over Airport Extreme met UPnP en DLNA

Hoi allemaal,

Binnenkort ga ik over op het Ziggo alles in 1 extra pakket, vandaar dat mijn Davolink DV-2020 router (Tele2) aan vervanging toe is. Ik krijg van Ziggo een modem en daaraan moet ik een router koppelen. Ik twijfel dus aan de Apple Airport Extreme, de Sitecom WL350 en de Netgear WNDR 3700. Mijn persoonlijke ervaringen met Sitecom zijn ronduit slecht te noemen en de verhalen die ik lees over de Netgear zijn ook niet echt dat je zegt ‘Dit is ‘m!’. Simpel onder de reden van dat er veel revisies zijn geweest en op m’n werk zijn ze ook dikwijls retour gekomen.

Dus dan kom je vanzelf bij de Apple Airport Extreme in mijn geval aangezien ik ook een Airport Express heb (voornamelijk als WiFi versterker / Airtunes). Echter twijfel ik bij een aantal dingetjes,

1. UPnP, dit schijnt de Airport Extreme (AE) niet te hebben, althans niet in de vorm van UPnP. Klopt het dat als je NAT-PMP aanzet je dus gewoon het Apple alternatief hebt zonder gebreken?

2. DLNA, ik heb een Asus HDP-R1 mediaplayer, deze wil ik bedraad hangen aan de AE hangen en vervolgens vanaf mijn NAS (Synology DS110j) via DLNA films afspelen (of geen DLNA als het maar werkt). Ik weet dat de HDP-R1 dit ondersteund maar gaat dit ook werken met de AE?

3. Iemand persoonlijke ervaringen met de AE icm Ziggo abonnementen?

Alvast bedankt,
    Nick

Bijdrager
    Pieterr

Die NetGear WNDR3700 schijnt toch een heel aardige router te zijn.

Maar met een AirPort Extreme moet het vast ook allemaal lukken wat jij wilt.

(1) UPnP in een router wordt gebruikt om automatisch poorten te laten forwarden. Je moet je sowieso afvragen of je dat standaard aan wilt hebben staan. De AE heeft daar inderdaad zijn eigen manier voor.

(2) De AE is gewoon een switch die pakketjes van je NAS doorstuurt naar je mediaplayer.

(3) Niet persoonlijk. Maar ik verwacht geen problemen. De AE is gewoon een router als veel anderen.

Bijdrager
    Gastje01

(1) Heeft Pieterr al beantwoord, aan het technische verhaal heb ik niks meer toe te voegen. Wel vroeg ik me af waarom je dit wilde gebruiken? Ik forward altijd de poorten die nodig zijn handmatig (voor bijvoorbeeld een web/ftpserver of BitTorrent-client), dan weet je zeker dat er niks overbodig open staat.

(2) Je router deelt als het goed is alleen IP-adressen uit, wat je apparaten in het netwerk onderling aan elkaar versturen wordt gewoon doorgegeven, de routing functie komt pas in zicht wanneer er verkeer naar *buiten* moet.

(3) Ervaring met een TimeCapsule, prachtig apparaat. Nooit problemen mee gehad ook al zijn er mensen die negatieve ervaringen hebben met dit ding. Een AE is in principe vergelijkbaar, op de HDD na, maar ik lees dat je een synology hebt, dus die functie zul je dan niet veel gebruiken. Qua snelheid etc. heb ik niks te klagen.

Bijdrager
    bouncer

Ik heb Ziggo All-in-One. Ubee-modem met AIrpoirt Extreme. Werkt als een zonnetje.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.