11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    boesboes

Vraagje ivm sluimer en hd.

vraagje:

Wanneer ik nu m’n powermac in sluimer plaats (en dat is echt nodig, want powermacs maken ENORM veel lawaai!!! vooral snachts dus) dan wordt m’n hd ook uitgeschakeld.
    Je kan het horen, de hd maakt een geluid, waaruit ik afleid dat die niet meer draait.
    Dit is wat ik nu net niet wil! Alles wordt stilgelegd. De fans stoppen met draaien, scherm slaat uit, en hd ook. Nu zou ik willen dat hd gewoon blijft verder draaien. Een hd maakt immers bijna geen geluid (welja, de nieuwere hds toch:) ) en voortdurend hd aan en uit is ook niet gezond. Een hd is gemaakt om dag en nacht te draaien.
    Nu las ik op een site dat dit mogelijk was via het command pmset in de terminal dit in te stellen. Wanneer je pmset typt in terminal krijg je een kort woordje uitleg, maar daar versta ik niet echt veel van.

Welk command moet ik juist intypen om m’n hd dus gewoon verder te laten draaien wanneer m’n powermac in sluimer functie gaat, en dus geen spindown doet ofzo.

iemand een flauw idee?!

Misschien een wat rare vraag, maar ik vroeg het me af:)
    Want als ik terug uit sluimer gaat, dan heeft m’n 2de hd altijd een 5 tal minuten nodig eer hij weer “opgestart” is. En in die tussentijd kan in niet met m’n mac werken. want macosx doet dan een beetje raar, tot die 2de hd weer volop aan het draaien is.

Bedankt op voorhand,
    BoeSBoES

Bijdrager
    Sage

Het is toch juist niet goed om de HD constant aan te hebben?
    Je moet ook niet de hele tijd een beetje laten opspinnen en dan weer laten rusten, maar als je toch slaapt maakt het niet uit verder, toch?

Als hij maar niet teveel afwisselt. Dacht ik…. :wink:

Bijdrager
    boesboes

hmm, mij hebben ze altijd wijsgemaakt dan een HD slijtage oploopt door AAN en UIT te schakelen. vandaar m’n vraag :? .

hmm echt niemand die iets van die pmset verstaat?:)

Bijdrager
    Aqua1

Volgens mij moet je dan je mac niet in sluimer zetten. Wat je kunt proberen is een app vinden die je fans beheert. Als je nix doet hoeft de cpu ook nix uit te rekenen en wordt dus niet warm. Je hebt dan al die koeling niet nodig. Vervolgens zou je je hd’s kunnen laten draaien.
    Kijk eens op versiontracker ofzo. Ik heb het nooit gezien voor de mac (wel voor pc) maar ik zou denken dat het moet bestaan.

Bijdrager
    Torz

In sys prefs kun je de slaapstand van je harde schijf disablen onderin het venster,dat zou moeten werken.
    Maar als je het via Terminal wil proberen ,open de Terminal en kijk bij
    :man 1 pmset
    Daar staat hoe en welke parameters je moet in voeren voor sleep/spindown etc.
    TZ

Als je de harde schijf nooit wilt uitzetten krijg je:

(user%) sudo pmset -a spindown 0

(laatste is een nul)

Bijdrager
    boesboes

Hmm, ik heb dit dus geprobeerd. Maar neen hoor, HD wordt weldegelijk uitgeschakeld:(

Misschien is dat zelf totaal niet mogelijk

Bijdrager
    Ewout

Mits je Mac buiten garantie is kun je met ‘temperatuur geregelde ventilatoren’ werken. Scheelt een hoop. wij bouwen ze soms op wens van de klant in. Scheelt behoorlijk wat geluidsdruk en je harde schijf kan gewoon doordraaien daar is t’ie tenslotte voor. Server schijven draaien rustig 2 tot 3 jaar voor dat je ze ‘preventief’ vervangt.

Bijdrager
    Aqua1
    ”Ewout”

Mits je Mac buiten garantie is kun je met ‘temperatuur geregelde ventilatoren’ werken. Scheelt een hoop. wij bouwen ze soms op wens van de klant in. Scheelt behoorlijk wat geluidsdruk en je harde schijf kan gewoon doordraaien daar is t’ie tenslotte voor. Server schijven draaien rustig 2 tot 3 jaar voor dat je ze ‘preventief’ vervangt.

Ja, precies. Dit bedoelde ik met mijn vorige post. Het kan dus inderdaad. Ewout, even tussen haakjes: wie zijn “we” ? Dan denk ik namelijk dat ik wel een klant weet.

Bijdrager
    boesboes

hmmm, kan wel handig zijn. ik zou zowiezo die grootste fan hier wat minder werk willen laten doen!

want die maakt o zoveel lawaai!!!
    en zo warm heeft ie niet vanbinnen.

m’n mac maakt evenveel lawaai als een stofzuiger (powermac dual 800)

Bijdrager
    Aqua1

Heb je wel eens een Miele stofzuiger geprobeerd ?

Bijdrager
    boesboes

Euh, neen :D

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.